cargo

Další kraj chce soutěžit vlakového dopravce. Jihočeši se u motoráků spokojí i se staršími vozy

Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRegionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeský kraj se po šumavských lokálkách rozhodl zadat v soutěžích i ostatní vlakové linky. Aktuálně finalizuje podmínky dvou nabídkových řízení.

Jihočeský kraj se po šumavských lokálkách rozhodl zadat v soutěžích i ostatní vlakové linky. Aktuálně finalizuje podmínky dvou nabídkových řízení. Už v březnu chce hejtmanství vypsat tendr na provozování vlaků motorové trakce, o měsíc později se pak rozjede soutěž na elektriky.

Vedení krajské dopravní organizace Jikord přitom věří, že se soutěže dají dotáhnout do konce včas, aby vítězové mohli vyjet s počátkem jízdního řádu 2019/2020. Pro případ, že se to nepodaří, prodlouží kraj smlouvu Českým drahám provizorně o dva roky.

„Dopravci to nebudou mít tak složité, neboť u motorové trakce nebudeme požadovat nové vlaky,“ uvedl ředitel Jikordu Jiří Borovka. Nové či zánovní soupravy bude kraj naopak žádat pro elektrifikované tratě, plány hovoří o deseti dvoudílných jednotkách. Ani ty ale nebude muset vítěz nasazovat hned od počátku platnosti smlouvy, od kraje dostane tříleté přechodné období, během kterého si bude muset nové vlaky pořídit. V elektrické trakci budou nejspíš favoritem České dráhy, které v jižních Čechách provozují čtyři RegioPantery, postačí jim tudíž dokoupit dalších šest souprav.

Kraj by si rád při akvizicích nových vlaků sáhl na dotaze z Operačního programu Doprava, dosud nabízených osm miliard už je ale rozebraných. Jihočeši tak budou muset doufat ve vypsání druhé výzvy. Jihočeský kraj platí (včetně státního příspěvku) za regionální vlaky zhruba 600 milionů korun ročně, z toho zhruba 20 procent připadá na společnost GW Train Regio, která vyhrála soutěž o šumavské tratě. Zbytek míří k Českým drahám.

Pokud jde o vlakové soutěže, je nejdále Jihomoravský kraj, který už tendr na dopravce vypsal. Vítězi půjčí vlastní vlaky, jejichž dodavatele kraj rovněž vybírá v soutěži. Přístup ostatních krajů se liší. Například Plzeňský region chce část výkonů zadat přímo Českým drahám a část soutěžit.

Tagy Jihočeský Jikord obslužnost tendry vlaky
18 komentářů