Francie stopla rozšiřování největšího letiště. Chce více lidí do vlaků a alternativní pohony letadel
Letiště Roissy - Charles de Gaulle. Foto: Optronic / Flickr.com
Podle francouzské vlády je projekt už zastaralý.
Podle francouzské vlády je projekt už zastaralý.
Francie si toto může bez problémů dovolit. Naprosto špičková dálková železnice s rychlostmi až 350 km/h, regionální tratě na 120-160 km/h s vysokou frekvencí spojů. Ceny v poměru ke kupní síle skoro směšně nízké. Blbé je, když se podobných nápadů chytají aktivisti v zemích, kde se o podobné infrastruktuře jen sní, když se náhodou spí.
Souhlasím, i když si myslím, že mnohem více by pro to udělali deregulací železnice (zejména VRT) než regulací letišť. Přeci jen stát pořád drží příliš ochrannou ruku nad monopolem SNCF, i když ty alespoň přišly s modelem OUI.
To myslíš, jako privatizovali železnice v Británii? Tak úspěšně, že je pak museli zase znárodňovat…
Kde jsem napsal privatizovat? Deregulace je připuštění konkurence.
Jinak kecáte. V Británii se rozhodně neprivatizuje (zestátnit soukromý majetek), i když kvůli covidu část franšíz přešla pod „státní“ financování“. Británii jezdí vlaky čistě komerčně, bez dotací a to za covidu poněkud přestalo fungovat.
Japonský model privatizace třeba dopadl nevídaně dobře.
No že těch cestujících v erolpánech z Prahy do Brna je, pro samé jumba nevidno v Brně nebe…
Problém je v tom že není zase takový problém tu infrastrukturu do takového stavu dostat pokud by se chtělo.
U nás se vzhledem k naší velikosti samozřejmě jedná především o mezinárodní spojení do Frankfurtu, Budapešti a podobně. U těchto relací taky často slýchám názor, že letadla jsou zbytečná, protože tam přece jezdí vlak. Nojo, jenže ten vlak jede naprosto ostudných a nepoužitelných 7 až 9 hodin, do Frankfurtu dokonce se dvěma přestupy.
Samozřejmě, ale to už se pak bavme spíše o tom jestli se mají dráhy takto drobit, nebo jestli by se neměly v EU nějak regionálně pospojovat. Bavme se o tom jaká má být budoucnost EE, jaká má být budoucnost národnostních států. (ať si ušetříme hádky o tom co je národ)
K tomu by to ale chtělo doplnit alespoň nějakou základní statistiku letů (regionální x dálkové). Nahradit lety z Mnichova či Lyonu vlaky smysl dává (kolik procent takových letů ale je?). Už z Říma, Vídně či Varšavy bych vlakem do Paříže určitě cestovat nechtěl. Jestli to není jen zástěra místo jednodušší fráze: „nejsou prachy“. Spousta lidí jim skočí na tu vějičku s úpravou projektu pro vodíkové lety 😆
Tak tak zakazat nedotovana letadla a prikazat dotovane vlaky
Jo a ty letadla potrebovaly fosilni paliva ale ten vlacek. Bude jezdit na eko elektrinu
Letadla narozdíl od autobusů nebo vlaků na naftu neplatí spotřební daně na palivo, takže jsou ve výhodě.
Jo, to je opravdu velká výhoda. A víte proč to tak je?
Aby nebyly ve výhodě aerolinky ze středního východu, kde mají palivo skoro zadarmo a vzdálenost umožňuje, aby si ho vzali sebou.
Že by to bylo tím, že jim stát nemusí platit tisíce kilometrů infrastruktury? A tu vzdušnou si platí za komerční ceny?
Letadla nejsou dotovaná. Jen neplatí daně z paliv, které ostatní dopravní prostředky platit musí, řada letišť je ztrátových a dotovaných z rozpočtů regionů, nemluvě o rovnou dotovaných leteckých linkách, atd.
Upřímně, mám radši tu o Popelce a Červenou Karkulku.
Ministrině má pravdu, že je projekt zastaralý. Cestující, kteří dřív přestupovali v Paříži, dnes přestupují v Dubaji.
Že by jeden z příznaků toho, že v tiskárnách na peníze dochází papír? Tenhle ještě jde ideologicky okecat, ale budou další…
Zelená ideologie je nejdůležitější. Peníze a funkčnost nehrají roli.
Tak učitě, v tiskárnách dochází papír a proto se přejde na státem dotované technologie, které by bez dotací neobstály. A až se bude dotovat úplně všechno, tak konečně bude státní kasa plná a ne děravá.
Možná by stálo za úvahu propojit naše regionální letiště rychlovlaky.
A ty miliardy zaplatí kdo?
Majitel infrastruktury.
To je nápad! Budějčák pojede na letiště, tam nasedne na rychlovlak, ten dojede na Ruzyni. Tam si přestoupí na rychlovlak do Tuřan a z Tuřan se potáhle hodinu do města. Dveře-dveře o hodinu delší, než kdyby jel krychlíkem přes Jihlavu.
Spíše rychlovlaky na letiště v Berlíně, Vídni, Frankfurtu. Naše regionální letiště rychlovlak nepotřebuje.
A my zavedeme linku Josef Švejk International Airport České Budějovice – Václav Havel Airport.
ČR je stát, který jde vždy proti proudu. Chvíli budeme vzdorovat, ale pak se přizpůsobíme. Samozřejmě jako vždy budeme na chvostu.
Vy něco takového plánujete? Já teda rozhodně ne.