Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Italové místo Italů. Část D3 u Budějovic postaví Salini Impregilo, stavbě už nic nebrání

Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ředitelství silnic a dálnic může zahájit stavbu části obchvatu Českých Budějovic mezi Hodějovicemi a Třebonínem, což je jedna z největších chystaných dálničních staveb dneška. Zahájení stavby brzdilo vyřazení nejlevnější nabídky, se kterou přišlo italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas (IC İçtaş İnşaat Sanay ve Ticaret).

Vyřazené sdružení podalo námitku, kterou ŘSD odmítlo, načež se čekalo, zda se Italové s Turky neobrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Lhůta nyní uplynula a antimonopolní úřad žádné podání neeviduje, což potvrdil mluvčí Martin Švanda.

„Nyní se obrátíme na druhého v pořadí a vyzveme ho k součinnosti,“ doplnil mluvčí ŘSD Jan Studecký. Stavba by podle něj měla začít v příštích týdnech, nejspíš v únoru či březnu. Druhým v pořadí je sdružení rovněž s italskou účastí: Salini Impregilo a Doprastav. To přišlo s cenou 5,8 miliardy. Vyřazená nabídka zněla na 3,944 miliardy, podle ŘSD ale byla podezřele nízká a vykazovala řadu nesrovnalostí. Výběrová komise proto doporučila druhého v pořadí.

Trasa jižní části obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice - Třebonín. Foto: ŘSD
Trasa jižní části obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice – Třebonín. Foto: ŘSD

Ministr dopravy Dan Ťok koncem listopadu sliboval, že zmíněná jižní část obchvatu krajského města se začne stavět ještě před koncem roku 2018. To se nepodařilo. Stavba má trvat 42 měsíců. Horší je to ale se severní částí obchvatu v úseku Úsilné – Hodějovice, která je zatím u antimonopolního úřadu. Tam se trochu paradoxně obrátilo právě sdružení Astaldi a IC Ictas, ačkoliv nepodalo nabídku. Důvodem jeho stížnosti mají být údajné netransparentní změny v zadávací dokumentaci. V prvním stupni ÚOHS stížnost zamítl, firmy ale podaly rozklad k předsedovi úřadu.

Stavby úseků nemusejí být zahájeny ve stejnou dobu, ŘSD je chce ale zprovoznit ve stejný okamžik.

Za kolik chtěly stavět firmy D3 – úsek Hodějovice – Třebonín
předpokládaná cena podle projektu: 5,954 miliardy korun.

1. Astaldi (Itálie) + IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret (Turecko) 3,944 miliardy Kč.
2. Salini Impregilo (Itálie) + Doprastav a.s. (org. složka Praha) 5,804 miliardy Kč
3. Porr 6, 128 miliardy Kč
4. Eurovia CS + Metrostav + Strabag + Swietelsky  6,164 miliardy Kč.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
PetrN
Host
PetrN

Hmm, a dál na jich navazující úsek Třebonín – Kaplice nádraží ke dle webu ŘSD v plánu stavět v letech 2020-2022, tož kdyby to vyšlo, bude se na konci roku 2022 otevírat v kuse úsek D3 o délce 28 km a na hranice by chybělo už jen 15km, třeba překvapí a vyjde to 😀

PetrN
Host
PetrN

*Na jih… to mi ustřelilo, musel jsem upravit 😀

Jarda V.
Host
Jarda V.

15 u nás ale dira bude dlouhá asi 40km, v Rakousku jsou zatím u Freistadtu. Ale i tak jsme rádi že se to pohnulo i když jsem ochoten se vsadit že ještě v roce 23 z Budějovic po D3 se do Kaplice nedostanu.

PetrN
Host
PetrN

V Rakousku chybí jen 15km… V letech 2021-2024 je v plánu stavba dalších 7km až za Rainbach: https://www.asfinag.at/verkehrssicherheit/bauen/bauprojekte/s-10-muehlviertler-schnellstrasse-freistadt-nord-rainbach-nord/

noerf
Host
noerf

Nebyl nahodou Doprastav součástí Cesko-italsko-kazasskeho konsorcia, které nedostavelo usek D1 Humpolec – Vetrny Jenikov? Pak by mne zajímala vazba mezi touto firmou co ma realizovat D3 s firmami co dělali na D1. Jinak pozitivní bude, pokud se začne stavět co nejdříve.

Pražák
Host
Pražák

Vy nemáte google? S tímhle Doprastav (dceřinka velké slovenské stavební firmy) nemá nic společného. V tomhle krom Italů a Kazachů jeli hoši z Geosanu.

noerf
Host
noerf

Děkuji za info.

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Italové jsou povaleči a flákači, neříkám, že všichni. Ale vzpomeňme si třeba na Grandi Stazioni…

Michal
Host
Michal

Myslíte firmu, která po mnoha létech v péči čistotných, pracovitých a organizovaných Čechů zkulturnila odbavovací halu pražského hlaváku?
Která po odchodu povalečů a flákačů je čím dál špinavější a opět se utěšeně plní smažkami a houmlesáky…

sladlu
Host
sladlu

Italove v ceskych zemi stavi od nepameti. Stovky let jsou sem zvani mistri ruznych cechu. Staveli treba renezacni palace a mestanske domy a zeleznici

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Co do kvality a dodržování dohod ovšem „bejvávalo“ …
A pokud jde třeba o úroveň smluv s nimi, na které Češi přistoupili, tak právě „Grandi Stazioni“ jsou skvělým příkladem toho, jak by to vypadat nemělo: podívejte se třeba i na Mariánské Lázně.

Ulafme
Host
Ulafme

V Polsku je v tomto okamžiku v různém stupni rozestavěnosti 1.304 km dálnic. Doporučuji se na to číslo podívat ještě jednou. Je to totiž téměř dvojnásobek toho, co se u nás do budoucna vůbec plánuje (765 km). Letos a příští rok se u sousedů otevřou 709 km. Takže kdyby se chtělo, mohlo být i u nás téměř hotovo. Jenže ono je daleko jednodušší nahánět v ČR neexistující uprchlíky, než něco budovat. ANO, makáme 🙂

Daniel
Host
Daniel

Tak Polsko i přes to hluboké sektářství a rozdělení společnosti dokázalo od vstupu do EU táhnout za jeden provaz v oblasti rozvoje nejen infrastruktury, chytili příležitost za pačesy a ten pokrok je fenomenální. Podívejte se, jak vypadá např. modernizace hlavních stanic v síti PKP a jak švejkovsky a low costově vedle toho vypadají modernizace v síti SŽDC. Mají tam společnou vizi, která se týká rozvoje země. U nás žádná společná vize od vstupu do EU není a všechen pokrok je spíš výsledkem takového plácání a plánování v daném momentu… sice se posouváme slušně i tak, ale potenciál máme větší a… Číst vice »

VRT
Host
VRT

My to tak rádi.

Andrej
Host
Andrej

No to držím palce. U nás tá istá talianska firma jeden (síce komplikovaný) úsek absolútne nezvláda.

https://myzilina.sme.sk/c/20973519/na-stavbe-tunela-visnove-na-d1-prepustaju-ludi-dialniciari-su-znepokojeni.html
https://myturiec.sme.sk/c/22002156/tunel-visnove-dubna-skala-tak-skoro-hotovy-nebude-stavba-vyrazne-meska.html

Zarazila ma tiež tá neschopnosť rýchlo sa vysporiadať so zjavne účelovými a bezpredmetnými námietkami. (v prípade severneého úseku). Prečo je taký problém to proste zamietnúť a stavať?

Matů
Host
Matů

Nechápu proč si ŘSD nepodmíní účast v těchto velkých tendrech předchozí bezproblémovou stavbou menšího rozsahu. Pak se k zakázce za miliardy dostane firma, která u nás nikdy nekopla do země a bude zase průšvih jako na D1.

Démon
Host
Démon

Výborně, všude řešíme cenu, ale už neřešíme to, co to stojí společnost, když to není postavené 🙁

Martin V.
Host
Martin V.

O dvě miliardy levněji (tedy o třetinu ceny druhého v pořadí) – to je docela síla. Kdybychom uměli cestovat v čase, tak bych je to ze zvědavosti nechal postavit (a v případě neúspěchu to vrátil zpátky). 🙂 Ovšem nedávná zkušenost z rozestavěnou D1 v zimě je, myslím, dostatečně výmluvná. Dalších experimentů netřeba.

Frantisek
Host
Frantisek

A co teprve, až to bude postavené. 🙂

Bob
Host
Bob

Jojo,místo rovné silnice sinusoida.

Partneři