LOT 3a leaderboard

DPP chce i přes elektrifikaci nechat čtvrtinu autobusů na naftu i pro další roky

Nové midibusy plus Solaris Urbino 10,5. Foto: Daniel Šabík / DPPNové midibusy plus Solaris Urbino 10,5. Foto: Daniel Šabík / DPP

Nákup nových autobusů umožní omlazení vozového parku. DPP chce naftové autobusy i jako zálohu.

V době, kdy vedení Prahy mluví o klimatickém plánu a elektrifikaci autobusových linek, přišla pondělní zpráva o nákupu až 253 nových autobusů na naftu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vysvětluje nákup strategií, kdy nechce u autobusů plně přecházet na elektřinu.

V situaci, kdy hl. m. Praha má dvě silné elektrické trakce (metro a tramvaje, pozn. red.), by nebylo rozumné plně elektrifikovat i třetí, tj. autobusovou trakci. Chceme mít minimálně 25% podíl flotily autobusů nezávislý na elektřině, abychom byli schopni flexibilně reagovat na nečekané situace a zajistit potřebné vypravení autobusů a náhradní dopravy za metro, tramvaje či železniční dopravu, případně dle potřeby pro civilní ochranu a evakuaci obyvatelstva. Proto chceme vozový park diverzifikovat i o jiný typ paliv, jako je např. vodík nebo kapalná biopaliva. Naše strategie obnovy vozového parku, včetně těchto veřejných zakázek na nákup dieselových autobusů, je plně v souladu s Klimatickým závazkem i Klimatickým plánem hl. m. Prahy,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

V elektrické trakci je zhruba 75 % všech výkonů v Praze. DPP chystá u celkem devíti linek přepnutí na elektřinu.

Nové autobusy s nejpřísnějšími emisními normami

DPP ve třech tendrech hledá dodavatele až 253 autobusů. Půjde o rámcové smlouvy, nemusí tak koupit zdaleka všechny. „Nákup nových dieselových autobusů splňující nejnovější a nejpřísnější emisní normy EURO 6, a výhledově možná EURO 7, umožní poměrně rychle nahradit současná nejstarší vozidla s normami EURO 4 a 5 a udržovat nízké průměrné stáří flotily autobusů v rozpětí 5,5 až 6,1 roku v závislosti na vývoji. A i kdyby se z nejrůznějších důvodů zdržely některé elektrifikační projekty, byli bychom schopni vypravit požadovanou kapacitu autobusů při dodržování standardů kvality PID,“ dodal Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch. Dopravci se ke konci nafty v MHD staví různě. Vídeňský dopravní podnik se například rozhodl dál nakupovat nové dieselové autobusy, ostravský dopravní podnik tvrdí, že chce s naftou skončit. Desítky dieselových autobusů denně ale dál jezdí.

Největší investici chystá DPP u kloubových autobusů, u kterých soutěží až 143 nových autobusů o délce 18 metrů. V další soutěži hledá výrobce 100 standardních dvanáctimetrových autobusů. Třetí soutěž je na deset jednočlánkových autobusů kategorie Sd+, tedy o délce 14–17 metrů.

DPP naposledy soutěžil velký nákup autobusů v roce 2018, kdy všechny zakázky na tři různé typy autobusů vyhrál SOR Libchavy. Všechny autobusy z této smlouvy jsou již dodané. Loni ještě DPP vysoutěžil dodávky 60 midibusů od Solarisu a SOR. Nedávno vysoutěžil také dodávku prvních elektrobusů, běží soutěže na nové trolejbusy.

Požadavky na nové autobusy

Všechny autobusy musí splňovat Standardy kvality PID, tj. budou mimo jiné nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím informačním systémem, automatickým počítáním cestujících, kamerovým systémem se záznamem, celovozovou klimatizací a systémem pro snižování nástupní hrany v zastávkách (tzv. kneelingem).

Veřejná zakázka na autobusy typu standard:

• Počet: 100 vozidel
• Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky: 600 milionů Kč
• Průměrný roční proběh na vozidlo: 60 tisíc km
• Celková délka vozidla: 11,01–12,50 metrů
• Konstrukční rychlost: min. 85 km/h
• Obsaditelnost: 25–35 sedadel pro cestující, minimálně 6 sedadel vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace
• Životnost: minimálně 144 měsíců v městském provozu
• Výkon motoru: minimálně 200 kW

Veřejná zakázka na autobusy typu kloubový:

• Počet: 143 vozidel
• Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky: 1,144 miliard Kč
• Průměrný roční proběh na vozidlo: 60 tisíc km
• Celková délka vozidla: 17,01–18,75 metrů
• Konstrukční rychlost: min. 85 km/h
• Obsaditelnost: 35–45 sedadel pro cestující, minimálně 6 sedadel vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace
• Životnost: minimálně 144 měsíců v městském provozu
• Výkon motoru: minimálně 240 kW

Veřejná zakázka na jednočlánkové autobusy typu standard+:

• Počet: 10 vozidel
• Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky: 70 milionů Kč
• Průměrný roční proběh na vozidlo: 65 tisíc km
• Celková délka vozidla: 14,01–17,00 metru
• Konstrukční rychlost: min. 85 km/h
• Obsaditelnost: 35–45 sedadel pro cestující, minimálně 6 sedadel vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace
• Životnost: minimálně 144 měsíců v městském provozu
• Výkon motoru: minimálně 220 kW
• Speciální výbava pro linku AE: úložné prostory pro příruční zavazadla, regál pro objemnější zavazadla cestujících, autobus může být i ve verzi Low Entry

Tagy diesel Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp praha seznam
53 komentářů