Železnice

Dotace na nové vlaky míří do tří krajů, další mají zatím smůlu

Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy
Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy

O necelých osm miliard určených v operačním programu Doprava II na nákup nových vlaků pro regionální linky se podělí pouze tři kraje. A to ty, které se o dotační peníze přihlásily první. Pokud budou předložené projekty v pořádku a (v případě potřeby) posvěceny i ze strany Evropské komise, pak nové vlaky získají pouze Jihomoravský kraj, Moravskoslezský kraj a Plzeňský kraj, které figurují na seznamu ministerstva dopravy nahoře. Středočeský kraj s Prahou mohou mít financovánu už pouze malou část projektu, další regiony se o peníze ani nepřihlásily. Deníku Zdopravy.cz to řekl první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. „Kraje nebyly schopny dohodnout se na rozdělení částky 7,7 miliardy korun do krajských výzev, takže byla vyhlášena celostátní výzva, kde platí časové hledisko. Peníze dostane ten, kdo se o ně přihlásil dřív,“ řekl Čoček.

Přístup krajů k nejbližší budoucnosti železnice se ale liší. Jihomoravský kraj nakupuje vlaky do svého vlastnictví a dopravcům je půjčí na základě soutěže; v běhu je tendr na celkem 36 elektrických jednotek, schválená dotace činí 5,5 miliardy. Kraje Moravskoslezský a Plzeňský zadají z velké části výkony na další léta přímo Českým drahám. Ty jsou také oficiálním žadatelem o dotaci. Na severní Moravě chtějí dát do vlaků až 1,1 miliardy korun, přičemž dotace by měla činit necelých 800 milionů. Podle krajského náměstka pro dopravu Jakuba Unucky se pro sever Moravy počítá s pěti novými push-pull soupravami o třech vozech. Ty by měla zpočátku pohánět dieselová lokomotiva, po elektrifikaci za sedm až deset let pak elektrická. Dráhy dostanou v Moravskoslezském kraji smlouvu na pět let, do té doby chce kraj dotáhnout do konce soutěž. „Vlaky budou v omezeném majetku dopravce s tím, že má povinnost předat vlaky výherci soutěže po roce 2023,“ doplnil Unucka.

Podobné je to v Plzeňském kraji. „O dotaci nežádal Plzeňský kraj, ale společnost České dráhy, se kterou má Plzeňský kraj uzavřen smluvní vztah,“ sdělila mluvčí kraje Alena Marešová. Dráhy získaly přímo smlouvu na krajské úseky tratí Plzeň – České Budějovice a Plzeň – Cheb, na které chtějí od příštího grafikonu nasadit devět nových RegioPanterů; požadovaná dotace je miliarda. I tady dostaly dráhy smlouvu jen do konce roku 2023, neboť zájem o zakázku podle Marešové dodatečně projevil i Leo Express. Od roku 2024 by proto měl na tratích jezdit vítěz soutěže. Kraj zároveň aktuálně chystá podklady pro vyhlášení tendrů na dopravce pro tři provozní celky: Beroun-Plzeň- Klatovy v elektrické trakci, Pošumaví a Český les v motorové trakci a provozní celek Plzeňsko rovněž v motorové trakci.

V operačním programu Doprava II je na nové krajské vozy připraveno 7,7 miliardy korun. Náměstek ministra Čoček nicméně mluví o další možné výzvě, kterou bude ještě v prvním pololetí řešit vláda. „Měli jsme indikaci na další zhruba tři miliardy, bude však záležet zda bude upřednostněna infrastruktura nebo vozidla,“ doplnil Čoček. Ani v případě nasměrování dalších peněz do vozidel to však všechny potřeby krajů neuspokojí.

21 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A nabízí se otázka, kdo teda dává těch 15% z kupní ceny, jestli ČD nebo kraj.

    • České dráhy. Ale samozřejmě to rozpočtou do odpisů. Ale odpisy (alespoň v našem kraji jsou rozpočteny na 20 let), takže ten vlak je fakt skoro zadarmo, pokud bereme, že evropské peníze nejsou opravdové peníze. Jinak je to samozřejmě plně zaplaceno z našich daní.

  • Vlaky budou v omezeném majetku dopravce s tím, že má povinnost předat vlaky výherci soutěže po roce 2023,“
    Takže takzvaně „ďábel tkví v detailu“. Tichá privatizace. Bez politických programů. Na oko je to jakou koupené na ČD, aby odbory a voliči byli potichu, ale po 5 letech příjde low cost a soupravy převedeme na soukromého vlastníka.
    Zajímalo by mě jestli to je nějaká Ťokovina, Čočkovina nebo Onuckovina. Nebo EU ovina. Ale schválně, jestli taková podmínka je i na Slovensku na vozidla 2015-2020 nebo Polsku. Jsem alergický na slovo ODS.
    Zkoušel jsem před časem googlit výzvu, podle které se to mělo přidělovat. Hledal jsem i na stránkách MD, ale nenašel jsem.

    • Jinými slovy soupravy ČD možná zabaví hned jak vlastně začnou jezdit – budou vyrobeny.

    • Uznávám, že máte pravdu a tím se i částečně omlouvám. Nicméně, pak je tady analýza, že přímé zadání pro ČD šlo udělat do 2032. A právě po 2023 už, pokud se nepletu, nepůjde. Tedy v dalším volebním období, ať tam bude sedět kdokoliv, bude muset soutěžit. A to je právě to, na čem se názorově asi neshodnem. Že soutěže jsou pro zákazníka a celkově stát, kraj nějaké zázračné řešení, které přinese nějaké úspory.
      Už jen to, že dnes cestující z Olomouce do Prahy může dojíždět za prací za 1600 Kč měsíčně. Nebo časem z Ostravy do Brna. To že může využívat v kraji vlaky EX, EC, R. To a čeho se děsím, jak bude vypadat doprava na hranicích kraje. Tedy například směr Valašké Mezižíčí. (lomené jízdné). Nebo Hranice. A že to tím nedopadne jako s vlaky na hranicích se Slovenskem – na mnoha místech doprava zastavena, nebo tam téměř nic nejezdí. No doufám tedy, že opravdu časem jízdné bude určeno ve smlouvě nebo integrované. Kraj bude zapojen do státního jízdného (ačkoliv pravděpodobně mnohem dražšího než dnes tr 10)

  • Já doufám, že Moraváci budou chvíli zticha s těmi únavnými kecy, že se všechno leje do Prahy a bohémie.

    • Moraváček si rád zanadává na Prahu. Hlavně když je o víkendu doma, než pojede dělat levnou pracovní sílu v neděli do Prahy…

    • Levnou pracovní sílu? To bych rozhodně netvrdil – stačí se podívat na porovnání příjmů občanů v jednotlivých krajích a je hned zřejmé, že Moraváčci jezdí do Prahy jako na „Klondike“ a vozí odtud své nadstandardní příjmy domů …

  • “ časové hledisko“ 🙂 To je systém.. 🙁 Prostě něco si vymyslete, my vám to přiklepnem. Protože fakt nevíme co s těma prachama. Sice se nám rozpadají koleje..
    To je zajimavé, že to je poprvé co z Onucky vylezlo, že by tam měla být nějaká taková podmínka převodu souprav na vítěze soutěže.
    A navíc podle mě pak již nepůjde udělat přímé zadání. Protože 2024.. Tedy Onucka se 6-7 % ve volbách rozhoduje o budoucností na 20, možná 50 let, na kterou podle mě nemá mandát od voličů. A podle mě neměl privatizaci ve volebním programu.
    Nyní jim 5 let dráhy odjezdí výluky a pak možná pá pá.
    Dále 3 vozové soupravy s 300 osobami jsou prostě malé. A za to má zodpovědnost kdo? Objednatel. Kraj.
    Evidetně se vůbec se nepočítá s růstem po modernizaci. Vždyť v minulosti tam jezdily běžně 6 vozové soupravy. A ten čas zase příjde.

    • Současné soupravy mají kapacitu 352 míst k sezení. Na Slovensku mají Push-pull soupravy od Škodovky, souprava má při třech vozech kapacitu 350 míst k sezení, tak v čem je problém? A pokud bude časem vícero lidí, tak bude také vícero spojů.

    • 350 míst k sezení a 714 na stání…
      Na Slovensku s tím nemají problém.
      U nás rovněž nebude.
      Já mám spíše obavy že těch souprav bude málo.
      Vystačí na základní hodinový takt Ostrava Frýdlant.
      Časem se na úseku Ostrava Frýdek avizuje 15 cti minuta.
      Tak se obávám, že příjde li jen těch pár souprav.
      Budeme ještě okolo roku 2024 jezdit u nás ve 460 a béčkách …

    • PB Na jednokolejce více spojů je problematických. Prodlouží to doby. A někdo by ty další vlaky taky musel zaplatit.

    • Přesně tak, 15 minut na jednokolejce je utopie, na možná pá vlaků ve směru špičky, to že na Slovensku není problém by možná nebyl od věcí říct těm, kteří dojíždějí do Bratislavy..

    • Takt 15 minut má být až po zadrátování trati, to znamená, že budou 2 koleje z Ostravy do Frýdku-Místku.

    • Radek a PB. Mě ta modernizované Bčka nevadí. Jsou pohodlná, mají pohodlné sedačky, dobře filtrují nerovnosti.
      A jejich servisní náklady jsou určitě nízké proti novým. Tím jak u některých proběhl refurbishment a opravy, mohou klidně dalších 10 let jezdit. Stejně nic jiného si příměstší vandalové nezaslouží.
      Jediná jejich vada je, že nemají centrální ovládání dveří.
      Horší, že s tímto výhledem již do nich ČD pravděpodobně nebudou investovat. A další modernizace už pravděpodobně neproběhne.
      A regionální politici budou určitě vyzdvihovat strašně, že nejsou trendy nízkopodlažní. Ale já v tom nevidím problém. Je to pohodlnější a sportovní beskydští důchodci s tím evidentně nemají problém.
      Problém je v infrastruktuře, když se člověk podívá na hlavní koleje na nádraží ve FM, tak nevím, zda vydrží vůbec než SŽDC milostivě začne něco dělat.

    • Podmínka převodu je součástí výzvy OPD2, která je od konce června 2018 zveřejněna zde: http://web.opd.cz/vyzva-28/ . A máte pravdu, že přímé zadání již po roce 2023 není možné nikde v Evropě, ani na autobusy, ani na vlaky ani na letadla. A nemá to nic společného s ODS, ČSSD ani nikým jiným, ale EU.

      A zbytek Vaší reakce – je to na odbornou diskuzi, takže nemá smysl asi to tady pitvat. Ty nové vlaky budou jezdit 53% výkonů na trati 323, z čehož drtivou většinu na úseku Ostrava – Frýdlant. Dokud nebude druhá kolej, víc vlaků tam prostě nevejde. Zdvojkolejnění (a elektrifikace) tratě je optimisticky za 7 let, reálně za 10 a pokud se do toho pustí Děti země, tak nikdy.

      A jen pro dokreslení uvádím, že dopravní a finanční model je kompletně z dílny ČD a.s..

Newsletter

Partneři


Výběr editora