Zpoždění i přes pět hodin. Namrzlé troleje ráno a dopoledne ochromily provoz vlaků

Námraza na trakčním vedení. Ilustrační foto: Sudop BrnoNámraza na trakčním vedení. Ilustrační foto: Sudop Brno

Námraza zastavila také část brněnských tramvají. Vlaky nabíraly velká zpoždění hlavně na koridoru mezi Olomoucí a Ostravou.

(aktualizováno 15:00) Česká železnice dnes po devíti letech znovu zažila velké omezení provozu kvůli ledovce. Kvůli namrzlému trakčnímu vedení nemohly více než osm hodin jezdit elektrické vlaky na koridoru v úseku Olomouc – Polom, omezen byl provoz i na dalších elektrifikovaných tratích na Olomoucku. Před sedmou hodinou se zastavily na dvě hodiny elektrické vlaky i mezi Brnem a Českou Třebovou. Vlaky nabíraly zpoždění v řádu hodin, některé byly odřeknuty.

Podle stránek Správy železnic nemohly vlaky v elektrické trakci jezdit z Olomouce až do Polomi, mezi Šumperkem a Uničovem, z Olomouce do Nezamyslic a z Přerova do Vyškova.  Provoz byl možný pouze s lokomotivami motorové trakce. Krátce před sedmou hodinou namrzla trolej i na koridorové trati Brno – Česká Třebová v úseku Rájec-Jestřebí – Březová nad Svitavou, ke zprovoznění došlo kolem 9. hodiny.

Správa železnic problémy postupně odstranila, hotovo ohlásila po poledni. „Poslední úsek, kde byl problém s námrazou na trakčním vedení, byl ve 12:20 zprovozněn. Byl to úsek Olomouc – Nezamyslice,“ uvedla služba Datel, skrze kterou SŽ informuje o mimořádnostech. Nepravidelnosti v dopravě na Olomoucku nicméně přetrvávaly řadu dalších hodin.

Řada vlaků ráno a dopoledne nabrala zpoždění v řádu hodin, část byla odřeknuta zcela. České dráhy nasadily mezi Olomoucí a Hranicemi na Moravě tři dieselové lokomotivy. Délka zpoždění závisela hlavně na tom, jak rychle se dopravcům podařilo zajistit dieselovou lokomotivu, která vlak úsekem s namrzlým trakčním vedením mohla provézt. Například ranní vlak Leo Expressu z Ostravy do Prahy stál od 4:30 v Polomi a rozjel se v 9:47. RegioJet z Košic do Prahy zastavil ve 4:00 v Suchdole nad Odrou, odjel až v 9:24.

Personál Českých drah podle informací některých cestujících automaticky ve zpožděných vlacích rozdával poukázky jako odškodnění za komplikace. Zpoždění na Moravě se následně přenesla i na další dálkové vlaky, protože dopravcům chyběly obratové soupravy.

Na trati z Olomouce do Šumperku se nepodařilo zajistit ani náhradní autobusovou dopravu kvůli nesjízdným silnicím po ledovce v úseku Šumperk a Šternberk.

K omezení dopravy kvůli ledovce došlo také v brněnské tramvajové síti, kde se zastavil provoz na některých úsecích z důvodu namrzlé troleje. Přehled je na stránkách DPMB. Problémy měly v Jihomoravském kraji i autobusy. Podle webu Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje měly autobusy v okolí Blanska, Tišnova, Letovic a Boskovic ráno a dopoledne zpoždění od deseti do 40 minut, výjimečně až hodinu. Některé spoje kvůli velkému zpoždění ani nejely.

Omezení dopravy nicméně nedosáhlo takového rozměru jako v prosinci 2014, kdy kvůli namrzlým trolejím nejezdily elektrické vlaky přes 24 hodin a k problémům došlo na více místech české železniční sítě. K podobné události došlo také loni v prosinci, kdy námraza na trakčním vedení zastavila na několik hodin vlaky mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem.

Správa železnic podle vyjádření mluvčího Dušana Gavendy na dnešek posílila příslušné pohotovostní čety – ať už pro případ poškození trakčního vedené v důsledku ledovky či jiných komplikací na infrastruktuře. „Od noci až do dopoledních hodin měla Správa železnic v terénu nasazené veškeré kapacity. Naši pracovníci v zasažené oblasti průběžně odstraňovali ledovku z trolejí. Nicméně dokud trvala samotná příčina, tedy mrznoucí déšť, nedalo se opětovnému ukládaní ledu na trakčním vedení zabránit a dotčené úseky byly sjízdné jen nezávislou trakcí,“ dodal Gavenda.

Tagy ledovka námraza namrzlé trakční vedení
252 komentářů