egoe-plus
Infrastruktura Železnice

Elektřinu bude dodávat české železnici i příští rok ČEZ, zvítězil v aukci

Lokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Foto: České dráhy
Lokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Foto: České dráhy
Správa železnic je největším odběratelem elektřiny v České republice, aukci poprvé využila v roce 2018.

Správa železnic už počtvrté využila při hledání dodavatele trakční elektřiny aukci na energetické burze Power Exchange Central Europe (PXE). Vítězem a dodavatelem na rok 2022 se stal znovu ČEZ, konkrétně společnost ČEZ ESCO, oznámila burza.

Správa železnic poptávala na příští rok 1,226 milionu megawatthodin (loni na letošek to bylo 1,331 mil. MWh), soutěžním kritériem v aukci byl takzvaný přičítací koeficient nad velkoobchodní trh, tedy index dodavatele. Vítězná nabídka zatím nebyla zveřejněna, loni společnost ČEZ ESCO zvítězila s nabídkou 144,7 koruny za megawatthodinu.

Samotná cena elektřiny bude odpovídat vývoji na burze. Zájemců bylo podle PXE sedm. „Aukcí na výběr dodavatele pro nás celý proces spolupráce se Správou železnic začíná, neboť konečná cena bude známa až na základě provedených kroků fixace ceny, které budou pro konečnou cenu určující. Jednotlivé kroky budou prováděny za aktuální ceny velkoobchodního trhu a pro Správu železnic tento proces představuje optimální způsob nákupu při maximální míře diverzifikace rizika,“ sdělil David Kučera, generální sekretář Power Exchange Central Europe.

Správa železnic, která je největším odběratelem elektřiny v České republice, poprvé využila aukci v roce 2018, kdy hledala dodavatele na rok 2019. Celkem poptávala 1,31 milionu MWh. Tehdy v aukci zvítězila společnost Amper Market podnikatele Jana Palaščáka s indexem 100,9 Kč/MWh. Firmu, která překvapivě vyšachovala tradičního dodavatele ČEZ, následně koupila společnost Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy. Ve všech dalších aukcích zvítězil ČEZ a nejnověji si zajistil práci pro železnici i na příští rok.

SŽ se k zajišťování a rozúčtování trakční elektřiny pro českou železnici vrátila v lednu 2019 po devíti letech. Od roku 2010 se o to staraly České dráhy, což se ale stále méně líbilo konkurenčním dopravcům. Dlouholetým dodavatelem elektřiny pro českou železnici je ČEZ. Výjimkou byly pouze tři překlenovací měsíce v roce 2010, kdy elektřinu dodal E.ON., předloni pak to byl zmíněný Amper Market.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pan z kupe

To by chtělo vidět smlouvu, penále za nespotřebovanou energii, přetoky do sítě účtované jako spotřeba atd. atp.

Radek

Můžete mě prosím někdo opravit, případně potvrdit moji úvahu? Temelín vyrobí ročně 15 746 GWh. A železnice z toho ukrojí 1,226TWh, tj 1226 GWh, tj téměř jednu desetinu ? Je to možné? 🙂 Díky!

Hujer

Ano. Je to tak. Výroba ETE je ročně necelých 16 TWh.

PetrD

Jen pro kontext: v 2020 se v ČR vyrobilo 81,4TWh a spotřebovalo 71,4TWh (rozdíl = vývoz). Takže spotřeba SŽ = cca 1,75% spotřeby ČR

Jézeďák

Na to, že to funguje po celý ČR, ta „téměř“ zdaleka ne ani desetina z pouhého Temelína není zas tak moc, jak jste chtěl patrně naznačit.

Radek

Vždycky čtu o továrnách jako největších spotřebitelích, tak jsem se potřeboval ujistit, že vlastně největší spotřebitel je vlastně „všude“. A tak jsem zase o vědomost dál 🙂

pzag

Ano, protože továrny jsou všechny dohromady. Tohle je jeden spotřebitel. To je jako když se řekne, že Ryanair je jedna z nejšpinavějších leteckých společností. Nebo BA nebo kdo to pár let zpátky vyhrál v Evropě. Jenomže to jsou absolutní čísla daná velikostí, nikoli sektorem. Jinak ano, průmysl u nás vede. Ale průmysl není jedna firma.

Willy

Mě by pro změnu zajímala spotřeba v osobní dopravě, v přepočtu na přepraveného cestujícího a km.

Lukáš F.

https://www.abb-conversations.com/2018/02/railways-are-the-future/
„(…) a Tesla Model 3 consumes 14.73kWh/100km(3), that is 36.83Wh/km per seat; taking an average European occupancy of 1.2 passengers per car, we get 122.75Wh/passenger km, whereas a modern electric train consumes 30-31Wh/km per seat(4), or 50-52 Wh/km per passenger.“

Jan

Zajímavé je to porovnání na kapacitu, tedy na sedadlo. Tesla Model 3, což je na evropské poměry velký elektromobil má při plném obsazení (jasně, tam ještě trochu stoupne celková váha) jen o něco větší spotřebu než moderní elektrický vlak. Pokud by se vzal větší dopravní prostředek, elektrobus, tak už by to vycházelo lépe než vlak a to se mi nezdá.

Petr Šimral

To je jednoduché. Řekněme, že průměrná hmotnost rychlíku je 400 tun a má 300 sedadel. Na 100 km spotřebuje 1000 kW, tedy 3,33 kWh na sedadlo.

Miroslav Zikmund

Poněkud nepřesné :
400 tun x 100 km = 40 000 tkm; měrná spotřeba 35 kWh/1000 tkm – kromě trakční energie i spotřeba na topení/klimatizace/CZE > cca 1400 kWh, započítává se i spotřeba pro napájení traťového ZZ (autoblok)
400 tun = cca 9 vozů po 45 tunách. Při 60 místech (kupata) = 540 cestujících, při velkoprostoru 80 (8 dvojek + jednička s 60) = 700 míst
1) 2,59 kWh
2) 2 kWh

Záleží na obsazenosti soupravy ….

Petr Šimral

Zcela přesné Mirku. Takto je to určeno současným paušálem, který se až tolik neliší od skutečnosti…

Willy

Není podstatná spotřeba na sedačku, ale relevantní údaj je spotřeba na osobu a km zohledňující obsazenost vlaku, která byla v rekordních letech kolem 30%. A samozřejmě je nutno vycházet z celkové roční spotřeby, vč. jalové spotřeby trvale hučících vlaků při odstavení.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zvysily-pololetni-zisk-o-dve-tretiny-kazdou-ctvrtou-jizdenka-prodaly-online-33284/

Permonik

V odkazu je Lukáše, je vypočet na sedadlo i pasážera. Ikdyby obsazenost byla 30 procent furt je lepší vlak. U vlaku je problém že má náplanovanou trasu (v sedle a na okraji nejezdí plný), na zástavkách se musí rozjiždět. U auta jede start cíl bez pravidelných zástavek a rozjizdění.

Jézeďák

To jsou problémy. Ještě jsem nezaznamenal, že by někdo řešil, kolik je asi spotřeba energie na jednoho chodce v noci od 23.00 do 4.00 na osvětlení např. vedlejší ulice, kde za tu dobu přejde třeba jen 10 lidí. Prostě se tam svítí a hotovo. A co svícení na kdejakej hrad nebo bilbord. Ale jinak velmi zajímavá diskuze, tohle téma jsem pod tímhle nevinným sdělením nečekal.

Willy

V té studii je třeba se dívat na „Energy per pass-km“, tedy 50 – 52Wh/km v modelovém příkladu pro „Green Train“ při 60% obsazenosti. Pro běžný rychlík s lokomotivou a vagony je uvedeno na cestujícího 108Wh/km a pro regionální vlak dokonce 120Wh/km. Takže to tak příznivě pro vlak nepůsobí ve srovnání s EV Tesla:)

Lukáš F.

Jo, je zjevné, že to počítali pro 60 % obsazenost. Ale to na dálkových trasách není zas takový problém, třeba Regiojet v různých dobách tvrdil, že má průměrnou obsazenost nad 70 %. A ono je potřeba říct, že těch 15 kWh/100 km u elektroauta platí v nějakých „běžných“ rychlostech, ne ve 160 km/h na dálnici.

Willy

Obsazenost je u klasického vlaku ve studii uvažují 44%. Při jednom pasažéru je to s EV vyrovnané pro dva a více je energeticky výhodnější EV. pozn. dálniční rychlost je max. 130km/h.

Lukáš F.

No a třeba podle tohoto testu má Tesla Model 3 na dálnici (nax 130 km/h, průměrná 115) spotřebu 18,5 kWh/100 km http://www.hybrid.cz/tesla-vitezi-v-testu-dalnicni-spotreby-druhy-je-hyundai-kona
Stejně tak bych čekal, že vlak jedoucí 200 km/h bude mít vyšší spotřebu než vlak jedoucí 100 km/h, ale zároveň vás do cíle dostane rychleji než ta Tesla.

Jiří Šrámek

Dalo by se nějak zjistit, kolik „železnice“ spotřebuje za ro nafty?