Elektromobilita Nová mobilita

Elektrickému motocyklu dáváme dojezd, který už nebude motorkářům pro smích

a TUL vyvíjená motorka se díky výkonné baterii pyšní dojezdem jednoho sta kilometrů. Během testů za řídítky nejčastěji sedí Lukáš Krčmář z FM. Foto: Adam Pluhař
a TUL vyvíjená motorka se díky výkonné baterii pyšní dojezdem jednoho sta kilometrů. Během testů za řídítky nejčastěji sedí Lukáš Krčmář z FM. Foto: Adam Pluhař
V Liberci vyvíjený motocykl zvládá bez problémů dojezd 100 kilometrů, vědci z Technické univerzity v Liberci začali spolupracovat s Jawou.

Na Technické univerzitě v Liberci finišuje vývoj zdroje pro elektrický motocykl, který dá motorce delší dojezd a vyšší výkon, než jaký mají obdobné stroje na trhu. Práce vědců z fakulty mechatroniky zaujala i tradičního výrobce motorek Jawa a chce ji využít ve svém vyvíjeném elektrickém motocyklu.

Univerzitní krosový motocykl spadá do skupiny A1. Jedná se o kategorii motorek do výkonu 11 kW a obsahu spalovacího motoru 125 ccm, které lze řídit po dovršení věku 16 let.

Naším cílem bylo, aby měla motorka zajímavý výkon při důstojném dojezdu. Chtěli jsme dosáhnout minimálně sta kilometrů bez větších omezení, a to se nám podařilo. Komerčně dostupné stroje se stejným výkonem takového dojezdu stále většinou nedosahují. Problém je u nich v kapacitě baterií. Náš dojezd zatím nebude při maximální rychlosti, která je u námi vyvíjené motorky 115 kilometrů v hodině, ale při průměru osmdesáti kilometrů v hodině, kdy motocykl už rozhodně nebude brzdou provozu i mimo město,“ uvádí Pavel Jandura z Ústavu mechatroniky a technické informatiky FM TUL.

Motocykl aktuálně prochází kombinací testů na uzavřeném okruhu, ve zkušebně hnacích ústrojí a v laboratoři univerzitního ústavu při využití pokročilého přístrojového i softwarového vybavení. Na testovací jízdy „do vybití baterie“ na okruhu dojde za několik týdnů. „V městském prostředí by mohl být dojezd ještě vyšší než sto kilometrů i díky využití rekuperace. Záleželo by na stylu jízdy a členitosti terénu,“ věří za vývojový tým Lukáš Krčmář z Ústavu mechatroniky a technické informatiky FM TUL.

Elektrickou výzbroj vyvíjeli studenti

Rám stroje, kola i brzdy pocházejí ze sériové produkce. Motor o hmotnosti necelých 13 kg také, ale prošel dodatečnou mechanickou úpravou, aby jej bylo možné namontovat jak přímo do výpletu zadního kola, tak i do rámu motocyklu. V této úpravě zajišťuje náhon kola řetěz a dvojice ozubených kol. Ukrývá trvalý výkon 3 kW a je možné jej krátkodobě přetížit až na 15 kW. Dokáže dosáhnout maximálního točivého momentu 180 Nm.

Elektrickou výzbroj jako je zobrazovací jednotka, trakční baterie o využitelné energii 4,7 kWh a palubní 12V síť vyvinuli a díky špičkovému přístrojovému vybavení laboratoře elektromobility uvedli v život studenti Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL (FM).

Kromě toho, že je motorka předmětem intenzivního vývoje, slouží i výuce. Na FM podle Pavla Jandury chtěli mimo jiné studentům ukázat, že není technologickým problémem instalovat do malých motocyklů výkonný motor a výkonnou baterii, jež umožní delší dojezd stroje. „Motokola dnes většinou mají 1,5 až 2 kilowatthodinovou baterii, my teď naproti tomu v motorce máme 5 kilowatthodin celkové energie. A vidíme, že bychom se mohli dostat za použití jiných článků ještě dál – i na 7 kilowatthodin. Technologie existuje, ale stále se v sériové produkci nevyužívá tak, jak by mohla,“ podotýká Pavel Jandura.

Univerzitní motocykl nabízí i jiné zajímavé parametry. Motor podle Pavla Jandury dokáže držet stabilní výkon bez přehřívání po celou dobu výdrže baterie. „Vývoj ale nekončí. Hledáme způsoby, jak mohou být komponenty výkonnější při stejném rozměru a hmotnosti či jak by mohly být ještě levnější.“

Spolupráce s Jawou

Testovaný motocykl v akci bývá během roku k vidění na Univerzitním náměstí a design i živost stroje budí zájem. „I u poměrně papírově slabého motoru překvapí jízdní vlastnosti. Motorka má větší kroutící moment od nižších otáček než běžný skútr se spalovacím motorem, dobře akceleruje. Motor se chová lineárně, od nízkých otáček po osmdesát kilometrů v hodině jede pořád stejně, nemá žádnou výkonovou špičku,“ pochvaluje si vlastnosti motorky hlavní testovací jezdec Lukáš Krčmář.

Vývoj na FM zaujal i společnost Jawa Factory z Divišova, která chce uvést na trh vlastní elektrický motocykl. Jeho koncept i design má vycházet přímo z Jawy. Naše univerzita s firmou komplexně spolupracuje v mnoha rovinách. „S Jawou se dělíme o zkušenosti našich odborníků z fakulty mechatroniky a fakulty strojní s vývojem a testováním elektrických i mechanických komponent. Společně vyvíjíme mimo jiné i zobrazovací a řídicí jednotku motocyklu včetně firmware. V projektu je zapojena i ekonomická fakulta, jejíž odborníci spolupracují s Jawa Factory v oblasti marketingu,“ říká Pavel Jandura.

Projekt ke konci letošního roku skončí. Vývoj ale ztěžuje pandemie, která vyvolala nedostatek součástek, ať už jde o baterie nebo čipy s automotive certifikací. „Výrazně se prodloužily dodací lhůty. Na čipy se může čekat i déle než rok a půl,“ uzavírá Pavel Jandura.

Adam Pluhař

Text byl publikován s dalšími fotografiemi na serveru T-UNI

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka B.

Já se jel onehdá projet jenom tak na skůtru. Bylo hezky, tak jsem si udělal výlet po okolí. Po 3,5 hodinách a 140 km jsem se vrátil veselý a odpočatý domů. Spotřeba v průměru 1,9L/100km Nevím, kde jsem podle autorů tohoto nesmyslu udělal chybu.

Josef

To je paráda ujede 100 Km, jdu si to hned koupit !!!
Už se těším na výlet 50 km tam a 50 km zpět to je vážně super!!
To je strašnej svět, strčte si takovej vysavač tam co slunce nesvítí a užijte si to.

Hrompac

Doufám, že zbytek života dojezdím s tím odborným benzínem 😁

jva

kolikpak to váží a jak vysoko to má těžiště? To je taky pro bezpečnost dost důležité.

Martin

To co je na obrázku, není český počin. Přesně tohle mám doma už 3 roky a pochází z Německa. Vectorbike.com
Montuje se na Ukrajině. Výkon 10kw. Max. dojezd 100km. Ostřejší jízdou po lese 40-50, což na vyblbnuti bohatě stačí

Jaroslav

Sto lidí sto chutí, někdo si kupuje motorku, kvůli zvuku, jiný podle výkonu, někdo do terénu , jiný na silnici, ale koupit si tohle větší kolo, jen proto že je to módní, nebo ukázat že na to mám, nebo jak tu zaznělo, pro pokrok, tomu se musím usmat, jsou to jen předražené úplně zbytecne věci, ať mají dojezd či výkon ,

Dorota

Další z kategorie bláznivých a předražených hraček jako jsou koloběžky a elektro auta.

Raddie

🤡🤡🤡

Roman

já začínal ve 13 na „splašených trubkách“ tohle je tak možná splašená baterka. Jsem rád, že nejsem mladej – tu budoucnost jim nezávidím. Už abych vytáhnul mýho 6ti válce. 🙂

Facepalm

Když tu tak čtu ty moudra český verbeže, úplně si představuju, jak její předkové v roce 1905 pokřikují na Laurina s Klementem, že ten jejich werk smrdí, musí se do toho lejt benzín (a Laurin s Klementem že asi očekávaj, že jim ho každej doleje zadarmo) a že kůň i vůl maj větší dojezd.

Honza

Přesně tak. Spousta lidí řve, že jsme jen montovna, ale když se rozjede nějaký vývoj, tak se jim to taky nelíbí.
Asi nemůžeme očekávat, že budeme hned špičkou, ale to se skutečně stává málokdy. Bohatě stačí vydržet a vylepšovat.
Také mě překvapilo, že si někteří z diskutujících myslí, že by autor takový stroj měl vyrobit rovnou z přírodních surovin (ideálně sám je i vytěžit) a nepoužít již hotové součástky.

Držím palce do Liberce!

Jarek

A vy narozdíl od jiných i víte, že udělat z nakoupených součástek (ke kterým dodáte „jen“ vlastní rám a řídící jednotku) vyladěný a spolehlivě fungující celek, je poměrně nesnadná věc.

Honza

Pracuji ve vývoji a výzkumu, takže vím. 🙂

Jiří Kocurek

ke kterým dodáte „jen“ vlastní rám a řídící jednotku“

a když k hlavnímu elektromotoru dodáte ještě druhý pro vodní čerpadlo, topné těleso, nějaké ty ventily, hladinový snímač… no tak jste jenom zatracená montovna bez přínosu, určená k likvidaci. Tatramatku má přece každý, na tom se nic nového nedá vymyslet.

Viktor

Hlavně mu dejte zvuk !

Jan

Mě by opravdu zajímalo, zda autor tohoto (motocyklového) veledíla někdy jezdil na motorce, nejen pro rohlíky a mléko do konzumu?? Je to neustále dokola – dojezd +/- 100km (má to u motocyklu smysl? ), představa, jakmile zastavím okamžitě budu shánět zásuvku a každý mi jisto jistě dá ´sosnout´ zadarmo, abych se vůbec vrátil odkud jsem vyjel ?? I elektrokolo má své omezení, ale pořád se na něm dá šlapat i bez baterie a hlavně kolik lidí ujede 100km na kole? Motorka je přeci o něčem uplně jiném, tam dokážu i na 125 ujet mnohem víc km a rozhodně se nemusím… Číst vice »

Jarek

Znám lidi, co jezdí na velké motorce sezonně do práce, sto kiláků jim stačí. A těm to třeba nějaký užitek přinese.
Nikdo vám to nevnucuje (a zbytečně si to domýšlíte) jako univerzální náhradu všech motorek.

Dorota

Na jízdu do práce těmto lidem postačí elektro koloběžka.

Leinad

Tou můžu do parku a na cyklostezky, ale ne na dálnici 😀 ne všechny body jsou spojeny obojím (dálnicí i cyklinou).
Případně silnice jako Strakonická, kde formálně není zákaz vjezdu cyklistů ani doprovodná komunikace, bych raději projížděl na mašině než na koloběžce.

Astroid

Tak rád podpořím Českou motorku,ale až bude lepší jak můj současný stroj BMW C-evolution s teoretickým dojezdem 160 km(a mím rekordem 197km na jedno nabití)

Robert

Jak dlouho nabijis po teoretickem dojezdu 160 km s timhle elektrosrotem?Ja po neteoretickych ale skutecnych 160 km dotankuji u sveho HD na benzin za 10 minut i s kafickem a palim zase dal:-)))

Leinad

Jak se podařilo překročit výrobcem udávanou hodnotu?
Nějaká kravina (pomalá jízda na spotřebu, cíl níž než start) nebo stačí slušná plynulá jízda.

XYZ

Blahopřání do Liberce, že se parametry blíží něčemu, co už existuje, designově bohužel už nikoliv:
https://electrek.co/2021/02/08/low-cost-sondors-electric-motorcycle-seen-real-world-riding-in-first-range-test-video/

Petr

Proč to nemá ani blatník? Když testovat dojezd, tak na plně nastrojeném stroji.

dan

a reálnej dojezd 60km ? +- 🙂 až bude dojezd 200 km a 150 zvládne uplně v poho pak už to bude zajímavé

Chaloupka

Dojezd 100 Km? Tak to uz opravdu prestava vsechna legrace

Raddie

A začíná sranda 😁

Jan

Nechci být zlý ale: Dojezd, design, výkon, to vše je pro smích….

adamgolias

…dojezd , kdo do prace dojizdi dale nez 30 km? to je průměrná vzdálenost pro dojizdejici. a zpet a jezde zbyde na 40 km . ale mrznout 30 km rano na motorce asi nebude komfortní . design neni dotazeny , je to prototyp . vykon ? uhani to max povolenou rychlosti , 180Nm , . co ocekavate od stroje kategorie A1?

Pepa

Ja jezim 65km. 65Km tam a 65km zpet.

Pája

Na „fechtlu“ a nebo 125 motorce? Je to A1.

Jirka B.

Já dal na 50 (pravda s odpojeným omezovačem), tedy A1 230km tam a druhý den 230 km zpět ….

Josef22

To je dobrý ledatak pro studenty dojíždějící z vesnice někam do města do školy. Pro normální lidi asi nesmysl a předpokládám i dráha investice…

Jiří Kocurek

Jestli je to moc drahé, tak na to studenti na dojíždění do školy mít nebudou.

Thangpa

No,problém je,že se tyhle stroje hodí spíše na rovinatý terén…Jakmile přijdou kopce,je za chvíli vybitá baterie…Nicméně je to zajímavý stroj,o tom není pochyb,studenti jsou šikulové…

Jaaa

Rekuperace?

Jiří Kocurek

Když se podíváte do krajiny, tak města jsou většinou dole u řeky a vesnice nahoře na kopcích. Takže rekuperaci využijete cestou z domu a nikoliv naopak.

Jan Sova

A mají elektrokola/motorky rekuperaci, nebo je to jen záležitost aut a vlaků ??

Richard

Dobrý počin,co se vymyslí a realizuje,se počítá.Je to prozatím polotovar,proto takhle vypadá.Řetězový převod má také určité ztráty,el.motor v zadním kole by byl možná vhodnější.Kabát se doladí nakonec.Nejsem přítelem elektromobility za každou cenu,ale tohleto by se mi líbilo kolem komína.Držím palce,ať se to povede.Je lepší něco vymýšlet a realizovat,než sedět v putyce a lít pivo do hlavy.

zizkovskej

Motor přímo v kole je z hlediska účinnosti v pořádku. U terénního stroje však bude dost vadit jeho tzv. neodpružená hmotnost. Přeci jen něco váži. Proto elektrická endura obvykle mají řetěz a motor v rámu. Mimochodem z tohoto článku, jak je napsaný, mám skoro pocit, že v Liberci dělají díru do světa. Jenže motorka podobných parametrů byla na trhu už před 12 lety od švýcarské firmy Quantya. Pravda měla sice jen skoro poloviční kapacitu baterie (asi 2,8kWh), ale už tehdy byla použitelná. Spíš mě překvapuje, že i přes obrovský rozmach elektromobility se za ty roky vývoj posunul vpřed o tak… Číst vice »

Willy

Až na to, že tady se nic nevymyslelo, podobných e-motokol je plný Aliexpress, možná i ten rám si nechali poslat… https://www.aliexpress.com/item/1005001814149229.html

zizkovskej

U nás už se taky taková motorka chlubící se tuzemským původem minimálně nabízí, možná i vyrábí:
https://www.revx.cz/
Bohužel to nesmí na silnici.
Testoval ji Sršeň v Prima Autosalonu.

Alex

Tohle se nevyvíjí, to se jenom sešroubuje… To zvládne každé 10ti leté zručné děcko holt u nás je potřeba vysoká škola…. smutné !!!!! a ještě se tím chlubíte, Já čekal opravdovou motorku s dojezdem 1000km protože 100km a samotná konstrukce motorky není ani tak k smíchu jako spíše k pláči.

Willy

Český „vývoj“ je leda ta kostra a dobastlení displeje k řídící jednotce, klíčové součásti jako baterie, motor, brzdy, tlumiče, kola atp. jsou koupený na Aliexpressu. Ale aspoň se tím zabavili, lepší než sedět u televize nebo v hospodě;)

Jarek

…nebo než psát kraviny do internetových diskusí.

Martin

Ani kostra není CZ vývoj. Mám doma tento stroj třetím rokem

petule

Nereálné!

Lukas

Zase mokré sny o jawě? 100km 😂😂😂
Normální motorky se definitivně nedočkáme, ještě že mám panelku a kývačku.

Tom

a já mám doma lopatu-takže proto prší…………

Jiří Kocurek

Dá se koupit i Jawa 350, klasika. Jenže zlí jazykové tvrdí, že je to vyrobené v Číně. To už radši Enfielda.
Jenže na oboí je potřeba velké áčko, takže jiná trh než ten elektroskútr v článku.

Jaromír Vavřena

Elektrice nefandím a sto kilometrů dojezdu není k smíchu, ale k pláčí.

adamgolias

kam chcete jet na mopedu? do Chorvatska? po meste idealni. nehlučí , nesmrdí

Kalanis

Kolem světa!

R P

Do nekonečna a ještě dál!

Jan Sova

jenže v tom městě to musíte mít kam odstavit a nabít (při tak malém dojezdu často), což masovou využitelnost sráží hodně dolů. Navíc kdo má kondici, tak po městě zvládne jet na kole, které mu 30km/h za lepších podmínek taky udělá, dokonce jsou mu auta na křižovatkách i brzdou.