Dopravci Infrastruktura Železnice

Miliardový prodej pozemků Českých drah jde do finále. Transakci se Správou železnic řeší Evropská komise

Nádraží v Liberci. Koleje patří Správě železnic, pozemky pod nimi Českým drahám. Pozůstatek transformace české železnice z roku 2003. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Nádraží v Liberci. Koleje patří Správě železnic, pozemky pod nimi Českým drahám. Pozůstatek transformace české železnice z roku 2003. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Ministerstvo počítá s tím, že peníze za pozemky se budou splácet Českým drahám pět let.

Roky plánovaný prodej zhruba čtyřiceti milionů metrů čtverečních pozemků Českých drah pod kolejemi Správě železnic by měl být do konce roku definitivně ukončen. Ministerstvo dopravy již zažádalo Evropskou komisi o konzultaci, zda nebude transakce považována za nedovolenou veřejnou podporu. Českým drahám by prodej měl přinést miliardy korun.

Jde například o pozemky pod kolejemi nebo v blízkosti železničních stanic ve zhruba tisícovce lokalit. Transakce se připravuje několik let, muselo dojít k vytvoření geometrických plánů. Celá transakce je pozůstatkem chyb při rozdělení tuzemské železnice, kdy Českým drahám zůstala řada aktiv, která měla připadnout Správě železniční dopravní cesty (nyní Správě železnic).

Materiál byl cestou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže postoupen Evropské komisi s žádostí o konzultaci. Celá operace, a to včetně výsledné ceny, bude realizována v návaznosti na výsledek uvedené konzultace či konzultací, bude-li jich třeba více,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Stát zatím nechce říct, kolik bude celá operace stát. I když půjde o převod ze státní firmy do státní organizace, budou potřeba peníze ze státního rozpočtu. Už od počátku úvah o tomto převodu se částky za celý soubor pozemků výrazně lišily.

Vypořádání do konce roku i s nájemným

České dráhy před pár lety mluvily o 20 miliardách, Správa železnic o šesti. „Věříme, že do konce roku bude vše vypořádané a dohodnuté,“ řekl předseda představenstva Českých drah Ivan Bednárik. Podle něj se současně řeší i nájemné, které by Správa železnic měla uhradit za poslední dva roky používání těchto pozemků.

Že nepůjde zrovna o drobné ukazuje i plán ministerstva dopravy, kde se peníze na operaci vezmou a kdy se splatí. „Ministerstvo dopravy si finanční prostředky na předmětnou transakci bude nárokovat při sestavování státního rozpočtu do kapitoly ministerstva, respektive do rozpočtu Správy železnic. Zvažován je model postupné úhrady, aktuálně zvažujeme pětiletý rámec,“ dodal Jemelka.

Nejde o první přesun majetku Českých drah pod Správu železnic. V roce 2008 získaly ČD 12 miliard korun za část infrastruktury, později také takzvanou živou dopravní cestu, tedy výpravčí a dispečery. V roce 2016 České dráhy prodaly většinu svých nádražních budov. Správa železnic také nově kupuje část závodu ČD-Telematika, v které mají České dráhy většinový podíl.

Odebírat
Upozornit na
guest
140 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdendik

Neúplné, úmyslně zmršené dělení na Správu a Provozovatele nechalo pootevřená dvířka, jak nalít do černé díry, zastoupené Provozovatelem, další žvanec, až přijde čas a bude to potřeba. Nic víc a nic míň. Proto dotaz na EK, zda zastříhají ušima. Otevřená skrytá podpora.

jan

Tak podle mě by management měl dělat jednu věc. Buďto za tržní cenu. Nebo vůbec. Pozemky jsou drahá věc dneska. Nelze poškozovat věřitele. Bude li EU pindat. Tak prostě pozemky by měly zůstat tak jak jsou .. A tečka.

František flinta

Vzhledem k tomu, jak často se tyto akce opakují, může tomu, že se jednalo o chybu při rozdělování ČD na dopravce a správce infrastruktury, věřit už jen někdo hodně prostého ducha.

Karek

Z většiny komentářů cítím závist režijek a nenávist k čemukoli co je státní a jdou tam mizivá procenta našich daní. Nebo se pletu?

Gwann

z mnoha komentářů čouhá ukřivděná (česká) malost, závist, sobectví a nepřejícnost.

zkombinovaná s nenávistí ke společnému. Jen by mne zajímalo, koho tihle borci volí. protože tolik voličů SPD tu není.

Lech Malý

Vidíte, a mně celá ta transakce přijde jako jedna z těch mnoha ‚v souladu se zákonem, ale proti jeho duchu‘. Asi jsem havloid. A pro vás to jsou asi jenom ‚slovíčka a větičky‘.

Gwann

ja klausista nejsem. spíš havloid. ale zákony se musí dodržovat. nelze subjektu soukromého práva odebrat majetek bez kompenzace. jakkoliv ta akciovka je 100 % státní. zákon to prostě neumožňuje.

a počkejte až nějaký kousek přijde na to, že cena pozemku je vyšší a zkusí nabídnout k ticku víc než SZ. to se neudrzime, jak se ta cena může pak šroubovat výše.

z dnešního pohledu byla pomylena transformace CD s.o. na CD a.s. a SZDC s.o. jenže takto to poslanci schválili a tak to mame

Leinad

Cenu, která by byla fér, vůči věřitelům ČD a.s. pořád lze stanovit různými způsoby.
1) Prodat to za dnešní tržní cenu, nejlépe dražbou.
2) Prohlásit dělení za chybné. SŽ zaplatí vše, co ČD do majetku kdy investovala, zpátky SŽ dostane nemovitosti i nájemným které „neoprávněně“ vybírala ČD.

Jaaa

A že by se tím zrušilo BNSD v Brně a Sekyra v Praze?

To asi ne, ti by chtěli takové odškodnění, že je lepší počkat, až doba marně uplyne.

Y.K.

Mizivé procento k mizivému procentu a jste na schodku 500 miliard. Což vypadá číselně takto 500 000 000 000. Kdopa to zaplatí. 10 milionů lidí včetně dětí a důchodců, stovky miliard mínusu.

Gwann

ok, takze nekoupime drážní pozemky za 6mld, třeba nám někdy dráhy zkrachuji a pak je bude stát kupovat z insolvencni podstaty. to by se jistě vyplatilo.

ale sporit na blbostech typu malacove a babisovi dárečky voličům, to nevadí.

v rámci státního augiasova chleva je toto ještě celkem prospěšná transakce

Lech Malý

No výše píšete, že jde primárně o to jednat se zákonem, že tu o zachraňování molocha nejde. Tak jak to je? Co když EK řekne, že ona transakce v souladu se zákonem není, protože to je nadstandardní podpora jednoho hráče?

Jan Goláň

spíš to bylo myšleno tak, že kdyby dráhy zkrachovaly, pak by to bylo správné to koupit z insolvence a třeba i dráž?

Y.K.

Otázka je, hrozí drahám krach? Skutečně v té firmě není třeba neefektivní adminstrativa? Je rozdíl zachránit firmu před úpadkem a ochraňovat neefektivní strukturu firmy. Kolik je na jednoho fíru či průvodčího TP?

*****. Petr

Snad to uz Bude poslední dar černé díře , na odchody bude a na reorganizaci taky , snad zbyde i nějakou hračku na koleje . Jen doufám že opravdu poslední prodloužení agónie . Možná by chtělo spočítat , kolik nás tato drahá dráha za dobu existence stala

Chronosphere

Tahle firma tak jak je prostě přežít nemůže. Vyčlenit krajské dráhy,rozpradat veškerý zbytný majetek,osekat personál a výhody. Soustředit se na dálkové spoje,ať už v závazků,nebo v komerci,expandovat na výdělečné trhy po Evropě. Nebo nekonečně dotovat. A nejsou v tom samy,ale někde v Evropě už stát prozřel,a změny jsou dál než u nás.

*****. Petr

České dráhy a Česká pošta . To je ekonomická kapitola.

Kubík

Ano, jsou to poslední podniky, které ještě nebyly rozprodány, respektive vytunelovány. Tak jim pomůžou. Á la privatizace ČKD 90.let.

Y.K.

Česká pošta vám nepřijde vytunelovaná? Vždyť se to nedá používat, ceny rostou v násobcích, služby upadají. Problém ČKD nebylo tunelování ale minimum zakázek, Sovětský svaz už nic nechtěl, ČR chtěla, ale lepší kvalitu a v ČKD nic neměli (praha obdržela T6 což už bylo trochu zastaralé). Při pokus dostavět fabriku a přitom vyvinout klopidlo a jednotku metra jim došly prachy.

václav pravda

Zase to tunelování a tolik nezlehčujte, prosím. Vedení nebylo křišťálově čisté, Marouška dokonce chtěla vyšetřovat policie.
Největší chybou bylo ty podniky prodávat tou českou cestou, měli to prodat někomu ze zahraničí.
Ta trojka Soudek, Maroušek, Stehlík byla spíš k smíchu, neměli na to vést takové podniky. To mohli klidně vybrat třeba Karla Šípa, vyšlo by to nastejno.

Y.K.

To že policie někoho chce vyšetřovat neznamená vůbec nic, stačí podat trestní oznámení. Důkaz je vyšetřování, soud a jeho výsledek. Nemyslím si že vše bylo křišťálově čisté, ale rovněž si nemyslím, že tyhle magafabriky mohly obstát při ztrátě klíčového trhu, když neměly potřebné technologie know how pro novou dobu. Na to není potřeba žádné tunelování, to opravdu není snadné stát se z vody profitabilní fabrikou.

Jediná šance byl prachatý investor, který by do toho na začátku hodně nalil (viz Škoda auto) a během chvilky fabriku přeorientoval na nový trh.

václav pravda

Zřejmě jsme se nepochopili, mě nejde tolik o to, v jaké kondici byly ty podniky, ale o chování vedení. To že je fabrika v krizi přece neznamená pravomoc pro tunelování, úvěrové podvody, vyvádění majetku atd.. Firma se má pak prostě prodat nebo projít normální likvidací, nemá sloužit jako hračka rádoby mocipánům, kteří si potom ještě drze hrají na mučedníky. Proto jsem zmínil tu tehdejší „silnou“ trojku.

Y.K.

Tak jistě, to máte pravdu. Já také rozhodně nejsem zastáncem tunelování.

***** Petr

Oproti továrnám co vyráběli o desetiletí překonané zboží a dodávající na trhy s téměř nulovým placením dráhy a pošta měli výhodu v tom , že jejich produkty denní potřeby zákazníci opravdu potřebovaly a využívaly jen to neschopný management za vydatné podpory odborů a zaměstnanců mentálně zablokovaných před listopadem, většinový potenciál monopolu promrhaly . Železniční konkurenci stačil čistý vlak s příjemným personálem a vymalováno. Pomáhá se někomu , kde to má význam případně si podpory váží , ideálně se ji snaží vrátit . Nic z toho příjemce nesplňuje a pokud ani ten 100% manager něco kloudného nezrealizuje tak bych byl pro… Číst vice »

Fyzikář

Problém se nevyřeší tím že jej rozdělím na 13, 14 nebo 15 menších…
Možná by pro začátek stačilo zajistit, aby vedení ČD mohlo vždy dělat skutečná byznysová rozhodnutí a ne přihrávky na kšeftíky Faltýnkům, Ferancům a jim podobným

medical_examiner

Kdepak…těch darů ještě bude. Až za 20 let bude tato kauza vyřešena…

Gwann

pro všechny spravedlivé rozhorcene „obránce svobodného trhu“ : 1) kde jste byli, když státní firmy Osinek a Letiště Praha sanovali odkupy majetku a PUJCKAMI tehdy ještě státní CSA 2) transformace byla nejspíš sprasena, ale v okamžiku, kdy se udála, a CD začalo mít externí držitele dluhu (a být akciovkou) tak nelze bez kompenzace převést majetek jinam. proste to právo neumožňuje. jsou jen dvě cesty převodu: prodej a odstepeni do dceřiné nebo sesterské společnosti. v obou případech je součástí standardní úvěrové či dluhopisove dokumentace proces schvalování tohoto prodeje/presunu věřiteli. a žádný věřitel nepovolí přesun miliardového majetku bez kompenzace. jsem bankéř, podobně… Číst vice »

patology_chef

Moje řeč. Jsem rád, ze to tu komentuje i někdo nepostižený a v obraze 🙂

medical_examiner

Že jo, pane kolego…😂

Robil

Lidi? Slyšíte to? —— už je to tady! už je to tady !!!! ——- vy neslyšíte cinkání klíčů lidí na náměstí ???

medical_examiner

Spadly jim do kanálu?

gramofon

A pak že nebude dosyp!

Jindra

Původně státní pozemek, stát zdarma převedl na a.s. ČD, aby ho od a.s. následně znovu odkoupil. Opravdu se to někomu zdá v pořádku? Mě tedy ne.

Jarda Š.

Jiným způsobem nápravy by mohlo být jen to, že by stát jako jediný akcionář ČD a.s. zrušil bez likvidace a převzal veškerá jejich aktiva i pasiva.

Pražák

Ono k tomu hlavně nikdy nemělo dojít, ČD měly dostat vozidla, opravárenské kapacity a depa, vše ostatní, tj. koleje, nádraží, příslušné pozemky……. měly automaticky přejít na SŽDC. Ale to by se pak těžko dala obcházet pravidla o veřejné podpoře.

medical_examiner

SŽDC neměla vůbec nikdy vzniknout…
Proč živit pijavice…

Pražák

Naopak, zaplať pánbůh, že vznikla. To bychom bychom tu měli monopolní modrou armádu a klid na práci na věčné časy. Že by se Vám to líbilo, o tom nepochybuji. Nicméně bolševismus skončil, tak se s tím smiřte.

Fyzikář

Nebo ještě lépe….stát jako jediný akcionář ČD a.s. mohl snížit základní jmění firmy o hodnotu pozemků (zpětvzetí části vkladu akcionáře) a pozemky si vzít zpět. Jiná věc je že by se to asi promítlo do bonity firmy jako mnohmiliardového dlužníka…úvěry, dluhopisy… Ten majetek tvoří jakousi „jistotu“ (zástavu)

Miroslav Zikmund

Vítězný Únor „hadr“ ….

BLackList

JJ. to dělal v letech 1990 až 2003 místo toho aby ČD hradil náklady na infrastrukturu a osobní přepravu. 4ástjky za prodej nemovitostí a ní pozemků jsou jenom slabá záplata za ztráty, které stát ČD způsobil v těchto letech. ČD tím přišli o možnost investic do nových vozidel jak v osobní, tak v nákladní přepravě.

medical_examiner

Mě se nezdá v pořádku, že dopravce není s.o., ale a.s.

Ludva

A opět oblíbené téma. Nechci nijak zpochybňovat to, jestli rozdělení ČD a SŽ proběhlo tak jak mělo. Podle mě nemělo proběhnout vůbec. Když to nerozdělené funguje v Německu, nevím proč by to nešlo u nás. Ani nechci zpochybňovat nutnost reorganizace ČD a s ním spojené propouštění, to vše již mělo být dávno hotové a mohou za to především politici, že tomu tak není. Včera pan ministr prohlásil, že pan Bednárik je konečně prvoligový manažer v čele ČD, jak to že tam tak dobrý manažer tedy není již dávno, kdo za to může. Jde mi ale hlavně o jinou věc. Kontroluje… Číst vice »

Beny

Je tam jeden velký rozdíl. Nejsou to státem vlastněné organizace. Mě, jako daňovému poplatníku, je úplně jedno jestli si Jančura odtrhává od pusy a leje do RJ peníze horem dolem, nebo ne. Naopak, pokud by tak činil, budu jen rád, bo bych měl jako zákazník dostat vyšší kvalitu. A o to mi jde.
U ARR a DLB je to, uznávám, složitější. Ale je to hlavně věcí DE/IT daňových poplatníků

Pavlíkov, Modřejovice

Tak, tak. Dvojí metr, licoměrnost a nesdělování věcí férově do očí jsou nyní základními dovednostmi všech rozhodujících.

Thijs

mě to úplně jedno není, protože o co více si (kdokoli, nejenom RJ) přeleje z „A“ do „B“, o to méně zaplatí na daních a tím ošulí nás všechny. V případě RJ to je pro mě o to smutnější, že nemám jak jeho služeb využít, mé cesty zpravidla nevedou tím směrem, kam jezdí – což mi tedy principiálně nevadí. V případě ARR a DLB – nevím, jak přesně závisí výběr daní v jednotlivých státech na výši rozpočtu EU, pokud ano, tak i nás by to mělo pálit. Zkrátka, ne vše, co se na první pohled jeví jako lepší, levnější, nemusí… Číst vice »

Beny

Tohle ale dělají tak nějak všichni a je to zcela legální. Všechny firmy i osoby se přirozeně snaží zaplatit co nejméně. A rozhodně tím jednorázově nevznikne taková raketa.

Fyzikář

Ale potom je to narušení soutěže tak jako tak….a my si přece hrajeme na soutěž a kapitalismus. Nesmíš dusit konkurenci dumpingovými cenami….vždyť za to byly zrovna ČD žalovány (a výsledek neznám nebo není znám). Tedy ani RJ, ARR či kdokoliv jiný nesmí….

gramofon

Tak jistě. DB Arrivu nedovoleně podporuje, aby u nás mohla jezdit za podnájladové ceny a zároveň vyvádět do ciziny těžké miliardy zisku.

Jaaaa

Nejdřív to a pak ono.

Miroslav Zikmund

Politické rozhodnutí – chtějí TO v Bruselu … oddělení nákladní dopravy od osobní z hlediska křížového financování proběhlo prakticky v celé Evropě, s tím není problém. Ale mohlo zůstat holdingové uspořádání modelu DB i při oddělení provozu od infrastruktury ….

Jaaaa

A co těch 600 milionů od Sekyry na Smíchově? Ty dráhy jen tak pustí nebo co?

Willy

Co dráhy jednou schvátí, to už nikdy státu nenavrátí.

Willy

Požadavek zněl jasně, „zalepit 4 mld. ztrátu z hospodaření ČD za každou cenu“.

Ludva

Tak nějak nechápu, a to je špatně? Majitel každé firmy se přeci snaží zalepit ztrátu, kdyby to nedělal, firma by skončila. A v tomto případě tu ztrátu způsobil sám stát svými opatřeními. Tak je vše v pořádku ne ?

gramofon

Majitel každé firmy se především snaží, aby mu firma vydělávala. Vlastnit ztrátovou firmu, která mu nikdy nenesla žádné dividendy, nemá žádný smysl.

Ludva

Však ta firma vydělávala, poslední roky byla v plusu. Ty čtyři miliardy ztráty jsou díky covidu a vládním opatřením. A toto zalepovat je naprosto v pořádku. Víš co zkus poradit německé, rakouské, nebo třeba švýcarské vládě že vlastnit svého železničního dopravce je vlastně nesmysl. Schválně co ti na to řeknou.

gramofon

Tak předně jsme spolu krávy nepásli, tak se chovejte slušně. A za druhé ČD opravdu nevydělávali. Pár let, se různými účetními operacemi dostali do zisku a ten se použil na ztráty z většiny let od vzniku a.s. a n to nemluvím o tom, že státu neodvedli ani haléř dividend.

Ludva

Jestli oponování tvému názoru je pro tebe neslušné chování tak to tedy promiň. Netušil jsem že ten jediný a správný názor je ten tvůj 🙂 .

Gramofon

Ve slušné společnosti si lidé, kteří se vzájemně neznají, vykají, ale co také čekat od elitního modroguma.

Ludva

A ve slušné společnosti si lidé kteří se neznají nenadávají a vzájemně se neuráží, to nevíš? Tykání je proti tomuto opravdu malý prohřešek. Tobě ale asi mnohem víc vadilo to, že jsem si dovolil ti oponovat a dokonce i něco doporučovat.

Gramofon

Tak především jsem tě vzájemně neurazil, protože elitní modrogum je v tvém případě pojmenování stavu. A mmch k těm dividendám jsi se zapomněl vyjádřit, do toho se ti nechce? Tak šup, kolik ČD vyplatili svému vlastníkovi z těch let zisků na dividendách?

Ludva

Zisky se daly na financování dluhu, nebo na investice. To že se nevyplatily dividendy, přeci neznamená, že její majitel na ni prodělává. Ostatně o tom kam ty zisky půjdou jistě rozhodl majitel sám.

gramofon

Jakého dluhu? V roce 2003 vznikla a.s. ČD bez jakýchkoliv dluhů (staré spadly do SŽDC) a do předloni přece byla podle tebe těžce zisková?
Majitel nemá jinou legální možnost jak kasírovat zisk ze své firmy než přes dividendy a nikdo normální si nezaloží a.s., aby do ní nasypal miliardy, pak mu to vydělávalo, ale on by z toho neviděl ani korunu.

Raddie

S vaším buranským chováním a inteligencí to šacuju tak maximálně na kydání hnoje 😂😂😂

Beny

Pozor. SKUPINA ČD vydělávala. Segment osobní dopravy když už byl v zisku, tak v řádu nízkých desítek milionů. Kumulovaně je osobní doprava ve ztrátě

***** Petr

V zisku byli jenom fiktivně a hodně teoreticky . ČDC ano , ČD fakticky nikdy

gramofon

Z našich daní.

Gwann

počkejte si na žluté výkazy. a mimochodem zluty dopravce zase dostal podporu pomocí egap jistenych úvěru.

Beny

G A R A N C Í, ne přímým nasypáním miliard za nějakou chybu (nebo záměr?) úředníka před léty.

David

Proč chyba nebo záměr úředníka ? Myslíte, že za transformaci ČD, která prošla zákonem , nemá odpovědnost nějaký politik ?

Beny

Nebo politik, opravdu nevím.
Ale když dělím podnik tak „opomenout“ převést budovy, pozemky a personál mi přijde velice zvláštní

Gwann

i garance může být státní podpora

Y.K.

Garance je forma státní podpory, ale obvykle bývá pro stát plusová (úvěry ani garance nejsou zadarmo). Na rozdíl od přímého/zprostřekovaného placení, které je vždy mínusové.

Gwann

jen tady za prachy dostane státní organizace od 100% státem vlastněné a.s. nějaký majetek. je to jen účetní operace, ze státní kapsy do kapsy státem vlastněné a.s.

kdežto záruka je sice se záruční provizí ale pokud se někdy zaplatí, tak stát odepíše odhadem 95% placeného, což po odečtu poplatku za záruku je díra 75% minimálně.

Y.K.

Jen účetní operace? To mi tedy vysvětlete, kde se vezmou ty peníze u SŽ a proč nebudou nikde chybět. To je asi nejabsurdnější vysvětlení této operace. Pokud by to hradila čistě SŽ kapitalizací čehokoliv co vlastní, ano, pak to je logické, pokud do toho naleje stát tu částku, tak to není „jen“ účetní operace z jedné firmy do druhé.

„stát odepíše odhadem 95% placeného“… emm? Cože? Mluvíme o záruce, ručení (za komerční úvěr)? Co by měl stát odepsat? Proč? (předpokládáme že firma nezkrachovala)

***** Petr

Prostě si koupíme potřetí stejné koleje a vozit se budeme pěkně , jako za monarchie .

Gwann

pokud bude že záruky placeno, nevymuze se víc nez 5%. proste stát zaručil soukromý byznys a teď musí čekat.

V případě odkupu pozemků tam jistá ekvivalence hodnoty je. u záruky není.

Y.K.

To jistě. Máte nějaký signál, že je Regiojet na hraně úpadku a hrozí placení nesplaceného ručitelem? Riziko tam pochopitelně je, ale ne extrémní, protože banky samy si to dobře proklepnou.

medical_examiner

Kterou ale všichni zaplatíme nakonec z daní…

Beny

A pak se divíme proč se ČD říká Černá Díra.

Gwann

a jancurovi se zase říká jancur*k.
oboje je zhruba stejně vtipne

Beny

Jo, ale Jančur*k je v tom aspoň za svoje a nemusím mu dlouhodobou ztrátu lepit já.

Petr

Nic proti, ale Jančura je v tomhle úplně stejný jako ČD.. buď má komerci na sebe jako ČD a nebo jezdí v rámci závazku, kde je dosyp (úhrada za službu) od státu. To že ČD mají pozemky, který používá SŽ, tak buď ať si je SŽ koupí a nebo pronájem… Nevím, proč by to měla ČD jako a.s. poskytovat zadarmo. Co se týče špatného rozdělení to už je jiná písnička.. A nejen tohle, ale i režijky atd. Nicméně dle mého názoru měl být holding a bylo to, ale to už je teď jedno.

Beny

No, osobní doprava ČD je dlouhodobě ve ztrátě, kterou lepíme my. Chybný převod opět zaplatíme my. Ne stejný to není. ČD při dělení dostaly mnoho majetku, z jehož prodeje jakžtakž státu látají své ztráty.
A tou ztrátou myslím tu po úhradě závazků.

Fyzikář

Ale osobní doprava ČD vzásadě NENÍ ve ztrátě….to že jezdí v závazku a tedy s dotacemi je přirozené a podle mě správné. Anita Arriva to z Prahy do Tanvaldu „neumí“ jen s tržbou…

Lech Malý

On dostal Jančura od státu zadarmo nějaké nemovitosti, které mu teď za peníze prodává zpátky? Asi mi něco uniklo.

Petr

Já narážel na to, že Jančura funguje jinak než ČD.. ne funguje úplně stejně. Myšleno v chování, když jde získat peníze. Co se týče řízení firmy, tak to snad i teď u ČD půjde k lepšímu. Co se týče budov co ČD měli ,,zadarmo,, byť to je trošku složitější, tak je pravda, že to je výhoda pro ČD.. nicméně co s tím teď má asi vedení ČD dělat? Jako a.s. to buď prodají za dobrou cenu a nebo za to musejí chtít nájem. To že bylo rozdělení zvláštní jsem již psal a samozřejmě to vím. A to že bych si… Číst vice »

Y.K.

Protože to dostali zadarmo?

václav pravda

A Leo Express se jmenuje podle toho časopisu pro pány?

Gwann

zeptejte se tam.

medical_examiner

Spíš ne. To by to s ním nešlo zu grunde…

Leinad

Jezdí jednotkou Flirt.

Pája

Pokud by někdo užíval můj pozemek a pak jej chtěl koupit, tak bez peněz by to nešlo. Navíc stát pošle státní peníze z jedné státní firmy do druhé státní firmy. Spíš jde o to, že s prodanými pozemky nebudou moci nadále nijak disponovat ČD. To bude moci Sebevražda Železnic, která by podle jednoho snad konečně dosluhujícího poslance raději „konzervovala“ do asfaltu. Tak nevím, co je lepší.

Miky

Ne, stát pošle (naše) peníze do jedné s.o., aby od jedné a.s. koupila pozemky. To není transakce s nulovým součtem, jde fakticky o dotaci státem vlastněné akciovky. Jenže akciokvky se nesmí dotovat, takže „se to udělalo“ takto.

bkv

> Pokud by někdo užíval můj pozemek a pak jej chtěl koupit, tak bez peněz by to nešlo.
A ty si ten pozemek předtím taky dostal do vlastnictví zadarmo?

Pavel

Země tunelům zaslíbená… V roce 2003 při transformaci železnice – oddělení dopravy od infrastruktury se „zapomnělo“ převést pozemky pod tratěmi, nebo nádražní budovy od ČD pod tehdejší SŽDC. Obě organizace, ČD, a. s. i i dnešní Správa železnic jsou státem (námi) vlastněné. Stát (my) za následné převody budov (již proběhlo 3,3 mld. Kč) a pozemků zaplatíme ze státní (naší) kasy dohromady až 15-20 mld. Kč. A nikdo se nad těmito transakcemi nijak nepozastavuje, dokonce i EU je pravděpodobně posvětí… V takto ekonomicky zvráceném světě žijeme… Obdobný model byl ostatně již vyzkoušen a prověřen v případě Českého Aeroholdingu, který nás stál… Číst vice »

yxc

Jak sám píšete obě organizace jsou státem vlastněné. Takže stát (my) z našich daní zaplatíme miliardy, ale opět státu (nám). Takže teoreticky žádná škoda.
V roce 2003 se na ty pozemky nezapomnělo. Tohle řešení bylo zvoleno pod tlakem (asi i finančním do kapes těch, co rozhodovali) developerů. Především v Praze a jiných velkých městech byla spousta lukrativních pozemků, které byl zájem zastavět. A vyvést (prodat) pozemek z a.s. je mnohem jednodušší než z s.o. Proto se šlo touto cestou.

gramofon

Takže ty miliardy se vrátí nám do rozpočtu na dividendách? Nebo to ČD rozfofrujou?

yxc

A co je to nám? Pokud tím myslíte státu, potažmo jakékoliv organizaci spravované státem, resp. žijící z veřejných peněz, tak je vše v pořádku.Ty peníze Vám nikdo nesebral, jen jste je pomocí svých volených zástupců přelil jinam. To jestli s nimi ČD naloží účelně je věc druhá. A co je podle Vás učelné vynaložení veřejných peněz? Je lepší když za ně ČD koupí nová vozidla, ŘSD postaví dálnici, SŽ opraví výpravní budovu, kraj opraví nějakou silnici III. třídy, město školku, MMR zadotuje třeba někde stadion nebo se odepíšou v rámci pobídky pro nějakou montovnu, případně se přidá 100Kć na důchodech… Číst vice »

M H

Nám se vrátí ve formě nových vlaků…

Gramofon

Takže se nám nevrátí nic. Protože zatímco soukromý dopravce si vlaky koupí za své, ČD je nedobrovolně koupíme z daní a pak už se ty prachy do rozpočtu na dividendách nevrátí, třeba na snížení obřího dluhu.

yxc

I ti „soukromí dopravci“ žijí převážně ze státního.
Na vlastní triko se jezdí akorát z Prahy do Ostravy. A i tam jsou obrovským zdrojem příjmu pro RJ i Leo kompenzace za slevy.

Gwann

to je první a zcela nepochybný důvod.

a druhý, nepriznany, podívejte se na vozový a lokomotiv park CD v roce 2003. prachy z provedeného majetku byly mnohdy použity na zalatani tohoto problému. jakkoliv hospodaření modrých, to je asi moc hezká kapitola taky. zajímavé ale je, že se ty drážní pozemky k sekyrovi a spol odklonily zhruba v době oné transformace. ale zvládlo se to i později a v režii dobre správy. viz pan Surý a Dejvice

medical_examiner

Samozřejmě. Z Prahy do Berouna bude tunel 21 km dlouhý.
Na trati 220 bude těch tunelů hned několik. A na např. 310 bude taky ještě jeden tunel…

J.K.

Co myslíte, kolik se toho zapomene, aby se to mohlo prodat zase příště?:)

medical_examiner

Všechno co bude potřeba…😂

Miroslav

Já se domnívám , že úplatný převod pozemků z ČD a.s. na SŽ s.o. je nedovolenou státní podporou ze strany České republiky. Musíte si položit otázku, kam tyto finanční prostředky budou směrovány ? Ano, budou tady hesla o modernizaci . Mám ale podezření, že se jedná o dlohoudobý přístup ministerstva dopravy privatizace státního majetku České republiky v oblasti dopravy do rukou oligarchů, v tomto případě do rukou rodiny Kellnerů. Protože těch miliard ještě nemají dost. Jedná se o zvolený dlouhodobý a skrytý způsob privatizace s cílem budovat podobný styl kapitalismu v České republice jako v Rusku. Všechno nakonec zaplatí obyvatelé… Číst vice »

Beny

Jaká privatizace? Jde to ze státní a. s. do státní s. o.
To, že když to ČD získali od státu zdarma, měly by to asi i zdarma vrátit je věc jiná.

Gwann

a.s. shodou náhod vlastněná státem financována privátními bankami může převádět za 0 svůj majetek zpět státu a bankám do toho je prd? a co ZOK a péče řádného hospodáře?

jste mimo, mimo a ještě jednou mimo.

jediné, co se může a má zkoumat, je kupní cena, zda je reálnou cenou a ne prave tou podporou.

PS: jestli Vám tak záleží na zdraví veřejných financí, tak se dobře rozhodujte u voleb…a nehlasujte pro strany co zvětšují deficit nesmyslným snížením daní a nadzakonnou valorizaci důchodů. a posílám dotací do koncernu. a nákupem respiratoru za 800 Kc/ks

Beny

Uznávám, máte pravdu. Těm bankám po tom něco bude. Ale nám by do toho také mělo něco být, 20 (i 6) mld. z našeho smrdí to tou podporou zdálky.
P.S. Tuto stranu opravdu nevolím.

Gwann

Je to svého typu podpora, jiný než SŽ ty pozemky asi moc chtít nebude, ale jinak to moc nejde.
Měl by se udělat posudek a ten projít kontrolou v Bruselu.
A na podobné transformace si dávat mazla do budoucna, viz třeba aktuální nápad s Českou poštou.

václav pravda

Dlouho.

medical_examiner

Nedovolená státní podpora bude, až 100% výkonů v železniční dopravě odjezdí Státní dráhy, Arrivu zničí zákon o vztahu se zahraničím (zákaz firem se sídlem mimo ČR), Jančuru zničí dálniční mýto. O pohřebákovi Leoškovi nemluvím, protože ten do těch 20 let zkrachuje sám.

libor

proč sypat ČD další prachy? za to, že tehdy někdo špatně rozdělil majetek mezi státní a státní firmu? tak to snad převedu za jednu korunu a je to…

Kubrt

ČD musí postupovat s péčí řádného hospodáře a vymlátit z této transakce maximum, to dá rozum přece. Však ony infrastrukturu vybudovaly, jak jsem se tu dočetl.

Pink

Obrovský podraz, hlavně na další dopravce. ČD, tedy spíše ČSD dráhy získaly pozemky zadarmo. Kdy se například stavěla železnice Praha – Železná Ruda? A teď prodávají to, co si nikdy nekoupily.

Kubrt

Můj příspěvek byl ironický.

Olda

To doufám tak všichni pochopili 🙂 . O.

Jaaaa

Pozemky zadarmo? Cože? Při zestátnění drah v roce 1924 byli všichni soukromníci postupně vypláceni, a to ještě v 60. letech.

Kubrt

Někdejší soukromé železniční společnosti vykupoval stát, jejich majetek se stal státním majetkem. Ten spravovaly ČSD, posléze České dráhy, státní organizace. Pak stát tento státní majetek vložil do akciové společnosti České dráhy. Aby si ho pak mohl zase koupit zpět, v řadě případů už podruhé. Ano, to dává smysl. Někomu.

gramofon

A ještě dlužno dodat, že v případě většiny lokálek si je stát kupuje už potřetí. Poprvé formou subvence při jejich výstavbě (typicky 90-95% nákladů), podruhé při zestátnění ve dvacátých letech a po třetí teď a pak tady budou kvičet modrogumy, že ta to může snížení daní, ale že se pozemky kupují zbytečně třikrát je podle nich v pořádku.

Gwann

transformace se podelala. ale kdyz se podelala, tak se s majetkem musí buď převést část dluhů CD na nabyvatele majetku nebo se za majetek musí zaplatit

Jaaaa

Jj, takže i městem plně vlastněné Vodárny a kanalizace, a. s., vlastně jsou cizí.

Proč stále odmítáte fakt, že stát jako jediný akcionář může a. s. kdykoli zrušit a převést majetek i závazky zpět na sebe? Jde pouze o organizačně-tržní opatření. Koncovým vlastníkem je stát.

gramofon

Ale státem, z daní našich předků.

Gwann

BINGO. konečně někdo kdo něco ví a nezvani

Herold

Vážně mám věřit tomu, že bolševický stát v padesátých a šedesátých letech vyplácel náhrady za zestátnění drah v roce 1924? A komu? Těm dávno zrušeným akciovkám? A po měnové reformě z roku 1953, kdy se závazky státu buď úplně zrušily anebo snížily na jednu pětinu?

Jaaaa

Ale jistě, že se platily i po roce 1953. A v plné hodnotě a v CHF.

Herold

Komu a kam? Jsou k tomu nějaké podklady? Tohle mě fakt zajímá.

Gwann

železnice stavěli právní předchůdci CD. nebo někdo od koho ty tratě koupil jejich předchůdce.

a zdědil jste něco?
pokud ano, prosím, abyste mi to daroval za korunu, přece na zdedenem majetku nesmíte vydělávat…

Pája

Většinou nevybudovaly, ale udržovaly. Neudržovaná síť by dopadla jako Kozina nebo by to dnes byla síť cyklostezek.

Gwann

krom toho převod za korunu by museli odsouhlasit věřitele. což neodsouhlasi

Jenisej

A na mašiny dáme rudé hvězdy….. analogicky, proč sypat soukromým dopravcům, když zisky jdou do soukromých kapes a ne zpatky státu. Pokud si myslíte, že to byl při dělení záměr, náš systém vam umožnuje podat trestní oznámení na pachatele pravděpodobného trestneho činu. A za celou dobu to nikdo neudělal. Teď ČD prodávají majetek, který ke svému podnikání nepotřebují, tak jim to přejte.

Georg

tak moment, o platbe dopravcum za vykony se tu nebavine. a ano, pri deleni to byl nepochybne zamer.

libor

takže stát to nejprve rozdá (sice tedy „své firmě“), a pak si to koupí za peníze zpět? to vám přijde rozumné? mně tedy ne….

Jaaaa

Tak má teda ČD zrušit, převést zpět pod stát (což může kdykoli udělat) a pak znovu oddělit, abyste byl spokojen?

gramofon

Kdy šla aspoň jedna koruna ze zisku ČD zpátky státu?

medical_examiner

Rudé hvězdy ne…jen malého dvouocasého lvíčka jako signál, že nástupnická organizace ČD a SŽ budou unitární Státní dráhy…😁

Vít Jůza

Ani k té jedné koruně není důvod!

Gwann

ZOK, souhlas věřitelů…nic není třeba, Jůza to ví..

Apollo17

A co navrhujete? Znárodnění ? U akciové společnosti majitel nevlastní ten majetek, ale jen akcie ČD a.s.