Dopravci Lidé Železnice

Jak se volil nový šéf Českých drah. Nebeský napoprvé neprošel, Kraus dostal více hlasů

Václav Nebeský. Foto: MMR
Václav Nebeský. Foto: MMR

Měla to být původně formalita: včera v půl páté zasedla po setkání s pěticí kandidátů na členy představenstva dozorčí rada Českých drah a měla zvolit Václava Nebeského a Michala Krause do představenstva. Jednání se ale nakonec protáhlo na tři hodiny: někteří členové měli problém mu svůj hlas dát.

Deník Zdopravy.cz mluvil nezávisle na sobě s některými členy dozorčí rady, na základě jejichž výpovědí zrekonstruoval průběh samotné volby. Z jednání jinak devítičlenné dozorčí rady byl omluven Libor Švadlenka, pro zvolení člena představenstva bylo potřeba pět hlasů.

Michal Kraus jako někdejší předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků prošel hladce. Získal šest hlasů. Pro Krause nehlasovali pouze dva zástupci železničních odborářů: Vladislav Vokoun a Antonín Leitgeb. Jde o běžný postup zástupců zaměstnanců v dozorčí radě, vždy se při personálních záležitostech zdržují hlasování. Výjimkou je někdejší šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša, který byl sice zvolen zaměstnanci, ale se svými odborovými kolegy se nerozešel v dobrém.

Nečekaný problém nastal při samotné volbě Václava Nebeského. Politický náměstek ministryně pro místní rozvoj, kterého na post tlačil premiér Andrej Babiš a jeho prodloužená ruka na ministerstvu dopravy Vladimír Kremlík, při prvním hlasování získal pouze čtyři hlasy. Byl mezi nimi hlas od Jaroslava Pejši, podporu tak nedostal od dvou zástupců z akademické sféry. Jeho životopis na tak vysokou funkci považovali za slabý. Zastáncům Nebeského se nakonec jednoho ze členů podařilo přesvědčit a po dlouhém dohadování nakonec nastalo druhé kolo, kde už hlas navíc Nebeský získal a prošel. I s menším počtem hlasů prošel nakonec Nebeský až na post předsedy představenstva. Redakce Zdopravy.cz jména členů dozorčí rady, kteří pro Nebeského nehlasovali zná, ale slíbila jim anonymitu.

Nový šéf Českých drah Nebeský má silného zastánce: minulý týden zvoleného předsedu dozorčí rady Pavla Kysilku. Ten nechtěl komentovat, kdo jak hlasoval, nevyvrátil ale informaci o tom, že se o Nebeském muselo hlasovat nadvakrát.

Kysilka je přesvědčen, že dozorčí rada vybrala na post šéfa Českých drah nejlepšího kandidáta. „Přinesl jednu z nejsilnějších vizí,“ uvedl Kysilka. Podle něj ho přesvědčil i velký důraz Nebeského na digitalizaci firmy. Kysilka působí v poradenské firmě 6D Academy, jež se snaží firmy připravit na příchod digitálního věku . Za další plus pro Nebeského pak označil i skutečnost, že firmu dobře zná a prošel v ní několika funkcemi. Nebeský začínal jako výpravčí. „Má velmi dobré komunikační schopnosti, zejména pak s veřejnou sférou a politiky. To je něco, co České dráhy potřebují,“ uvedl Kysilka.

Záhadou zatím zůstává, proč dozorčí rada neřešila současně třetí volné místo v představenstvu. Včera na svůj post rezignoval Michal Vereš, podle zdrojů Zdopravy.cz míří do představenstva slovenských drah ZSSK. Ministr Kremlík dnes na twitteru uvedl, že o jeho konci věděl několik týdnů. Představenstvo Českých drah tak zůstává i nadále neúplné.

O výběru nového šéfa Českých drah jsme psali také zde:

Dozorčí rada vybrala dva nové členy představenstva Českých drah, firmu povede politický náměstek

Opozice kritizuje volbu Nebeského, na funkci nemá předpoklady

Glosa k výběru nového šéfa Českých drah

Dozorčí rada zmírnila podmínky na výběr nových členů představenstva, aby se mohl přihlásit i Nebeský

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dalibor

Co na to říci? Jsme navýsoste spokojení, že zcela transparentní výběrové řízení dopadlo přesne dle očekávání, že výherce plně odpovídá požadovaným vysokým kritériím, je špičkový odborník s velkými zkušenostmi a s předpoklady pro vedení společnosti čítající cca 30.000 zaměstnanců, je zcela politicky nezávislý, a schopný odolávat politickým tlakům. Očekávejme od něj veliký posun včech, včetně dceřiných, firem ve skupině vpřed, vstříd mnoderní digitalizaci. Jsme rádi, že konečně místo trafikantů jsou ve dedení na slovo vzatí odporníci s jasnou koncepcí rozvoje železniční dopravy v ČR.

Ketchup1970

😀😀😀👏👏👏

Ketchup1970

Po Pavlu Krtkovi prvním českém absolventovi francouzské Ecole Cental Paris od roku 1969 a respektovaném manažerovi po kterém zůstala kladná stopa v historii národního dopravce tady bude velká výzva pro Bc.Nebeského.

Petr

Za dopis do Brusele muselo být zaplaceno – co je na tom těžkého k pochopení?

Robert

A za této situace totální ztráty kreditu mají ČD přesvědčovat kraje, že jsou pro ně nejlepší volbou. Nebo že by to byl něčí záměr ČD takto poškodit? At už záměr, hloupost nebo nesoudnost, nyní to ČD nebudou mít lehké.

Jméno

To přece není žádné poškozování – takhle ČD fungují dlouhodobě a nikdo to jako problém nevidí. Cože z toho najednou děláte spiknutí soukromníků?

Přemek

Silné vize v předvečer krize mají hodnotu toaletního papíru. Kysilka to buď ví a v elitním zájmu o tom nehovoří, nebo je stále tím diletantem z hlediska vědomostí o skutečném stavu finančního systému a jako diletant se i projevuje. ČD bude konfrontována se dvěma silnými faktory – prvním bude možný kolaps Eurofimy a tím i potenciální odpis některých dluhů u kolejové techniky. Druhým může být porucha české větve globálního finančního systému podle toho, nakolik se do roku 2021 podaří eliminovat synapse přenášející poruchy zejména ze zdroje za oceánem. Kdybych seděl v ve výběrové komisi, jako že jsem již v mnoha… Číst vice »

Dalibor

to se velice mýlíte s tou hodnotou, zkuste se utřít vizí, když vám dojde toaleťák!

Martin1

Záhadou zatím zůstává, proč dozorčí rada neřešila současně třetí volné místo v představenstvu. = Domnívám se, že je to velmi jednoduché. V tu chvíli neměli noty, jak mají hlasovat. 😉

Dalibor

1) nebyl představen vhodný kandidát
2) nebyly zpracovány vhodná hodnotící kritéria
3) nebyl vydán pokyn se tím zabývat
4) Andrej nepořebuje akutně nikoho dalšího instalovat ke korytu

protestant

Proboha, ona se jim ta parta akademiků nějak bouřila??? To jim to nikdo nevysvětlil??? Předpokládám, že se již chystá odvolání některých členů dozorčí rady. Důvodem bude zvýšení různorodosti dozorčí rady vyžadované rejtinkovou agentůrou a mezinárodními standardy. Případně spojené se zjištěními tajných služeb a trestním oznámením na nebohé akademiky. Odhad: rekonstrukce dozorčí rady v prosinci těsně před vánoci, kdy na všechno všichni…. kašlou.

Petr Novotný

Soudnost a serioznost pana Kysilky právě vzala za své… spolčí se s politikou aby svým renomé kryl záda špíně a ještě se přizná, že kvůli tomu hlasovali dvakrát. Absurdistán a banánová republika je proti tomu hadr…

Martin1

Respektive to nevyvrátil. Což vlastně ani nemohl, když tam bylo dalších x lidí.

Václav Svoboda

To je právě to, co mě dostalo. Nechápu, jak je možné, že člověk s takovým renomé je schopen se znemožnit tím, že zpívá podle not, které mu dali. Bláhově jsem si myslel, že v něm je záruka objektivity celého procesu. Jsem prostě naivní blb. Jinak klobouk dolů před tím jedním akademikem, který se nepodělal. Ostatní jsou loutky a jsou tam úplně na nic.

Dalibor

kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti. I on ví, kdo ho platí a podle koho musí, chce-li se své korýtko ochránit, zpívat.

Martin

Věřím, že se mýlím, ale vše mi to přijde jako přípravný proces pro rozdělení a prodej ČD. Dále absolutně nechápu co ještě může přinést digitalizace, ano pokud firma pracuje jen s daty (banky, úřady) nebo se jedná o super moderní výrobní podnik, ale u ČD, kde je např. opravárenství a údržba vozidel 30 let za OBB mi to přijde směšné. Vždyť chybí moderní haly, vybavení, odborníci na brzdu, trakci, dveře, klimatizaci, ETCS, dvojkolí a SAP ty ručičky z monitoru nevytáhne. No a dodavatelské firmy, ty se mají, když takové bandě dodávají své služby (v tom lepším případě) a vozidla (v… Číst vice »

Hrackalw

Mě to přijde jako umyslné oslabení podniku. Aby se ČD proboha jen nikam neposouvali a byli v dalších soutěžích a výběrových řízeních co nejslabší konkurence. Bude nám to tu prostě žloutnout protože ANO a Babiš stojí za Jancurou.

Frantisek

A hlavně ani příliš nechtějí dopravu na kolejích.

Robert

Přesně 👍

Jiří

Nejen Jančura, politiku přes Zemana ovládá i PPF, takže ČD dál budou kupovat šrot z Plzně. Kelner nedělá ztrátové akvizice a je potřeba si pojistit odběr. Tak šílené malé domů nepamatuju snad ani z devadesátek a to se děly dost velké čachry. Ale když to lidi chtějí…

Sitgestravel

Asi jste to nepochopil, digitalizace dopravy podle Nebeskeho a Kysilky vypada tak, ze si do mobilu nahrajete aplikaci CDjedu, koupite 3D bryle a sluchatka. V aplikaci navolite trasu, pohodlne se usadite doma na gauci a jedete. Do bryli se vam bude promita trasa, do sluchatek vrzani, skripani, bouchani, troubeni, rev spolucestujicich a dalsi zvuky. Stazeni aplikace a kazdou jizdu zaplatite kartou pres internet. Pocita se s nulovym zpozdenim.

Přemek

:))))) Bohužel, pokračuje postupný výprodej českých národních aktiv, a to bez ohledu na nedostatky, které z ČD přímo ční.

Petr

tedy ještě zbývá vyřešit, jak mobilem doručit i zažranou špínu 🙂

Miki

Mate asi pravdu. . . . uz to tu pozorujeme nejakou dobu, ze CD budou na odstrel – na prodej . . . nejdriv orezat, co pujde a pak vybranemu zajemci bouchnout . . . Skoro bych i vedel, kdo bude mit zajem.
Tak se volici proberte a zmente to !

V.N.

Já si to nemyslím. Vy nežijete v této zemi ? Vy nevíte, jak to zde funguje ? Vždycky politici , kteří jsou u koryt chtějí co největší moc a co největší vliv. A proto do managementu VŠECH státních firem dosazují své kámoše. Aby ta firma dokázala fungovat apoliticky… tudíž aby se maximálně snížil politický vliv na firmu , musí být apolitická- tudíž soukromá.
A česká politická garnitura nechce firmy prodávat. Jednak by takové prodeje dost nelibě po zkušenostech z privatizace nesla česká veřejnost , dále by zmizely trafiky pro kámoše…

Petr

co ještě může přinést digitalizace? Vybranému dodavateli mnoho.

Martin1

Neuvěřitelná fraška se stala skutečností. Vítejte ve 21. století.

Obtloustlý Travolta

Barvitě líčené a popisované divadlo si představuji docela podobně jako divadlo jiné, v menším a sice když Jihočeský kraj vybíral dopravce pro Šumavu. Asi to dělají všichni.

VRT

Fńuk fňuk!

Frantisek

Argument?

Ondra

Je trapné, že členové dozorčí rady mají problém s tím, že by řekli veřejně, jak hlasovali, a nedokážou prezentovat svůj názor. Asi bychom se dozvěděli, kdo dostal “ namazání “ a kdo ne. Z té frašky se mi chce zvr…t …

mgr.pavel

Této frašce, cinknuté opakovaným hlasováním a vybráním kandidáta s méně hlasy, tomu se má říkat transparentní výběrové řízení? Ach jo..

Ondra

Mgr. Pavel: však je to přece “ křišťálově čisté „, ( jak říkal tenkrát Standa Gross ), že jen slepý to nevidí…

Martin1

U vlády je Ano, rezort ovládá Ano. Tak čemu se vlastně divíme?

Lektor

„Redakce Zdopravy.cz jména členů dozorčí rady, kteří pro Nebeského nehlasovali zná, ale slíbila jim anonymitu.“

Tak to je smutný v demokratickém státě……….

SaulGoodman

Média si musí své zdroje chránit, jinak už jim příště nikdo nic neřekne.

Ale je pravda, že to je dvojsečná zbraň. Vymyslet si anonymní zdroj je velmi jednoduché, často se pak ale takové tvrzení bere jako hotová věc.

mgr.pavel

Já bych zde použil Occamovu břitvu. To co říká váš anonymní zdroj hodně dobře zapadá do celé té habaďůry..

Sakra ať už Bureš táhne.

Zelenay

No táhne, se chystá na vítězství ve volbách 2021. Jen koaliční partneři se vymění ve vládě..

SaulGoodman

Já vůbec neměl na mysli vás. Já naopak hájil vaše rozhodnutí nezveřejnit jména zdrojů. Navíc jak říkáte, vaše insider informace skutečně bývají pravdivé 👍. Ani bych nepředpokládal, že máte jakoukoliv motivaci si své zdroje vymýšlet.

Pouze jsem v reakci na Lektora uznal, že ačkoliv je mechanismus zachovávání anonymity zdrojů logický, někdy může být bohužel zneužit. Pro příklad bych si ale zašel spíše do amerických politických médií, než na český dopravní web 😉 👍

Dalibor

dodal bych to, že informace, jak to celé dopadne byly známy již dlouho před oním „hlasováním“

Dalibor

nicméně na podruhý, po vášnivé diskuzi plné velmi odborných argumentů, včetně konzultací s „externími poradci“ vše dopadlo dobře. Alelůjá.

Frantisek

O tom asi není sporu, spíše je smutné, že se musí člověk mít (zase!) pro své názory na pozoru. Nejen pro to, že za ně může sklidit argumentů prostý výsměch, to by se ještě sneslo, ale kromě hrozby postihem se dnes už vyhrožuje i násilím, často i jen ze stran nekritických stoupenců některých ideologií…

JarynJarin

Bohužel jediný tento server se zajímá o zřejmou trafiku ve státním podniku. Ostatní média to mají na háku… takže volba proběhla a karavana jede dál…

Sitgestravel

Tak idnes se postupne presunulo ze zpravodajskeho webu do lifestyloveho denniho magazinu, ihned jsou za poplatek a seznam/novinky sami nevi, na co jsou zamerene.

mgr.pavel

Hlavně zde skoro nikdo nedělá investigativní práci. Většina novinářů se soustředí na opisování zpráv od zpravodajských agentur. Čest výjimkám typu Deník N, někdy seznam.cz, tento web a pár dalších příkladů.

Cestující LBC MHD

Omlouvám se, jsem se uklikl a dal mínus a už to nejde vzít zpátky. Problém je, že investigativní novinařina je běh na dlouho trať, to nenapíšete za pět minut a v éře, kdy zpráva, kterou na webu vyvěsíte ráno, je za 5 minut stará a přebitá jinou zprávou i drahá, neboť nemá patřičný „click bait“ a nelepí se na ni inzerenti.

Petr

mínus se bere zpět dáním plusu a obráceně

Dalibor

A kdo že ty ostatní „uvažovaná média“ kontloluje? Trochu do toho rýpne jště tak Radiožurnál…

Good Speed

Kdo byl v těch posledních top5?

Good Speed

Děkuji. Čekal jsem, že se dostane i Kolář.

Brzdič zániku

Jirka si přečetl 2x v novinách, že už to vlastně nechce dělat 😉

Partneři


Czechtoll

pst
podcast