Infrastruktura Silnice

ÚOHS definitivně zrušil miliardovou soutěž na D35, ŘSD ztratilo dva roky

Vizualizace stavby D35 v úseku Opatovice nad Labem - Časy. Foto: ŘSD
Vizualizace stavby D35 v úseku Opatovice nad Labem - Časy. Foto: ŘSD

Stavba dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy nabere nejméně dvouleté zpoždění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zrušil soutěž na její stavbu, kterou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo v září 2016. Důvodem je chybný postup ŘSD v soutěži. Jde o jednu z největších zakázek na stavbu dálnic v Česku za poslední roky. Silničáři už připravují nový tendr.

Konečný verdikt vyplývá ze zveřejněného rozhodnutí, v kterém předseda ÚOHS Petr Rafaj zamítl rozklad ŘSD. Zatímco ŘSD a ministerstvo dopravy s oblibou svádí zdržování staveb na neziskové organizace, teď je zpoždění plně způsobeno chybami ŘSD. Vyjádření ŘSD zjišťujeme. Kvůli zrušení soutěže je jisté, že ŘSD bude muset vypsat tendr znovu.

Zakázka v hodnotě 4,6 miliardy korun končí na zdánlivé banalitě: kvůli jednomu z formulářů, který byl součástí nabídek. ŘSD ho během soutěže opravilo, ale podle ÚOHS dostatečně neupozornilo soutěžící, že došlo ke změně. Na ÚOHS se obrátila společnost Porr, která byla v lednu vyloučena právě kvůli tomu, že nabídku podala na starém formuláři.
Zadavatel nedodržel zásadu transparentnosti tím, že poskytl dodatečné informace k zadávacím podmínkám netransparentním postupem,“ uvedl ÚOHS v prvoinstančním rozhodnutí.

Podle antimonopolního úřadu neupozornilo ŘSD dostatečně na změnu nového formuláře, který byl součástí nabídky. „Tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy,“ uvádí ÚOHS. Úřad v rozhodnutí vyjádřil i podivení nad tím, proč tak ŘSD postupovalo. „Současně vzbuzuje pochybnosti o pravých důvodech jeho jednání,“ uvádí se v rozhodnutí.

Trasa navrhované dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy. Foto: ŘSD

V rozkladu pak Rafaj ještě upozornil na skutečnost , že matoucí mohlo být i to, že změna v podmínkách byla označena jen červeně. „Lze si představit situaci, kdy uchazeč si dodatečné informace bez předchozího bližšího seznámení na profilu zadavatele rovnou vytiskne černobíle a následně se seznámí s jejich obsahem. Tudíž červeně provedená změna by nemusela být pro uchazeče patrná,“ uvedl Rafaj.

Na ÚOHS se obrátila firma Porr, později také italsko-turecké sdružení Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret. ÚOHS zahájil řízení z moci úřední.

Nejnižší cenu přitom nabídli právě Italové s Turky (2,883 miliardy korun), na druhém místě skončila skupina Porr s cenou 3,142 miliardy korun, třetí pak je konsorcium Metrostav, Eurovia, Swietelsky (3,167 miliardy). První dvě nabídky ale byly z tendru vyřazeny. Porr kvůli špatnému formuláři jako první v lednu, v březnu pak i sdružení Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret. Italsko-turecké sdružení se na ÚOHS obrátilo ještě poté, co ÚOHS zakázku zrušil nepravomocně v květnu.

ŘSD už zahájilo přípravu nové soutěže. „Rádi bychom ji vypsali ještě do konce léta. Naší snahou je stavbu zahájit v první polovině roku 2019, ale samozřejmě bude záležet na průběhu výběrového řízení. Předpokládanou změnou je zkrácení doby výstavby, aby mohl být úsek Opatovice nad Labem – Časy zprovozněn současně s úsekem Časy – Ostrov,“ uvedl mluvčí Jan Studecký.

 

Třináctikilometrový úsek patří mezi prioritní stavby státu a měl se začít stavět už loni. U antimonopolního úřadu skončil i navazující úsek Časy – Ostrov, u něj ŘSD už uzavřelo smlouvu.

 

59 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • V Česku zkrátka dálnice bejt nemůžou a basta, je to řízený proces. Případné pozemní války, související s přepravou vojenských transportů a se vším, co s tím souvisí, se povedou přes Polsko. Jedině tento (pro normálně uvažujícího člověka nepochopitelný) způsob zachrání tomuto místu (Česku a Praze) život. Zajímejme se o tzv. bílé knihy (Evropy, USA, Prahy, vojenských konfliktů etc..), dávejme si do souvislostí proč se v Polsku, které mělo do roku 1989 naprosto katastrofální silniční síť postavilo za 28 let z nuly – 3 500 km dálnic a dohledným cílem má být 7 000 km a jsou povoleny!!!!) a v Česku asi 200 km? Není to divné? Proč byl za pár let postaven obchvat Wroclawia a za pár let bude postaven prstenec kolem Warszawy? Metrostav staví obchvat Gdaňska a rekonstruoval význačné dopravní stavby ve Varšavě… Proč to tam jde a tady ne? V tom „ukšeftovanympolskupřecepani“…..
    Dohledejme si informace o nově vznikajícím středoevropském soustátí Trojmoří a o nově plánovaných dálnicích vedoucích od severu Evropy (Pobaltí) k Jihu (Rumunsko/Chorvatsko)… Čím tímto nove Rakousko-Uhersko bude. Jakým bude nárazníkem v Evropě….. hmmmm?
    Koho by dnes zajímala transverzální dálnice vedoucí z Hradce do Olomouce….
    Nemůže to být přece v lidech, v nějakých podělaných chybách ve výběrových řízeních, taková hovada v Česku přece být nemohou, že..? Hře, kterou s námi elity hrají, uvěří jen ti, kteří nepošoupnou dioptrické brýle na svém nose tak, aby přes ně viděli dál než na jeden ostrej a bezpečnej bod v jejich blízkosti. Dál je to totiž hooodně neprozkoumané… 😉

  • Tak hlavně že je zásadní zákon o předčasné držbě a podobné prasárny, když jebky na ŘSD neumí udělat ani blbej tendr na dálnici. Dělají to asi poprvé v životě, každá dálnice vede jinam, takže to je zřejmě pokaždé zcela unikátní dílo, které se z principu nejde naučit…

    A mimochodem, dost by mě zajímalo co bylo obsahem toho formuláře a jakou zásadní změnu potřebovali udělat na tom novém…

  • Napadá mě rétorická otázka. Nechtěly do VŘ hodit vidle samotní uchazeči vzhledem k na dnešní poměry již nízkým nabídkovým cenám? Vsadím se, že z nového VŘ již vzejdou o poznání vyšší nabídkové ceny.

    • :)!…předpokládam kdyby to tak nebylo, tak MTS+SW+EA se prostě hádaji…nemyslím si že by si nechali frnknout takovou velkou zakázku,ještě z postupu ze třetího místa…to by byli blázni…

  • Než tady začnete křižovat úředníky….
    D35 – OPATOVICE – ČASY – Předpokládaná cena 4,6 miliardy
    1. místo – ASTALDI+IC Ictas Insaat – 2,883 miliardy
    2. místo – PORR – 3,141 miliardy – vyloučen kvůli starému formuláři který byl v průběhu nabídky změněn…
    „ŘSD ho během soutěže opravilo, ale podle ÚOHS dostatečně neupozornilo soutěžící, že došlo ke změně. Na ÚOHS se obrátila společnost Porr, která byla v lednu vyloučena právě kvůli tomu, že nabídku podala na starém formuláři“…..“V rozkladu pak Rafaj ještě upozornil na skutečnost , že matoucí mohlo být i to, že změna v podmínkách byla označena jen červeně. „Lze si představit situaci, kdy uchazeč si dodatečné informace bez předchozího bližšího seznámení na profilu zadavatele rovnou vytiskne černobíle a následně se seznámí s jejich obsahem. Tudíž červeně provedená změna by nemusela být pro uchazeče patrná,“
    3.místo – METROSTAV,EUROVIA,SWIETELSKY – 3,166 miliardy….toto sdružení evidentně tiskne na barevný papír a tudíž si změny všimlo….

    Nezlobte se na mě, ale pokud se odevzdává zakázka v objemu +/- 3miliardy, tak se prostě takováhle chyba soutěžícímu stát nesmí!!!! Sice tady převládá názor, že za mrzkou mzdu na ŘSD nikdo dělat nepůjde, ale ti co připravovali v PORRu tuto zakázku, 25 určitě neberou o jejich nadřízených co se tam motají už ani nemluvim…a odevzdají zakázku na špatném formuláři??!protože pravděpodobně netisknou na barvu…záruka vysokého platu neni záruka kvalitních lidí, určitě to každý zná ze své práce….

    • Tak mi prosím vysvětlete, jaká je logika ve vyloučení uchazeče zakázky v hodnotě přes 3 mld. Kč za dodání informací na neaktuálním formuláři (který byl změněn po vypsání VŘ). Kdyby to nezasáhlo motoristickou veřejnost, řekl bych: dobře jim tak (ŘSD), protože takový postup je skutečně hodný de*ilů. Vím sice, že chyba je i v systému, zákoně a současné hysterii ohledně VŘ, ale taková kravina by prostě neměla rozhodovat o úspěchu či neúspěchu ve VŘ, když ještě ke všemu vede k prodražení realizace o desítky či stovky mil. Kč.

    • Nevidím žádný problém v tom, aby samo ŘSD upozornilo Porr, že podali nabídku na starém formuláři a ať ji tedy podají na novém.

      • ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH.
        To by taky pak ŘSD mohlo upozorňovat uchazeče, že tam mají nesmyslně nízkou jednotkovou cenu a nebo že tam mají nulovou položku a ať si to opraví….a nebo třeba taky že je od druhého uchazeče dělí 300 milionů a tedy jestli by si to nechtěli opravit, protože za takhle nízkou cenu to nemůžou postavit atd. atd…..
        Z mého pohledu (a neřikam že je správný) je zarážející rozhodnutí UHOS. Ten v podstatě rozhodl tak,že informace o změně formuláře zveřejněna byla, ale prostě asi ne dost tučně …nebo já nevim….
        Každý kdo někdy připravoval takto velkou zakázku ví, že dodatečných informací je v průběhu VŘ prostě mraky a musí se dávat pozor aby se ta chyba prostě neudělala
        Chápal bych, kdyby všichni soutěžící měli špatný formulář,ale tohle? Když to přeženu do extrému tak sdružení MTS+EA+SW se můžou teď taky začít hádat, protože oni zadání pochopili správně….

        • OK. A nemůže volnější výklad zákona vést např. k závěru, že vyřazení uchazeče z důvodu použití neaktuálního formuláře je diskriminační? Nemělo by mít vyřazení uchazeče z formálních důvodů robustnější opodstatnění?
          Není skutečnost, že z důvodu „sporného“ vyřazení uchazeče je vysoutěžená cena o desítky až stovky mil. Kč vyšší v rozporu se Zák. 320/2001 Sb.
          o finanční kontrole ve veřejné správě, který klade důraz na hospodárné nakládání s veřejnými prostředky?

        • Myslím, že snad každý dokáže cítit ten podstatný rozdíl mezi tím, jestli se jedná o chybu „úřednickou“, jako je použití neaktuálního formuláře (na jehož aktuální verzi ŘSD ani pořádně neupozornilo), od chyby faktické (v podstatě všechny vámi uvedené výše). Jestli vy ne, pak já určitě ano 😉

    • A nenapadlo vas taky to, ze RSD to udelalo zamerne,… nebo kdyz tak kritizujeme Porr, tak taky ti urednici na rsd mohli k tomu prihlednout, ksyz ten formular zmenili behem souteze… nebo ze nekdo z rsd zavola do metrostavu a upozorni je na novy formular a ostatni neupozorni?

      • Já nevim, ale během soutěže je spousta dodatečných informací, má zkušenost je i ta, že během soutěže změnili místo odevzdání zakázky…a opravdu se stalo že se to málem vezlo jinam. Nedokážu si představit , že bych se pak hádal že to v těch dodatečkách bylo nedostatečně zvýrazněný a nebo že by mi někdo z ŘSD volal,ať si dam na to bacha, že je tam tato změna….
        V podstatě za to, že nebude D35 může PORR :), kdyby se nehádal kvůli formuláři , kde EVIDENTNĚ UDĚLAL CHYBU, protože ostatní to měly správně….

        • Každá změna nebo i odpovědi na dotazy uchazečů přeci musí být prokazatelným způsoben oznámena všem ostatním uchazečům.

  • ŘSD a ministr Tok nejsou ideální. ŘSD je disfunkční a ministr je přestárlý. V Reichu, Polsku nebo na Slovensku by musel ministr i ředitel odstoupit. U nás vystoupí v televizi a bude fnukat jak mu všichni hází klacky pod nohy

    • no a to jeste mevite, co ministerstvo udelalo za paskvil ohledne etcs na zeleznici…

  • Mě by zajímalo, zda organizace a odpovědnost za výsledek výběrového řízení je věcí pražské centrály ŘSD, nebo její pardubické pobočky? Bylo by možné toto nějak zjistit? A také, zda budou za tuto chybu s dosti fatálními důsledky vyvozeny nějaké důsledky?
    Díky.

    • defacto je to jedno. Centrala ja katastrofa, ty regionalni filiálky jsou ještě desivější. Např. Vysočina-kraj zde je značka obec uvedena i na vjezdu do lesa z E59.

  • Doufám, že rezignace celého vedení ŘSD je na pořadu dne.
    Ministr by měl okamžitě rezignovat taky.

    Taková banda neschopných ničemů, to se jen tak nevidí. Vlastně jo. SŽDC.

    • No mě právě přijde, že SŽDC se v tomto smyslu daří (naštěstí)o poznání lépe.

      • SŽDC sice rozjíždí stavby úspěšněji, ale ty ceny mi občas připomínají situaci ve stavbě dálnic před lety.

  • V červnu 2016 vyjednal premiér Sobotka s Evropskou komisí výjimku z EIA pro 10 prioritních dopravních staveb ve vysokém stupni připravenosti, včetně D35 uvedené v článku. Po dvou letech se aktuálně staví tyto z nich:

    – 3 obchvaty na D6
    – železnice Sudoměřice – Votice
    – I/11 Ostrava, prodloužená Rudná (zahájeno 2012)
    – část obchvatu Frýdku-Místku (datum zahájení zbytku neznámé)

    Zbývajících 6 staveb na zahájení stále čeká (D3 obchvat ČB, D55 obchvat Otrokovic, D35 Opatovice – Ostrov, D49 Hulín – Fryšták, D11 HK-Smiřice, D1 Říkovice – Přerov)

    Nechci vědět, jak to vypadá se stavbami v nižším stupni připravenosti. Ostatně letos během konjunktury se otevře jen asi 4 km nových dálnic (D7).

    Bravo, ŘSD!

      • Pravda, Prodloužená Rudná – Hranice okresu pak byla vyřazena, nicméně krom pár stovek metrů už stojí podle ŘSD prý má být zprovozněna 2019.

  • Vnímám tento úsek jako jednu ze dvou nejzásadnějších a nejpotřebnějších silničních staveb v republice (spolu se severní částí okruhu Prahy s mostem u Suchdola) a její další odklad mi dobře zapadá do reálné dopravní politiky tohoto shnilého státu.

    • To je ovšem vnímání dost nerealistické (hlavně ve spojení s tím mostem u Suchdola) – ale když někdo na lepší nemá, není mu pomoci.

      • Klidně si do mě rýpněte, ale jistě byste to zvládl srozumitelněji, při vašem vzdělání. Oba ty úseky měly být dokončeny zhruba před 60 lety, pak bysme tu dnes řešili, že parametry toho starého díla nejsou na úrovni doby a že starý předepjatý beton se blbě opravuje. Místo toho máme kulový a vůle na tom něco změnit je slabá. a to byla podstata mého sdělení. Jestli já osobně jsem nerealistický, nebo třeba naivní, s tím to kupodivu vůbec nesouvisí.

        • kdyby se mohla postavit severni varianta SS, tak uz by obchvat Prahy byl… nez stale prosazovat dvoutunelovou mostni variantu a most pres suchdol, kde snat je v planu i dvoupatrovy a podzemni tunelove prekrizeni… inu, cim drazsi tim lepsi pro metrostav a eurovii…
          a to nemluvim o tom, jaky protesty ta stavba ma a jaky naklady budou na udrzbu…

        • Já jsem rozhodně nechtěl a nechci jen bezdůvodně rýpat – ono ostatně všechno má svá „pro“ i „proti“.
          S tím, že to vše mohlo (mělo = ?) stát před 60 roky, jsem sice ochoten souhlasit, a rovněž i s tím, že by (ovšem už dávno) bylo třeba řešit, že „že parametry toho starého díla nejsou na úrovni doby a že starý předepjatý beton se blbě opravuje“, ale to, že „máme kulový“, považuji většinou naopak za výhodu, protože právě to umožňuje nestavět už díla, která v současných podmínkách už optimálně stejně vyhovět nemohou.
          Situaci u Pardubic detailně neznám a nevím, zda ta nyní zablokovaná stavba je skutečně tím naprosto nejnutnějším, bez čeho se ještě chvíli neobejdeme, když stejně nemá minimálně na jednom konci žádnou další návaznost – znám ale dost dobře situaci na severním okraji Prahy, a tak mohu s plnou odpovědností tvrdit, že „okruh přes Suchdol“ (SOKP – stavby č. 518 a č. 519) v poloze (trase) navržené někdy před (více než) 80 roky je už záležitostí dávno překonanou a Praze ani tranzitní dopravě pomůže jen minimálně: rozsáhlejší debata o tom ale do komentářů k situaci staveb „D35“ nepatří.
          Tím samozřejmě nechci „ani náhodou“ hájit neschopnost úředníků MD ČR a ŘSD vést řádně výběrová řízení.

          • Čili jsme vlastně ve výhodě a pokud se to postaví až za dalších 50 let, sice nám to bude platný jako mrtvýmu zimník, ale bude to zaručeně na úrovni roku 2070 a hlavně – pro nejbližších 50 let nemáme žádné starosti s údržbou. Samé výhody, člověk má hned lepší náladu.

  • Zodpovědného úředníka vyhodit, ukřižovat zaživa a škody vymáhat po jeho pozůstalých.

  • SŽDC a ŘSD = dva ukázkoví představitelé českého diletanství

    • Tak tam běžte dělat sám, když jste tak chytrej! Že se Vám tam za 25tisíc hrubýho nechce? Nejdřív by tam měli přidat na platech aby si mohli dovolit kvalitní lidi. Kvalitní lidi, co to umějí odcházejí do soukromých projektantských společností, v ŘSD zůstává ten zbytek.

      • Jste to vystihl naprosto přesně – kritizovat je jednoduchý a umí to každej dub, lidi ale nikdo nezaplatí – a není to jen u ŘSD a SŽDC.

        • A proč si tedy tyto státní úřady nezaplatí kvalitní lidi? Kritika je zcela oprávněná 😉

          • Protože se musí řídit platovou tabulkou, která je dána vyhláškou.

          • Petr Nečas naháněl nízký plat sekretářky odměnama a ta pak dřela jak kůň…

            • Jen „technická“: nebylo to v praxi nakonec spíš tak, že na ní pak dřel jako kůň on?

      • Buďme trochu realisti a neplkejme kraviny. Jesliže obyčejný referent na Ministerstvu zemědělství (navíc žena) bere v polovině roku 2018 (po 5 letech praxe) 40 tis. hrubého, tak v možnostech ŘSD i SŽDC by mělo být nabídnout po ukončení zkušební doby alespoň 35 tis. hrubého (+ tu a tam nějakou prémii). U interních auditorů o trochu více. Není to sice nic závratného, ale toto už se dá považovat za důstojný plat. Když jsem před dvěma roky odcházela z pozice referenky u jednoho vrcholného státního úřadu, měla jsem na výpatní pásce hrubý plat 32.520,- Kč (tarif + osobní ohodnocení).

        • Jenomže ŘSD je příspěvková organizace, kde se platí podle tabulek. A základní tabulkový plat je nižší, než na ministerstvech. Prý se to dohání osobním ohodnocením, ale běžte pracovat někam za nuznou tabulku a nejisté osobko.

      • ŘSD je nízkými platy přímo pověstné. Jak je to ale možné, že pro stát strategické stavby za miliardy připravují lidé za 25 tisíc hrubého? O tom se ví tady dlouho a odpovědnost za tento stav padá na politiky, hlavně na ministra dopravy. Ten již dávno měl navrhnout změnu organizace ŘSD na jiný model, který by vyšší platy (a tím i kvalitnější lidi) umožnil. SŽDC v totmo funguje podstatně lépe a její zaměstnanci, aspoň podle mých informací, bídu s nouzí rozhodně nedřou.

        • Návrh změny statutu ŘSD již dávno existuje, ale zjevně o něm nemá vedení MDČR ani tušení, a nebo se bojí implementovat změny. Řešilo se to třeba v tomto projektu před více než 5 lety:
          https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Strategie/Dopravni-politika-a-MFDI/Projekt-MFDI-(model-financovani-dopravni-infrastru

          Ťok buď neví která bije, nebo se bojí změn, aby z toho náhodou neměl průšvih…

          Každopádně o nutnosti transformace ŘSD na jiný právní subjekt se mluví už dávno. Ale to by se muselo makat a nekecat, ale to jaksi soudruzi za ANO neumí.

          • ano, to máte pravdu. Právě že se o tom jenom mluví a mluví, ale reálně se nedělá nic. Maximálně se do médií pustí občas pokusný balonek na téma jak by to bylo skvělé, kdyby ŘSD fungovalo jako rakouský ASFINAG…
            A mezitím nám krachuje jedna důležitá stavba za druhou, ty nejzásadnější už snad ani nikdo pořádně nepřipravuje (třeba Pražský okruh).

      • Asdf ale kritizuje organizace jako celek. Jejich vedení je zodpovědné za platy ve svých organizacích. Zkoušeli například vyjednávat se svým zřizovatelem, aby jim posílal více peněz? Kdy a s jakým výsledkem? Nebo jim ve vedení se stotisícovými platy je jedno, že zaměstnávají na kvalifikovaných pozicích tak nuzné lidi za nuzné peníze?

      • Mám svojí vlastní práci a z té nehodlám odcházet 😉
        Jinak jen potvrzujete, co jsem psal, taže nevím, proč ten osobní útok.

      • tady to neni jen o penezich, ale o kamaradech a tvrde loby… alespon mi to tak prijde, u silnic je to prosazovani silou a kupodivu jen nekterym firmam,… u zeleznic je to o dezinformacich a zdrzovani, proste to neni priorita…

  • Nápověda pro křížovkáře – jednotka neschopnosti na tři je… (modří už vědí) — 🙁

  • Ok, vykašlat se na dálnice, to je nekonečný příběh, a začít stavět větší propustnost železničních tratí. Větší exoty než Čechy totiž jen tak nepotkáte, jezdit z Prahy do Ostravy přes Brno to je skutečný kocourkov. A jiné to dlouho asi nebude. Takže „auta stojí, vlaky jedou“ je čím dál tím aktuálnější….

  • Proč je tam obrázek trasy D35, který nemá s článkem nic společného? Prosím opravit…

  • „Zatímco ŘSD a ministerstvo dopravy s oblibou svádí zdržování staveb na neziskové organizace, teď je zpoždění plně způsobeno chybami ŘSD“ – no ono i když se do toho vloží ekologické organizace, tak dost často jen správně poukazují na nesrovnalosti v dokumentech ŘSD, tedy i v takovém případě jde chyba jen a pouze za ŘSD..

    Kdyby ŘSD mělo papíry na stavby v pořádku, tak většina „zdržování“ od eko.organizací není, a prudí hlavně jen ekoteroristé.

    • Kdykoli ti „ekoteroristé“ dostali cokoli kolem dopravních staveb k soudům, ukázalo se, že orgány státní správy porušují zákony a předpisy jak na běžícím pásu, a to v pozicích investorů i dozorových orgánů. Obviňovat „ekoteroristy“ ze zdržování a prodražení např. stavby D8 je fakt už chucpe největšího myslitelného rozsahu. Kdyby na ně někdo dal před 20 lety, mohlo se dávno jezdit tunelem, a to za nižší náklady, než kolik to nakonec stálo – a ještě bude stát, protože ten příběh ještě ani náhodou nekončí.

Newsletter

Partneři


Výběr editora