Iveco vyhrálo velkou soutěž na nové hybridní kloubové autobusy pro Prahu

Autobus Iveco Urbanway Hybrid 18M pro DPP. Foto: DPPAutobus Iveco Urbanway Hybrid 18M pro DPP. Foto: DPP

Cena v soutěži klesla o téměř půl miliardy korun.

Společnost Iveco Czech Republic může v příštích pěti letech dodat až 140 kloubových hybridních autobusů Iveco Urbanway Hybrid 18M pro Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). V soutěži porazilo Iveco Solaris a SOR Libchavy. Cena v soutěži výrazně klesla. Předpokládaná hodnota zakázky byla 2,017 miliard korun, vítězná cena je 1,549 miliardy korun. Vítězství Iveca oznámil DPP v tiskové zprávě.

Nové autobusy se budou vyrábět v  závodě Iveco Bus v Annonay ve Francii. Budou plně nízkopodlažní, třínápravové, se čtyřmi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 130 cestujících, z toho 35 míst pro sedící. Vysoutěžené autobusy splňují definici částečně čistého vozidla dle Směrnice Evropského parlamentu. Kromě spalovacího motoru jsou autobusy vybaveny automatickou převodovkou s elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor energie, pomáhá například při rozjíždění vozidla nebo slouží pro rekuperaci energie při brzdění. Autobusy jsou vybaveny také baterií, kterou je možné dobíjet i externě ze zásuvky na principu plug-in.

„Jsou to na jedné straně nízkoemisní vozidla, na straně druhé je v případě blackoutu či jakékoliv nenadálé situace v elektrické rozvodné síti budeme moct bez zásadních omezení vypravovat do provozu a zajišťovat tak základní dopravní obsluhu hl. m. Prahy, což je naší základní povinností. I díky těmto autobusům si budeme moct do budoucna zachovat určitou nezávislost na nabíjecí infrastruktuře a diverzifikovat potenciální rizika,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

První objednávka nejspíše už letos

Smlouva s Ivecem je rámcová, DPP se nezavazuje k odběru žádného autobusu. Očekává ale, že ji využije kompletně. Platit bude do dubna 2028. „Předpokládáme, že již letos objednáme první hybridní autobusy pro obnovu vozového parku na příští rok, v průběhu roku 2024 by se měly objevit v Praze a poprvé vyjet do běžného provozu s cestujícími,“ uzavírá Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Všechna vysoutěžená vozidla mají celovozovou klimatizaci s topením, jsou vybavena zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou a bočními kamerami. Splňují veškeré Standardy kvality PID, budou samozřejmě vybavena kompletním odbavovacím a informačním systémem pro pražskou MHD a dodávána v novém jednotném designu PID.

Autobusy bude výrobce dodávat s automatickou převodovkou Voith Diwa NXT a motorem Cursor 9 s technologií HI-SCR, která umožňuje vozidlům plnit emisní normy Euro 6, step E bez použití systému EGR (bez cirkulace spalin). Výrobce garantuje u vysoutěžených autobusů životnost 12 let, záruka na všechna vozidla je 5 let.

Základní technické údaje o autobusu Iveco Urbanway Hybrid 18M:

Délka: 18 003 mm

Šířka: 2 500 mm

Výška: 3 165 mm

Rozchod kol: 2 087 mm vpředu / 1 870 mm vzadu

Rozvor: 5 355 mm přední / 6 675 mm zadní

Celková maximální hmotnost: 28 000 kg

Maximální rychlost: 99 km/h

Počet dveří pro nástup a výstup: 4

Nástupní výška hrany dveří: 320/330/330/340 mm

Celkový počet sedadel: 35

Celkový počet cestujících: 130

Výkon spalovacího motoru: 265 kW / 360 hp

Nabíjecí zásuvka: CCS-2

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp hybridní autobusy Iveco Iveco Bus Iveco Czech Republic Iveco Urbanway Hybrid 18M
112 komentářů