Návrat ke starému modelu: Po letech bude dopravcům elektřinu zajišťovat SŽDC

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ LokoCZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Železnice se od ledna příštího roku po devíti letech vrátí ke stavu, kdy trakční elektřinu pro dopravce zajišťuje správce infrastruktury.

Železnice se od ledna příštího roku po devíti letech vrátí ke stavu, kdy trakční elektřinu pro dopravce zajišťuje správce infrastruktury. „Zajištění dodávek včetně rozúčtování trakční spotřeby jednotlivým dopravcům přechází na Správu železniční dopravní cesty,“ potvrdil zásadní změnu mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Od roku 2010 se o dodávky elektřiny dopravcům na české síti staraly České dráhy. Podle Illiaše návrat k původnímu modelu narovná situaci, kdy jeden dopravce účtuje elektřinu ostatním dopravcům. „Výběr dodavatele silové trakční elektřiny proběhne formou aukce na energetické burze PXE,“ doplnil mluvčí správy železnic.

Změnu potvrdil i mluvčí Českých drah Radek Joklík. „Z důvodu napadání modelu rozúčtování nákladů za elektrickou energii jednotlivými železničními dopravci, požaduje společnost ČD, aby byla od 1. ledna 2019 dodavatelem elektrické energie státní organizace SŽDC, provozovatel železniční dopravní cesty včetně trakční napájecí soustavy,“ sdělil.

Železnice tak od roku 2009 opsala kruh, aby se vrátila do výchozího bodu. Nad vším se přitom vznáší více než miliardová tahanice s ČEZem. SŽDC totiž v roce 2008 objednala pro dopravce u dceřiné firmy ČEZu elektřinu na tři roky dopředu. Stalo se tak těsně předtím, než ceny elektřiny kvůli krizi prudce klesly. V roce 2009 se navíc změnil zákon a umožnil dopravcům vybrat si, od koho energii koupí. České dráhy toho využily, zasmluvnily si elektřinu bez prostředníka a zastřešily dodávky pro další dopravce.

SŽDC proto v roce 2010 odebrala od ČEZ místo nasmlouvaných 1,5 milionu MWh jen 40 tisíc MWh a další rok rovněž. Nastala soudní tahanice mezi ČEZem a správou železnic, která musela zaplatit energetické firmě 1,2 miliardy korun za neodebranou elektřinu. Zvrat nastal loni, kdy Nejvyšší soud původní verdikt zrušil a věc vrátil k soudu prvního stupně, tedy Městskému soudu v Praze k dalšímu řízení. SŽDC požádala ČEZ o vrácení peněz. „Tato otázka je předmětem dalších souvisejících jednání, respektive řízení,“ sdělil Illiaš.

Tagy České dráhy ČEZ elektřina SŽDC
10 komentářů