Železnice Zprávy

Rekordní aukce na energetické burze. Česká železnice se vrací k ČEZu

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko
CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Energetická burza Power Exchange Central Europe (PXE) má za sebou dosud rekordní aukci, pokud jde o poptávaný objem elektřiny. Správa železniční dopravní cesty po loňské zkušenosti znovu hledala skrze burzu dodavatele trakční elektřiny, tentokrát na rok 2020.

Dodavatelem bude po roční pauze znovu ČEZ, konkrétně společnost ČEZ ESCO. Ta zvítězila s cenou 127,9 koruny za megawatthodinu. Jde o takzvaný přičítací koeficient nad velkoobchodní trh, tedy index dodavatele. SŽDC si jej zvolila jako kritérium aukce.

Celkem poptávala 1,344 milionu MWh. Samotná cena elektřiny bude odpovídat vývoji na burze, aktuálně se pohybuje kolem 1150 Kč/MWh. SŽDC (potažmo dopravci) by tak mohla příští rok celkem za trakční elektřinu zaplatit zhruba 1,7 miliardy korun.

SŽDC poprvé využila aukci loni, kdy hledala dodavatele na letošní rok. Celkem poptávala 1,31 milionu Mwh. Tehdy v aukci zvítězila společnost Amper Market podnikatele Jana Palaščáka s indexem 100,9 Kč/MWh. Překvapivě tak vyšachovala tradičního dodavatele ČEZ. Ten se tedy příští rok vrátí.

„Pokud se jedná o srovnání s aukcí na dodavatele na letošní rok, pak došlo k určitému navýšení vítězné nabídky obchodního rozpětí, což je odrazem současně všeobecně vyšších velkoobchodních cen elektřiny proti období v loňském roce, kdy byla konána předešlá aukce,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Aktuální aukce se podle něj účastnilo sedm zájemců.

SŽDC se k zajišťování a rozúčtování trakční elektřiny pro českou železnici letos v lednu vrátila po devíti letech. Od roku 2010 se o to staraly České dráhy, což se ale stále méně líbilo konkurenčním dopravcům. Dlouholetým dodavatelem elektřiny pro českou železnici je ČEZ. Výjimkou byly pouze tři překlenovací měsíce v roce 2010, kdy elektřinu dodal E.ON., letos pak Amper Market.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondra
Host
Ondra

Někde jsem četl, že EC vlak při cestě Praha-Břeclav spotřebuje kolem 2.500kWh, takže cca 10Kč/km? Může někdo z praxe potvrdit či upřesnit?

Vbb
Host
Vbb

Rychlým odhadem: měrná spotřeba zhruba 25 Wh/tkm krát zhruba 300 tun krát zhruba 300 km rovná se 2 250 kWh, takže ta spotřeba je reálná.

PetrD
Host
PetrD

To je cca 8kWh/1km . Kdo vypočte kolik SŽDC stojí 1kWh ? Ať to máme komplet?

Apollo17
Host
Apollo17

Pokud je ta spotřeba 2500 kWh pravda,dělá to asi 8 kWh/km.A to určitě není 10 Kč/km.Dopravce platí za kWh mnohem více,protože platí distribuci až do vozidla,ztráty ve vedení atd.. Loni se platilo za kWh asi 2,40 Kč.To bylo podle paušálů pro jednotlivé druhy vlaků.Paušály byly asi 18 kWh/1000 hrubotunokilometrů nákladní vlak 25 kWh/1000 htkm pro R 40 kWh/1000 htkm pro Os Letos jsou paušály jen pro vozidla bez elektroměru,u těch s elektroměrem podle skutečné spotřeby.Dále se k té skutečné spotřebě naměřené na lok. přičítá 9 procent na ztráty ve vedení u střídavé trakce a 18 procent u stejnosměrné. Takže cenu… Číst vice »

PetrD
Host
PetrD

Celkem se v ČR spotřebuje 62TWh(2017). Z toho SŽDC 1,3TWh, to je slušné. Zároveň je to cca 10% energie, kterou za rok vyrobí Temelin nebo Dukovany.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

„došlo k určitému navýšení vítězné nabídky obchodního rozpětí, což je odrazem současně všeobecně vyšších velkoobchodních cen elektřiny proti období v loňském roce“

Tomu nějak nerozumím, vždyť se jedná o částku nad rámec tržní ceny elektřiny, takže samotné zdražení energie tam již bude zahrnuto. Proč je ten přičítací koeficient o 27% vyšší?

Jen tak
Host
Jen tak

Neroste jenom cena elektriny… ale i cena dalsich vstupu.

Ze by proto?

Jan Sůra
Admin

Pokud se se marže stanovuje jako určité procento z tržní ceny elektřiny, vzhledem k růstu ceny na burze je následně i marže v absolutním vyjádření vyšší.

Carlos
Host
Carlos

to není procento…pochopil jsem to že ke každé MWh si přičtou 127 Kč

Jan Sůra
Admin

ano, to není procento. Ale k té absolutní částce došly tak, že jde o procento marže z jimi odhadované ceny.

Gor
Host
Gor

Jestli dovolíte, tak ta marže vzrostla prostě proto, že trh s elektřinou se nám v průběhu roku 2018 mailnko rozdivočil, takže obchodník potřebuje z něčeho krýt odchylku (podle ceny předpokládám, že je to s přenesenou odpovědností) a/nebo případné zobchodování nadbytečné/nedostatečné energie.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll