Železnice Zprávy

Průlom: Dodavatelem elektřiny pro železnici bude Amper Market, na úkor ČEZu

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko
CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Česká železnice zažila ve středu menší revoluci. V aukci na energetické burze PXE na dodávku trakční energie na příští rok zvítězila společnost Amper Market. Deníku Zdopravy.cz to sdělily dva nezávislé zdroje. Na dotaz následně vítězství Amperu potvrdila i mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.

Firma zvítězila s nabídkou 100,9 koruny za MWh, když vyvolávací cena byla 130 korun. Jde o index dodavatele. „Nyní poběží do konce listopadu proces vlastního nákupu komodity podle vývoje ceny na energetické burze“ doplnila Pistoriusová. Celkový objem zakázky by se mohl pohybovat dle včerejších cen kolem 1,6 miliardy. Celkový poptávaný objem činí 1 310 128 MWh.

Aukci vypsala Správa železniční dopravní cesty, která se od ledna po devíti letech znovu ujme zajišťování a rozúčtování elektřiny pro dopravce. Od roku 2010 se o to staraly České dráhy. To se ale nelíbilo konkurenčním dopravcům.

Dlouholetým dodavatelem elektřiny pro českou železnici je přitom dosud ČEZ. Výjimkou byly pouze tři překlenovací měsíce v roce 2010, kdy elektřinu dodal E.ON. Nově pokryje potřebu právě Amper Market podnikatele Jana Palaščáka.

Z hlediska PXE šlo o vůbec největší aukci pro koncového zákazníka. „Ačkoliv zadavatel nastavil maximální cenu poměrně ambiciózně s ohledem na stávající tržní podmínky, byl o aukci mezi dodavateli velký zájem. I díky tomu se podařilo vysoutěžit pro zadavatele velmi atraktivní cenu,“ doplnil později generální ředitel PXE David Kučera.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Newsletter

Partneři


Výběr editora