DPP objednal 79 nových autobusů Iveco a SOR, poprvé i hybridy

Autobus Iveco Urbanway Hybrid 18M pro DPP. Foto: DPPAutobus Iveco Urbanway Hybrid 18M pro DPP. Foto: DPP

Kloubové autobusy splňují definici částečně čistého vozidla podle evropské směrnice.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uzavřel v těchto dnech na základě rámcových smluv nové objednávky na celkem 79 nových autobusů s termínem dodání v příštím roce. Vyplývá to z dnes vydané tiskové zprávy a také údajů v registru smluv.

Jde o 20 hybridních kloubových autobusů Iveco Urbanway Hybrid 18M za 210,8 milionů korun, dalších 39 dieselových autobusů Iveco Streetway 12M za 190,7 milionů korun, a také 20 naftových midibusů SOR ICN 9,5 za bezmála 105 milionů korun. Vozidla budou sloužit k pokračování nezbytné obnovy vozového parku DPP. Doplňují také nákup bezemisních trolejbusů a elektrobusů.

Všech nově objednaných 59 vozidel Iveco by výrobce měl pražskému dopravnímu podniku dodat do konce dubna 2024. Midibusy SOR ICN 9,5 mají dorazit
nejpozději do konce března 2024. V únoru 2024 zároveň DPP očekává dodání 20 tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda Solaris 24. Nasadí je na budovanou trolejbusovou trať  Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla.

DPP si v loňském a letošním roce na základě uzavřených rámcových smluv se společností Iveco Czech Republic objednal už celkem 150 autobusů. První objednávku na šest vozidel Iveco Crossway LE 14,5M a 15 kloubových Iveco Streetway 18M DPP zadal už loni v červenci. Letos v lednu přidal dalších 70 autobusů. Jde o 26 kloubových Iveco Streetway 18M a 44 standardních Iveco Streetway 12M.

Náhrada za nejstarší autobusy

Všech šest autobusů Iveco Crossway LE 14,5m z první objednávky si DPP převzal letos v březnu a nasazuje je na linku Airport Express. Prvních devět kloubových Streetwayů si DPP převzal v červnu. V těchto dnech připravuje jejich vypravení do provozu. Autobusy z druhé objednávky by si DPP měl převzít letos v říjnu a listopadu.

„Nové autobusy, které jsme si v těchto dnech objednali, budou dále postupně nahrazovat nejstarší vozidla s emisní normou EURO V vyrobená v letech 2009-2011. Některým z nich už letos bude 14 let, a jsou na hraně ekonomické i technické životnosti,“ říká Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Rámcovou smlouvu, která do dubna 2028 umožňuje nákup až 140 kloubových hybridních autobusů DPP uzavřel letos v dubnu se společností Iveco Czech Republic. Naftové autobusy DPP nakupuje na základě tří rámcových smluv, které uzavřel se společností Iveco Czech Republic v únoru 2022. Umožňují do února 2027 pořídit celkem až 253 dieselových vozidel: 100 kusů typu Standard, až 10 vozů typu Standard+ a až 143 kloubových autobusů. Nákup až 20 dieselových midibusů do února 2025 umožnuje rámcová smlouva, kterou DPP se společností SOR Libchavy uzavřel v únoru 2020. Aktuální objednávkou ji DPP naplnil a vyčerpal.

Průměrné stáří vozového parku autobusů DPP k 1. červnu 2023 podle typů

Midibusy: 9,93 let
Midibusy+: 2,09 let
Autobusy Standard: 6,35 let (včetně Standard+)
Kloubové autobusy: 8,48 let
Elektrobusy: 1,31 roku
Celý vozový park: 7,21 let

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp hybridní autobusy Iveco Bus Iveco Streetway Iveco Urbanway Hybrid 18M SOR ICN SOR Libchavy
47 komentářů