lot
Autobusy Doprava ve městě

DPP nakoupí až 60 midibusů Solaris a SOR, poprvé i třídveřové

Midibus Solaris Urbino 10,5. Foto: Solaris
Midibus Solaris Urbino 10,5. Foto: Solaris

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nakoupí až šedesát nových midibusů. Vítězem dvou zakázek na rámcové smlouvy na vozy kategorie midibus a midibus plus se staly společnosti SOR Libchavy a Solaris Bus & Coach S.A. O uzavření smlouvy informoval DPP v tiskové zprávě.

Od SOR Libchavy koupí DPP až 20 midibusů SOR BN 9,5 s cenou 5,15 milionu korun za kus, od polského výrobce pak až 40 midibusů plus Solaris Urbino 10,5 s cenou 5,5 milionu korun za kus. Součástí kontraktu je pětiletá záruční doba. Celková hodnota kontraktů může dosáhnout 333 milionů korun.

Dodávky midibubusů nastanou po uzavření dílčích prováděcích smluv, do konce roku by se v Praze mělo objevit 20 midibusů od Solarisu pro linky 101 (Tolstého – Skalka – Zentiva) a 138 (Ústav Akademie věd – Sídliště Spořilov – Skalka – Sídliště Skalka).

„Oba tendry nám opět potvrdily, že se DPP vyplatilo neslevovat ze svých nároků na 5letou záruční dobu a servis vozů vlastními silami. Ukazuje se, že tyto podmínky dokážou splnit nejen čeští výrobci, ale také zahraniční, v tomto případě společnost Solaris Bus & Coach S.A. patřící do významné španělské skupiny CAF,“ řekl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP. Naráží tak na nedávno zrušenou soutěž na velkokapacitní autobusy, kam nepřišly žádné nabídky i kvůli pětileté záruce.

Podle Barchánka nevzniká rámcovou smlouvou povinnost vozy odebrat, objednávat je bude podle potřeb vozového parku DPP. „Letos se v první fázi soustředíme na nákup 20 vozů typu midibus plus, tedy prodloužené třídveřové verze. Mimochodem jejich nasazení bude pro DPP premiérové – tento typ autobusů DPP v novodobé historii zatím neprovozoval,“ dodal.

Nové midibusy či midibusy plus mají výrobci za povinnost dodat DPP do 9 měsíců od podepsání prováděcí smlouvy. Jednotková cena nových vozidel bez DPH je dle nabídek vítězů veřejných zakázek 5 148 800 Kč za midibus a 5 499 760 Kč za midibus plus. V pořizovací ceně vozidla je započteno vybavení odbavovacím a informačním systémem a také prodloužená pětiletá záruční doba. Servis nových vozů si bude provádět DPP vlastními silami. Oba typy midibusů jsou nízkopodlažní a plně klimatizované. Pohonnou jednotkou je dieselový motor splňující nejvyšší normu EURO VI. Nové midibusy i midibusy plus budou také vybaveny zařízením pro počítání přepravených cestujících, kamerovým systémem a automatickým hasícím systémem v motorovém prostoru.

Midibus SOR BN 9,5. Foto: Lukáš Vrána / Wikimedia Commons
SOR BN 9,5 Midibus SOR BN 9,5. Foto: Lukáš Vrána / Wikimedia Commons

SOR BN 9,5 – základní technické údaje:
Typ: BN 9,5
Výrobce: SOR Libchavy spol. s r.o.
Délka: 9 600 mm
Šířka: 2 525 mm
Výška: 2 950 mm
Počet dveří: 2
Obsaditelnost: 76 osob
Motor: FPT Industrial S.p.A, F4AFE612G, vznětový šestiválec
Emisní norma: EURO VI
Objem válců: 6 728 cm3
Převodovka: ZF EcoLife, automatická šestistupňová

Solaris Urbino 10,5 – základní technické údaje:
Typ: Urbino 10
Výrobce: Solaris Bus & Coach S.A.
Délka: 10 500 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 050 mm
Počet dveří: 3
Obsaditelnost: 86 osob
Motor: Cummins ISB6.7 E6 280B, vznětový šestiválec
Emisní norma: EURO VI
Objem válců: 6 692 cm3
Převodovka: VOITH DIWA 6, automatická čtyřstupňová

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Poudy

Fajn, tak snad ty Sory neodeberou. Sor NB mi docela vadil, ale dalo se s tím žít, při setkání s NS mi projede mráz po zádech pokaždé ale když se v roce 2020 soutěží s BN, tak fakt nevím jestli se smát nebo brečet..

thegrid

Tyhle midi mini jsou hrozný houpačky. Stačí mi s tím popojíždět. Jako řidič bych z toho musel mít mořskou nemoc. Blíž ty nápravy k sobě už dát nemůžou?

Přemek

Rozumné řešení. Zajímavost – SOR má výkonnější motor než Solaris navzdory kapacitě a hmotnosti. Životnost motorů lze považovat za vyrovnanou. Sor se interiéry již naučil, U Solarisu si nejsem jistý. Uvidí se až po roce provozu v tvrdých pražských podmínkách.

LiborV

Dle zkušeností z provozů vozů Solaris poslední generace v Berlíně, Mnichově a Brémách je s životností a kvalitou interiéru veliká spokojenost.

Martin

V Praze mam taky lepsi zkusennost se Solarisy…

Y.K.

Podle čeho posuzujete životnost motorů? Proč myslíte že má SOR výkonnější motor? Podle objemu?
FPT Industrial F4AFE612G = 184 kW (SOR)
Cummins ISB6.7E6 280B = 206 kW (Solaris)

Démon

Nafťáky? v Liverpoolu jezdí hybridy, rozjezd na elektřinu, rekuperace a pak to přepíná na diesel. super kombinace !!!

thegrid

Jo tomu dieselu to neustálý vypínání motoru musí fakt svědčit.

Michal S

Podle mě je naprostý nesmysl provozovat nízkokapacitní linky v Praze, které často využívá velmi nízký počet cestujících. Zastávka autobusu opravdu nemusí být v každé druhé uličce s dostupností do pár metrů… Zbytečně vyhozené prostředky za vozidla i řidiče.

Jakub

Často je to jediný způsob, jak se ti lidé tam mohou někam dostat. A právě proto, že se tam posílají tyto minibusy, nemusí tam jezdit klasické, což by bylo plýtvání.

Platamon

V zásadě s Vámi souhlasím, 90% výkonů jsou politické úlitby pro pár lidí, ale např. linka 138 je téměř páteřní (intervalem i obsazeností), ale jezdí místy kde klasický bus neprojede.

Panoramix

Na lince 138 již nějakou dobu jezdí běžně 12m SORy a všude projedou. Neříkám, že optimálně (třeba zatáčka U Záběhlického zámku je masakr), ale vejdou se. Naopak mě docela zarazila informace, že pro tuto linku zvažují návrat midibusů. Možná v nějakých okrajových časech, ale jinak to bude alespoň po část trasy jezdit přecpané, a to s překvapením i o víkendech.

Vít Jůza

Tak masakr není ideál, byť historky, co kdy co úspěšně přece jen projelo/projíždělo, anebo také méně úspěšně, jsou vždy ceněné.

Gotop

Prave proto, ze linky 101 a 138 jsou zrale na sd bus, ale trasa pro ne neni vhodna, kupuji se tyto midubusy plus, rozdil oproti karose b732 je pul metru delky a 12 lidi obsazenost.

Supidio

Ano, úrptpže lidé bydlící v odlehlejších částech nemají nárok na dopravu ? Jo, to má opravdu logiku 🙂 Já bych jim tam zrušil úplně veškerou infrastrukturu, protože například proč by v noci mělo svítit pouliční osvětlení pro těch pár lidí? To se přece nevyplatí…

Kubrt

Což ovšem není případ linek 101 a 138.

Ondros

Midibusové linky jsou v některých případech (jako třeba linka 166 nebo 212 „Klánovický busík“) opravdu zbytečný luxus. Zvlášť za situace, kdy nejsou kapacity na páteřní linky tunelama a omezuje se celkovy provoz MHD v lednu a únoru.

Kubrt

Znova: linek 101 a 138, pro které jsou aktuálně „řešené“ autobusy určeny, se toto „obecné“ hodnocení midibusových linek, netýká.

LiborV

Linka 166 je zbytečný luxus? Viděl jste jak je vytížená v dopoledních hodinách, kdy jezdí senioři do Nemocnice na Bulovce? Zvláště úsek, který vede areálem nemocnice ke vzdálenějším pavilonům využívají nejen senioři, ale i lidi se sádrami, po různých úrazech hodně. Ta linka vozí lidi přímo do nemocnice z Proseka a z Ďáblic. V těchto úsecích je často téměř plná. Jak je to ve zbytku trasy netuším. Chodím na Bulovku pro léky, které jinde neseženu a vidím kolik lidí přijíždí Linkou k Bulovce, kolik jede po areálu a zpátky směr Ďáblice. Navíc linku 166 neprovozuje DPP, ale About Me.

Vít Jůza

Případné spojení tunely je z logického hlediska právě takový zbytečný luxus jako 138. V obou případech se dá použít páteřní doprava vlakem, metrem a tramvajemi, a autobusy jen jako případný návoz na tuto páteřní dopravu, v obou případech to bez nich je v určitých případech i značně delší trasou i časově.

LiborV

Midibusové linky mají své opodstatnění i v Praze. Především v odlehlých čtvrtích, kde jsou úzké uličky a tamní obyvatelé jsou především senioři. Většina midibusových linek vznikla na přání příslušných městských částí. Obsluhují často čtvrti rodinných domků a napojují je na zdravotnická zařízení. Midibusová linka číslo 166 je v blízkosti Nemocnice na Bulovce velmi oblíbená. Jinde, například na Starém Proseku, na Madlině nebo třeba na Krocínce se velký autobus špatně vejde. Pěšky je to na jinou dopravu pro seniory daleko. A malý autobus udělá veliký kus práce.

robert

Midibusy? Totální facepalm.

Petr Petr

V Praze často bývá smog. Nové busy by se měli kupovat jen na elektřinu nebo alespoň CNG.

Kubrt

V době EURO VI je CNG otázka daňového zvýhodnění, nikoliv životního prostředí. Elektrobus je výrazně dražší a zatrolejbusovávat linky, kde stačí midibus asi taky nebude to pravé.

Petr Petr

CNG vypouští jen neškodné CO2, nafta ale prachové části, které způsobují smog.

Kubrt

„Náhrada“ EURO VI za CNG se reálně na pražském smogu neprojeví.

Y.K.

Cože? Z hoření plynu také vznikají zplodiny. Poměr je jiný, jiný je i rozměr částic, ale čisté CO2 to z výfuku opravdu nefouká. Diesel v Euro 6 nebo EEV s DPF je s plynem srovnatelný co se týče objemu emisí.

Vít Jůza

Od té doby, co se někdy kolem roku 1970 začaly používat filtry pevných částic v podobě takových pytlíků, které se začaly nasazovat na výfuky, to není tak zlé!

Oran Gutan

Ve svy ryzi podstate se jedna o autobusy.

WICRO

Sherlocku 😲

Azkaban

A už má ten SOR BN nějakou novou generaci, nebo je to furt ten humus vyvinutý někdy v roce 94?

Kubrt

Je to pořád ten devadesátkový design, který byl zastaralý a bizarní už v době svého zrodu.

Martin V.

Přijde mi to dnes snad ještě bizarnější. Původně měly ty krátké (B 7,5) aspoň kratší zadní převis, vzadu jednoduchou montáž kol a čtyřválec (byť jeden schod u dveří). Teď je to v podstatě dvanáctimetrový autobus, jen uprostřed zkrácený. A ten interiér je hrozný, i ve srovnání se Solarisem 8,9 LE. Nízkopodlažní podíl těchto midibusů je hrozně malý. Teď mají být oba zase o něco delší, než to co jezdí aktuálně po Praze.

Přemek

BN 9,5 je v pohodě, konfigurace sedadel a jejich provedení je OK. Stačí se podívat na aktuální typový list.

Kubrt

Jestli vám v roce 2020 připadá v pohodě nemít v městském autobusu jediné sedadlo bez podesty, tak asi fakt je SOR BN moderní autobus, jak tvrdí jeho výrobce.

Radek

zato Solaris 8.9 má celá dvě taková sedadla.

Přemek

Základní karoserie je stále stejná, vše ostatní je pravidelně modernizováno včetně motorizace. Ve starém kabátě nový bus.

LiborV

No právě, změnilo se již vše až na ten „kabát“. již by to chtělo pro SOR BN i ten nový kabát. Lehčí, pevnější, odolnější…

Cestovatelix

Nechci rýpat, ale konečná linky 138 v Kunraticích se jmenuje Ústavy Akademie věd

Matouš

Nechci rýpat, ale ÚAV se nacházejí v Krči.