Zpoždění i přes pět hodin. Namrzlé troleje ráno a dopoledne ochromily provoz vlaků

Námraza na trakčním vedení. Ilustrační foto: Sudop BrnoNámraza na trakčním vedení. Ilustrační foto: Sudop Brno

Námraza zastavila také část brněnských tramvají. Vlaky nabíraly velká zpoždění hlavně na koridoru mezi Olomoucí a Ostravou.

252 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Nepomohlo by prepnuti site na 25kV AC, tedy samozrejme mam na mysli planovany postupny prechod…

Petr Šimral

Pomohlo, nicméně nikoliv na 100%. Ale vše má svůj čas. Pokud by konverze měla proběhnout jako „demoverze“ Nedakonice – Říkovice, tak opravdu je rozumné nědělat vůbec nic…

zwi

Mohu vědět jaký je problém s napáječkou v Otrokovicích či Říkovicích? Myslel jsem, že kromě ceny je jednotná fáze správná cesta. Symetrický odběr ze sítě a možnost rekuperace do sítě. Neznám však všechny výhody a nevýhody této aplikace, avšak zajímaly by mě i v porovnání k 2x25kV@50Hz. Děkuji

Honza Vrba

To sice nemyslím, právě na DC tečou (když je odběr) větší proudy, což znamená i větší teplo. Jestli totiž zůstanou po přepnutí na AC silnější troleje po DC, bude to ještě horší, proud nebude mít takový odpor a trolej bude ještě chladnější. Trolejový drát na AC má obecně menší elektrický průřez. Ale ber to s rezervou, jen můj názor.

Ladislav

Nižžší napětí vyšší proud proto je výhodnější konveze na 25kv rovněž méně napájecích bodů.

Průvodce původní Aleš

Nějakou dobu jsem bydlel na brněnských Vinohradech a pamatuju si na jeden den, kdy byl dole v Majlontu/Židenicích při každém průjezdu vlaku krásný „ohňostroj“, koukal jsem na to krz okno celý den. Takže to přepnutí by evidentně nepomohlo 🙂

Zesp

Náhled do zcela paralyzovaných stanic Přerov a Brodek u Přerova při ledovce v prosinci 2014:

https://youtu.be/4QFcZRJBpKA

Zesp

Úplně stejná situace v Brodku u Přerova před 10 lety, kdy na spojkách uvázlo kvůli ledovce Pendolino:

https://youtu.be/mDtBUqlgHno

Lumiere

Dalším dnešním odřeknutým vlakem je LE 1257.

none

Ten je automaticky v haji. Bud to odrekne a nebo se s tim vyrovna nekdy nad ranem.. Nema nic v zaloze.

Surio Mario

Na cestu už se vydal i RJ 1039, aktuální zpoždění 719 minut.

marek hudec

722 cili pul dne…..to za pul dne nesehnal radim nejakou rezatou naftovou luparu s firou nebo neuknoural konkurenci aby se privesil za jejich vlak?

marek hudec

zmizel muj dotaz, zda je opravdu nemozne za pul dne sehnat jednu dieselovku s firou nebo se domluvit s konkurenci a spojit soupravy napr do Ovy…..?

Leinad

Čekal na schválení cenzorem. Nepíšeš ze stejné ip adresy jako spameři?

marek hudec

big bro 🙂

Lukáš F.

Možná má pan Sůra nastavené automatické moderování komentářů, když se v nich vyskytne nějaké klíčové slovo, jako třeba „Radim“, aby mohl jakékoliv urážky na jeho adresu utnout už v zárodku 🙂

marek hudec

pokud je to pravda, pak to neni hezke…..asi se ho na to optam pres neverejnou komunikaci…….pro jistotu 🙂

Jiří Kocurek

Ve chvíli, kdy dieslovou loko potřebuje úplně každý, tak to může být nemožné. A spojit soupravu s jiným? Chtít může, ale ten druhý s tím musí taky souhlasit. Bez dohody (co Správa, nemá u toho právo veta?) to nepůjde.

Holík

V Ostravě jsou desítky Dieselu stále v permanenci , dnes patří pod PKP CARGO, hold když neplatíte,tak nejedete a čekáte a čekáte,až se někdo smiluje a vás zapřáhne….

Petr Šimral

Ale, možné to je.. Ale co to udělá s cenou jízdného? Pokud to stojí pod drátem a tedy v teple, není jednodušší to nechat stát v teple než to tahat nějakou „ukňučenou Banglí bez topení“ ?

Lapil Z.

Možná to opravdu problém byl. Dieselové schopných okamziteho provozu zas neni tolik.
S konkurencí úplně mít problém nebude, před nějakým časem snad dva dny tahala pravidelný vlak bobina od Arrivy (mezi Prahou a Ostravou zpozdeni necelá pulhodinka).
A hlavně nezapomeňme – na začátku toho průšvihu nikdo neví, jak dlouho to bude trvat.

Domovská stanice Bohumín

Z Bohumína brzy ráno:

SC 516 odřeknut,
RJ Bohumín – Brno – odřeknuty,
RJ noční (přes Bohumín na Prahu) v 5:30 – 200 min zpoždění (nevyjel ani o hodinu později),
Pouze IC/EX ČD směr Praha vyjízděly z Bohumína s drobným zpožděním.

marek hudec

co ti chudaci v RJ1027? dojedou az do Kosic? tam uz asi bude cekat hloucek nepricetnych cestujicich na RJ1012………..pokud teda s tim nesekli a nepouzili prvni Ex smer zapad

Petr Šimral

Můžete mi proboha říci, kam by proboha měli dojet jinam? To jako si vezmou TAXI nebo půjdou stopovat na dálnici s cedulí KOŠICE, ČOP nebo nějaké jiné destinace????

marek hudec

mohu vam proboha rici asi dve veci – jednak to, ze uz se mi jednou „postestilo“ jet RJ, kteremu zdechnul na Slovensku v horach Vectron a verte-neverte, cekat 6-7 hodin na nahradni loko jsem odmitl….cili alternativni doprava….
druhak to, ze jsem s Narodnim dopravcem zazil situaci, kdy se SC do Ovy zastavilo v Olomouci, lidi nechali vysypat ven a dve hodiny se cekalo na nahradi soupravu, pricemz pendo jelo jako obrat zpatky smer Pha

Michal

Jsou to snad elektrické vodiče, to se nedají ohřívat?

Ladislav

Možná tak zkratem.

jal

https://www.wnp.pl/logistyka/polski-wynalazek-ma-usprawnic-ruch-pociagow,668429.html

Něco podobného snad bylo kdysi v Dětmarovicích, kdy se relativně často námraza tvořila z páry chladicích věží elektrárny.

Jde to i takto: https://milanos.pl/vid-221717-Jak-wyglda-odladzanie-sieci-trakcyjnej.html

frank

Myslím, že na železnici jsou napájecí úseky dělené cca po 20 km , čili by to u třífáze asi šlo krátkodobě řízeně zkratovat a “ zahřát“, druhá možnost využitelná i na stejnosměrný přídavný odporový drát nad vodičem. Obojí by bylo děsivě drahé ve srovnání s počtem těchto událostí 🙂 .Pak ještě mechanické čištění, vím, že v Praze jednou před léty nechali jezdit tramvaje celou noc aby se to “ ošoupalo“ provozem a udrželo provozuschopné

Dos22

Řízený zkrat je strašně nebezpečný, pro riziko přepálení, sice to bude spočítané, že by to mělo vydržet, ale stačí jedno slabší místo a trolej se valí na zemi.
A mechanické čištění je dobré, až ve chvíli kdy přestane pršet a namrzat, jinak to odebere a do 10 minut to tam máte znovu.

Poskok

Další možnost je mechanické čištění + nanesení protinámrazové směsi (glykol), ale taky to není všespásné.

Dos22

Ano, ale když bude pršet, nesmyje to tu nemrznoucí směs?

Lukáš F.

Letadla se taky odmrazují glykolem a tam to nějak funguje, asi…

Jiří Kocurek

Po omezenou dobu, například na 30 minut. Pak musí znova.

Lukáš F.

Když se zeptám hloupě – kdyby se to odmrazilo glykolem a pak se na to pustil jeden vlak za druhým, které by trolej průběžně „utíraly“, tak by to stihlo znova namrznout?

vbb

“ jeden vlak za druhým,“
Pojem „elektrické mezidobí“ jste asi ještě neslyšel, že? 🙁

Dan

Při výlukách mohou vlaky jezdit těsně za sebou a to pomalu a tak, aby byly zastavitelné „na dohled“. Je na to myslím i příslušná světelná návěst na návěstidle. Viděl jsem to na koridoru mnohokrát, že se vlaky v poli naštosovaly těsně jeden za druhým. Takže když se pak v dalších úsecích rozjedou už podle semaforů (a jejich automatického zabezpečení jednotlivých úseků), plně využijí trať a jezdí „jeden za druhým“, protože víc se jich tam nevejde. 🙂

Leinad

Jako že by autoblok dával návěst odpojovačku/stahovačku, aby bylo dodrženo mezidobí x sekund (nebo rozestup x metrů) to se nedělá. 😀
Prostě klesne napětí, tak budu žrát menší proud, odporovka z principu, elektronika to má naprogramovaný.

Tomáš Záruba

Jako by snad v provozu někoho někdy zajímal.

Lukáš Chytil

Na elektrické mezidobí kašle i SŽ.

Jeffer

Potom už sú, pri troche šťastia, nad oblačnosťou a je to jedno.

Ondra K.

Smyje.

mic

A co se tam projet parničkou? Ta by trolej zahřála a za ní by pár elektrických vlaků projelo než by to znovu namrzlo :o)))

Leinad

Zahřala, ale pára by zajistila, aby tam bylo dost vody na zamrzání. Možná něco dvoukotlového, a z komína pouštět jenom produkt hoření(co2).

Jiří Kocurek

Při rychlosti jízdy se ta trolej fakt neohřeje. Aby stála na jednom místě nebo se sunula krokem, to nepomůže.

vbb

Zahřála?
Komín má průměr řekněme 50 cm, tak při rychlosti 36 km/h (10 m/s) se každý bod troleje ohřívá po dobu 0,05 sekundy.
To k nějakému ohřátí asi stačit nebude, že?
(dobře, připusťme, že na troleji se oblak kouře rozšíří na 1 metr, tak to bude 0,1 sekundy)

s J.

Přidávám odkaz na pěknou bakalářskou práci na téma „systémy proti námraze trolejových vedení“, pročtěte si ji. Myslím, že odpoví na vaše otázky.

https://theses.cz/id/eqowdn/BP_Jaro.pdf

zesp

Ranní situace v žst Brodek u Přerova, kterou díky stojícím Regiopanterům mimořádně obsloužil R 883 „Slovácký expres“ vedený Brejlovcem:

https://youtu.be/-A4XvkTE_zE

libor

Diesel ten je věčný, nevím, proč ho chtějí zakázat 😉 se divím, že ČD neposlaly místo SC nějakou náhradu, třeba mě napadá: 810+010+010+010+010 s minibarem 😀 … když jich mají tolik navíc…

Šalina na Špilas

Jasně, věčný diesel, kterých by ovšem muselo být v Olomoci alespoň 10 k dispozici i se strojvedoucími na záloze, aby se to vyjezdilo. A to jen kvůli jednomu dni za 10 let.
Připomíná mi to jednu diskusi na FB, kde někdo tvrdil, že elektrifikace do Jeseníku je kvůli námraze nesmysl, dokonce že je neekologická a že oproti Švýcarsku je v Jeseníkách „specifická zima“, kdy prostě drát nebude fungovat.

s J.

Dopravci jsou zde od toho, aby generovali zisk, ne od provozu dopravní charity. Pokud nejsou smluvně požadovány zálohy (dokonce v nezávislé trakci) je na zvážení managementu, jaké budou zálohy a zda se jim vyplatí. Doba „budeme jezdit i za atomové války“ pominula. Máme zastupitelstkou demokracii, kolik těch uvázlých cestujících tuší, kdo v případě železnice rozhoduje o klíčových věcech, tedy o dopadu „cost-benefit“ politiky na spolehlivost a tím pádem na jejich uváznutí? Před pár lety stačilo aby byla neprůjezdná dálnice D1 a zásadně to přispělo ke konci ministra Ťoka i šéfa ŘSD Kroupy. Myslíte, že když podobně zkolabuje železnice vznikne tlak… Číst vice »

Josef Pešek

Nedávno se zde objevily názory, jak DB Netz udělala správně, když během půlmetrové sněhové kalamity v Bavorsku zastavila provoz na 2 dny. A teď tady všichni řeší neschopnost jízdy elektrickou trakcí a pár hodin zpoždění a svolávají hromy blesky na správce infrastruktury.

Vladimír Bílý

V postižených místech začalo pršet někdy okolo sedmé večer a trvalo to dlouho do noci. Každému muselo být jasné, jak to na druhý den ráno dopadne. Nicméně dopravci, ani SŽ se na tuto situaci zjevně nijak nepřipravili. Nestojí jim to za to, když je to jednou za 9 let?

NightmareFreddy

A jak konkrétně by se na to měli připravit?

vasek.beroun

Vláďa jim měl poradit už v těch sedm večer. Neudělal to a vidíme důsledek.

Vladimír Bílý

Mít už ráno nachystaný den diesel?

NightmareFreddy

Kde? Všude? Protože skutečně nikdo nemůže vědět, kde přesně nakonec ta ledovka vznikne – meteorologové říkali především východní Čechy, nakonec to je střední Morava. Navíc:
1) Potřebujete diesel, což není v současné době samozřejmostí (čím dál větší elektrifikace).
2) Strojvedoucího, který s tím bude umět jezdit.

A ještě navíc – přesně to proběhlo… Jak se zjistilo, kde došlo k problému, tak diesely najely a jelo se. Se zpožděním, ale jelo. Skutečně nejde lusknutím prstu vše zařídit …

Honza

S Naftovou lokomotivou umí jezdit každej strojvedoucí. nejen že jízda je více méně stejná , ale hlavně všichni začínaly na naftě, až pak si dělali dodatečnej kurz na elektriky.

Rejpal

Nemáte pravdu. Někteří strojvedoucí mají jen elektrickou trakci.

Tomáš Záruba

A i kdyby, může to být celkem mínusové se znalostí konkrétní řady.

Triangl

A že jste jim v deset večer nezavolal? Když víte vše nejlíp..

Vladimír Bílý

Stačilo číst výstrahy ČHMÚ. Preventivně se připravují silničáři, města a obce, na kalamity se nějak připravují mobilní operátoři i další. Silničáři mají kamery a 24h denně to sledují na dispečinku. A na dráze se to řeší, až všechno stojí? Tak se pak nedivte, že lidi jedou raději autem…

NightmareFreddy

1) Výstrah ČHMÚ je za zimu na ledovku skutečně hodně. Ne všechny se vyplní a ne vždy je to na tom místě, kde se předpokládá (Olomouc neměla být až tak postižena)
2) Pokud jste viděl zprávy, tak ani na silnicích to není zrovna hitparáda.
3) Nejsem si jistý, že zamrzlé auto a náledí na silnicích je zrovna lepší volba než náledí u vlaků…

Vladimír Bílý

Máte k dispozici radarové odrazy, mapu teplot, můžete si naistalovat vlastní senzory nebo nějaké měřící zařízení nebo systém kontroly. Jenže na dráze se to tak nikdy nedělalo!:-) Nikoho to ani nenapadne:-)

vasek.beroun

Druhé mimochodem, silničáři jsou překvapeni rok co rok.

NightmareFreddy

Mimochodem – dokonce i psali o tom, že nelze někde zavést NAD, protože je tak silná ledovka, že po ní autobus nemůže jet. Myslíte si, že pro ta auta to bude taková hitparáda?

Jiří Kocurek

No je, tak holt do oběda vydržet, svět se kvůli tomu nezboří. Staly se mnohem horší věci, než že se 1 den ráno nedalo dostat do práce/do školy.

Honza Gajdoš

Pro náš region platila i ještě ráno, když už pár hodin vlaky stály nejnižší výstraha, ty čtenáři

Honza Gajdoš

Jenže ČHMÚ vydal výstrahu před ledovkou. Nejvyšší pro cca Českou Třebovou a okolí, pro region Hané jen tu nejnižší. A dopadlo to jako skoro vždycky, je tu zase nejhůř. A brzdíme tranzitní dopravu celé zemi. Tak to asi za trest přijdeme o všechny Pantery, kteří teď stojí chcíplí v našem kraji. Haná Haná, prdel zakopaná. A já, když mi to někdo vmetl v mládí do tváře, se okamžitě pral. Ale možná je to fakt, nikdo sem nejezdí, jen projíždí.

Laborec425

Ten kraj mi nepřijde tak zapadlej 😀

Honza Gajdoš

Ale máme tu nějaké tusistcké cíle. Krajske město Olomouc, hrady Bouzov a Helfštýn, Část Hrubého Jeseníku, napůl s Moravskoslekým krajem. Známé středisko Dolní Morava, je už Pardubicko, stejně jako Králický Sněžník a Moravská Třebová. Bravo soudruzi, vaše zrušení zemských hranic bylo geniálnií. Nejsem žádný moravský patriot, jakékoli volání po federaci a moravské zemi s hlavním městem Brnem, parlamentem a zemskouv vládou je mi k smíchu. Jen se komančům podařilo roztrhnout roztrhnout dříve provázaný region, kde bohužel přbylo silné německé a židovské osídlení, až bezmála do půlky šířky republiky. Ale u nás, konkrétně v Prostějově, co máma pro návštěvníky. Samotné město… Číst vice »

NightmareFreddy

No nevím nevím. Podle mě lepší bydlet na Hané, než třeba v aglomeraci Ostravy… Ale proti gustu 😀

Honza Gajdoš

Já si osobně nestěžuju.

NightmareFreddy

Však jo, jen že říkáte, že je Oloumoucký kraj takový zapadákov. Ano, žije v něm méně lidí, ale celkem bych si vsadil, že spousta lidí z Ostravska by měnila, kdyby měla tu možnost (nejen finanční, ale i zázemí, přátele a podobně)

jal

Lidé z Ostravska mají hory pár minut z města. A pod nimi rostou nové domy.
Nemusí se stěhovat na Hanou.
Už jen z hlediska dopravní infrastruktury, kterou mají lepší.

NightmareFreddy

Jakože v Olomouckém kraji není dopravní infrastruktura? No nevím, kvalita ovzduší, nekonečné brownfieldy, kriminalita (pravda, tady máme Přerov a Prostějov) … ale jak říkám, proti gustu …

jal

Já jsem tu nepsal
“ Prostě u nás, na střední Hané není nic, co by lákalo k návštěvě. Ale máme aspoň jeden unikát. Čtyřpruhovou silnici, stavěnou v profilu S(silnice), ne v profilu R(rychlostní komunikace) a už vůbec ne D(dálnice)“
: – )
Nekonečné hnědopole jsou kde?
Pár omezených u Karviné.
A i tam nemají sinicovou plumlovskou vodu.
https://www.kudyznudy.cz/aktivity/karvinske-more-u-darkova

vlachjan

No dopravce může tak maximálně nazbrojit více teplé vody na čaj do minibaru…

Jan

Renesance Bardotek…

PeMIČ

RCC CZ teď vyslalo do boje s ledovkou z Vrbice 2016 OBB + 742 7 RCC CZ.Ta ledovka bude asi na dlouho.

Cestovatel z Vysočiny

Vyzkratovat vedení a ledovka je dole natotata.
Se docela divím, že nějaký takový systém řízeného ohřevu trakčního vedení nebývá implementován.

Dos22

Samozřejmě toto padlo jako návrh už i při velké ledovce před 10 lety, ale jen ze srandy, riskujete tím přepálení TV.

vasek.beroun

Prý to měli v Dětmarovicích, pokud to nebyl výmysl. Ale ne zkrat, ale trvalý průtok proudu, aby trolej nenamrzala kvůli fabrice v sousedství stanice.

Dos22

Možné to je, jen by mě zajímalo, jak to udělali, protože musíte docílit nějakého odběru

Jiří Kocurek

Ano, je. Že spadla i s vedením? Rozkaz zněl jasně!

PvvS

I s tím vedením …

dan Žatecký

Jak by se teď dopravci hodily všechny ty vyřazené lokomotivy řad 714, 742, 749 s klasickými vozy nebo motoráky 810 s přívěsy.

Hold je těžké býti pošetilcem a naivním hlupákem při tak vysoké konkurenci.

Pavouk

A v každé stanici by v čekárně čekalo pět strojvedoucích, kteří to s motorovou trakcí zvládnou…

Jiří Kocurek

Už od večera, protože by se při náledí nemuseli dostat z domu na nádraží.

Honza

Strojvedoucí začínaj na motorových lokomotivách, a rozdíl v řízení neni více méně žádnej.

Pavouk

🙂 Příště raději komentujte něco, o čem máte aspoň malinko znalosti.

qěcy

Zdarma.

Ficus

Hold se vzdává. Ale když už se sám označil, nechť tak je.

Dusanh

Na trati Krnov-Olomouc zpoždění vlaků nezávislé trakce (Os3532 250min a Os3540 330min). Co teď?

Vid

Na osobaky směr Hrubá voda a Beroun vyjela ráno jen 1 souprava místo 3. Ostatní motorové soupravy se nasadily místo vlaků elektrické trakce na koridor. Proto ty odřeknute vlaky.

Dusanh

Proč to teda jelo pod číslem 5,5h zpožděného vlaku??

Vid

No zrovna vlaky 3532 a 3540 bych řekl, že byly odřeknuty. Proč 3540 pořád visí na babitronu a navyšuje se zpoždění netuším. Jinak Hrubé vody pořád jezdí jen jedna souprava, takže všechny vlaky opožděny. Jeden stadler se třeba teprve vrací z Koutů nad Desnou na nějakém osobáku.

Dusanh

OK, díky za upřesnění.

bakiy

A není to jedno? Dispečer je rád, že alespoň něco jede a Dusanh řeší to nejdůležitější, že číslo vlaku mělo na konci cifru 1, když mohlo mít 3…

Dusanh

Dusanh reagoval na povzdech, že motory by vše zachránily. Jak mohl Dusanh vědět, že si to dispečer přečísloval? Tak se zeptal a dostal odpověď.

zlá sůl

jsem zvědav jak se bude situace řešit až se s velkou slávou zbavíme všch dieslů

MilanSima

Myslím, že to si ještě počkáme. Např elektrifikace Libereckého kraje se dožijí naše vnoučata..možná 😊.

Kozor24

Vy jeden optimisto 😀

Tomáš Záruba

Stridavinou.

Hala D

Třeba stříškou nad trolejí z plastové trubky říznuté napůl?

David 814-047

Ono to zrovna v tom prostoru Olomouc – Polom nebude trvat tak dlouho – cca 11 měsíce a 7 dnů, protože výhradní provoz ETCS.

Dušan

V Olomouci vysadili lidi z EC do Puchova a otočili v cca 8:20 vlak do Prahy, takže jedeme.

Radim

ČD na tu bídu musím uznat jakž takž… zpoždění do 200min (Slovácký a Pendolino), ale RJ 1019 s +603min a 1027 s +454min to je teda fakt masakr…

KrizeVychodniSpolecnosti

RJ si jede balkan style docela.

PeDazOl

To je možné, ale víte proč s ním zase všichni pojedou? Protože vám zcela automaticky vrátí 100% jízdného, nikam nic nemusíte reklamovat o nic žádat atd. Funguje totéž u u superhypernárodního dopravce? Ani omylem. Pošli si zažádej si, dones si, pošli si…Říká se tomu prozákaznický přístup. Cestující ví, že za to RJ nemůže, takže s ním pojedou zase. ….

Kozor24

Kde jsou teď všichni žlutý fans😀

Aleš Patýz

A když jsem se ptal známého, proč jede do Prahy s jančurou ane s ČD, tak mi odpověděl, že kvůli tomu, že nemá rád zpoždění 😄

Pavel Kopeček

A jak to budou řešit, až bude výhradní provoz ETCS? To bychom asi dojezdili, ETCS bude potřeba dodělat asi do většiny lokomotiv.

Vid

Jo kdyby se tohle stalo za rok, tak se na střední Moravě skoro nic nepohne hodne dlouho. V Olomouci jediné motorové vozidlo s ETCS. Dnes jde ještě nasadit 754,814 a 843 na koridor. Za rok to už nepůjde. Snad přijde ledovka zase až za 10 let.

Leinad

Tak dopravci nebudou Spržel otravovat.

Neznamy Jarek

ETCS se zavede administrativně. Každýmu je jasný, že to nebude fungovat, takže se bude jezdit stejně. Horší bude, až začnou demontovat návěstidla.

Tomáš Záruba

Když bude dost formulářů a inkoustu v propiskách… 🙂

Fsp

Leo Express stojí někde u Polomi
zamrzly mu všechny …

vladki

Pantografy

Karel Canek

Nojo, když si LE pořídil místo normálních vozidel pohřební tramvaj s autom.spřáhlem, tak to má smůlu…

Dan

S Leo jezdím velmi rád a skoro každý týden. Uvnitř je to jak v letadle – čisto, útulno, jezdí včas (pár zajímavých mimořádností jsem už ale taky zažil). Nikdo vás neobtěžuje o předložení jízdenky. Prostě dopravce na úrovni.

PvvS

A v čem se to kromě barvy liší od regiopantera ?

zwi

Třeba v tom, že regiopanter jezdí na osobácích. Zatímco Leoš ty tramvaje posílá přes celou republiku.

PvvS

Ok, od Interpantetu ?

zesp

Před chvílí obsluhoval stanici Brodek u Přerova zpožděný Slovácký expres v čele s Brejlovcem. Musel ale objíždět Regiopantera, který večer uvízl na průběžné koleji. Stejná situace tu byla v roce 2014, kdy tu na spojkách uvízlo Pendolino. V Přerově přímo v Předmostí stál vetší část noci IC 549 „Ostravan“, který nezvládl začátek stoupání k přesmyku u Lýsek. Ty záblesky, než úplně zastavil byla jako o ohňostroji…

Jan Neruda
Miri

Jako by to bylo včera… Jezdila jsem tenkrát od Králik na střední do Pardubic. Dojela jsem 810 do Lichkova, kde mě výpravčí poslal zpátky do oné 810, ať jedu domů. Že elefant s největší pravděpodobností nepřijede, a že nepřijel už večer před tím. Jako středoškolákovi mi to samozřejmě nijak moc nevadilo a vesele jsem se vrátila domů do postele 😀

Dusanh

Zajímavé je to namrzání na troleji 25kV – z námrazy před devíti lety jsem si odnesl informaci, že na vyšší napěťové hladině se ledovka vytváří obtížněji…

Kubrt

Z pohledu na babitron mám dojem, že i teď jsou problémy zejména na stejnosměru. Jak by asi dopadla trať Olomouc – Šumperk, kdyby byla elektrifikována střídavě, jak bylo původně v plánu?

Marek

Také by se nejezdilo, protože na střídavku by stavba nebyla v tuto dobu stále hotová.

Tomáš Záruba

Nebo by bylo přepnuto i z Hoštejna do Grygova, takže by se zásadní problémy soustředily v zásadě do okresu Přerov.

Jenže kdyby… však víte.

nowas

Ledovka se vytváří úplně stejně. Akorát má možná menší vliv(do určité „tloušťky).

Leinad

Vetší průraznost. Zase to méně hřeje.

Cestovatel z Vysočiny

Na vytváření ledovky nemá napětí vliv. Ale těch 25 kV je dost na to, aby se to při jízdě elektricky prorazilo a tím i „očistilo“.

JirkaM

Tak hlavně je to minimálně 8x větší napětí a to se na té ledové izolaci dost projeví

vjkm

Problém není jen izolace ale i krápníky na troleji které fungují jako hákovnice.

JirkaM

Uhlíky na sběrači tím dost dostávají na frak tak i tak.

none

Jak rychle vznikaji? Kdyz se jezdi, tak to nestihne vzniknout, ne?

muehehe

Před devíti lety, s Taurusem PKP, to za oknem kabiny na 25 kV vypadalo docela romanticky, jako v ledovém království. Taurus jede a jede. V Nedakonicích bylo po romantice.

none

Vyssi napeti ten led propali lip nez nizke. Ale kdo vi.

kevin

Vypada to jako hruza, ale je otazkou, jak moc casto se to stava a zda to stoji vubec nejak resit. Muj nazor je, ze takovy a jinych pripadu vypadku je dost na to, aby kazda lokomotiva mela nejaky nahradni zdroj (treba naftovy) a ani by nemusel byt s plnym vykonem.
Sprava zeleznic by mela zacit hodnotit cenu za km dle ruznych parametru, treba opotrebeni koleji, ale take by mela kladne hodnotit opatreni, ktera zamezi zablokovani trati kvuli vypadku trakce.

Kubrt

Náhradní zdroj výkonu představuje další zvýšení ceny už tak drahých železničních vozidel. Mě osobně tedy naopak připadá, že takovéto události, kde by se tenhle zdroj využil, jsou zřídkavé.

Ares

Takových událostí je hodně málo na to aby se do vozů cpal další zdroj.

Gajda

Aktuálně to řešení stejně moc nemá, protože duální Vectron neumí 3kV, a až bude skoro všude 25 kV, tak se zavřenejma očima, možná kdybys měl jeden ComfortJet jako SC jen na dvě otočky z Ostravy do Prahy a dopřál jim tu duální lokomotivu a měl to jako marketingovou hračku, že super vlak co jede i při mimořádnostech, tak dejme tomu. Ale masově nesmysl.

Jiří Procházka

Dobrý den, bejvávalo v době kdy skoro všechny tramvaje měli dva smetáky že pomohlo jet na dva zvednuté.Ovšem je pravda mnohdy ani to nepomohlo, to je nevýhoda závislé trakce.Jak mnozí píší jediné dobré řešení jsou buď baterie či spalovací motor.

Tomáš Záruba

Nebo 25 kV.

Michal M

Navrhuju náhradní jaderný zdroj. Spustí se tyče, stáhne sběrač a dojede se.

gringoAD

Koukám na ty úseky, kde se jezdí jen s dieselem … Polom – Brodek u Přerova , to je 70 km na koridorové trati … se obávám že se s tím reálně nedá nic dělat a bude se čekat na oteplení. Nebo je v lidských silách nějak rozpustit 70km *2 (tam a zpět) trolejového vedení ? Jako může se říct, že ČD mohly seskupit dieselové lokomotivy, ale kdo to zaplatí …. Objednavatel těžko …

Jan Sova

Podle mého kombinace postrku zaplaceného SŽ a bateriového vlaku (Černá Mamba) by si s ledovkou na tomto úseku poradila. Prostě mimořádnost, která by se dala vyřešit levněji než NADkou.

182-097

To už i naši severovýchodní sousedi umí v případě hrozící námrazy na TV například preventivně projíždět rizikové úseky tam a zpátky s elektrickou lokomotivou, aby to nestihlo tak zamrznout, nebo používají na montážních vozech sběrače s vibračním zařízením pro oklepávaní námrazy…

Dos22

SŽ má elektrického jediného Vectrona, takže leda si něco půjčit od dopravců, ale někdo musí tu objednávku vytvořit, někdo ji musí schválit, navíc nějaká mašina musí být k dispozici (což zrovna pravidlo nebývá), a hlavně musí být k dispozici Strojvedoucí.
A oklepávací zařízení kvůli čemu? Kvůli jednomu případu za 5 let?

Navíc při hodně silné námraze nebude ani jedno účinné, před těmi cca 10, to dráteníci zkoušeli očišťovat ručně, během 5 minut očištěné místo opět namrzlo.

182-097

No já zapomněl – paragraf 1 – Nikdy se to tak nedělalo, zbytečnost, k čemu, tabulky, problémy, my nic. Asi jsou všude jinde blbci že to taky nedělají stejně jako parta z Dobré Správy.

Dos22

Tohle není o paragrafu 1, ale realita. Pokud se námraza tvoří rychle, tak že do 10 minut od očištění je tam znova, tak ani jeden Vámi zmiňovaný prostředek by nepomohl. I kdyby oklepávací zařízení měly všechny MVTV, protože těch vozidel není neomezeně, aby zvládala neustále vše projíždět.
A to samé projíždění elektrickými HV, neřekl bych, že u Brodka je rizikovější úsek Jak třeba u Bezpráví, takže byste preventivně musel projíždět vše, což prostě je nereálné.

Jakub

MVTV je myslím kolem 70. Horší je, že nejsou fírové + odpočinek a celkově postup na to, aby se to mohlo provádět není časově zrovna jednoduché. Už jsem měl tu čest oklepávat část staniční koleje a sranda to fakt není. Na traťové by to snad i rychleji roztálo. Bylo by to fajn mít ten přístroj co mají Poláci na jejich MVTV, ale bohužel no. Nové MTW 100 by měly mít snad válec na zvedani troleje, tak třeba v nejhorším to půjde i takhle 😀

vlachjan

Tak ona by se na něco takového asi dala udělat s nějakým dopravcem rámcovka. Spíš bych ale čekal, vzhledem k nedávné diskuzi o o již tak nedostatečné kapacitě na tomto koridoru, že tam celou noc jezdí náklady…

Dos22

Ramcovka na co? Na celou republikou, že budou držet mašiny v pohotovosti, kdyby náhodou? To nikdo nebude chtít platit.
To by bylo x desítek mašin, které by museli být k dispozici, co kdyby náhodou. Tohle nejsou státní postrky z Kutné Hory.
Tak samozřejmě i ta kapacita, protože náklady skutečně v noci jezdí, ale problémy se objevili už ve večerních hodinách, kdy ještě jezdí osobka.

Pája

Na troleje MHD se dá aplikovat nemrznoucí směs tam, kde speciální vozidla mají k dispozici. Ale jestli by totéž bylo použitelné u železniční troleje nevím. Doplnil by prosím někdo znalejší?

Ondra K.

Ošetřování nemrznoucí směsí funguje, ale má svoje limity. Musí se to udělat s dostatečným předstihem a nesmí pršet. Třeba včera by to nepomohlo, protože déšť nanesenou směs umyje.

Pavel

Myslíte, si že okolí Drahotuš – Hranic nejezdí vlaky často? 290 vlaků za 24h je málo?

mirek

No a třeba tam taky někdy i 40 minut nic nejede víme?

Radim

Ve 3 ráno…

El Barto

Nejsou tam náhodou teď ty noční výluky?

Pavel

Před 22 hodinou? Srandisto.

qěcy

V noci?

Pavel

Ono se přestalo jezdit už před 22h

Aileeen

Just-in-time na železnici v praxi! Objednávám kamión.

Dominik

A zaseklé kamiony půl dne na dálnici ve sněhu nedávno nebyly, že?

Aileeen

Jenže ty se daly objet, tohle ne.

Dos22

Pak je námraza i na silnici a nejede ani ten kamión.

PetrN

tak zrovna v případě ledovky se dají silnice velmi efektivně prosolit, dráty neposolíte… zase když je víc sněhu, tak jsou na tom většinou hůře silnice než železnice

Dos22

Ale taky ten kamión bude stát, než se silnice prosolí.

Aileeen

To je ale chyba v systému řízení provozu u nás, ne fyzická chyba kamiónové dopravy. U železnice to prostě objet nejde.

Dos22

Ale taková je realita, takže ten kamión nemají dojet stejně jako ten vlak.
Když ledovka včera začala, tak to byla kolize na silnici co 3 minuty. Bouračky všeho druhu,i kamióny.

Frantisek

Také by to někde šlo, kdyby se s těmito „argumenty“ koleje neořezávaly a silnice nepřidávaly místo nich. No a někde z té silnice už pak také nesjedete. Stejně jich máte zablokovaných i tak dost, řízení neřízení.

Michal Bartoníček

Hlavně se nepouštějte do žádného srovnávání železniční a silniční dopravy, protože už v minulé diskuzi jste prokázal fatální nesmysl pro realitu.
Kamion si klidně objednejte, ale těžko říct, kdy k vám dorazí, protože náledí na vozovce existuje, ať chcete nebo ne. Zrovna před 5 dny to byl dost masakr. Nevzpomínáte si?

Aileeen

Můj smysl pro realitu je naprosto v pořádku, nemůžu za to, že se neslučuje s vaší pseudorealitou.

Michal Bartoníček

V pořádku? Fakt to není vidět.

Kdo já

A proč asi nejezdí NAD?
Nebo myslíte, že po té ledovce pojede kamion?
Kamion objednejte, a potom dejte vědět jak to dopadlo. 😂

Jan Sova

Pamatuju ten rok 2014. NAD v okolí Olomouce nevyjela, ale silnice byly sjízdné.

Tomáš

Na ty kamiony bych taky moc nespoléhal, viz: https://twitter.com/hzskhk/status/1749678515899818041?s=20

Aileeen

S drobným rizikem, ale jezdí. Rozdíl je ten, že nehoda nebo omezení na jedné silnici nezablokuje všechna vozidla, jako u železnice.

Dos22

Záleží jak se vysype, pokud napříč, tak budete čekat na zprovoznění stejně jako na železnici.

Tomáš M

A MVTV v Přerově po devíti hodinách čistí trolej…..

gringoAD

A jakou připravenost byste si představoval ? Podle mně pokud zamrzne úsek 70 a 60 km na koridoru, tak je připrava na toto nereálná … leda se projet s nějakým zahřívadlem pod dráty, ale to by k tomu nesměla být ještě mrznoucí mlha. Za mně se toto krom dieselů nedá nijak jinak řešit. A i tak je to otázka několika hodin … Neberte to jako výtku, jen bych rád věděl, jestli Vás nějaká možnost přípravy napadá …

Dos22

Zvlášť když největší výstraha platila úplně pro jinou oblast než došlo ke kolapsu.

vlachjan

Spekuluji, ale není to tím, že SŽ soustředila své síly právě do té oblasti s největším rizikem a toto jim prostě uniklo?

none

A kdo mohl vedet, ze kdyz bude mrznout, ze bude mrnout?
Seslo se toho moc najednou (napeti,pocasi) a tak se musi pockat, az to zase samo zmizi.
Ale i tak by me zajimalo, ze kdyz vsechno stoji, jesli by ty vlaky nesly tahat treba po trech.

gringoAD

Holt počasí neporučíme, ale reálně by mně opravdu zajímalo, jestli se na takovou situaci dá reálně nějak připravit. Mně totiž nic jiného krom brejlovců nic nenapadá …

veli.k

Jenže do budoucna to bude jen horší a horší… dopravci budou mít čím dál menší motorové (a vlastně jakékoliv) zálohy, protože objednatelé to ve výběrových řízení nepožadují, požadují jen co nejnižší cenu. Takže až se to stane za 2, za 5 let, pak to prostě bude jako v Německu, že se vyhlásí, že celý den nic nejede, a cestující postarej se….

Michal M

Použitelnost trolejí není záležitostí dopravce, ale infrastruktury.

peter

Suhlasim. Kolko su ochotny si priplatit dopracovia za pouzitie infrastruktury, aby bola zaloha na urovni infrastruktury ked nastane takyto problem ? Kedze ten problem nastava raz za niekolko rokov.

qěcy

A kolik zákazníci dopravců? Aha

Michal M

Přesně takto jsem se chtěl zeptat. 🙂

mirek

A proto chtějí elektrifikovat Bludov-Jeseník. No tak provozní dny se zase o něco omezí. Prostě auto bude vždy bohužel použitelnější ať si ultras říkají co chtějí.

Tomáš Záruba

Tam bude střídavina, takže cajk.

Ares

Dopravce tu není od toho, aby zajišťoval dopravu v nějaké kalamitě a riskoval poškození vozidel a zdraví cestujících a zaměstnanců, už si to jednou provždy uvědomte.

Michal

A od čeho tady teda je?

Karel

Stejně jako letecký dopravce-ten také nelétá, když moc fouká,cjhumelí nebo bouří.

Radim

Za 5 let to bude ještě v pohodě… ale za 20 už ne 😉

Paddy

A k čemu motorové zálohy? Dopravce si platí za dopravní cestu. Mají kamionové firmy taky sypače a pluhy anebo vymění kamiony za pásová vozidla aby projeli?
Chcete po ČD aby držely zálohy a pak se divíte, že ve výběrových řízeních jsou dražší.

Vlastik V.

A pak si někdo stěžovat na diesel pod dráty, v takové situaci je diesel zlatý 😉

Vlastik V.

A pak si někdo stěžuje na diesel pod dráty,…

none

Velmi smutné https://grapp.spravazeleznic.cz/ Skoro se jim to nevejde do mapy.. To už je spíš na autobus než čekat pár hodin než je po jednom někam dovezou. Ideálně parní lokomotivou, ať to po cestě rozmrazí 😀

gringoAD

Moc hezky se jim to tam skládá …. Vtipný je vlak v Olomouci, pravidelný odjezd 22:38, očekávaný 07:06, zpoždění 508 minut …

none

A je to ten případ, kdy to zpoždění začalo na pěti minutách a postupně narůstá? 😀

none

Ve Vrbátkách taky čekají na lepší podmínky. Při těhle číslech by ten vlak mohli zrušit. A nebo čekají až to zpoždění bude 24 hodin a pustí ho dál.

Milovniktocny

Proc Olomouc nezatopi 464.202 a soupravu rybaku jako nouzovy vlak pro lidi z okoli? Byla by to pecka!

Milovniktocny

ted vazne, ukazuje se, ze diselove lokomotivy jsou porad potreba! nicmene s tou parou to byl dobry napad, jen ceske drahy reaguji jako snek!!

Liboslav

Zatopit studenou páru je docela dlouhý proces…. Znalí vědí

gringoAD

Když by měla dneska v 8 hodin vyjet, kdy ji musí začít natápět ? Jak dlouho to trvá jste teda napsat mohl. …

Rejpal

Včera odpoledne.

PeDazOl

cca 6-8 hodin

Ladislav

Cca dva dny kvůli roztažnosti kovu.

MHDnázor

Ty jsi velký proces! o námraze se vědělo, kdyby se škrkla včera odpoledne nebo večer mohla už kolem půlnoci jezdit ( cca 4 – 5 hod do plného tlaku ) ideální postup je pomalejší vzhledem k materiálům …..

gringoAD

A kdo to zaplatí ? Je důležité se položit základní otázku kdo to zaplatí. Každou jízdu vlaku někdo musí objednat, a zaplatit. Pochybuji že někdo dobrovolně na svůj účet nechá jezdit parní lokomotivu pod dráty aby to nezamrzlo …

mirek

Když nepojede vlak elektrický a jako že žádný nejede, tak za něj ten parní jet mohl, sice je to extrém ale mohl, Když si někdo něco objenal a nejede to tak když to nejede neplatí se žádné kilometry a z toho se zaplatí náhradní vlak.

El Barto

Jestli by nebylo jednodušší (a levnější) za stejnou dobu sehnat pár dieselů a s těmi toho potom vyjezdit více, než s jednou párou.

Kubrt

Ten nápad s parní lokomotivou je samozřejmě úlet, ale ani „sehnat pár dieselů“ (a strojvedoucích k nim) není celosíťová spása. Pár se jich sehnat dá, třeba ČD tyhle kalamity uváděly jako jeden z důvodů nákupu 743.2, ale valná většina lokomotiv má svou práci a když budou zachraňovat kalamity, budou chybět jinde. Tyhle úvahy fungovaly do 90. let, kdy bylo dost dieselů bez akutní práce, ale to už se nebude opakovat. V Norsku a Švédsku* platí stát několik motorových lokomotiv v pohotovosti pro „rescue duties“ v uzlových stanicích, což řeší nějaké mimořádnosti, ale zase – plošný výpadek trakce to nezachrání. *nově… Číst vice »

Killinger Jaroslav

Varianta že kluci mají mašinu třeba odvodněnou, výmyvky otevřené, armatura rozebraná , to je asi nad tvé chápání , ty „milovníku“..

MHDnázor

Kluci z Olomouce? myslíš tu partu, která má ruce dozadu? stačí se podívat v jakém stavu dojela 534.0432 z Olomouce do Prahy ! a v jakém stavu je 464.202 dnes ! Lokomotiva měla pár let zpět velkou opravu, ti kluci z Olomouce o kterých tady píšeš nedokážou ani po každé akci mašinu umýt a opucovat.
Tak je pozdravuj a řekni jim ať začnou konečně něco dělat !!

El Barto

Další případ „čím víc vykřičníků, tím víc Adidas“.

Milovniktocny

souhlasim.

Killinger Jaroslav

Tak chápu že Mirvald , Golda a ostatní jsou nejlepší, o tom žádná, na ty holt my Moraváci nemáme, to je prostě Praha.
Ono pindat 100x omleté kecy okolo 432 kremáka v kontextu úplné jiné věci svědčí o hodně velké neznalosti věci..

Milovniktocny

Ty brepto, je to 534 ne 432….

Ondřej

Když motorákům podobné podmínky nevadí, tak proč se všude dělají dráty? To je pořád spadlá trolej, ledovka atp.

JanJanJan

Levnejší provoz. V ČR je diesel, který jede 160km/h?

none

Kdyby ho někdo chtěl, tak jo

Josef Pešek

Byl. Teď jezdí na Slovensku u Metransu a Lokorailu.

Michal Bartoníček

A jak to dělají Švýcaři, kteří mají 95 % sítě pod dráty a jezdí elektricky?

gringoAD

Tipuji že v těch jejich nadmořských výškách neprší když mrzne …

PetrN

díval jste se někdy na mapu Švajcu? v ose Zurich-Bern-Lausanne-Geneve, tj. mezi těmi největšími městy, kde je i nejvíce železnic, se pohybujete celou dobu ve výšce mezi pouhými 300-650m.n.m,

Michal M

Přestaňte tady unavovat génia s nějakými fakty.
Prostě Švýcarsko, fialový krávy, semtam salaš a hlavně – všechno nad 2000 m n.m…

Vesper

No zrovna Švýcaři si v minulosti půjčovali nějaké motoráky z Německa (kvůli výluce), protože vlastní nemají.

Michal Bartoníček

Ne že bych vám nevěřil, ale máte nějaký zdroj této informace? 🙂

X 1

Mají 15kV AC. Střídavé napětí není tak náchylné k namrzaní jako stejnosměr.

gringoAD

Cože ? Snad drát jako drát ne ? Nebo 3kV stejnosměr namrzne rychleji než 25 kv střídavina ? a proč ?

MRC

Spíš když už se pojede, tak těch 15 kV / 25 kV ten led projde snáz, než 3 kV…

Micky

ano draát jako drát, sice jiného průměru. Ale to není to hlavní. Hlavní je schopnost průchodu proudu ve styku sběrač-trolej. A jelikož je střídavý proud s více jak 8krát větším, napětím. Není tak na citlivá na špatný kontakt.

krteček

Drát jako drát, to úplně není pravda, trolej na střídavině ma menší průměr. Ale stejnosměr teče furt jedním směrem, kdežto jak se střídavině mění pluralita v troleji, dochází k jejímu částečnému ohřívání a proto není tak náchylná na ledovku.

vbb

Otáčením směru proudu v troleji dochází k jejímu ohřívání? To jste sebral kde?
Naopak, na st teče 8x méně proudu než na ss, ztrátový výkon jde s kvadrátem, takže st „topí“ oproti ss zanedbatelně, i když má slabší drát.

PS: pluralita je třeba v politice, ne v elektrice.

PvvS

Tady snad nemáte nic dobře ..

Kulík

Dnes tuto teorii to potvrzuje situace kolem Brna a Břeclavi, kde se rovněž stojí díky námraze. A to i při napětí AC 25 kV 50 Hz.

Jindřich

Bohužel nelze srovnávat Švýcarsko s naší republikou.

PetrN

Když nastane tak specifická situace kdy je v horních vrstvách atmosféry teplo a dole mráz že padá mrznoucí déšť který se na zemi okamžitě mění v led, tak ani ve Švajcu s tím nic nenadělají… Zas tak často toto ale nenastává

Tomáš Záruba

Jezdí velmi často a nemají 3 kV.

Véčko

Jupí, Brodek je zase slavný. Ještě když jsem byl na základce, tak si pamatuji, jak tam asi dva nebo tři dny stálo nehnutě Pendolino

JanO

Ráno tam trčel akorát panter a směrem na Olomouc rychlík s větroněm. Ale motorová výpomoc z Olomouce už byla na cestě.

Jan Sova

Okolo Olomouce (Haná) je spousta spolků s Bardotkama, Brejlovcema apod. Stačí je jenom povolat do služby a zaplatit to.

vbb

„Spousta“ je kolik? Aspoň 10, aby to mělo nějaký praktický dopad?

Jan Sova

No tak 10 ks na Brodek – Slavíč, to byste zacpal jen těmi diesely.

vbb

Ono to nejezdí jenom Brodek – Slavíč?
Já měl za to, že se nejezdí od Ostravy po Brodek, Uničovka, Prostějov,…