Elektřinu dodá železnici i příští rok ČEZ. Bude zřejmě dražší, index v aukci znovu vzrostl

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ LokoCZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Správa železnic už potřetí využila při hledání dodavatele trakční elektřiny aukci na energetické burze Power Exchange Central Europe (PXE). Vítězem

Správa železnic už potřetí využila při hledání dodavatele trakční elektřiny aukci na energetické burze Power Exchange Central Europe (PXE). Vítězem se stal znovu ČEZ, konkrétně společnost ČEZ ESCO. Index dodavatele ale opět vzrostl a je tak pravděpodobné, že dopravci budou za elektřinu platit příští rok více.

Správa železnic poptávala 1,331 milionu megawatthodin (loni 1,344 mil. MWh), soutěžním kritériem v aukci přitom byl takzvaný přičítací koeficient nad velkoobchodní trh, tedy index dodavatele. Společnost ČEZ ESCO zvítězila s nabídkou 144,7 koruny za megawatthodinu. Oznámila to burza PXE.

Samotná cena elektřiny bude odpovídat vývoji na burze, aktuálně se pohybuje kolem 1100 Kč/MWh. Zájemců bylo podle PXE sedm. V loňské aukci na letošní rok přitom činil vítězný index 127,9 Kč/MWh. Správa železnic je největším odběratelem elektřiny v České republice.

„Poptávali jsme přibližně stejné množství elektřiny jako v předchozích letech. Výsledná cena elektřiny pro dopravce bude především ovlivněna postupnou fixací ceny elektřiny v závislosti na cenovém vývoji na velkoobchodním trhu,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Správa železnic poprvé využila aukci předloni, kdy hledala dodavatele na rok 2019. Celkem poptávala 1,31 milionu MWh. Tehdy v aukci zvítězila společnost Amper Market podnikatele Jana Palaščáka s indexem 100,9 Kč/MWh. Překvapivě tak vyšachovala tradičního dodavatele ČEZ. Ten následně zvítězil ve druhé aukci a proto dodává elektřinu letos. A nejnověji si zajistil i příští rok.

SŽ se k zajišťování a rozúčtování trakční elektřiny pro českou železnici loni v lednu vrátila po devíti letech. Od roku 2010 se o to staraly České dráhy, což se ale stále méně líbilo konkurenčním dopravcům. Dlouholetým dodavatelem elektřiny pro českou železnici je ČEZ. Výjimkou byly pouze tři překlenovací měsíce v roce 2010, kdy elektřinu dodal E.ON., loni pak to byl zmíněný Amper Market.

Tagy PXE Správa železnic trakční elektřina
40 komentářů