SŽDC začala shánět povolení pro Libickou spojku, zrychlí cesty Praha – Hradec Králové
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) představila poprvé detailnější plány, jak chce zrychlit jeden z vytížených úseků tratě podél pravého břehu
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) představila poprvé detailnější plány, jak chce zrychlit jeden z vytížených úseků tratě podél pravého břehu Labe mezi Kolínem a Poděbrady. Nejzásadnější akcí kromě zrychlení stávajícího úseku je vybudování nové Libické spojky. Ta má zkrátit jídní dobu mezi Prahou a Hradcem Králové, vlaky díky ní opustí zajížďku přes Velký Osek.
Tři různé verze Libické spojky SŽDC zveřejnila v materiálu, který poslala do takzvaného zjišťovacího řízení. V jeho průběhu mají úřady zjistit, zda budou detailněji posuzovat vliv stavby na životní prostředí.
Libická spojka je v návrhu vedena ve třech verzích. V první se počítá s jednou kolejí jižně od D11 pro směr z Chlumce nad Cidlinou na Nymburk, druhou kolejí severně od D11 pro směr z Nymburku do Chlumce. Odbočné výhybky v obvodu Libice nad Cidlinou do kolejí Libické spojky jsou navrženy pro rychlost 140 a 120 km/h, ve směru Kolín – Poděbrady je v obou kolejích navržena rychlost 160 km/h.
Ve druhé variantě vedou obě koleje nové spojky severně od D11, rozplet tratí v obvodu Libice nad Cidlinou je umístěn co nejblíže k obvodu Kanín. Kolej ve směru z Nymburku do Chlumce je vedena přesmykem přes obě traťové koleje z/do Kolína. Délka kolejí je zhruba 2,4 km. Stejně dlouhá je i třetí varianta vedená také severně od D11, kdy kolej ve směru z Nymburku do Chlumce nad Cidlinou je vedena přesmykem přes jednu traťovou kolej ve směru z Kolína do Nymburku. V prostoru celé dnešní stanice Libice nad Cidlionou je navržen tříkolejný svazek. Navrhovaná rychlost ve všech hlavních směrech je 160 km/h bez propadů rychlosti. Současně má dojít i ke zrušení některých přejezdů. Zpracovatelé studie variantu 1 nedoporučují kvůli koridorům pro zvěř.
Návrh současně počítá s tím, že stávající železniční smyčka z Velkého Oseka na trať do Hradce Králové, která umožňuje bezúvraťový provoz spojení Praha – Hradec Králové, skončí. Trasa mezi Prahou a Hradcem Králové novou spojkou zkrátí o 4,5 kilometru.
Podle návrhu projektu má mezi Kolínem a Poděbrady dojít ke zvýšení rychlosti na 160 kilometrů v hodině a modernizaci zastávek a stanic. Až dosud je maximem na této trati rychlost 120 kilometrů v hodině. SŽDC podle materiálu počítá s výrazným nárůstem dopravy, u nákladních vlaků o třetinu.
SŽDC nedávno poslala úřadům k posouzení i chystanou modernizaci další části pravobřežní trati v úseku mezi Lysou nad Labem a Nymburkem. Žádost ale stáhla kvůli odstranění některých chyb.
SŽDC přitom současně vypsala i zakázku na aktualizaci studie proveditelnosti, která řeší modernizaci celé pravobřežní tratě. Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše bude další projektová příprava záviset právě na výsledku aktualizace studie proveditelnosti.