Křetínský ovládl prvního autobusového dopravce. K Tourbusu získal i Zvonařku

Modernizované autobusové nádraží Zvonařka v Brně. Foto: IDS JMKModernizované autobusové nádraží Zvonařka v Brně. Foto: IDS JMK

K završení transakce došlo těsně před Vánoci, EP Real Estate se stal jediným akcionářem.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Premek

Jestli to povede jako Spartu, pak pánbůh s námi a zlý pryč…

noerf

Fotbalová Sparta je koníček pana Křetínského, ostatní je byznys, který funguje.

Josef Petrák

Nemůže to fungovat hůř než za A. Grunda…

Tomáš H.

Pořád nechápu. Autobusové nádraží je přece veřejné prostranství na které jezdí dopravci. Nebo to má dopadnout jako zprivatizované autobusové nádraží ve Znojmě?

Axel

Dobrý argument. Kdy tentýž argument uplatníte v případě SŽDC? A zejména v případě firmy České dráhy a.s., které si vynucují v průměru cca 500 Kč/m2 za 1 m2 pozemků pod kolejemi a pozemků u kolejí… tyto peníze firma ČD chce ze společné kapsy nás daňových poplatníků

https://zdopravy.cz/miliardovy-prodej-pozemku-ceskych-drah-jde-do-finale-transakci-se-spravou-zeleznic-resi-evropska-komise-82464/

LKB

Uvidime, jak se budou obe spolecnosti rozvijet do budoucna. Pamatuji si pred dvaceti lety, ze s Tourbusem se dalo jezdit na dost mist do zahranici a ustredni autobusove nadrazi Zvonarka byvalo dost precpane i mistni dopravou. A i kdyz kvalita tehdy neodpovidala tomu, na co jsou cestujici zvykli v bus doprave dnes, v zasade vetsina veci fungovala. Do dnesni doby dost cestujicich prevzaly vlaky, cast AN u Grandu (s mensi opravou), cast dojizdejicich v Brne postupne prevzaly mensi autobusove terminaly typu Uzka, Stara Osada / Zidenice – nadrazi, Kralovo Pole – nadrazi, Zoologicka zahrada aj. Osobne bych radsi v autobusove… Číst vice »

Axel

Ono je otázkou zda-li šlo o rozmyšlené, uvážený prodej. Anebo jestli prodávali v tísni, např. kvůli eventuelnímu zadlužení (vzhledem k perspektivě že po létní sezone opět udeřila čínská morová rána a ubývá pasažérů) Jestli cílem nákupu jsou zejména nemovitosti, tak to zjistíme až později. Viz příklad nákupu Sparty v 2004, kdy primárním motivem nákupu byly nemovitosti Sparty. Ale že jde o nemovitosti, asi široké veřejnosti známo nebylo. A to dlouho. Viz rozhovor o rok později, kde vůbec na toto téma nepadla otázka. https://www.bbc.co.uk/czech/interview/story/2005/10/051025_kretinsky.shtml P.S. V diskuzi je zmiňována ODS v souvislosti s firmou TourBus. Proč? Pokud vím z vlastní, osobní… Číst vice »

Jan Pytela

K ODS klíčové slovo Grund, brněnský radní

noerf

Myslím, že je to několik věcí dohromady. V Brně půjdou ceny nemovitostí nahoru. A pro část bude mít i jiné využití. Navíc se dá předpokládat, že nové vedení osloví Regiojet a další dopravce, aby se přesunuly na Zvonařku, protože z hlediska majitele bude jedno kdo na nádraží jezdí. Navíc elektřinu pro nádraží bude dodávat EPET z jeho holdingu.
Co se týče Tourbusu, tak zřejmě bude snaha o obnovu vozového parku skrz firmu SOR a hlavně získání dalších zakázek v rámci městské dopravy v Brně a Jihomoravského kraje.

Kernteriér

Jen dotaz k titulku. Jestli je Tourbus prvním, budou další následovat?

Jan Pytela

Spíš bych očekával prodej typu Arriva nebo Transdev

*h8*

Samotný dopravce jako takový pro ně atraktivní nejspíš není. Ale EPH se už jistě těší na zhodnocení pozemků (nejde jen o autobusák, ale hned vedle má Tourbus také docela velké garáže) až se povede ODSun.

Igor Mauricio

A ještě část pozemků vedle servisu a za servisem (za vlečkou). Ale aby nebylo vše růžové, tak přístupová cesta patří BKOMu a pokud si dobře vybavuji, část nádraží, kde je „rampa“ na střechu, patří ČD (SŽ?) plus některé menší pozemky kolem AN patří městu. Ale to je samozřejmě vše řešitelné.

Igor Mauricio

„menší pozemky kolem AN“ – myšleno nějaké rozparcelované části „chodníků“ v místech nové budovy s čekárnou. A myslím, že i žlutá budova v čele nádraží má nějakého jiného vlastníka, byť pozemek patří holdingu. Ale to je také řešitelné.

V. K.

ODS v Brně to má všechno pěkně rozmyšlené. Až se odsun nádraží dokončí, tak na tom spřátelení podnikatelé trhnou miliardy a oni určitě taky nebudou škodní. Bohužel je voliči volí i nadále, protože to svoje drancování umí schovat za ideologické kecy.

Kody

Škodný nebude nikdo (kromě všech běžných Brňáků a daňových poplatníků). Majitelé ODSáci zhodnotili majetek rekonstrukcí za dotace a spokojeně prodali, ti stejní ODSáci z magistrátu pak budou muset za pár let autobusák zpět odkoupit kvůli novému vlakáči (a zhodnocení dalších svých pozemků). Křetínský na této transakci rozhodně neprodělá.

Igor mauricio

O transakci se mluvilo davno pred tim, nez vzniklo VR na rekonstrukci nadrazi.

Kretinsky urcite neprodela, protoze si, narozdil od jinych, umi spocitat dve a dve. Nyni jde jen o to, kdy bude chtit vystavit konecny doklad. Je snad vsem zrejme, ze o provozovani ztratove dopravy mu urcite nejde…

kakov

Proč ztrátové? Pro dopravce, zvláště v rámci idsjmk, to rozhodně ztrátové není, tedy pokud opravdu umí počítat

Daniel Jablonecký

Brno nelze nemilovat 😘

Ibragim z Bastru

Ano, jedny vtip ve kterém lze bydlet….

Ondros

Každopádně se v Tourbusu těšte na vzový park SOR, ať je synergie plně využita.

Václav

Cokoliv nového bude lepší, než to jejich vrakoviště.

M19

Ty volva a many co mají , to je vrakoviště… Kromě pomluv nic věcného nemáte?

Kernteriér

Ano, je to součást toho vrakoviště. Ta 15letá Volva obzvlášť.

M19

Jestli se orientujete jen podle seznam-autobusu.cz, tak tam je jen část vozového parku. Není to berná mince. A i ty 15 leté vozy jsou z pohledu cestujícího kvalitnější, než to s čím jezdí jiní dopravci, o vlacích raději ani nemluvě. To je teprve šrot…

Kernteriér

Tak na S-A má Tourbus vozový park kompletní. A zkušenosti s tím dopravcem mám nejen jako cestující.

Igor Mauricio

První patro 🙂

Zdeněk Sýkora

Stačila cesta do Chorvatska. Ano, MAN byl nový, ale ty linkové sedačky stály za to… Lepší 30 letá Vrakosa, která by byla pohodlná, než 1000km na sedačkách pro meziměstskou dopravu.

Kernteriér

S roztečemi sedadel pro trpaslíky.

Igor Mauricio

Neboť znám většinu jejich autobusů i zpoza volantu, tak musím, ač nechci, bohužel sdělit, že do vraků maji velmi, velmi, ale opravdu velmi… blízko. A to včetně těch MANů a Volv. Sice jsem vždy dojel (narozdíl třeba od jiné firmy působící ve stejném regionu, která má žlutomodré barvy), ale úplně komfortně se mnohdy také necítím.

M19

Myslíte tu firmu, co má nové vozy Iveco? A jak byste cítil komfortně? Jako cestujícímu se mi nikdy nestalo, že bych autobusem nedojel z důvodu technické závady v rámci IDS JMK, za to vlakem několikrát. A o tom jak lze i jako cestující poznat v jakém technickém stavu je autobus něco vím. Asi důsledek toho, že už kolem mých pěti šesti let, jsem měl možnost o tom vědět víc, než patrně víte dodnes vy. Na rozdíl od vás i tím volantem jsem zatočil a v deseti s autobusem couval. Sice jen kousek na parkovišti, ale couval. Tak jak to je?… Číst vice »

Honza

Nejste dostatečně reprezentativní vzorek na to, abyste dle vás mohly dělat závěry. Mě se naopak nikdy nestalo, že bych nedojel vlakem v IDS JMK kvůli technické poruše, autobusem už několikrát. A bavíme se o SORech i dalších…

M19

Fakt? Těch má zrovna Tourbus jen pár. Naprostá menšina ve vozovém parku, i když . Tak zkuste brát kontext toho, na co odpovídám. Mimochodem to jste musel mít opravdu smůlu, protože to je fakt to není běžný jev a jak sám píšete, zkušenosti tak malého vzorku jako zde diskutujících, je zcela irelevantní. Spíše to připomíná pomluvy…

Kernteriér

Tourbus nelze pomlouvat. Tam je vše špatné pravda.

Marana_CZE

Nutno uznat, někdy lepší vrak jak SOR, třeba NBG, co zde působí toho jsou jasným důkazem… Svatý Iveco

PvvS

Takže získal zatékající nádraží, místy pojízdné vrakoviště a pozemky u „budoucího“ nádraží.

Igor Mauricio

Tak tak, ty pozemky…

Pavel

Kde tečou dotace a veřejné zakázky, tam se slétávají miliardáři. Bionafta, zdravotnictví, lesy, …, osobní doprava.

On první

No máte to trošku pomotané, bionafta a zdravotnictví moc dotací neberou, zatím zemědělství a venkov jako největší příjemce Vám chybí. Sociální služby taky berou slušný balík,ale nikdo se tam nežene protože to není výdělečné. A zrovna v tomto případě jde o pozemky a Zvonařka a hlavně dopravce je jen přívažek k tomu co má nebo spíš bude mít vysokou cenu.

Pavel

No, tak asi jádrem sdělení je, že jde o sosání peněz z veřejného měšce, ať už se to jmenuje jakkoliv – třeba platby zdravotních pojišťoven, nákupy pro státní společnost ČEPRO, … Těch forem je habaděj a pro zkrácení textu jsem uvedl dvě z nich. Potřebujete-li to rozepsat do nejmenších podrobností, dejte vědět.

Honza

Taky je trošku rozdíl mezi dotací a veřejnou zakázku, byť se to nevylučuje.

Pavel

Proč myslíte, že jsem psal „dotace a veřejné zakázky“ – protože nechápu rozdíl mezi nimi?

Kernteriér

Nebylo by přesnější, že ke Zvonařce a pozemkům musel převzít i Tourbus?