Elektromobily nesmějí být výsadou lidí s garáží. Nová komise má řešit i pobídky pro řidiče

Dobíječka nákladních elektromobilů. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDobíječka nákladních elektromobilů. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Do rozvoje dobíjecí infrastruktury Praha investovalo už 220 milionů korun.

Pražští radní odsouhlasili vznik Komise pro elektromobilitu. Má se zabývat například otázkami výběru vhodných lokalit pro instalaci dobíjecích stanic či vyhrazeného parkování po dobu dobíjení.

Zároveň má „ohlídat“ směřování projektu EV-ready lamp, které se nyní v Praze v několika lokalitách budují a v budoucnu mají být osazeny dobíječkami.

Kromě metodiky budování dobíjecí infrastruktury má vzniknout i uživatelsky přívětivé rezervační a platební rozhraní s možností roamingu mezi infrastrukturou jednotlivých provozovatelů.

Radní slibují kromě „estetické kvality infrastruktury“ i pobídky pro řidiče a uživatele vozidel na elektrický pohon. Konkrétní kroky v tomto směru však náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib zatím neupřesnil.

„Naším cílem je zpřístupnit elektromobilitu všem, aby nezůstala pouze výsadou pro lidi s vlastní garáží. Praha tedy zejména masivně investuje do nabíjecí infrastruktury a tyto investice se do budoucna ještě navýší s využitím evropských dotací,“ řekl Hřib.

Elektromobily mohou v Praze letos dál parkovat zdarma. Nabíječky najdou řidiči v lampách

Již dříve uvedl, že v nově připravované reformě zón placeného stání by měly mít elektromobily zvýhodněnou cenu některých celoměstských parkovacích oprávnění a vyhrazená místa se zvláštním režimem u elektro nabíječek.

Komise bude mít podle něj za úkol zprostředkovávat širší odbornou diskuzi a koordinaci těchto aktivit napříč městem, městskými částmi, ministerstvy a soukromými investory.

Doplňkově se bude zabývat též podporou elektrické mikromobility, zejména elektrických jízdních kol a cargo kol, připomínkováním navrhované legislativy a technických norem či podporou elektrického carsharingu a taxislužeb.

Podpora dobíjení, nákupu vozů zatím ne

Do rozvoje dobíjecí infrastruktury město v posledních třech letech investovalo cca 220 milionů korun. Šlo zejména o výše zmíněné přípravy sítě dobíjecích stanic na lampách pouličního osvětlení.

Zasmluvněna je jejich další výstavba za 90 milionů korun, cílem je podle Hřiba mít v první fázi do roku 2026 cca 800 nabíječek na lampách veřejného osvětlení, každou se dvěma zásuvkami.

Dále město připravuje koncesi s využitím evropských dotací na projekt samostatných dobíjecích stanic ve veřejném prostoru.

Do výstavby infrastruktury pro elektromobily a nákladní elektrotahače se chce nově vrhnout i ministerstvo dopravy. Nedávno spustilo rozsáhlou dotační výzvu zaměřenou na vznik dobíjecích hubů na českých silnicích. Rozdělit se má miliarda korun, čerpat se bude z evropského operačního programu Doprava.

Dotace mají podpořit vznik infrastruktury pro elektromobilitu v nákladní dopravě. Česko totiž musí začít plnit evropské nařízení AFIR, které vyžaduje na páteřní síti silnic TEN-T dobíječky na každých 60 kilometrech. Na samotný nákup elektrotrucků však vláda žádné dotace nechystá.

Miliarda na dobíjecí huby pro elektronáklaďáky. Nákup vozů však Česko firmám nezadotuje

Tagy dobíjecí stanice elektromobilita Zdeněk Hřib
141 komentářů