Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Italové a Turci pohnali D3 k antimonopolnímu úřadu, ŘSD nemůže uzavřít smlouvu

Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ředitelství silnic a dálnic se zadrhla hladká cesta k zahájení největší dálniční stavby současnosti, obchvatu Českých Budějovic. Italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas napadlo výběrové řízení na zhotovitele severní části obchvatu (úsek D3 Úsilné – Hodějovice) u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda s tím, že úřad už zahájil prvostupňové řízení. „Důvodem návrhu jsou zejména netransparentní změny zadávací dokumentace,“ uvedl Švanda.

ŘSD tak nyní nemůže uzavřít smlouvu. Ve zprávě z otevírání obálek s nabídkami uvedlo, že s nejnižší cenou přišlo sdružení Hochtief, Colas, M-Silnice. To je ochotno 7,2 kilometru dálnice včetně kilometrového tunelu Pohůrka postavit za 5,285 miliardy korun bez DPH. To je o 23 procent méně oproti předpokladům Ředitelství silnic a dálnic. Ve výsledkové listině jsou celkem čtyři účastníci, sdružení Astaldi a IC Ictas v ní ale nefiguruje.

S nejnižší cenou ale přišlo u navazující jižní části obchvatu v úseku Hodějovice – Třebonín, když nabídlo 3,944 miliardy korun. Odhadní cena ŘSD činila téměř čtyři miliardy korun. Obě stavby by měly začít současně, se zahájením řízení u antimonopolního úřadu se ale pomalu rozplývá sen ministerstva dopravy, že by se mohlo poprvé kopnout ještě letos. Oba tendry přitom trvají už déle než dva roky.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • proč nejsou uředníci potrestáni? žádná zodpovědnost? – takto se přeci nemůže nikdo chovat – živnostník nepřizná špejly a je pokutován jako kdyby vykradl banku – stejný metr každému toto je na soud a vězení

  • To snad není možné! Dokáže někdo smysluplně vysvětlit, proč tendr trvá již déle, než dva roky?!?

    Jak to tohle proboha možné? Jakou lhůtu má antimonopolní úřad pro rozhodnutí? Tipuji, že minimálně 6 – 10 měsíců a po zamítnutí budeme opět další dva roky vybírat zhotovitele?

    Na tyto úseky jsou již vydaná stavební povolení a my se opět, jako s D35, zasekneme na takové kravině?

    • Protože se vyhlašoval tak, aby se stihlo soutěžit ještě podle 137/2006, načež se pak dlouho jen podávaly kvalifikační přihlášky.

  • To je od Italů dobrý tah! Dali k antimonopol. úřadu odvolání na tu první část obchvatu CB. Přitom na něj nabídku nepodali. Ale jsou nejlevnější v té druhé části na Třebonín. Takže předpokládám, že když jim ŘSD oklepne tu druhou část, tak oni stáhnout stížnost na tu první. A všichni budou spokojeni.

  • Mě spíše napálili jiná věc a týká se to železnice a jižních Cech. Pokud si dobre pamatuji, tak dolu mohou posílat kvůli délce peronu max. 5 vagonu, což je podle mě naprostý nesmyl a nyní se slevami 25% na jizdu bude tento plný k prasknutí a hlavně kapacita jen tak tak rychle sprahnutim nelze navýšit.

    • Jako člověk bydlící na trase si dovolím odpovědět, jen 2x do roka zažíváme to že jsou vlaky plně k prasknutí, jeden termín je na začátku prázdnin kde se celá republika stěhuje na vodu do Vyššího Brodu a druhý před Vánoci, jinak z Budějovic jezdí lidí minimum a první větší dav nastupuje až v Rakousku někde v Pregartenu a s tou soupravou na více jak 5 vozů bude problém spíše na straně OeBB než u nás, Velešín město, Kaplice, Rybnik i Horní Dvořiště má podle mého názoru kapacitu na víc vozu, nejméně asi ve Velešíně, tam to odhadují na 7 možná 8. Ale jinak velkou část spojů obsluhuje Regina popřípadě žehlička s patrem a s jedním BD vozem, někdy se ukáže ještě nějaké staré Béčko. a se zavedením přímého spoje z Budějovic přes Velenice do Vídně bych řekl že cestujících ještě ubude, protože je to asi o hodinu rychlejší než s přestupem v Linci.

  • „o je ochotno 7,2 kilometru dálnice včetně kilometrového tunelu Pohůrka postavit za 5,285 miliardy korun bez DPH. To je o 23 procent méně oproti předpokladům Ředitelství silnic a dálnic. “

    Velebnosti, chce se mi zvracet… 7,2 km za 5,3 mld. bez DPH, a to je ještě o 23% méně než čekali… tzn. co kilometr, to jedna miliarda… když se má na dráze dát miliarda do modernizace třeba 50 km lokálky, tak je z toho povyk jak na prvního máje. Nebo když se má rekonstruovat komplet železniční uzel třeba za 4 – 5 mld.

    • Porovnávat lokálku a dálnici u krajského města?

      Uvědomte si, že tu dálnici za jediný den využtije tolik lidí, jako tu vaši lokálku třeba za půl roku. A ano, je to drahé, i proto, že je dálnice vedena v hustě osídlené oblasti, takže se tu třeba musí postavit i ten tunel Pohůrka, což rozhodně není z důvodu terénní překážky.

      • Přímo nad budoucím tunelem Pohůrka totiž má dům jeden z nejmocnějších politiků českobudějovicka, takže ten si to dokázal pohlídat, aby měl na zahradě klid a ne smrad z aut.

      • Tentokrát jste mimo: nejde přece o to, kolik lidí něčeho využije (tedy je-li ta která stavba účelná či zbytečná), ale o to kolik ta která stavba stojí (a proč).
        A propos: myslíte, že kdyby se ta dálnice nepostavila vůbec, ta auta by snad přestala jezdit?

    • Nemanický tunel by se za 5 miliard postavil taky, a to v té nejdelší variantě. Ten by přitom pomohl dopravě na jih víc než nějaká dálnice kolem Budějovic. On to málokdo ví, ale podíl tranzitu v ČB ve směru sever – jih je minimální. Dostavba dálnice ve skutečnosti dopravu v ČB zahustí, protože nyní lidi ze západu Budějovic volí spíš cestu přes Písek, kdežto nově bude pro ně výhodnější jet po D3 přes Tábor. Jenže předtím budou muset přejet celé Budějovice.

Newsletter

Partneři


Výběr editora