Dopravci Infrastruktura Železnice

Návrat ke starému modelu: Po letech bude dopravcům elektřinu zajišťovat SŽDC

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko
CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Železnice se od ledna příštího roku po devíti letech vrátí ke stavu, kdy trakční elektřinu pro dopravce zajišťuje správce infrastruktury. „Zajištění dodávek včetně rozúčtování trakční spotřeby jednotlivým dopravcům přechází na Správu železniční dopravní cesty,“ potvrdil zásadní změnu mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Od roku 2010 se o dodávky elektřiny dopravcům na české síti staraly České dráhy. Podle Illiaše návrat k původnímu modelu narovná situaci, kdy jeden dopravce účtuje elektřinu ostatním dopravcům. „Výběr dodavatele silové trakční elektřiny proběhne formou aukce na energetické burze PXE,“ doplnil mluvčí správy železnic.

Změnu potvrdil i mluvčí Českých drah Radek Joklík. „Z důvodu napadání modelu rozúčtování nákladů za elektrickou energii jednotlivými železničními dopravci, požaduje společnost ČD, aby byla od 1. ledna 2019 dodavatelem elektrické energie státní organizace SŽDC, provozovatel železniční dopravní cesty včetně trakční napájecí soustavy,“ sdělil.

Železnice tak od roku 2009 opsala kruh, aby se vrátila do výchozího bodu. Nad vším se přitom vznáší více než miliardová tahanice s ČEZem. SŽDC totiž v roce 2008 objednala pro dopravce u dceřiné firmy ČEZu elektřinu na tři roky dopředu. Stalo se tak těsně předtím, než ceny elektřiny kvůli krizi prudce klesly. V roce 2009 se navíc změnil zákon a umožnil dopravcům vybrat si, od koho energii koupí. České dráhy toho využily, zasmluvnily si elektřinu bez prostředníka a zastřešily dodávky pro další dopravce.

SŽDC proto v roce 2010 odebrala od ČEZ místo nasmlouvaných 1,5 milionu MWh jen 40 tisíc MWh a další rok rovněž. Nastala soudní tahanice mezi ČEZem a správou železnic, která musela zaplatit energetické firmě 1,2 miliardy korun za neodebranou elektřinu. Zvrat nastal loni, kdy Nejvyšší soud původní verdikt zrušil a věc vrátil k soudu prvního stupně, tedy Městskému soudu v Praze k dalšímu řízení. SŽDC požádala ČEZ o vrácení peněz. „Tato otázka je předmětem dalších souvisejících jednání, respektive řízení,“ sdělil Illiaš.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
lkv
Host
lkv

Měření je na každé TNS, EHV jsou osazování měřením dle výběru dopravce. Povinnost měření na EHV je pro nové a modernizované EHV zanesena v TSI.

AntiRAdo
Host
AntiRAdo

Ad Rado ale na CDP výpravčí nejsou a dle všech možných výstupů je jízda vlaků při řízení z CDP výrazně plynulejší a zpoždění výrazně menší než dříve. Výjimku tvoří časy kdy jsou části řízeny z PPV. To pak pláčí všichni.

Milan
Host
Milan

Jakým způsobem vůbec probíhá rozúčtování jednotlivým dopravcům? Předpokládám, že elektroměry jsou jen v moderních lokomotivách.

Apollo 17
Host
Apollo 17

Platí se paušál za 1000 hrtkm(hrubé tunokilometry).Jsou jiné pro nákladní vlaky,rychlíky,zastávkové vlaky,lokomotivní vlaky.

Milan
Host
Milan

Aha, tak proto je v zimě ve vagonech často hloupě přetopeno a trvale se svítí i za jasného dne, holt bez měření chybí motivace k nějakým úsporám:/

Apollo 17
Host
Apollo 17

Měření probíhá a dopravci tu dodanou energii společně zaplatí.Problémy jsou asi mezi nákladními a osobními dopravci v podílu spotřeby,další jsou např. ztráty ve vedení,které můžou být až 30 procent u stejnosměrné soustavy(a závisí to na odebíraném proudu a vzdálenosti od měnírny).
To u výkonné moderní lokomotivy může činit až 3 000 kW ,což je oproti svícení ve vlaku několikanásobně více a ohřívá to jen dráty trolejového vedení.

Martin V
Host
Martin V

No, ona je otázka, zda by bylo spravedlivé platit podle elektroměru na lokomotivě, když spotřebu můžou dramaticky ovlivnit výpravčí.

Rado
Host
Rado

Re. Martin v
To s těma výpravčíma a cdp jste trefil.

Milan
Host
Milan

Měření probíhá, ale jak jsem pochopil, zřejmě někde na úrovni měníren, takže dopravci nemají motivaci energií šetřit, protože náklady se rozúčtují na všechny a nepřihlíží se k reálné spotřebě jednotlivých dopravců. Je to podobné jako rozúčtování spotřeby za teplo domácnostem, ale tam se aspoň přihlíží ke spotřebě jednotlivých domácností.

Milan
Host
Milan

Spravedlivé by podle mě bylo měřit reálnou spotřebu na lokomotivách a rozdíl mezi centrálně naměřenou spotřebou a celkovou spotřebou naměřenou na lokomotivách, tj. ztráty, by se rozúčtovaly třeba dosavadním způsobem, podle tunokilometrů.

Partneři


Newsletter

Výběr editora