Zpoždění i přes pět hodin. Namrzlé troleje ráno a dopoledne ochromily provoz vlaků
Námraza na trakčním vedení. Ilustrační foto: Sudop Brno
Námraza zastavila také část brněnských tramvají. Vlaky nabíraly velká zpoždění hlavně na koridoru mezi Olomoucí a Ostravou.
Nepomohlo by prepnuti site na 25kV AC, tedy samozrejme mam na mysli planovany postupny prechod…
Pomohlo, nicméně nikoliv na 100%. Ale vše má svůj čas. Pokud by konverze měla proběhnout jako „demoverze“ Nedakonice – Říkovice, tak opravdu je rozumné nědělat vůbec nic…
Mohu vědět jaký je problém s napáječkou v Otrokovicích či Říkovicích? Myslel jsem, že kromě ceny je jednotná fáze správná cesta. Symetrický odběr ze sítě a možnost rekuperace do sítě. Neznám však všechny výhody a nevýhody této aplikace, avšak zajímaly by mě i v porovnání k 2x25kV@50Hz. Děkuji
To sice nemyslím, právě na DC tečou (když je odběr) větší proudy, což znamená i větší teplo. Jestli totiž zůstanou po přepnutí na AC silnější troleje po DC, bude to ještě horší, proud nebude mít takový odpor a trolej bude ještě chladnější. Trolejový drát na AC má obecně menší elektrický průřez. Ale ber to s rezervou, jen můj názor.
Nižžší napětí vyšší proud proto je výhodnější konveze na 25kv rovněž méně napájecích bodů.
Nějakou dobu jsem bydlel na brněnských Vinohradech a pamatuju si na jeden den, kdy byl dole v Majlontu/Židenicích při každém průjezdu vlaku krásný „ohňostroj“, koukal jsem na to krz okno celý den. Takže to přepnutí by evidentně nepomohlo 🙂
Náhled do zcela paralyzovaných stanic Přerov a Brodek u Přerova při ledovce v prosinci 2014:
https://youtu.be/4QFcZRJBpKA
Úplně stejná situace v Brodku u Přerova před 10 lety, kdy na spojkách uvázlo kvůli ledovce Pendolino:
https://youtu.be/mDtBUqlgHno
Dalším dnešním odřeknutým vlakem je LE 1257.
Ten je automaticky v haji. Bud to odrekne a nebo se s tim vyrovna nekdy nad ranem.. Nema nic v zaloze.
Na cestu už se vydal i RJ 1039, aktuální zpoždění 719 minut.
722 cili pul dne…..to za pul dne nesehnal radim nejakou rezatou naftovou luparu s firou nebo neuknoural konkurenci aby se privesil za jejich vlak?
zmizel muj dotaz, zda je opravdu nemozne za pul dne sehnat jednu dieselovku s firou nebo se domluvit s konkurenci a spojit soupravy napr do Ovy…..?
Čekal na schválení cenzorem. Nepíšeš ze stejné ip adresy jako spameři?
big bro 🙂
Možná má pan Sůra nastavené automatické moderování komentářů, když se v nich vyskytne nějaké klíčové slovo, jako třeba „Radim“, aby mohl jakékoliv urážky na jeho adresu utnout už v zárodku 🙂
pokud je to pravda, pak to neni hezke…..asi se ho na to optam pres neverejnou komunikaci…….pro jistotu 🙂
Ve chvíli, kdy dieslovou loko potřebuje úplně každý, tak to může být nemožné. A spojit soupravu s jiným? Chtít může, ale ten druhý s tím musí taky souhlasit. Bez dohody (co Správa, nemá u toho právo veta?) to nepůjde.
V Ostravě jsou desítky Dieselu stále v permanenci , dnes patří pod PKP CARGO, hold když neplatíte,tak nejedete a čekáte a čekáte,až se někdo smiluje a vás zapřáhne….
Ale, možné to je.. Ale co to udělá s cenou jízdného? Pokud to stojí pod drátem a tedy v teple, není jednodušší to nechat stát v teple než to tahat nějakou „ukňučenou Banglí bez topení“ ?
Možná to opravdu problém byl. Dieselové schopných okamziteho provozu zas neni tolik.
S konkurencí úplně mít problém nebude, před nějakým časem snad dva dny tahala pravidelný vlak bobina od Arrivy (mezi Prahou a Ostravou zpozdeni necelá pulhodinka).
A hlavně nezapomeňme – na začátku toho průšvihu nikdo neví, jak dlouho to bude trvat.
Z Bohumína brzy ráno:
SC 516 odřeknut,
RJ Bohumín – Brno – odřeknuty,
RJ noční (přes Bohumín na Prahu) v 5:30 – 200 min zpoždění (nevyjel ani o hodinu později),
Pouze IC/EX ČD směr Praha vyjízděly z Bohumína s drobným zpožděním.
co ti chudaci v RJ1027? dojedou az do Kosic? tam uz asi bude cekat hloucek nepricetnych cestujicich na RJ1012………..pokud teda s tim nesekli a nepouzili prvni Ex smer zapad
Můžete mi proboha říci, kam by proboha měli dojet jinam? To jako si vezmou TAXI nebo půjdou stopovat na dálnici s cedulí KOŠICE, ČOP nebo nějaké jiné destinace????
mohu vam proboha rici asi dve veci – jednak to, ze uz se mi jednou „postestilo“ jet RJ, kteremu zdechnul na Slovensku v horach Vectron a verte-neverte, cekat 6-7 hodin na nahradni loko jsem odmitl….cili alternativni doprava….
druhak to, ze jsem s Narodnim dopravcem zazil situaci, kdy se SC do Ovy zastavilo v Olomouci, lidi nechali vysypat ven a dve hodiny se cekalo na nahradi soupravu, pricemz pendo jelo jako obrat zpatky smer Pha
Jsou to snad elektrické vodiče, to se nedají ohřívat?
Možná tak zkratem.
https://www.wnp.pl/logistyka/polski-wynalazek-ma-usprawnic-ruch-pociagow,668429.html
Něco podobného snad bylo kdysi v Dětmarovicích, kdy se relativně často námraza tvořila z páry chladicích věží elektrárny.
Jde to i takto: https://milanos.pl/vid-221717-Jak-wyglda-odladzanie-sieci-trakcyjnej.html
Myslím, že na železnici jsou napájecí úseky dělené cca po 20 km , čili by to u třífáze asi šlo krátkodobě řízeně zkratovat a “ zahřát“, druhá možnost využitelná i na stejnosměrný přídavný odporový drát nad vodičem. Obojí by bylo děsivě drahé ve srovnání s počtem těchto událostí 🙂 .Pak ještě mechanické čištění, vím, že v Praze jednou před léty nechali jezdit tramvaje celou noc aby se to “ ošoupalo“ provozem a udrželo provozuschopné
Řízený zkrat je strašně nebezpečný, pro riziko přepálení, sice to bude spočítané, že by to mělo vydržet, ale stačí jedno slabší místo a trolej se valí na zemi.
A mechanické čištění je dobré, až ve chvíli kdy přestane pršet a namrzat, jinak to odebere a do 10 minut to tam máte znovu.
Další možnost je mechanické čištění + nanesení protinámrazové směsi (glykol), ale taky to není všespásné.
Ano, ale když bude pršet, nesmyje to tu nemrznoucí směs?
Letadla se taky odmrazují glykolem a tam to nějak funguje, asi…
Po omezenou dobu, například na 30 minut. Pak musí znova.
Když se zeptám hloupě – kdyby se to odmrazilo glykolem a pak se na to pustil jeden vlak za druhým, které by trolej průběžně „utíraly“, tak by to stihlo znova namrznout?
“ jeden vlak za druhým,“
Pojem „elektrické mezidobí“ jste asi ještě neslyšel, že? 🙁
Při výlukách mohou vlaky jezdit těsně za sebou a to pomalu a tak, aby byly zastavitelné „na dohled“. Je na to myslím i příslušná světelná návěst na návěstidle. Viděl jsem to na koridoru mnohokrát, že se vlaky v poli naštosovaly těsně jeden za druhým. Takže když se pak v dalších úsecích rozjedou už podle semaforů (a jejich automatického zabezpečení jednotlivých úseků), plně využijí trať a jezdí „jeden za druhým“, protože víc se jich tam nevejde. 🙂
Jako že by autoblok dával návěst odpojovačku/stahovačku, aby bylo dodrženo mezidobí x sekund (nebo rozestup x metrů) to se nedělá. 😀
Prostě klesne napětí, tak budu žrát menší proud, odporovka z principu, elektronika to má naprogramovaný.
Jako by snad v provozu někoho někdy zajímal.
Na elektrické mezidobí kašle i SŽ.
Potom už sú, pri troche šťastia, nad oblačnosťou a je to jedno.
Smyje.
A co se tam projet parničkou? Ta by trolej zahřála a za ní by pár elektrických vlaků projelo než by to znovu namrzlo :o)))
Zahřala, ale pára by zajistila, aby tam bylo dost vody na zamrzání. Možná něco dvoukotlového, a z komína pouštět jenom produkt hoření(co2).
Při rychlosti jízdy se ta trolej fakt neohřeje. Aby stála na jednom místě nebo se sunula krokem, to nepomůže.
Zahřála?
Komín má průměr řekněme 50 cm, tak při rychlosti 36 km/h (10 m/s) se každý bod troleje ohřívá po dobu 0,05 sekundy.
To k nějakému ohřátí asi stačit nebude, že?
(dobře, připusťme, že na troleji se oblak kouře rozšíří na 1 metr, tak to bude 0,1 sekundy)
Přidávám odkaz na pěknou bakalářskou práci na téma „systémy proti námraze trolejových vedení“, pročtěte si ji. Myslím, že odpoví na vaše otázky.
https://theses.cz/id/eqowdn/BP_Jaro.pdf
Ranní situace v žst Brodek u Přerova, kterou díky stojícím Regiopanterům mimořádně obsloužil R 883 „Slovácký expres“ vedený Brejlovcem:
https://youtu.be/-A4XvkTE_zE
Diesel ten je věčný, nevím, proč ho chtějí zakázat 😉 se divím, že ČD neposlaly místo SC nějakou náhradu, třeba mě napadá: 810+010+010+010+010 s minibarem 😀 … když jich mají tolik navíc…
Jasně, věčný diesel, kterých by ovšem muselo být v Olomoci alespoň 10 k dispozici i se strojvedoucími na záloze, aby se to vyjezdilo. A to jen kvůli jednomu dni za 10 let.
Připomíná mi to jednu diskusi na FB, kde někdo tvrdil, že elektrifikace do Jeseníku je kvůli námraze nesmysl, dokonce že je neekologická a že oproti Švýcarsku je v Jeseníkách „specifická zima“, kdy prostě drát nebude fungovat.
Dopravci jsou zde od toho, aby generovali zisk, ne od provozu dopravní charity. Pokud nejsou smluvně požadovány zálohy (dokonce v nezávislé trakci) je na zvážení managementu, jaké budou zálohy a zda se jim vyplatí. Doba „budeme jezdit i za atomové války“ pominula. Máme zastupitelstkou demokracii, kolik těch uvázlých cestujících tuší, kdo v případě železnice rozhoduje o klíčových věcech, tedy o dopadu „cost-benefit“ politiky na spolehlivost a tím pádem na jejich uváznutí? Před pár lety stačilo aby byla neprůjezdná dálnice D1 a zásadně to přispělo ke konci ministra Ťoka i šéfa ŘSD Kroupy. Myslíte, že když podobně zkolabuje železnice vznikne tlak… Číst vice »
Nedávno se zde objevily názory, jak DB Netz udělala správně, když během půlmetrové sněhové kalamity v Bavorsku zastavila provoz na 2 dny. A teď tady všichni řeší neschopnost jízdy elektrickou trakcí a pár hodin zpoždění a svolávají hromy blesky na správce infrastruktury.
V postižených místech začalo pršet někdy okolo sedmé večer a trvalo to dlouho do noci. Každému muselo být jasné, jak to na druhý den ráno dopadne. Nicméně dopravci, ani SŽ se na tuto situaci zjevně nijak nepřipravili. Nestojí jim to za to, když je to jednou za 9 let?
A jak konkrétně by se na to měli připravit?
Vláďa jim měl poradit už v těch sedm večer. Neudělal to a vidíme důsledek.
Mít už ráno nachystaný den diesel?
Kde? Všude? Protože skutečně nikdo nemůže vědět, kde přesně nakonec ta ledovka vznikne – meteorologové říkali především východní Čechy, nakonec to je střední Morava. Navíc:
1) Potřebujete diesel, což není v současné době samozřejmostí (čím dál větší elektrifikace).
2) Strojvedoucího, který s tím bude umět jezdit.
A ještě navíc – přesně to proběhlo… Jak se zjistilo, kde došlo k problému, tak diesely najely a jelo se. Se zpožděním, ale jelo. Skutečně nejde lusknutím prstu vše zařídit …
S Naftovou lokomotivou umí jezdit každej strojvedoucí. nejen že jízda je více méně stejná , ale hlavně všichni začínaly na naftě, až pak si dělali dodatečnej kurz na elektriky.
Nemáte pravdu. Někteří strojvedoucí mají jen elektrickou trakci.
A i kdyby, může to být celkem mínusové se znalostí konkrétní řady.
A že jste jim v deset večer nezavolal? Když víte vše nejlíp..
Stačilo číst výstrahy ČHMÚ. Preventivně se připravují silničáři, města a obce, na kalamity se nějak připravují mobilní operátoři i další. Silničáři mají kamery a 24h denně to sledují na dispečinku. A na dráze se to řeší, až všechno stojí? Tak se pak nedivte, že lidi jedou raději autem…
1) Výstrah ČHMÚ je za zimu na ledovku skutečně hodně. Ne všechny se vyplní a ne vždy je to na tom místě, kde se předpokládá (Olomouc neměla být až tak postižena)
2) Pokud jste viděl zprávy, tak ani na silnicích to není zrovna hitparáda.
3) Nejsem si jistý, že zamrzlé auto a náledí na silnicích je zrovna lepší volba než náledí u vlaků…
Máte k dispozici radarové odrazy, mapu teplot, můžete si naistalovat vlastní senzory nebo nějaké měřící zařízení nebo systém kontroly. Jenže na dráze se to tak nikdy nedělalo!:-) Nikoho to ani nenapadne:-)
Druhé mimochodem, silničáři jsou překvapeni rok co rok.
Mimochodem – dokonce i psali o tom, že nelze někde zavést NAD, protože je tak silná ledovka, že po ní autobus nemůže jet. Myslíte si, že pro ta auta to bude taková hitparáda?
No je, tak holt do oběda vydržet, svět se kvůli tomu nezboří. Staly se mnohem horší věci, než že se 1 den ráno nedalo dostat do práce/do školy.
Pro náš region platila i ještě ráno, když už pár hodin vlaky stály nejnižší výstraha, ty čtenáři
Jenže ČHMÚ vydal výstrahu před ledovkou. Nejvyšší pro cca Českou Třebovou a okolí, pro region Hané jen tu nejnižší. A dopadlo to jako skoro vždycky, je tu zase nejhůř. A brzdíme tranzitní dopravu celé zemi. Tak to asi za trest přijdeme o všechny Pantery, kteří teď stojí chcíplí v našem kraji. Haná Haná, prdel zakopaná. A já, když mi to někdo vmetl v mládí do tváře, se okamžitě pral. Ale možná je to fakt, nikdo sem nejezdí, jen projíždí.
Ten kraj mi nepřijde tak zapadlej 😀
Ale máme tu nějaké tusistcké cíle. Krajske město Olomouc, hrady Bouzov a Helfštýn, Část Hrubého Jeseníku, napůl s Moravskoslekým krajem. Známé středisko Dolní Morava, je už Pardubicko, stejně jako Králický Sněžník a Moravská Třebová. Bravo soudruzi, vaše zrušení zemských hranic bylo geniálnií. Nejsem žádný moravský patriot, jakékoli volání po federaci a moravské zemi s hlavním městem Brnem, parlamentem a zemskouv vládou je mi k smíchu. Jen se komančům podařilo roztrhnout roztrhnout dříve provázaný region, kde bohužel přbylo silné německé a židovské osídlení, až bezmála do půlky šířky republiky. Ale u nás, konkrétně v Prostějově, co máma pro návštěvníky. Samotné město… Číst vice »
No nevím nevím. Podle mě lepší bydlet na Hané, než třeba v aglomeraci Ostravy… Ale proti gustu 😀
Já si osobně nestěžuju.
Však jo, jen že říkáte, že je Oloumoucký kraj takový zapadákov. Ano, žije v něm méně lidí, ale celkem bych si vsadil, že spousta lidí z Ostravska by měnila, kdyby měla tu možnost (nejen finanční, ale i zázemí, přátele a podobně)
Lidé z Ostravska mají hory pár minut z města. A pod nimi rostou nové domy.
Nemusí se stěhovat na Hanou.
Už jen z hlediska dopravní infrastruktury, kterou mají lepší.
Jakože v Olomouckém kraji není dopravní infrastruktura? No nevím, kvalita ovzduší, nekonečné brownfieldy, kriminalita (pravda, tady máme Přerov a Prostějov) … ale jak říkám, proti gustu …
Já jsem tu nepsal
“ Prostě u nás, na střední Hané není nic, co by lákalo k návštěvě. Ale máme aspoň jeden unikát. Čtyřpruhovou silnici, stavěnou v profilu S(silnice), ne v profilu R(rychlostní komunikace) a už vůbec ne D(dálnice)“
: – )
Nekonečné hnědopole jsou kde?
Pár omezených u Karviné.
A i tam nemají sinicovou plumlovskou vodu.
https://www.kudyznudy.cz/aktivity/karvinske-more-u-darkova
No dopravce může tak maximálně nazbrojit více teplé vody na čaj do minibaru…
Renesance Bardotek…
RCC CZ teď vyslalo do boje s ledovkou z Vrbice 2016 OBB + 742 7 RCC CZ.Ta ledovka bude asi na dlouho.
Vyzkratovat vedení a ledovka je dole natotata.
Se docela divím, že nějaký takový systém řízeného ohřevu trakčního vedení nebývá implementován.
Samozřejmě toto padlo jako návrh už i při velké ledovce před 10 lety, ale jen ze srandy, riskujete tím přepálení TV.
Prý to měli v Dětmarovicích, pokud to nebyl výmysl. Ale ne zkrat, ale trvalý průtok proudu, aby trolej nenamrzala kvůli fabrice v sousedství stanice.
Možné to je, jen by mě zajímalo, jak to udělali, protože musíte docílit nějakého odběru
Ano, je. Že spadla i s vedením? Rozkaz zněl jasně!
I s tím vedením …
Jak by se teď dopravci hodily všechny ty vyřazené lokomotivy řad 714, 742, 749 s klasickými vozy nebo motoráky 810 s přívěsy.
Hold je těžké býti pošetilcem a naivním hlupákem při tak vysoké konkurenci.
A v každé stanici by v čekárně čekalo pět strojvedoucích, kteří to s motorovou trakcí zvládnou…
Už od večera, protože by se při náledí nemuseli dostat z domu na nádraží.
Strojvedoucí začínaj na motorových lokomotivách, a rozdíl v řízení neni více méně žádnej.
🙂 Příště raději komentujte něco, o čem máte aspoň malinko znalosti.
Zdarma.
Hold se vzdává. Ale když už se sám označil, nechť tak je.
Na trati Krnov-Olomouc zpoždění vlaků nezávislé trakce (Os3532 250min a Os3540 330min). Co teď?
Na osobaky směr Hrubá voda a Beroun vyjela ráno jen 1 souprava místo 3. Ostatní motorové soupravy se nasadily místo vlaků elektrické trakce na koridor. Proto ty odřeknute vlaky.
Proč to teda jelo pod číslem 5,5h zpožděného vlaku??
No zrovna vlaky 3532 a 3540 bych řekl, že byly odřeknuty. Proč 3540 pořád visí na babitronu a navyšuje se zpoždění netuším. Jinak Hrubé vody pořád jezdí jen jedna souprava, takže všechny vlaky opožděny. Jeden stadler se třeba teprve vrací z Koutů nad Desnou na nějakém osobáku.
OK, díky za upřesnění.
A není to jedno? Dispečer je rád, že alespoň něco jede a Dusanh řeší to nejdůležitější, že číslo vlaku mělo na konci cifru 1, když mohlo mít 3…
Dusanh reagoval na povzdech, že motory by vše zachránily. Jak mohl Dusanh vědět, že si to dispečer přečísloval? Tak se zeptal a dostal odpověď.
jsem zvědav jak se bude situace řešit až se s velkou slávou zbavíme všch dieslů
Myslím, že to si ještě počkáme. Např elektrifikace Libereckého kraje se dožijí naše vnoučata..možná 😊.
Vy jeden optimisto 😀
Stridavinou.
Třeba stříškou nad trolejí z plastové trubky říznuté napůl?
Ono to zrovna v tom prostoru Olomouc – Polom nebude trvat tak dlouho – cca 11 měsíce a 7 dnů, protože výhradní provoz ETCS.
V Olomouci vysadili lidi z EC do Puchova a otočili v cca 8:20 vlak do Prahy, takže jedeme.
ČD na tu bídu musím uznat jakž takž… zpoždění do 200min (Slovácký a Pendolino), ale RJ 1019 s +603min a 1027 s +454min to je teda fakt masakr…
RJ si jede balkan style docela.
To je možné, ale víte proč s ním zase všichni pojedou? Protože vám zcela automaticky vrátí 100% jízdného, nikam nic nemusíte reklamovat o nic žádat atd. Funguje totéž u u superhypernárodního dopravce? Ani omylem. Pošli si zažádej si, dones si, pošli si…Říká se tomu prozákaznický přístup. Cestující ví, že za to RJ nemůže, takže s ním pojedou zase. ….
Kde jsou teď všichni žlutý fans😀
A když jsem se ptal známého, proč jede do Prahy s jančurou ane s ČD, tak mi odpověděl, že kvůli tomu, že nemá rád zpoždění 😄
A jak to budou řešit, až bude výhradní provoz ETCS? To bychom asi dojezdili, ETCS bude potřeba dodělat asi do většiny lokomotiv.
Jo kdyby se tohle stalo za rok, tak se na střední Moravě skoro nic nepohne hodne dlouho. V Olomouci jediné motorové vozidlo s ETCS. Dnes jde ještě nasadit 754,814 a 843 na koridor. Za rok to už nepůjde. Snad přijde ledovka zase až za 10 let.
Tak dopravci nebudou Spržel otravovat.
ETCS se zavede administrativně. Každýmu je jasný, že to nebude fungovat, takže se bude jezdit stejně. Horší bude, až začnou demontovat návěstidla.
Když bude dost formulářů a inkoustu v propiskách… 🙂
Leo Express stojí někde u Polomi
zamrzly mu všechny …
Pantografy
Nojo, když si LE pořídil místo normálních vozidel pohřební tramvaj s autom.spřáhlem, tak to má smůlu…
S Leo jezdím velmi rád a skoro každý týden. Uvnitř je to jak v letadle – čisto, útulno, jezdí včas (pár zajímavých mimořádností jsem už ale taky zažil). Nikdo vás neobtěžuje o předložení jízdenky. Prostě dopravce na úrovni.
A v čem se to kromě barvy liší od regiopantera ?
Třeba v tom, že regiopanter jezdí na osobácích. Zatímco Leoš ty tramvaje posílá přes celou republiku.
Ok, od Interpantetu ?
Před chvílí obsluhoval stanici Brodek u Přerova zpožděný Slovácký expres v čele s Brejlovcem. Musel ale objíždět Regiopantera, který večer uvízl na průběžné koleji. Stejná situace tu byla v roce 2014, kdy tu na spojkách uvízlo Pendolino. V Přerově přímo v Předmostí stál vetší část noci IC 549 „Ostravan“, který nezvládl začátek stoupání k přesmyku u Lýsek. Ty záblesky, než úplně zastavil byla jako o ohňostroji…
Na připravenost na ledovku se SŽ ptáme.
A jakou připravenost byste si představoval ? Podle mně pokud zamrzne úsek 70 a 60 km na koridoru, tak je připrava na toto nereálná … leda se projet s nějakým zahřívadlem pod dráty, ale to by k tomu nesměla být ještě mrznoucí mlha. Za mně se toto krom dieselů nedá nijak jinak řešit. A i tak je to otázka několika hodin … Neberte to jako výtku, jen bych rád věděl, jestli Vás nějaká možnost přípravy napadá …
Zvlášť když největší výstraha platila úplně pro jinou oblast než došlo ke kolapsu.
Spekuluji, ale není to tím, že SŽ soustředila své síly právě do té oblasti s největším rizikem a toto jim prostě uniklo?
A kdo mohl vedet, ze kdyz bude mrznout, ze bude mrnout?
Seslo se toho moc najednou (napeti,pocasi) a tak se musi pockat, az to zase samo zmizi.
Ale i tak by me zajimalo, ze kdyz vsechno stoji, jesli by ty vlaky nesly tahat treba po trech.
Holt počasí neporučíme, ale reálně by mně opravdu zajímalo, jestli se na takovou situaci dá reálně nějak připravit. Mně totiž nic jiného krom brejlovců nic nenapadá …
Bylo to 1. – 3. prosince 2014
https://www.koridory.cz/namraza-na-troleji-ve-fotografii/
Jako by to bylo včera… Jezdila jsem tenkrát od Králik na střední do Pardubic. Dojela jsem 810 do Lichkova, kde mě výpravčí poslal zpátky do oné 810, ať jedu domů. Že elefant s největší pravděpodobností nepřijede, a že nepřijel už večer před tím. Jako středoškolákovi mi to samozřejmě nijak moc nevadilo a vesele jsem se vrátila domů do postele 😀
Zajímavé je to namrzání na troleji 25kV – z námrazy před devíti lety jsem si odnesl informaci, že na vyšší napěťové hladině se ledovka vytváří obtížněji…
Z pohledu na babitron mám dojem, že i teď jsou problémy zejména na stejnosměru. Jak by asi dopadla trať Olomouc – Šumperk, kdyby byla elektrifikována střídavě, jak bylo původně v plánu?
Také by se nejezdilo, protože na střídavku by stavba nebyla v tuto dobu stále hotová.
Nebo by bylo přepnuto i z Hoštejna do Grygova, takže by se zásadní problémy soustředily v zásadě do okresu Přerov.
Jenže kdyby… však víte.
Ledovka se vytváří úplně stejně. Akorát má možná menší vliv(do určité „tloušťky).
Vetší průraznost. Zase to méně hřeje.
Na vytváření ledovky nemá napětí vliv. Ale těch 25 kV je dost na to, aby se to při jízdě elektricky prorazilo a tím i „očistilo“.
Tak hlavně je to minimálně 8x větší napětí a to se na té ledové izolaci dost projeví
Problém není jen izolace ale i krápníky na troleji které fungují jako hákovnice.
Uhlíky na sběrači tím dost dostávají na frak tak i tak.
Jak rychle vznikaji? Kdyz se jezdi, tak to nestihne vzniknout, ne?
Před devíti lety, s Taurusem PKP, to za oknem kabiny na 25 kV vypadalo docela romanticky, jako v ledovém království. Taurus jede a jede. V Nedakonicích bylo po romantice.
Vyssi napeti ten led propali lip nez nizke. Ale kdo vi.
Vypada to jako hruza, ale je otazkou, jak moc casto se to stava a zda to stoji vubec nejak resit. Muj nazor je, ze takovy a jinych pripadu vypadku je dost na to, aby kazda lokomotiva mela nejaky nahradni zdroj (treba naftovy) a ani by nemusel byt s plnym vykonem.
Sprava zeleznic by mela zacit hodnotit cenu za km dle ruznych parametru, treba opotrebeni koleji, ale take by mela kladne hodnotit opatreni, ktera zamezi zablokovani trati kvuli vypadku trakce.
Náhradní zdroj výkonu představuje další zvýšení ceny už tak drahých železničních vozidel. Mě osobně tedy naopak připadá, že takovéto události, kde by se tenhle zdroj využil, jsou zřídkavé.
Takových událostí je hodně málo na to aby se do vozů cpal další zdroj.
Aktuálně to řešení stejně moc nemá, protože duální Vectron neumí 3kV, a až bude skoro všude 25 kV, tak se zavřenejma očima, možná kdybys měl jeden ComfortJet jako SC jen na dvě otočky z Ostravy do Prahy a dopřál jim tu duální lokomotivu a měl to jako marketingovou hračku, že super vlak co jede i při mimořádnostech, tak dejme tomu. Ale masově nesmysl.
Dobrý den, bejvávalo v době kdy skoro všechny tramvaje měli dva smetáky že pomohlo jet na dva zvednuté.Ovšem je pravda mnohdy ani to nepomohlo, to je nevýhoda závislé trakce.Jak mnozí píší jediné dobré řešení jsou buď baterie či spalovací motor.
Nebo 25 kV.
Navrhuju náhradní jaderný zdroj. Spustí se tyče, stáhne sběrač a dojede se.
Koukám na ty úseky, kde se jezdí jen s dieselem … Polom – Brodek u Přerova , to je 70 km na koridorové trati … se obávám že se s tím reálně nedá nic dělat a bude se čekat na oteplení. Nebo je v lidských silách nějak rozpustit 70km *2 (tam a zpět) trolejového vedení ? Jako může se říct, že ČD mohly seskupit dieselové lokomotivy, ale kdo to zaplatí …. Objednavatel těžko …
Podle mého kombinace postrku zaplaceného SŽ a bateriového vlaku (Černá Mamba) by si s ledovkou na tomto úseku poradila. Prostě mimořádnost, která by se dala vyřešit levněji než NADkou.
To už i naši severovýchodní sousedi umí v případě hrozící námrazy na TV například preventivně projíždět rizikové úseky tam a zpátky s elektrickou lokomotivou, aby to nestihlo tak zamrznout, nebo používají na montážních vozech sběrače s vibračním zařízením pro oklepávaní námrazy…
SŽ má elektrického jediného Vectrona, takže leda si něco půjčit od dopravců, ale někdo musí tu objednávku vytvořit, někdo ji musí schválit, navíc nějaká mašina musí být k dispozici (což zrovna pravidlo nebývá), a hlavně musí být k dispozici Strojvedoucí.
A oklepávací zařízení kvůli čemu? Kvůli jednomu případu za 5 let?
Navíc při hodně silné námraze nebude ani jedno účinné, před těmi cca 10, to dráteníci zkoušeli očišťovat ručně, během 5 minut očištěné místo opět namrzlo.
No já zapomněl – paragraf 1 – Nikdy se to tak nedělalo, zbytečnost, k čemu, tabulky, problémy, my nic. Asi jsou všude jinde blbci že to taky nedělají stejně jako parta z Dobré Správy.
Tohle není o paragrafu 1, ale realita. Pokud se námraza tvoří rychle, tak že do 10 minut od očištění je tam znova, tak ani jeden Vámi zmiňovaný prostředek by nepomohl. I kdyby oklepávací zařízení měly všechny MVTV, protože těch vozidel není neomezeně, aby zvládala neustále vše projíždět.
A to samé projíždění elektrickými HV, neřekl bych, že u Brodka je rizikovější úsek Jak třeba u Bezpráví, takže byste preventivně musel projíždět vše, což prostě je nereálné.
MVTV je myslím kolem 70. Horší je, že nejsou fírové + odpočinek a celkově postup na to, aby se to mohlo provádět není časově zrovna jednoduché. Už jsem měl tu čest oklepávat část staniční koleje a sranda to fakt není. Na traťové by to snad i rychleji roztálo. Bylo by to fajn mít ten přístroj co mají Poláci na jejich MVTV, ale bohužel no. Nové MTW 100 by měly mít snad válec na zvedani troleje, tak třeba v nejhorším to půjde i takhle 😀
Tak ona by se na něco takového asi dala udělat s nějakým dopravcem rámcovka. Spíš bych ale čekal, vzhledem k nedávné diskuzi o o již tak nedostatečné kapacitě na tomto koridoru, že tam celou noc jezdí náklady…
Ramcovka na co? Na celou republikou, že budou držet mašiny v pohotovosti, kdyby náhodou? To nikdo nebude chtít platit.
To by bylo x desítek mašin, které by museli být k dispozici, co kdyby náhodou. Tohle nejsou státní postrky z Kutné Hory.
Tak samozřejmě i ta kapacita, protože náklady skutečně v noci jezdí, ale problémy se objevili už ve večerních hodinách, kdy ještě jezdí osobka.
Na troleje MHD se dá aplikovat nemrznoucí směs tam, kde speciální vozidla mají k dispozici. Ale jestli by totéž bylo použitelné u železniční troleje nevím. Doplnil by prosím někdo znalejší?
Ošetřování nemrznoucí směsí funguje, ale má svoje limity. Musí se to udělat s dostatečným předstihem a nesmí pršet. Třeba včera by to nepomohlo, protože déšť nanesenou směs umyje.
Myslíte, si že okolí Drahotuš – Hranic nejezdí vlaky často? 290 vlaků za 24h je málo?
No a třeba tam taky někdy i 40 minut nic nejede víme?
Ve 3 ráno…
Nejsou tam náhodou teď ty noční výluky?
Před 22 hodinou? Srandisto.
V noci?
Ono se přestalo jezdit už před 22h
Just-in-time na železnici v praxi! Objednávám kamión.
A zaseklé kamiony půl dne na dálnici ve sněhu nedávno nebyly, že?
Jenže ty se daly objet, tohle ne.
Pak je námraza i na silnici a nejede ani ten kamión.
tak zrovna v případě ledovky se dají silnice velmi efektivně prosolit, dráty neposolíte… zase když je víc sněhu, tak jsou na tom většinou hůře silnice než železnice
Ale taky ten kamión bude stát, než se silnice prosolí.
To je ale chyba v systému řízení provozu u nás, ne fyzická chyba kamiónové dopravy. U železnice to prostě objet nejde.
Ale taková je realita, takže ten kamión nemají dojet stejně jako ten vlak.
Když ledovka včera začala, tak to byla kolize na silnici co 3 minuty. Bouračky všeho druhu,i kamióny.
Také by to někde šlo, kdyby se s těmito „argumenty“ koleje neořezávaly a silnice nepřidávaly místo nich. No a někde z té silnice už pak také nesjedete. Stejně jich máte zablokovaných i tak dost, řízení neřízení.
Hlavně se nepouštějte do žádného srovnávání železniční a silniční dopravy, protože už v minulé diskuzi jste prokázal fatální nesmysl pro realitu.
Kamion si klidně objednejte, ale těžko říct, kdy k vám dorazí, protože náledí na vozovce existuje, ať chcete nebo ne. Zrovna před 5 dny to byl dost masakr. Nevzpomínáte si?
Můj smysl pro realitu je naprosto v pořádku, nemůžu za to, že se neslučuje s vaší pseudorealitou.
V pořádku? Fakt to není vidět.
A proč asi nejezdí NAD?
Nebo myslíte, že po té ledovce pojede kamion?
Kamion objednejte, a potom dejte vědět jak to dopadlo. 😂
Pamatuju ten rok 2014. NAD v okolí Olomouce nevyjela, ale silnice byly sjízdné.
Na ty kamiony bych taky moc nespoléhal, viz: https://twitter.com/hzskhk/status/1749678515899818041?s=20
S drobným rizikem, ale jezdí. Rozdíl je ten, že nehoda nebo omezení na jedné silnici nezablokuje všechna vozidla, jako u železnice.
Záleží jak se vysype, pokud napříč, tak budete čekat na zprovoznění stejně jako na železnici.
Jenže do budoucna to bude jen horší a horší… dopravci budou mít čím dál menší motorové (a vlastně jakékoliv) zálohy, protože objednatelé to ve výběrových řízení nepožadují, požadují jen co nejnižší cenu. Takže až se to stane za 2, za 5 let, pak to prostě bude jako v Německu, že se vyhlásí, že celý den nic nejede, a cestující postarej se….
Použitelnost trolejí není záležitostí dopravce, ale infrastruktury.
Suhlasim. Kolko su ochotny si priplatit dopracovia za pouzitie infrastruktury, aby bola zaloha na urovni infrastruktury ked nastane takyto problem ? Kedze ten problem nastava raz za niekolko rokov.
A kolik zákazníci dopravců? Aha
Přesně takto jsem se chtěl zeptat. 🙂
A proto chtějí elektrifikovat Bludov-Jeseník. No tak provozní dny se zase o něco omezí. Prostě auto bude vždy bohužel použitelnější ať si ultras říkají co chtějí.
Tam bude střídavina, takže cajk.
Dopravce tu není od toho, aby zajišťoval dopravu v nějaké kalamitě a riskoval poškození vozidel a zdraví cestujících a zaměstnanců, už si to jednou provždy uvědomte.
A od čeho tady teda je?
Stejně jako letecký dopravce-ten také nelétá, když moc fouká,cjhumelí nebo bouří.
Za 5 let to bude ještě v pohodě… ale za 20 už ne 😉
A k čemu motorové zálohy? Dopravce si platí za dopravní cestu. Mají kamionové firmy taky sypače a pluhy anebo vymění kamiony za pásová vozidla aby projeli?
Chcete po ČD aby držely zálohy a pak se divíte, že ve výběrových řízeních jsou dražší.
A pak si někdo stěžovat na diesel pod dráty, v takové situaci je diesel zlatý 😉
A pak si někdo stěžuje na diesel pod dráty,…
Velmi smutné https://grapp.spravazeleznic.cz/ Skoro se jim to nevejde do mapy.. To už je spíš na autobus než čekat pár hodin než je po jednom někam dovezou. Ideálně parní lokomotivou, ať to po cestě rozmrazí 😀
Moc hezky se jim to tam skládá …. Vtipný je vlak v Olomouci, pravidelný odjezd 22:38, očekávaný 07:06, zpoždění 508 minut …
A je to ten případ, kdy to zpoždění začalo na pěti minutách a postupně narůstá? 😀
Ve Vrbátkách taky čekají na lepší podmínky. Při těhle číslech by ten vlak mohli zrušit. A nebo čekají až to zpoždění bude 24 hodin a pustí ho dál.
Proc Olomouc nezatopi 464.202 a soupravu rybaku jako nouzovy vlak pro lidi z okoli? Byla by to pecka!
ted vazne, ukazuje se, ze diselove lokomotivy jsou porad potreba! nicmene s tou parou to byl dobry napad, jen ceske drahy reaguji jako snek!!
Zatopit studenou páru je docela dlouhý proces…. Znalí vědí
Když by měla dneska v 8 hodin vyjet, kdy ji musí začít natápět ? Jak dlouho to trvá jste teda napsat mohl. …
Včera odpoledne.
cca 6-8 hodin
Cca dva dny kvůli roztažnosti kovu.
Ty jsi velký proces! o námraze se vědělo, kdyby se škrkla včera odpoledne nebo večer mohla už kolem půlnoci jezdit ( cca 4 – 5 hod do plného tlaku ) ideální postup je pomalejší vzhledem k materiálům …..
A kdo to zaplatí ? Je důležité se položit základní otázku kdo to zaplatí. Každou jízdu vlaku někdo musí objednat, a zaplatit. Pochybuji že někdo dobrovolně na svůj účet nechá jezdit parní lokomotivu pod dráty aby to nezamrzlo …
Když nepojede vlak elektrický a jako že žádný nejede, tak za něj ten parní jet mohl, sice je to extrém ale mohl, Když si někdo něco objenal a nejede to tak když to nejede neplatí se žádné kilometry a z toho se zaplatí náhradní vlak.
Jestli by nebylo jednodušší (a levnější) za stejnou dobu sehnat pár dieselů a s těmi toho potom vyjezdit více, než s jednou párou.
Ten nápad s parní lokomotivou je samozřejmě úlet, ale ani „sehnat pár dieselů“ (a strojvedoucích k nim) není celosíťová spása. Pár se jich sehnat dá, třeba ČD tyhle kalamity uváděly jako jeden z důvodů nákupu 743.2, ale valná většina lokomotiv má svou práci a když budou zachraňovat kalamity, budou chybět jinde. Tyhle úvahy fungovaly do 90. let, kdy bylo dost dieselů bez akutní práce, ale to už se nebude opakovat. V Norsku a Švédsku* platí stát několik motorových lokomotiv v pohotovosti pro „rescue duties“ v uzlových stanicích, což řeší nějaké mimořádnosti, ale zase – plošný výpadek trakce to nezachrání. *nově… Číst vice »
Varianta že kluci mají mašinu třeba odvodněnou, výmyvky otevřené, armatura rozebraná , to je asi nad tvé chápání , ty „milovníku“..
Kluci z Olomouce? myslíš tu partu, která má ruce dozadu? stačí se podívat v jakém stavu dojela 534.0432 z Olomouce do Prahy ! a v jakém stavu je 464.202 dnes ! Lokomotiva měla pár let zpět velkou opravu, ti kluci z Olomouce o kterých tady píšeš nedokážou ani po každé akci mašinu umýt a opucovat.
Tak je pozdravuj a řekni jim ať začnou konečně něco dělat !!
Další případ „čím víc vykřičníků, tím víc Adidas“.
souhlasim.
Tak chápu že Mirvald , Golda a ostatní jsou nejlepší, o tom žádná, na ty holt my Moraváci nemáme, to je prostě Praha.
Ono pindat 100x omleté kecy okolo 432 kremáka v kontextu úplné jiné věci svědčí o hodně velké neznalosti věci..
Ty brepto, je to 534 ne 432….
Když motorákům podobné podmínky nevadí, tak proč se všude dělají dráty? To je pořád spadlá trolej, ledovka atp.
Levnejší provoz. V ČR je diesel, který jede 160km/h?
Kdyby ho někdo chtěl, tak jo
Byl. Teď jezdí na Slovensku u Metransu a Lokorailu.
A jak to dělají Švýcaři, kteří mají 95 % sítě pod dráty a jezdí elektricky?
Tipuji že v těch jejich nadmořských výškách neprší když mrzne …
díval jste se někdy na mapu Švajcu? v ose Zurich-Bern-Lausanne-Geneve, tj. mezi těmi největšími městy, kde je i nejvíce železnic, se pohybujete celou dobu ve výšce mezi pouhými 300-650m.n.m,
Přestaňte tady unavovat génia s nějakými fakty.
Prostě Švýcarsko, fialový krávy, semtam salaš a hlavně – všechno nad 2000 m n.m…
No zrovna Švýcaři si v minulosti půjčovali nějaké motoráky z Německa (kvůli výluce), protože vlastní nemají.
Ne že bych vám nevěřil, ale máte nějaký zdroj této informace? 🙂
Mají 15kV AC. Střídavé napětí není tak náchylné k namrzaní jako stejnosměr.
Cože ? Snad drát jako drát ne ? Nebo 3kV stejnosměr namrzne rychleji než 25 kv střídavina ? a proč ?
Spíš když už se pojede, tak těch 15 kV / 25 kV ten led projde snáz, než 3 kV…
ano draát jako drát, sice jiného průměru. Ale to není to hlavní. Hlavní je schopnost průchodu proudu ve styku sběrač-trolej. A jelikož je střídavý proud s více jak 8krát větším, napětím. Není tak na citlivá na špatný kontakt.
Drát jako drát, to úplně není pravda, trolej na střídavině ma menší průměr. Ale stejnosměr teče furt jedním směrem, kdežto jak se střídavině mění pluralita v troleji, dochází k jejímu částečnému ohřívání a proto není tak náchylná na ledovku.
Otáčením směru proudu v troleji dochází k jejímu ohřívání? To jste sebral kde?
Naopak, na st teče 8x méně proudu než na ss, ztrátový výkon jde s kvadrátem, takže st „topí“ oproti ss zanedbatelně, i když má slabší drát.
PS: pluralita je třeba v politice, ne v elektrice.
Tady snad nemáte nic dobře ..
Dnes tuto teorii to potvrzuje situace kolem Brna a Břeclavi, kde se rovněž stojí díky námraze. A to i při napětí AC 25 kV 50 Hz.
Bohužel nelze srovnávat Švýcarsko s naší republikou.
Když nastane tak specifická situace kdy je v horních vrstvách atmosféry teplo a dole mráz že padá mrznoucí déšť který se na zemi okamžitě mění v led, tak ani ve Švajcu s tím nic nenadělají… Zas tak často toto ale nenastává
Jezdí velmi často a nemají 3 kV.
Jupí, Brodek je zase slavný. Ještě když jsem byl na základce, tak si pamatuji, jak tam asi dva nebo tři dny stálo nehnutě Pendolino
Ráno tam trčel akorát panter a směrem na Olomouc rychlík s větroněm. Ale motorová výpomoc z Olomouce už byla na cestě.
Okolo Olomouce (Haná) je spousta spolků s Bardotkama, Brejlovcema apod. Stačí je jenom povolat do služby a zaplatit to.
„Spousta“ je kolik? Aspoň 10, aby to mělo nějaký praktický dopad?
No tak 10 ks na Brodek – Slavíč, to byste zacpal jen těmi diesely.
Ono to nejezdí jenom Brodek – Slavíč?
Já měl za to, že se nejezdí od Ostravy po Brodek, Uničovka, Prostějov,…