Dozvuky tragédie u Dolní Lutyně. Stát přiznal, že stav přejezdů nedostatečně kontroluje

Nehoda na přejezdu u Dolní Lutyně. Foto: Policie České republikyNehoda na přejezdu u Dolní Lutyně. Foto: Policie České republiky

Ministr ohlásil v reakci na nehodu na přejezdu kontroly. Podle zákona mají probíhat automaticky.

Dva dny po tragické nehodě na železničním přejezdu u Dolní Lutyně prolomilo ministerstvo dopravy své mlčení k celé události.

Podle zveřejněného vyjádření na stránkách ministerstva dopravy má Správa železnic přistoupit k měření nivelet mezi vlakovými přejezdy a vozovkou. „Cílem opatření je snížit riziko podobných tragických nehod na železničních přejezdech, jakou byla včerejší srážka vlaku s nákladním automobilem v Dolní Lutyni,“ uvedlo ministerstvo dopravy v prohlášení.

Bezpečnost přejezdů má ale Správa železnic kontrolovat průběžně, stejně tak na stav dohlížet Drážní úřad. Ministerstvo svým prohlášením  přiznalo, že tuto činnost zanedbává.

„Příčiny železniční nehody v Dolní Lutyni nyní vyšetřuje policie, vlastní šetření této nešťastné události provádí také Drážní inspekce. Bylo by proto předčasné dělat nyní jakékoli závěry o příčinách nebo vinících. Co však můžeme udělat hned, aniž bychom čekali na výsledky vyšetřování, je zkontrolovat na přejezdech, zda u nich výškové poměry mezi tratí a vozovkou odpovídají předpisům,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

I když se příčiny nehody stále vyšetřují, čím dál častěji se mluví o verzi, že za střetnutím je především nevhodný stav přejezdu. Policie včera oznámila, že řidiče stíhat nebude. Záběry z funkce Panorama aplikace Mapy.cz ukazují na místě před přejezdem rýhy, které mohly být způsobené tím, že zde už dávno před nehodou proběhla podobná situace. Podvozek návěsu mohl drhnout o silnici, autu se ale podařilo ujet.

Správa železnic už předevčírem odmítla, že by na přejezd byly stížnosti. „Při každém stavebním zásahu do železničního přejezdu Správa železnic postupuje podle schváleného projektu, který odpovídá platným normám. Nad rámec vlastních povinností nyní věnuje také zvláštní pozornost okolí železničních přejezdů na koridorech, které by mohlo být problematické z hlediska provozu některých silničních, zejména nákladních vozidel. V případě zjištění neshod nivelety s platnými technickými normami se Správa železnic obrátí na vlastníky komunikací s výzvou k řešení a společně se silničním správním úřadem projedná dopravní opatření,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

Policie propustila řidiče kamionu, který se na Karvinsku srazil s vlakem. Není podezřelý

Nejde rozhodně o první případ, kdy na přejezdu uvízl kamion kvůli jeho nevhodnému stavu. Loni tragédii u Kutné Hory zabránila například rychlá reakce řidiče a policistky. Od události se s přejezdem nestalo nic, Drážní úřad a Správa železnic se k jeho úpravám nemají. Na problematický přejezd upozornila loni v srpnu také Česká televize.

Rychlá reakce policistky a strojvedoucího zabránila srážce rychlíku s kamionem

Dřívější varování Drážní inspekce

Drážní inspekce v minulosti už dříve upozornila na podobné problémy s přejezdy jinde. Například u loňské nehody u Rumburku upozornila Drážní inspekce na nutnost lepšího označení přejezdu. Velmi podobná, jen s menšími následky, byla nehoda v Proseči nad Nisou v roce 2019. Zde nákladní auto také uvázlo na přejezdu. Drážní inspekce zjistila, že komunikace byla špatně klasifikována a její podélný sklon byl v rozporu s normou.

Správa železnic se hájí tím, že přejezdy odpovídají normě. Problémy se objevují ale hlavně na modernizovaných úsecích, kde došlo často ke zvýšení nivelety přejezdu. Nezodpovězenou otázkou zůstává, zda takové úpravy byly schváleny a odpovídají normě. Ve vyjádření ministerstva dopravy Správa železnic uvádí, že problémem je rozdílné vlastnictví pozemků. Zatímco prostor mezi závorami je Správy železnic, okolní pozemky patří ve většině případů krajům nebo obcím. V některých případech může mít komunikace a pozemek, na kterém leží, různé majitele. „Rozdílné vlastnictví pozemků u železničních přejezdů představuje reálný problém. Chceme tedy iniciovat jednání se všemi, kterých se případné úpravy komunikací týkají, abychom našli společné řešení a dosáhli nápravy,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podle něj by měl vzájemnou spolupráci podpořit především společný zájem, a to zvýšení bezpečnosti.

Ministerstvo v reakci na nehodu chystá revizi současného legislativního stavu povolování nadměrných přeprav po pozemních komunikacích vedených přes železniční přejezdy.

Tagy bezpečnost na železnici Drážní úřad Ministerstvo dopravy nehoda Dolní Lutyně nehody na přejezdech Správa železnic
293 komentářů