Infrastruktura Železnice

Elektřinu dodá železnici i příští rok ČEZ. Bude zřejmě dražší, index v aukci znovu vzrostl

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko
CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Správa železnic už potřetí využila při hledání dodavatele trakční elektřiny aukci na energetické burze Power Exchange Central Europe (PXE). Vítězem se stal znovu ČEZ, konkrétně společnost ČEZ ESCO. Index dodavatele ale opět vzrostl a je tak pravděpodobné, že dopravci budou za elektřinu platit příští rok více.

Správa železnic poptávala 1,331 milionu megawatthodin (loni 1,344 mil. MWh), soutěžním kritériem v aukci přitom byl takzvaný přičítací koeficient nad velkoobchodní trh, tedy index dodavatele. Společnost ČEZ ESCO zvítězila s nabídkou 144,7 koruny za megawatthodinu. Oznámila to burza PXE.

Samotná cena elektřiny bude odpovídat vývoji na burze, aktuálně se pohybuje kolem 1100 Kč/MWh. Zájemců bylo podle PXE sedm. V loňské aukci na letošní rok přitom činil vítězný index 127,9 Kč/MWh. Správa železnic je největším odběratelem elektřiny v České republice.

„Poptávali jsme přibližně stejné množství elektřiny jako v předchozích letech. Výsledná cena elektřiny pro dopravce bude především ovlivněna postupnou fixací ceny elektřiny v závislosti na cenovém vývoji na velkoobchodním trhu,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Správa železnic poprvé využila aukci předloni, kdy hledala dodavatele na rok 2019. Celkem poptávala 1,31 milionu MWh. Tehdy v aukci zvítězila společnost Amper Market podnikatele Jana Palaščáka s indexem 100,9 Kč/MWh. Překvapivě tak vyšachovala tradičního dodavatele ČEZ. Ten následně zvítězil ve druhé aukci a proto dodává elektřinu letos. A nejnověji si zajistil i příští rok.

SŽ se k zajišťování a rozúčtování trakční elektřiny pro českou železnici loni v lednu vrátila po devíti letech. Od roku 2010 se o to staraly České dráhy, což se ale stále méně líbilo konkurenčním dopravcům. Dlouholetým dodavatelem elektřiny pro českou železnici je ČEZ. Výjimkou byly pouze tři překlenovací měsíce v roce 2010, kdy elektřinu dodal E.ON., loni pak to byl zmíněný Amper Market.

40
Diskuze

avatar
3 Komentáře
37 Reakce na komentáře
10 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
15 Autoři komentářů
Chytrý za 2HenDádaKopr51Kik Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kkarel
Host
Kkarel

Tak tahle diskuze je opravdu materiál, už dlouho jsem se tak nenasmál.

Kik
Host
Kik

Krocan prostě hulil dobrej matroš…..

Kopr51
Host
Kopr51

všichni všem všechno zdražili
a na úspěch si připili

Kopr51
Host
Kopr51

oprava:
všichni všechno všem zdražili
a na ten úspěch si připili

Hen
Host
Hen

To víte, to je samej „hráč na trhu“ a každej z těch hráčů se snaží co nejvíc na tom trhnout. Železnice by měla nakupovat proud přímo z Temelína a ne od žádného z těch _ráčů.

Krocan
Host
Krocan

Železnice by se měla přestat nechat od ČEZu vydírat!! Ona ta elektřina zase není tak všespásná! V tomhle ohledu musím pochválit Arrivu i Leoše i GWTR, že proti tomuto ekoterorismu bojují! Vždyť DIESEL pod dráty je daleko ekologičtější než elektřina. Kdyby bylo po mém tak bych i pendolina předělal na DIESEL. Vždyť v Americe i v Británii velká část vlaků jezdí na DIESEL a PROČ? Protože je to ekologičtější a odmítají se nechat od ekoteroristů a elektrárenský společností vydírat!

Ať žije Arriva, Leoš, GWTR a další bojovníci za spravedlnost a nezávislost! Jen tak dál!

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Vážený Krocane, které části textu jste neporozuměl? Jak jste přišel na vydírání ČEZem?

Krocan
Host
Krocan

Je to v článku, cituji „Elektřinu dodá železnici i příští rok ČEZ. Bude zřejmě dražší“.
LIDI OTEVŘETE OČI!!! Elektřinu akorát vymysleli ďáblové v Bruselu a my je jako blbci posloucháme i když nejnovější studie ukazují, že diesel je daleko ekologičtější.

Jak jsem říkal. V Americe a Británii na to už dávno přišli a tyhle státy se nenechávají vše diktovat jako my od Bruselu. Británie měla sice s Bruselem nějaké pletichy, ale naštěstí z té zločinecké organizace vystoupili.

Navrhuji stejné řešení i pro nás. Nenechme se vydírat a nenechme si diktovat co máme dělat. JSME JEN KOLONIÍ BRUSELU!

MENŠÍ!!!
Host
MENŠÍ!!!

Není to jedno?
Nejdřív kolonie rusáků, včil kolonie Bruselu. A tam mají docela dobrý jídlo, Pěkný město, čistý, slušný lidi. Byl jsem se tam podívat. Zatímco v CCCP jsem zažil akorát šlichty a hlad.
Pokud mám žít v kolonii, tak raději v Evropský -Bruselský, než Ruský.

Ing Jouda
Host
Ing Jouda

Bóže do čehos to duši dal…nevím jestli se mám smát příspěvku či plakat nad tou hloupostí.

Dáda
Host
Dáda

No já se docela bavím.

Dáda
Host
Dáda

Ono s tou elektrikou. Blbý je že se často elektrika zaklíná ekologií. Já bych sem tyto „přízviska“ netahal a pak je elektrika solidní druh pohonu, plynule a s minimálními ztrátami regulovatelného od 0 do maxima. Dízl ekvivalentního výkonu se do lokomotivy vleze jen s těží a mechanický převod na kola je opět v ekvivalentním výkonu velmi obtížně realizovatelný a pak zbude další úloha a to celý uchladit. Tj. nedovedu si technicky představit něco, co má 6MW a zároveň je to ve velikosti standartní mašiny alkal Vectron nebo něco takového. I když mám pro naftu velkou slabost, hlavně pro řadové šestiválce.

Krocan
Host
Krocan

říká ten, který se nechá klidně platit BRUSELEM aby na internetových diskuzích očerňoval všechny kdo nesouhlasí s politikou BRUSELU. Že ti není HANBA takhle zrazovat svou vlast!

Y.K.
Host
Y.K.

Ty vole, běž s tou Klaus mladší + SPD agitkou někam. To se nedá číst.

Dáda
Host
Dáda

Že dy se křivohub spojil s přerostlým nindžou a začli kecat do železnice? To jsou mi politický posuny…

Y.K.
Host
Y.K.

Mě je jedno jestli kecají do železnice, ani že jsou proti EU, ale vadí mi, že manipulují Krocany a jinými individui, která zaplňují internet nesnesitelnými nesmysly.

Dáda
Host
Dáda

Manipulovat s lidmi je cílem všech politiků.

Dáda
Host
Dáda

Nejhorší je, že Brusel je jen loutkový Banánistán. Reálně to všecko řídí Donald z USA, přičemž to USA je jen taková zástěrka – způsob prezentace a částečné financování jeho výdajů. Málokdo to ví, ale bude znovu tam zvolen prezidentem, to je už zařízený, volby budou jen pro veřejnost „legalizací“ a potom mu napíšou další dodatek ústavy, aby mohl vládnout nejen 2 období. Probíralo se to teď nedávno na lóži, ale zatím se to nedostalo do médií. Pak budou zrušeny kvóty na těžbu ropy a břidlicového plynu, OPEC dostane od nich po koulích aby přestal dělat ouchcapky a bude vystaráno pro… Číst vice »

ten z vlaku
Host
ten z vlaku

Ježiš Dádo, zalez zas do díry

Dáda
Host
Dáda

Již v díře jsem. Nyní instaluji stínící kryty proti dálkovému čtení myšlenek ilumináty.

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Nevymlouvejte se na Brusel a upřete pozornost na naše domácí „slunkobarony“. Tam je utopeno takových peněz o kterých se nezdá všem vám tady dohromady. A divili byste se kdo všechno mezi ně patří.

Y.K.
Host
Y.K.

Elektřinu vymysleli ďáblové v Bruselu. 😀 Tak to je hustokrutopřísná informace.

Dáda
Host
Dáda

Omyl, byli to špagetožrouti a žabožrout. Ukažme si na ně prstem, ti za to mohou!!

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Jasně. Ty špagety a žáby pak zapíjeli z leydenských láhví až byli jako dělo 😉

Dáda
Host
Dáda

No Alessandro Volta, Luigi Galvani – špagetožrouti, André Ampére – žabožrout, jestli se nepeltu..

Kopr51
Host
Kopr51

A co náš Křižík, ten je vosk?

Dáda
Host
Dáda

Křižík už měl vynalezeno… bavil se tu někdo o těch co „objevovali“ elektriku. Křižík už ju znal ze školy a rozhodl se s tou elektrikou „pracovat“

Kubrt
Host
Kubrt

Já nejsem žádný velký elektrofil, ale: v USA disel vede, protože nemají naftu zatíženou spotřební daní, žádné ekologické pozadí to nemá. V Británii by rádi elektrifikovali více tratí, ale dnes je ten systém nastaven tak, že Network Rail na to nemá prostředky. Předtím na to neměly prostředky BR a celkově jim v podílu elektrické trakce ujel vlak a zase – žádná ekologie v tom není.

Krocan
Host
Krocan

HA!

A Leoš, Arriva, GWTR jezdí s naftou pod dráty proč?? V ČR přeci je spotřební daň. DIESEL tam je protože je prostě ekologičtější a celkově lepší. Podle studií, je dieselový motor daleko efektivnější než elektrický.
Tito dopraci se echtějí se nechat vidírat ČEZem. A taky určitě tak trochu na protestují protestují proti Bruselu.

Jak jsem již řekl, Leoš, Arriva, GWTR = bojovníci za spravedlnost a nezávislost ČR!

Kubrt
Host
Kubrt

Vyjma S49 jsou to všechno výkony jedoucí i mimo elektrifikaci. Ale zejména – nejsou žádné dostupné secondhandové elektrické jednotky, s kterýma by mohli tito dopravci začít, zatímco motorové ano. Nic jiného za tím není.

Y.K.
Host
Y.K.

Účinnost dieselového motoru je nanejvýš 35 %, elektrického 80 – 90 %, to byste mohl vědět.

Dáda
Host
Dáda

No pokud se to vezme dobře jako stabilák, dá se při troše dobré vůle v kogeneraci vydojit tepelnou účinnost přes 67%.

Y.K.
Host
Y.K.

Stabilák ale nepohání vozidla, že. 🙂 U kogenerace se to často používá opačně, teplo je hlavní a elektřina užitečný vedlejší produkt. Ve chvíli, kdy se teplo musí zahazovat se 67 % dosáhnout nedá.

Dáda
Host
Dáda

Na vozidlovým motoru dosáhnout 40% tak si všichni poklepávají na ramena.

Dáda
Host
Dáda

Náhodou ČD bojuje taky! má spoustu 810, regín, krokodýlů…. Jo a v Královopolské bojují taky, mají 2 prasátka.

Richmond
Host
Richmond

Dieselový motor rozhodně není efektivnější než elektrický. Vraťte se do školy a to honem rychle.

Dáda
Host
Dáda

POkud se to přepočítá přes účinnost elektráren (tj na primární palivo „tepelného“ zdroje) pak srovnání je možné.

Jan Semela
Host
Jan Semela

A u diselu musíme započítat i zavražděnou obsluhu u čerpacích stanic, vyčištění Mexického zálivu od ropy a další. Tohle je diskuze o ničem. Prostě porovnávat účinnosti motorů, neboť jinak to porovnat nejde.

Hujer
Host
Hujer

Krocan: měl by jste se dát dohromady a nepsat na internet blbosti a demagogie. SŽ koupila elektřinu od ČEZ, protože to bylo nejvýhodnější. To se měla koupit od někoho méně výhodného? O tom, že diesel je ekologičtější bych pochyboval. Záleží z čeho se elektřina vyrábí. LEOŠ koupil SIRIUSe, takže podle vás ekologista asi moc není. Navíc jezdí Praha – Ostrava se Stadlery FLIRT. To, že se jezdí pod dráty s dieselama je dáno nedostatkem secondhandových elektrických jednotek na trhu (už to psal Kubrt). Možná by i nějaké jednotky byly, ale zrovna na 3 kV=, popřípadě 25 kV AC nejsou. Prosím… Číst vice »

Dáda
Host
Dáda

Hujer, ale bez podobných diskutujících by nebyla na světě sranda…