Dvoukolejkou z Prahy až do Hradce. SŽDC shání povolení pro zrychlení 20 kilometrů
Železniční stanice v Hradci Králové. Foto: České dráhy
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) představila detailnější plány na zrychlení železničního spojení mezi Prahou a Hradcem Králové. Jde o modernizaci
Tady snad není co řešit, jasně varianta A5.
Pročítal sem stanoviska NATURA, která jasně konstatují, že uvedený záměr může mít významný vliv na chráněná území, takže se obávám, že tudy cesta nevede. Možná ještě není pozdě zvážit přeložku s tunelem pod oborou Kněžičky, která by pak pokračovala okolo Lovčic. Přinesla by celkové zkrácení trasy a žádnou ptačí rezervaci by neovlivňovala.
Ale bylo by to určitě výrazně dražší (kvůli tunelu) – a vyžadovalo by to i zajištění obsluhy Převýšova jinak než vlakem.
Ano, bylo by to dražší, otázka je o kolik oproti variantě A5? Ano, Převýšov (cca 350 obyvatel) by přišel o železniční zastávku, na druhou stranu Lovčice (cca 650 obyvatel) by si polepšily – mohlo by vzniknout přestupní místo pro autobusovou linku a tou pokrýt i ten Převýšov. Při optimálním trasování by se ušetřil asi kilometr dvojkolejné trati, navíc by měla větší poloměry oblouků a tím pádem nepodléhala tak rychle opotřebení.
Vstoupit do diskuze…
Dobrý den,
máme s mužem na 17. kilometru domeček, bývalou vechtrovnu, a ten při variantě A5 i A4 přijde zbourat. S napětím sledujeme, jestli se právě nezmění trasa jak píšete – přes oboru a na Lovčice…chtěla jsem se zeptat, kde se dá získat stanovisko NATURA?
Děkuji.
Také jsem pro variantu A5, snad zvítězí rozum. Nemá někdo nějaké bližší informace, jak bude vypadat modernizace mezi Vysočany a Mstěticemi, popřípadě v dalším úseku? Zajímalo by mě hlavně jak dopadl spor o vysočanské nádraží, jak a jestli vůbec chtějí vyřešit zast. Rajská zahrada a jestli to rozšíří na 4 koleje, aby to se silnými S mohla být opravdová náhrada koridoru.
4 koleje bohužel ne. Znáte to. Přes 3 jsme se zatím mentálně nepřehoupli. Fakt že by už teď byly třeba je třeba ignorovat.
a ve kterem stoleti myslite, ze konecne ceska modra armada „vzdy jsme to tak delali a proto to jinak nejde a neni mozne a nikdy nebude mozne“ akceptuje myslenku ctyrkolejne trate?
Ani ty tříkolejky moc nejdou. Koneckonců i tento projekt je veden hlavní myšlenkou: „Než bychom přidali třetí kolej do Pardubic, to radši položíme druhou do Hradce.“ Každopádně je to posun od časů rozvinutého socialismu, kdy se koleje nepřidávaly vůbec (tedy až na ten kousek jako že kvůli Temelínu).
Taky je to tak správně, takto na železnici přilákají spoustu lidí z HK a okolí, přidáním třetí koleje do PArdubic by nepřilákali skoro nikoho.
PO dokončení dvojkolejky Pce-HK jsou v Pcích za 15 minut. Bránit jim může už jen patriotismus.
To samé ale můžete říct naopak , po dokončení dvojkolejky budou Pardubáci ve Hradci za 15 minut…
Ta dvojkolejka přes Chlumec má být součást většího celku, kompletně dvojkolejné trati Praha-Kolin- HK- Choceň. A staví se to právě jako „objížďka “ koridoru, kapacitní trať, která odlehčí koridor. Část dálkových vlaků potom může jezdit vrchem přes Hradec a Choceň. A mít dvě dvojkolejky je ze strategického hlediska určitě lepší , než mít jednu čtyřkolejku.
Druhá věc je, že ta dvojkolejka se staví také kvůli nákladním vlakům z Kvasin,ale tam bude mít efekt až úsek HK -TnO
Jenže vždy bude rychlejší trať Pce-Praha než HK-Praha. Již dnes se jede Pce-Praha 53-54 minut (SC, rj, LE) a to tam je trochu rezerva, takže pokud se na této trati ještě podaří někde něco zrychlit, tak to s přestupem v Pce z HK vyjde rychleji nebo stejně rychle než po dokončení dvojkolejky HK-Praha… a zvlášť, kdyby se udělala spojka Rosice-koridor na Prahu, aby mohl jet přímý vlak z HK do Prahy bez zajíždění v Pce na Hlavní nádraží… ale to by kvůli provozu vyžadovalo tu čtyřkolejku.
Ne všichni potřebují jet přes Pardubice. Pokud jedete z Prahy směr severovýchodní Čechy ( Trutnov, Náchod, Meziměstí, Nové Město, Týniště, ….) bude to přes Chlumec bez přestupu v Pardubicich pohodlnější a i rychlejší. A navíc byste z dálkového koridoru na Moravu stáhl dopravní zátěž do SV Čech , která teď právě kvůli rychlejší trati jezdí zbytečně přes Pardubice. Dnes je ta časová úspora v řádu minut ( cca 20 minut pomalejší jedete-li Hradečanem přímo ) ,což pro leckoho není podstatné oproti přestupu do mnohdy přecpaného vlaku z Moravy , (který navíc možná bude povinně mistenkový). Pro mne z Jaroměře to… Číst vice »
Vždyť to tak dělali vždycky. Není žádný důvod cokoliv měnit.
Ovšem pozor. První čtyřkolejka již vzniká a sice na nové trati Praha-Vršovice – Praha-Hostivař.
Jistě, má tam být 6kolejka.
Ale vždyť jste tvrdil, že je vše v územním plánu takže postavit 4 koleje nebude problém:
https://zdopravy.cz/metro-s-nebo-nova-trat-do-brandysa-nad-labem-praha-doladila-sve-zeleznicni-plany-22379/#comment-56945
To by to ale SŽDC musela chtít. Že to chce IPR, potažmo Praha je hezké, ale nemá páky, jak k tomu SŽDC donutit. Takže si zase na desetiletí zakonzervujeme nevyhovující stav.
Od kdy se stavebni povoleni “shani”? 🙂
Není řeč o tom, že by bylo potřeba různá povolení hanět, je potřeba je sehnat, proto je v titulku správně „shání“, a nikoli „shani“.
Tak určitě tu velkorysejší variantu. Za snesitelný příplatek dává důležité zlepšení.
Tady myslím není o čem se bavit – jen půl miliardy navíc (k 6,5 mld. Kč), kromě rychlosti a sklonu ještě nahrazení vrcholového železničního přejezdu nadjezdem. A5 jasně vítězí. Jenom bych měl dotaz k výpočtu „směrodatného sklonu“. Pokud je rampa dlouhá, tak se blíží reálnému sklonu. Ale tady je to jenom takový malý hup mezi Choťovicemi (205 m n.m.) a Chlumcem (225 m n.m.) s vrcholem na zmíněném přejezdu 241 m n.m. (aspoň podle profilu trati na mapy.cz). Pokud bych (na dvoukolejce bez zastávek pro křižování) uvažoval nákladní vlak o rychlosti 95 km/h v Choťovicích, tak ten pouhou setrvačností vyjede… Číst vice »
Jakého „vrcholového železničního přejezdu“? Jednak předmětný přejezd není „vrcholový“, jednak má přece být nahrazen v obou variantách.
A ten „hup“ není zas až tak úplně malý: je proto otázkou, jak dlouhou rampu by se ve skutečnosti podařilo udělat, aby to prošlo při posuzování dopadu na životní prostředí
V koordinační situaci čtu:
„Rekonstrukce přejezdu a úprava silnice Lišice-Chlumec (jen var A4).
Nahrazení přejezdu novým nadjezdem a úprava silnice Lišice-Chlumec (jen var A5).“
Podle vrstevnic ta silnice je hřebenovka, železniční trať prochází sedlem napříč přes hřeben. Nejmenší traťová rychlost ve variantě A4 je 95 km/h a pokud se tam nebudou ty těžké náklady nuceny rozjíždět, tak na maximálním sklonu snad nezáleží. Proto jsem se ptal, jak se směrodatný sklon počítá, jestli pro štokry, čmeláky a kocoury, nebo pro TRAXXy a Vectrony.