umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letectví Letiště

Francie stopla rozšiřování největšího letiště. Chce více lidí do vlaků a alternativní pohony letadel

Letiště Roissy - Charles de Gaulle. Foto: Optronic / Flickr.com
Letiště Roissy - Charles de Gaulle. Foto: Optronic / Flickr.com
Podle francouzské vlády je projekt už zastaralý.

Pařížské letiště Roissy – Charles de Gaulle (CDG) neprojde plánovaným rozšířením za devět miliard eur, které by přineslo vybudování čtvrtého terminálu. Francouzská vláda stopla přípravy kvůli svému boji proti klimatickým změnám i současné pandemii koronaviru.

Paříž je tak po Vídni během jednoho měsíce druhým velkým letištěm, které stoplo investice do velkého rozšiřování letiště. Ministryně životního prostředí Barbara Pompiliová listu Le Monde řekla, že projekt je už zastaralý.

Státní společnost Aéroports de Paris nyní dostane pokyn, aby od stávajícího projektu zcela opustila. Má připravit nový, kde nebude nejdůležitější navýšení počtu cestujících. Oznámení přišlo v týdnu, kdy se evropská letiště zavázala k uhlíkové neutralitě do roku 2050 a Airbus oznámil, že by pařížské letiště udělal jednou z prvních základen letů na vodík. Právě alternativní pohony má podle ministryně provozovatel a majitel letiště více zohlednit, stejně tak i lepší napojení na železnici. Ta má umožnit přesun cestujících na kratší lety na koleje.

Původní náklady počítaly s investicí 7-9 miliard euro, měly navýšit počet cestujících až o dalších 40 milionů ročně. „Vždycky budeme potřebovat letadla, ale musí se jednat o uvážené využití vzdušného prostoru a snížení emisí skleníkových plynů v tomto odvětví,“ řekla ministryně. Letiště v Roissy bylo loni druhým největším v Evropě podle počtu cestujících.

Ve Francii vláda dokončila návrh zákona na ochranu klimatu. Ten řeší i zákaz létání na krátké vzdálenosti.

Odebírat
Upozornit na
guest
26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jenda

Francie si toto může bez problémů dovolit. Naprosto špičková dálková železnice s rychlostmi až 350 km/h, regionální tratě na 120-160 km/h s vysokou frekvencí spojů. Ceny v poměru ke kupní síle skoro směšně nízké. Blbé je, když se podobných nápadů chytají aktivisti v zemích, kde se o podobné infrastruktuře jen sní, když se náhodou spí.

Y.K.

Souhlasím, i když si myslím, že mnohem více by pro to udělali deregulací železnice (zejména VRT) než regulací letišť. Přeci jen stát pořád drží příliš ochrannou ruku nad monopolem SNCF, i když ty alespoň přišly s modelem OUI.

Boris

To myslíš, jako privatizovali železnice v Británii? Tak úspěšně, že je pak museli zase znárodňovat…

Y.K.

Kde jsem napsal privatizovat? Deregulace je připuštění konkurence.
Jinak kecáte. V Británii se rozhodně neprivatizuje (zestátnit soukromý majetek), i když kvůli covidu část franšíz přešla pod „státní“ financování“. Británii jezdí vlaky čistě komerčně, bez dotací a to za covidu poněkud přestalo fungovat.

Japonský model privatizace třeba dopadl nevídaně dobře.

K.S.

No že těch cestujících v erolpánech z Prahy do Brna je, pro samé jumba nevidno v Brně nebe…

Problém je v tom že není zase takový problém tu infrastrukturu do takového stavu dostat pokud by se chtělo.

Jenda

U nás se vzhledem k naší velikosti samozřejmě jedná především o mezinárodní spojení do Frankfurtu, Budapešti a podobně. U těchto relací taky často slýchám názor, že letadla jsou zbytečná, protože tam přece jezdí vlak. Nojo, jenže ten vlak jede naprosto ostudných a nepoužitelných 7 až 9 hodin, do Frankfurtu dokonce se dvěma přestupy.

K.S.

Samozřejmě, ale to už se pak bavme spíše o tom jestli se mají dráhy takto drobit, nebo jestli by se neměly v EU nějak regionálně pospojovat. Bavme se o tom jaká má být budoucnost EE, jaká má být budoucnost národnostních států. (ať si ušetříme hádky o tom co je národ)

Gogo

K tomu by to ale chtělo doplnit alespoň nějakou základní statistiku letů (regionální x dálkové). Nahradit lety z Mnichova či Lyonu vlaky smysl dává (kolik procent takových letů ale je?). Už z Říma, Vídně či Varšavy bych vlakem do Paříže určitě cestovat nechtěl. Jestli to není jen zástěra místo jednodušší fráze: „nejsou prachy“. Spousta lidí jim skočí na tu vějičku s úpravou projektu pro vodíkové lety 😆

Lumpy

Tak tak zakazat nedotovana letadla a prikazat dotovane vlaky
Jo a ty letadla potrebovaly fosilni paliva ale ten vlacek. Bude jezdit na eko elektrinu

Jirka

Letadla narozdíl od autobusů nebo vlaků na naftu neplatí spotřební daně na palivo, takže jsou ve výhodě.

pzag

Jo, to je opravdu velká výhoda. A víte proč to tak je?

Jirka

Aby nebyly ve výhodě aerolinky ze středního východu, kde mají palivo skoro zadarmo a vzdálenost umožňuje, aby si ho vzali sebou.

Y.K.

Že by to bylo tím, že jim stát nemusí platit tisíce kilometrů infrastruktury? A tu vzdušnou si platí za komerční ceny?

Jakub P

Letadla nejsou dotovaná. Jen neplatí daně z paliv, které ostatní dopravní prostředky platit musí, řada letišť je ztrátových a dotovaných z rozpočtů regionů, nemluvě o rovnou dotovaných leteckých linkách, atd.

Upřímně, mám radši tu o Popelce a Červenou Karkulku.

MildaIV

Ministrině má pravdu, že je projekt zastaralý. Cestující, kteří dřív přestupovali v Paříži, dnes přestupují v Dubaji.

nedulezite

Že by jeden z příznaků toho, že v tiskárnách na peníze dochází papír? Tenhle ještě jde ideologicky okecat, ale budou další…

Jirka

Zelená ideologie je nejdůležitější. Peníze a funkčnost nehrají roli.

Jiří Kocurek

Tak učitě, v tiskárnách dochází papír a proto se přejde na státem dotované technologie, které by bez dotací neobstály. A až se bude dotovat úplně všechno, tak konečně bude státní kasa plná a ne děravá.

Daniela Tichá

Možná by stálo za úvahu propojit naše regionální letiště rychlovlaky.

Apex

A ty miliardy zaplatí kdo?

Greta

Majitel infrastruktury.

Jiří Kocurek

To je nápad! Budějčák pojede na letiště, tam nasedne na rychlovlak, ten dojede na Ruzyni. Tam si přestoupí na rychlovlak do Tuřan a z Tuřan se potáhle hodinu do města. Dveře-dveře o hodinu delší, než kdyby jel krychlíkem přes Jihlavu.

Jirka

Spíše rychlovlaky na letiště v Berlíně, Vídni, Frankfurtu. Naše regionální letiště rychlovlak nepotřebuje.

Petr5

A my zavedeme linku Josef Švejk International Airport České Budějovice – Václav Havel Airport.

Roman

ČR je stát, který jde vždy proti proudu. Chvíli budeme vzdorovat, ale pak se přizpůsobíme. Samozřejmě jako vždy budeme na chvostu.

Jiří Kocurek

Vy něco takového plánujete? Já teda rozhodně ne.

Partneři

Škoda transportation
podcast