cargo

Místo letadla rychlovlakem. KLM omezí lety z Amsterdamu do Bruselu

Embraer 175 společnosti KLM v Amsterdamu. Foto: KLMEmbraer 175 společnosti KLM v Amsterdamu. Foto: KLM

Letecká společnost KLM zruší od konce března příštího roku jeden z pěti přímých letů denně mezi Amsterdamem a Bruselem a

Letecká společnost KLM zruší od konce března příštího roku jeden z pěti přímých letů denně mezi Amsterdamem a Bruselem a místo něj bude přepravovat cestující mezi oběma městy rychlovlakem Thalys. KLM tak ustoupily částečně tlaku některých politiků, kteří volají po konci krátkých letů.

KLM včera oznámily v tiskové zprávě dohodu se společností Thalys provozující rychlovlaky mezi Amsterdamem a Paříží a nizozemskými železnicemi Nederlandse Spoorwegen, podle které budou pasažéry mezi letištěm Schiphol a centrem Bruselu přepravovat namísto letadla rychlovlak společnosti Thalys. Který z konkrétních spojů bude nahrazen není zatím jasné.

Aerolinky KLM tvrdí, že jsou  ochotny nahradit část krátkých letů vlaky, pokud nabídnou podobou rychlost spojení a podobný komfort jako letadla. Spojení do Bruselu to plně umožňuje. Mezi Amsterdamem a Bruselem létají prakticky pouze lidé, kteří v Amsterdamu přestupovali z jiných evropských či dálkových linek. V případě Amsterdamu se nabízí ještě využít například spojení až do Londýna společností Eurostar.

„Zapojení více dopravních prostředků je složitý a náročný byznys. Hlavní je rychlost, nejen samotného vlaku, ale rychlosti přestupu na letišti. Chceme v této oblasti dosáhnout maximálního pokroku,“ řekl šéf KLM Pieter Elbers. Podle něj jde o další krok aktivit nazvaných FlyResponsibly, kdy se KLM snaží cestujícím vysvětlit, ať používají raději vlak tam, kde to dává smysl.

KLM s železničními dopravci vymýšlí způsob, jak usnadnit například odbavení cestujících z vlaku, chystají například speciální odbavovací přepážku pro cestující z vlaku. Pro KLM má redukce krátkých letů i další význam: v Amsterdamu je nedostatek volných slotů, to omezuje rozvoj aerolinek. Firma je může využít pro dálkové linky.

Přímý vlak ze Schipholu bude pro cestující rychlejší: jízda do Bruselu trvá 1 hodinu a 34 minut, v Bruselu navíc odpadá cesta z letiště, která vlakem trvá 18 minut a stojí 8,90 eur.

Let z Bruselu do Amsterdamu trvá obvykle méně než půl hodiny, Embraer E175 dosáhne po 9 minutách 15 tisíc stop a začne vzápětí klesat.

KLM už lety s vlakem nabízí nyní, cesta ale trvá déle než s přestupem na letadlo. Důvodem je větší čas, který aerolinka dává v Amsterdamu na přestup do vlaku, obvykle kolem dvou hodin. KLM spolupracuje ještě s autobusovými dopravci na návazných spojích z některých nizozemských měst na Schiphol.

Poslanci v Nizozemsku a Belgii chtějí prosadit zákaz těchto letů. Považují je za zbytečné. Z letů na krátké vzdálenosti je kvůli klimatické změně v poslední době velké téma, v řadě případů aerolinky spojení omezují čistě z byznysových důvodů: část zákazníků jim v některých relacích převzaly rychlovlaky. Typickou ukázkou je například spojení mezi Římem a Milánem či Madridem a Barcelonou.

Tagy KLM Nederlandse Spoorwegen omezení letů kvůli krátké vzdálenosti Thalys
14 komentářů