Flugzug aneb místo letadla vlak. Krach Adria Airways donutil Swiss k přesunu na železnici
Jednotka ETR610 po výjezdu z nového Gotthardského tunelu. Foto: AlpTransit
Letecká společnost Swiss zařadí od 16. října do svého letového řádu vlaky z Lugana do Curychu. Je tak dalším dopravcem,
Jenže Švýcaři postavili pořádnou infrastrukturu po celé trati! Navíc na Lugano přibyl tunel a už nejezdí nahoru a dolu (Airolo) .Náš problém je kde je umístěno nádraží a co preferuje město (pozemky, napojení na komunikace). Brno by mohlo vyprávět…
Pro představu: ČSD v 80. létech přišly s myšlenkou, že Nové Spojení bude moc drahé a tak bude lepší vybudovat v Praze nové hlavní nádraží. Buď v Malešicích nebo v areálu starého Vršovického seřaďovacího. A tím pádem se Hlavní rozšiřovat nebude a dodnes by neexistovalo ani Nové Spojení a dokonce ani ta tři nová nástupiště směrem k Italské ulici. Proč? Bude přece nové nádraží, naco?!
Kolik obyvatel Prahy by v takovém případě v referendu hlasovalo pro rozšíření Wilsoňáku? Že by možná až 96 % zúčastněných?
Toto si může dovolit zavést jen Švýcarsko a několik málo dalších zemí s dokonalou železniční sítí. U nás by to byl výsměch cestujícím.
Tak především tam jde opravdu jen o snahu udržet klientelu, neb z Lugana je to na Malpensu 60 km, což je velmi podobné, jak z Milána.
no a přesně u nás nikomu nejde o klientelu z JMK, která utekla do VIE a BTS, nebo z MSK, které utekla do KTW a KRK, nebo taky o ty, kteří prostě raději jedou vlakem do LEJ nebo DRS. když jsem v létě byl na TXL, tak překvapivě tam bylo taky hodně aut s českými značkami (kupodivu třeba daleko víc než v BUD), a tak jsem si opět říkal, copak asi dělají soudruzi v PRG špatně?
to je přeci jasný, používaj v komunikaci málo zkratek, takže třeba Chachaři lítaj z Katovic. A fakt, že to maj asi čtyřikrát blíž než do Prahy, v tom nehraje sebemenší roli.
Pane vachmajstr, voni sou hlava.
Ano Zdenku máte pravdu, páč my nejsme a asi s velkou pravděpodobností nikdy nebudeme Švýcarsko i přes to, že bychom chtěli. Nebo možná jednou budeme jako dnešní Švýcarsko, ale to už zase bude ale hodně daleko před námi.
Nemám ten pocit, že by Češi chtěli. Panuje tady úplně jiná mentalita.
Hlavně že u nás existuje nějaké vnitrostátní letecké spojení.
Máte pravdu, přežitek zvaný vnitrostátní letecké spojení už se u nás podařilo vymýtit podobně jako pravé neštovice. Já ale pamatuji dobu, kdy se z Prahy létalo nejen do Ostravy, ale i do Brna, Holešova, Karlových Varů a dokonce i do Mariánských Lázní, i když „jen“ turbolety. To už je z dnešního pohledu naprosté sci-fi. A to ještě nelze nezmínit Slovensko, když jsme ještě tvořili společný stát. To se létalo do Blavy, Košic, Popradu, Sliače, Žiliny a dokonce i do Lučence (taktéž turbolety). To už je sci-fi na druhou. Dá se čekat, že brzy bude sci-fi i letecké spojení do Vídně,… Číst vice »
letalo se napriklad i do Prešova nebo Piešťan. a taky pro horniky z OSR do KLV na vikendy a podobne. jenze stav silnic a zeleznic byl taky uplne jiny. a na lince PRG-KSC je to dodnes pomerne velka casova uspora proti vlaku, byt vsechny ostatni linky jiz zaslouzene patri do historie…
Pokud si vážně pamatujete, že se z Prahy létalo do Brna, tak si zajisté pamatujete, že v té době nebyla ještě ani dokončená dálnice D1 a vlakem se jezdilo přes Vysočinu, protože tunely mezi Maloměřicemi a Blanskem teprve rekonstruovali, aby se jim tam vůbec vešly dráty…
Brno/Praha se lítalo 4x denně ještě tak před osmi lety.
Obzvlášť ranní spoj byl plně vytížen.
a samozrejme to davalo smysl. jak jinak by bylo mozne vyrazit z domu v Brne kolem 4 hod. rano a jeste stihat ranni odletovou vlnu v sest z PRG? vzdyt ani dnes zadny takhle ranni vlak z Brna do Prahy neexistuje a navazujici mestska doprava je katastrofalni a nic negarantuje.
jasný, a vydělávalo to tolik peněz, že to aerolinky radši zrušily, aby moc nezbohatly.
Dálnice D1 byla dokončena v roce 1980. Tunely Maloměřice Blansko rekonstruovány 1992 − 1998, spolu s tím byla provedena elektrizace. To nebylo v téže době…
Tyhle vzpomínky na bolševismus, kdy se neřešily náklady a rentabilita téměř u ničeho, člověku vždycky vženou slzy do očí. Slzy nad omezeností jedinců, kteří na to s nostalgií vzpomínají.
ne, podstatne je to, ze maji spojeni vlakem na letiste. coz my mame sice taky, pro Moravu na VIE a pro Cechy na MUC, SXF nebo LEJ a DRS. napriklad od nas z Brna je presun na Viklef Hejvl Internesnl natolik dlouhy a navic neni cely nezavisly na silnici, ze kdo muze, tak leta z VIE (minimalne muzu mluvit za kolegy z prace, a to jak pro firemni lety, tak casto i pro soukrome). takze nejde jen o garantovane spojeni (to momentalne neni ani na VIE), ale taky o pohodli a nezavislost na vecne kolabujici silnicni doprave…
I kdyby byla v Praze dráha na letiště, tak ten přetížený koridor je i tak dost nevyzpytatelný… Jezdit 250 km s půldenní rezervou, ať mi to neuletí, to nedává smysl.
Přesně. V tomto na Švýcary naprosto fatálně nemáme. Tam člověk ví na minutu přesně, na kterou kolej mu za pár měsíců přijede který vlak. Pro nás naprosté sci-fi..
Mají, ale z toho Lugana je to stejně s přestupem. Přímé spoje Lugano-Zürich Flughafen nejsou. Takže je to obdobné jako u nás autobus AirportExpress.
obdobne? vy skutecne tvrdite, ze prestup na Zurich hbf., prakticky na jedne hrane je srovnatelny s pobihanim po prazskem hlavaku s kufrem a cestou vytahem na povrch na AE, nebo se trema prestupy A/C/119? ze Vy jste nejenze nikdy nebyl ve Svycarsku, ale na prazskem letisti? 😀
Tak ještě se dá přeběhnout z Hlavního na Masaryčku (je to kousek, dokonce kratší než Horní−Dolní v Brně), dojet na zastávku Praha − Ruzyně v motoráku ř. 810 (nebo odvozeném vozidle) a na poslední kilometr si vzít taxík. No a z terminálu na terminál pěšky. Tohle? Zapomeňte: https://www.youtube.com/watch?v=lQaiyWj1tPA
Hm, a jak to bylo v počátcích provozu Pendolina? Nebylo tehdy možné koupit letenku do Prahy společně s jakousi garantovanou návazností vlakem do Pardubic, Olomouce nebo Ostravy?
Ano, linky řady OK 4000, Ostrava hl.n. tehdy dostala i svůj kód „letiště“