Autobusy Dopravci Železnice

Dopravci zneužívají slevy, přiznal jejich autor Babiš. Po Kremlíkovi chce zastropování cen

Premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Vladimír Kremlík. Foto: Úřad vlády
Premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Vladimír Kremlík. Foto: Úřad vlády

Premiér Andrej Babiš, jehož vláda bez důvěry před rokem a půl schválila zavedení slev 75 % pro vybrané skupiny cestujících, poprvé přiznal, že někteří dopravci systém zneužívají. Slevy odčerpávají ze státní kasy téměř šest miliard ročně v podobě kompenzací dopravcům.

Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili ceny jízdenek. To se mi absolutně nelíbí,“  řekl dnes na konferenci na veletrhu Rehaprotex v Brně. „Není možné, když lidem chceme dát výhodu, aby na tom někdo vydělával. Myslím si, že dobří podnikatelé mají společenskou odpovědnost a určitě dávají peníze i do neziskových nadací a snaží se takto lidem pomoci, takže zde mají velkou příležitost,“  uvedl. Kompletní projev Babiše je na stránkách Úřadu vlády. Obsahuje například i zjevnou mýlku v tom, že slevy mělo jím vedení hnutí ANO 2011 ve volebním programu. Se slevami ve skutečnosti přišel Babiš poté, co nezískal podporu ve Sněmovně a usiloval o hlasy komunistů pro svou vládu.

Dopravci, zejména Leo Express,  využívají systému, který vláda Andreje Babiše zavedla. Téměř šest miliard korun ročně se rozděluje prakticky bez kontroly a jakéhokoliv stropu, stát za kompenzace platí často několikanásobek běžného jízdného. Vyhláška stanovuje, že stát doplatí rozdíl mezi plnou cenou jízdenky a cenou po povinné slevě.

Ministerstvu dopravy se navíc nelíbí postup Leo Expressu, který cestujícím s nárokem na slevu vrací všechny peníze formou kreditu. Cestujícímu se slevou je tak jedno, kolik je základní cena jízdenky, protože jede v podstatě zadarmo. To vede k tomu, že Leo Express běžně nabízí ceny na lince Praha – Ostrava výrazně dráž než konkurence. Dopravce ale kritiku odmítá a tvrdí, že postupuje podle platné vyhlášky.

Ministerstvo dopravy už nedávno uvedlo, že zvažuje zastropování cen pro výplatu kompenzací, aby nedocházelo ke stavu, kdy stát například za studenta mezi Prahou a Ostravou platí přes 800 Kč. Deník Zdopravy.cz dlouhodobě na nedostatky v systému slev upozorňuje.

„Slevy jsme udělali proto, abychom pomohli lidem. Zadal jsem panu ministrovi, aby situaci vyřešil,“ řekl Babiš, který původně chtěl stoprocentní slevy pro vybrané cestující. Slevy stát rozdává v době, kdy je už jasné, že budou příští rok chybět peníze na dopravní stavby, které by například cestování po železnici zlepšily.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že zvažuje zastropování kompenzací podle chystaného jednotného státního tarifu. Ten ale dosud není schválen, protože ministerstvo příslušnou novelu zákona připravovalo příliš dlouho a ani po roce od předání poslancům není zákon definitivně schválen.

Snažíme se domluvit s ministerstvem financí, jak problém vyřešit,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Může jít o omezení ceny jízdenky na konkrétní trasu nebo stanovení maximální výše jízdného na kilometr.

173 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Zavedl státní slevy a cestující je využívali. A dokonce na nich vydělávali ti, kteří ty cestující vozili. Doufám, že si svá slova Bureš vezme k srdci a bude vydělávat (nejen) na biopalivech BEZ DOTACÍ.

Postavil si hospodu, ale chodili mu tam lidi.

BoH

„Já jsem známý šetřílek“ … Jojo, to známe

liberal shark

1) ty slevy a dotace zdaleka nevymyslel Babiš
2) jakákoliv dotovaná cena se automaticky navyšuje minimálně o polovinu výše dotace
3) jakékoli dotace a veřejné podpory jsou nesmysl

BoH

1) Ano, nicméně je do současné příšerné podoby upravil. Když bylo 25 % na cestu do školy, kromě pár extrémistů nikdo neprostestoval. 2) Záleží na tom, jak je dotační systém nastaven. V tomto případě ano, obecně rozhodně ne. 3) No to tedy nejdou, protože i v základech ekonomie se dočtete, že rozhodně ne vše lze provozovat na komerční bázi. Navíc tady nejde jen o ekonomické, ale také o ekologické hledisko. Pokud by například doprava byla čistě na komerční bázi, tak veřejná doprava bude jezdit asi tak z 10 %. A co zbytek? No samozřejmě auta, protože se nevyplatí lidem platit… Číst vice »

Jiří Kocurek

3) jenže ti lidi ten autobus stejně platí. Z daní, takže celková cena není vidět.

Mimochodem, koupili byste si šalinkartu, která je 2x dražší, ale dá se odečíst ze základu zdrav, soc i DPFO? DPMB by to stačilo, 50 % příjmů má vlastních. DPMB by dostal svoje, jen by ostrouhal přerozdělovací řetězec.

BoH

To sice jo, nicméně právě ten přerozdělovací systém funguje na tom, že „bohatí dávají více a chudí méně“… A nejsou to ti bohatí, kteří tím autobusem jezdí…

Jiří

Proč jsou vůbec slevy? Pro důchodce za co, že jsou ti lidé stáří? Ti není zásluha, to je prostě běh času. Teď se jim několikrát zvýšily důchody, tak ať si to zaplatí. Můžou si za pakatel koupit IN25 na rok, stačí trochu jezdit a za body je další rok zdarma. To je 25 % dolu. Pokud musejí cestovat pravidelně k doktorovi a prokazatelně na to nemají, tak ok, třeba roční sleva na 50 % na danou cestu z-do. To samé studenti. Tak snižte rodičům daně a hotovo. Jednodušší a je to vyleje nalej. A když už slevu, tak na trať… Číst vice »

Rtep

Bylo by dobré to zrušit. Ale to se povede, až Bureš zmizí na smetišti dějin nebo alespoň v kriminále.

Dáda

dlouhá věta popisující jedno slovo. Nikdy ( Bureš zmizí na smetišti dějin nebo alespoň v kriminále) Vždy budou nějací Bureši…

Kevis

Uvedu vám dnešní případ využívání studentských slev. Nastoupila mi Romka,o které vím, že zametá chodníky u technických služeb. Chtěla po mně studentské jízdné a já ji ho musel prodat, jelikož ještě nemá 18 a je povinná mi ukázat jen občanku

Rtep

Tak to je snad v naprostém pořádku, ne?
Když už Bureš tuto zoufalcovu koblihovou slevu zavedl, tak proč by ji neměl využívat někdo, kdo na ní má jednoznačně nárok? Mezi 15. a 18. rokem věku jsou v pracovním poměru stovky mladých a ti všichni na ni nárok samozřejmě mají.

gagneur

U nás na pokladně taky pokladní ví, že už nějaký rok jezdím do práce (ještě minulý školní rok se mě ptala, zda student či obyč) a dle karty ví, že je mi 24 let. Ted mám ze školy potvrzenou prukazku a kupuji si se slevou. A nic mi nemůže 😀

Robert

Je dobře že se o podlem jednání LEO píše otevřeně.

Luke

Proč podlé jednání? Jen se chová jak správný hospodář. Využívá jen možností ve špatně připravené a diravé vyhlášce.

Hrackalw

Jestli tomu dobře rozumím ,tak podle tvé logiky plná Letná protestovala proti tomu že se pan Babiš choval jako správný hospodář a ne proti podlému chování ?

Kevis

Občas se dovíme, že některé organizace poskytujíc sociálníí služby potřebným musí ukončit činnost, jelikož nemají na svůj provoz peníze. Pořádají se různé žebravé akce typu adventní koncerty, konto bariéry,konto kuře. Proč, protože vláda místo toho,aby dala peníze tam,kde jsou opravdu třeba, vymyslí slevu na jízdném,kde vlastně vyhodila zatím 5,6 miliardy korun. A nač? Aby se mohli studenti jezdit ve volnu opíjet, takže vlastně podporujou alkoholismus, aby ti spoluobčané, kteří měli vůbec problém vychodit základní školu, takže už dál nestudují, toho do 18 let zneužívali, protože jim stačí k prokázání nároku na slevu ukázat jen občanský průkaz. Neustále čteme,jak je mládež… Číst vice »

Tom

Slevy by měl Andy platit ze zisku Agrofertu, který má pouze díky dotacím.
A teď vážně:
Pokud už tyto slevy musí být, tak by neměli být ve špičkové časy, aby se hlavně do vlaků dostala business klientela a ostatní plně platící zákazníci.

Tom

Neměly. Sorry jako!

Rtep

Rozumnými slevami by byly asi tak 50% slevy pro žáky a studenty pro cesty do škol a nějaká podobná výška slevy pro seniory cca nad 70 let. To vše samozřejmě jen na nejlevnější jízdné.
Jenže zrušením té 75% zrůdnosti by ANOfert a oligarcha Bureš přišli nejméně o polovinu voličů.
Holt s koblihami na věčné časy a nikdy jinak…

Jiří Šrámek

Žáci a studenti do a ze školy klidně zdarma.

Rtep

Tak k tomu není naštěstí žádný důvod.

Hrackalw

Teď asi trochu odbočím, ale to do toho Brna jeli Panterem a ve dvojce 😀 ?

Lukáš

Co třeba rj? 😉

Hrackalw

Na fotce je panter.

jan

Chudáci 🙂

Hrackalw

A nebo chtěli tu slevu tu by v jedničce nedostali 😀.

R.L.m.

A co využít slev k „regulaci“? Něco ve smyslu třeba 25% sleva standardně, vyšší sleva jen pokud bude cesta vykonána mimo (definovanou) přepravní špičku nebo při obsazenosti menší než nějaké procento x hodin před odjezdem. Nebo nějak podobně. Ano je to složitější.

pepa

Ať žije nesmrtelná teta!!

Joseph

Nevím, co je na tom pravdy, ale slyšel jsem od několika lidí, že soukromníci prodají v celkové ceně pro dospělého několik dětských. Může to někdo potvrdit?

Hrackalw

O tomto nevím, ale známá si přes internet objednala lístek a přišel ji lístek pro důchodce. Když to telefonem reklamovala byla ujištěna že má lístek správný. Prostě Jančura si rejzuje na slevách i u lidí kteří nemají nárok. No kdo umí ten umí 😀.

Georg

to jsou historky jak ze svejka a urcite velmi duveryhodne.

Hrackalw

Tak právě toto žádná historka není to je faktická situace těch historek mám víc. Ale to nemám přímo ověřené tak nechci šířit opravdové drby. Třeba to že Jančura odvezl podle doplatků více duchodcu studentů a zdravotně postižených než má kapacitu vlaku. Tomu se ani mě věřit nechce. Ale to že podvádí s doplatky nebo dokonce vozí černé duše tomu bych věřil. Když toho nedokonalého zákona jde tak snadno využít proč by to nedělal. Zpětně dohledat a zkontrolovat to prostě není možné.

navratp

Jedna známá povídala. Důkazy nejsou. Ale MUSÍ to být pravda.

Hrackalw

A proč by si to vymyslela proč by mi lhala tě nenapadá ? Podotýkám že to je absolutně nestranný člověk s železnici nemá nic společného je to obyčejný cestující.

gagneur

Ještě že Babišovi nevadí, že je zneužívám já co by občan 😀

Marty

Dejte důchodcům také místenky zadarmo!!!! Na pokladně!!! Několikrát jsem viděl, jak je vyhodí mladí, kteří si umí koupit lístek přes chytrý telefon nebo internet, rozvalí se tam, čumí do mobilů a senioři musí stát třeba z Prahy až do Pardubic!!!! No kde to jsme??!!! Za nás platilo, že dědečka a babičku pustit sednout, dneska??? Já mám místenku, tak vypadni bábo nebo dědku!!!!

Dalibor

Což platilo i dřív, kdo měl místenku, seděl. kdo neměl, měl smolíka. Nikdo a nic nikomu nebrání si místenku koupit. A jde to i na pokladně, tj. kdo chce koupí si místenku. Na internetu jsou jen jiný ceny než na pokladně. Zkuste koupit zboží v leckterým kamenným obchodě za internetový ceny z ešopu…

Alan Wank

Přesně tak, nemám problém pustit někoho sednout v MHD, ale přece si nezajišťuji místenku, abych potom musel stát. Navíc spoje, které nejsou povinně místenkové (v těch by tento problém logicky nemohl nastat) mají i „volná“ místa, očekával bych tedy, že si důchodci sednou právě na tato místa, případně by je měli pustit lidé, co místenku nemají a nikoliv ti, co ji mají.

pepa

Ať žije úcta ke stáří

Dáda

vnímám úctu k věku a místenky poněkud odlišně. Uvedu příklad. Senior na křižovatce má taky, z úcty ke stáří, právo jet na červenou??

MiKi

Co s tím má úcta ke stáří společného ?

Paja

Staří s místenkou pustí sednout mladýho se sádrou? Nebo maminku s malým děckem?

Georg

senior musi jezdit ve spickach? senior si nemuze naklikat listek na netu s mistenkou? nebo si ji nemuze koupit za 35 Kc, kdyz uz jizdne ma za suche z nosu?

Dominik

Však pracující si přeci taky může přivstat a jet v 5, i když dělá od 9, aby se vyhnul špičce, nebo si dohodnout změnu pracovní doby, ne?

Divočák

Pan Veselovský na toto téma měl trefný „monolog“ na dvtv, určitě ho tento ‚zvrat‘ v situaci pobaví..

BoH

A zase bude za borca, jak toto bezpráví dokázal napravit 😀

A.R.

No jo, odbornici. Tihle diletanti vytvori debilni paskvil a pak se divi, ze jej nekdo zneuzije.

Martin

Paradoxni je prave to, ze sam Babis jako podnikatel vyuzival jakychkoliv dotaci a jinych vyhod ve svem podnikani…

ondra

Využíval… na místě je spíše přítomný čas,využívá nadále a přestat s tím nemíní

Hezky česky

Nevím kdo je diletant, tento tah ANO dosestavil vládu a přinesl pár procent voličů.. Zatím vede stále o parník před druhým a třetím, kteří spíše ztrácejí dech.

Dalibor

No aspoň víme co jsou voliči zač. Něco jako společenský zrcadlo. Každej má holt nějaký preference. Neboli každej národ má – parlament, prezidenta… takovýho, jakýho si zaslouží ( zvolí)

Pražák

Bohužel máte pravdu, průměr je u nás relativně nízko. Ale není se co divit, z lidí starších 40 let jich 40% tvrdí, že za bolševika bylo lépe neb na tom lidé byli plus mínus stejně a 20% všech voličů by nejraději zavedlo nějakou formu diktatury. Holt komu není shůry dáno, toho si koupí Bureš, Pitomio či bolševici.

Hezky česky

Politici jsou obrázek národa, není úplně pravda. Je třeba to zasadit do politického systému, kde díky opo smlouvě máme zvýhodněného vítěze (d´Hondtova poměrná metoda), tedy vládě stačí něco málo přes 40% voličů, tedy krát volební účast vám stačí něco málo přes čtvrtinu občanů s volebním právem (studenti do 18-ti nemají volební právo), takže ještě méně lidí v zemi a na ten zbytek dáte kejchák, neb vám z marketingových průzkumu vychází co che těch 20%+ lidí ve státě co vás volí a kde vašim nevoličům to sebrat, neb to jsou čistě voliči odkojení minulým režimem, či mají ze státní kasy prospěch.… Číst vice »

Paja

Tak to víme už dávno. Babiš jen povýšil to socanovský „zvýšíme důchody“ na něco co pod sebe zahrne i studenty, čímž pádem to může potěšit i jejich rodiče. Kupování voličů tu je a bylo a ty preference tomu obvykle odpovídají.

Pražák

Což jen ukazuje mentální omezení těch co ho volí. Teď ještě těm jednodušším „prodá“ to, jaký je geroj když ten bordel co tu s těmi nesmyslnými slevami zavedl kosmeticky poopraví. Ano bude líp a makáme.

A.R.

Jak píše Dalibor, aspoň víme, co jsou voliči zač. Prostě psychicky zmrzačený národ si volí psychicky zmrzačené lidi.

Gajda

Zneužije je moc drsný slovo, jen na maximum využije. Za zneužití bych bral, kdyby mě nechali jet jako dospělýho s lístkem pro seniora, když stejně budou na svým. Ono z těch co to kritizujou kdyby měl někdo možnost si takto legálně vydělat nemalý peníze, taky nebude váhat

A.R.

To by mi asi nepovolilo svědomí. Začínám mít dojem, že k tomuto národu nepatřím, protože nejsem typicky vyčůraný Čech, který vše využívá, když to zákon povoluje.

Hrackalw

Dávám vám pane několik palců nahoru 😀 . Nedávno jsem psal v jiné diskuzi že by měla být také nějaká podnikatelská morálka nebo tak nějak. To bylo mínusu a dokonce osočení že s takovou bych asi brzy zbankrotoval. Jste výjimka. Ale je to příjemné zjištění že někdo takový existuje 👍👍👍👍👍.

A.R.

Díky. 🙂 Naštěstí podnikatel nejsem. Proti poctivým nic nemám, ale nemám tak ostré lokty, abych se tady prosadil. Pokud bych jednou začal podnikat, tak tady by to nebylo.

IGCT

Mluviti stříbro, mlčeti zlato, Andreji. Je to stejné „zneužití“ jako u čapáka. Co nezakazuje zákon,je dovoleno. Nechápu, že tomu andrejovi lidi ty kecy stále žerou.

Roman Svačina

Teď si skupina mladých popáků kupuje v Ex 140 studentskou jizdenku. Jedou na podle jejich slov na chlastačku do Pragy…všichni vytáhli ISIC a 129 CZK. Ty brďo. Podpora turismu 😂

Roman Svačina

Skupina mladých Poláků

Jiří Voseček

Sleva platí pouze pro studentské průkazy vydané českými školami.

asddfsadfsa adsfasdf

To se plácli hodně přes kapsu. Většinou mě OVA-PHA na internetu stojí 92 a v pendolínu s mítestenkou záleží, nejčastěji 127 CZK.

jan

Tady to stát vybere zpět na spotřební dani a DPH, to bych se nebál..

Chorobný prokrastinátor

Vida. DoŤOKáno jest. Co napraví teď?

jirka

To-Kroupa hruza

Kevis

Ale ještě něco. V naší dopravě nesleduju, že by nějak výrazně po slevách stoupl počet cestujících,ale jen to, že začali jezdit levněji. A jestli přibyli,tak ti,co 2 zastávky kdysi chodili pěšky a nyní se svezou ty 2 zastávky za 3 Kč, jelikož je to pro ně pakatel a stát na to musí doplatit 11 Kč do vyrovnání ceny jízdného. Tím jen podpořil lenost studentů a vlastně i udělal vše proti snížení zdravého pohybu

Dominik

Možná ve Vašem kraji, ale u nás je rozhodně vidět nárust.

Jirka

No u nás se jezdí i jedna zastávka. Běžně pod kopcem čeká tak deset lidí, kteří jedou jednu zastávku právě kvůli kopci. Zastávky jsou od sebe méně než kilometr.

Jedine vlaky

A to je prosím jaký kraj? Já jsem očekával aspoň narůst o 35-50%, když je to za dvacku do Prahy, ale stejně většina rodin s dětmi si užijí D1..aspoň za Jihomoravský kraj není nárust ani o 0,0001%, omlouvám se. 😃

Kevis

Ať ty slevy zruší úplně. Proč já mám dotovat ze svých daní důchodce, kteří ušetří na jízdném do supermarketu,aby tam utratili mnohem víc nebo cestu studentů, kteří tuto slevu využívají na cesty do barů a ušetřené peníze pak propijí? Vidím to totiž často,jak jsou tyto slevy využívané, jelikož jezdím s autobusem. Když už, proč i tyto slevy nemají i pracující za minimální mzdu, kteří po odpočtu jízdného z výplaty mají míň, než ti důchodci a ještě z toho musí živit rodinu. Různé organizace,jako třeba Klokánek skomírají, že nemají na provoz, že od státu nedostávají dostatek peněz a stát rozhazuje peníze… Číst vice »

Dominik

Důchodcům nechat, v aktivním věku už byli a do státního odvedli, teď je řada na státu, aby je nenechal úplně na holičkách. A výška důchodu? Asi jak kde, ale zas taková výhra to často není.
A studenti? Tam bych to omezil, jak to bylo, jen na cestu do/z školy, jestli to dopravce na vlastní náklady bude poskytovat i jinde, je jeho problém.
A u obou skupin stáhnout na (dejme tomu 45%).

jirka

proc duchodcum? nikdy nemakali… konecne 30let od ceskeho bankrotu slavime

Zlínka

Vy jste………

xyz

„v aktivním věku už byli a do státního odvedli, teď je řada na státu, aby je nenechal úplně na holičkách.“
Lze zařídit přiměřeně/dostatečně vysokou penzí (kterou může každý důchodce dle svého uvážení využít na cokoliv).
Ne jednoúčelovou kompenzací za veřejnou dopravu.

Dominik

Penze je vypočítávána dle výšky platu a odpracovaných let, to by se musel zavést něco jako nepodmíněný důchod.

mgr.pavel

Naopak, české penze jsou jedny z nejvíce rovnostářských ze všech penzijních systémů světa. Velká část je nároková, jen malá část je zásluhová a odvíjí se od minulých mezd.

Martin

Myslim, ze na puvodnim systemu slev nebylo nic spatneho,…
Co se tyce duchodu, to je na dlouhou debatu, v tomto jsme az prilis socialisticti…

Pražák

Důchodci již levnější jízdné měli i před touto Burešovou habaďůrou, takže není důvod proč z veřejných zdrojů platit Burešová jednodušší voliče.

Lukáš

To právě že neměli, jen někteří dopravci jim uznávali slevu10-25% na vlastní náklady. Sleva na důchodce byla zrušená někdy 2010-2013.

Paja

Nesmysl. Nad 70 bylo ve vlaku 50% a jinak měli IN Senior (IN50) za hubičku. Jak to bylo u autobusů to netuším.

pepa

Na rozdíl od tebe jsme si na ty důchody vydělali.

MiKi

Opravdu ? Z ekonomického pohledu by jim důchod z peněz, které do systému odvedli dneska nestačil ani na chleba s vodou. Dnešní výši důchodu mají , protože jsme ochotni jim to platit ze státního rozpočtu.

Míra

Bez našich dědků a pradědků by tu vůbec žádné železnice a silnice nebyly. Nemohla by tu být ani debata o slevách na vlaky a autobusy. Ale platí to i do budoucna, pokud se infrastruktura nebude udržovat a rozvíjet a peníze se „projí“, nebude za několik desítek let co dotovat.

-TR-

Na kompenzacích nešidí jen LE. Šidí i ČD. Nechávají si proplácet slevu 75 % z předraženého mezinárodního jízdného NRT. Nevěříte? ČD to samy uvádí na webu: https://www.cd.cz/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/-26691/ Konkrétní případ, kolik stát prodělává: Vzdálenost Praha – Schöna (Gr.) činí 141 km. Za tuto vzdálenost si ČD při výdeji jízdenky NRT účtují 11,40 €. Přepočtu-li to podle aktuálního JŽK (1 € = 26,30 Kč), vyjde mi suma 299,82 Kč. Zaokrouhlíme nahoru na 300 Kč. Pokud by cena jízdného NRT byla stejná jako tarif TR 10, stála by tato vzdálenost 208 Kč. Nyní si srovnáme, kolik doplácí stát: Podle tarifu NRT stát doplácí… Číst vice »

-TR-

Nechápu ty mínusy. Žádná nepravdivá tvrzení neuvádím, v mém komentáři jsou zdroje, ze kterých je jasné, že mám pravdu.

Paja

Máte výtku k ČD, za to ty mínusy.

Vít Jůza

Na uvedeném odkazu není, že by si ČD nechávaly proplácet slevu 75 % z předraženého mezinárodního jízdného NRT. Jináč skutečně předražené jsou na vzdálenost 1 km, a to si 75% proplácet nechávají.

Dominik

Předražené? Prostě kilometrický ceník.

-TR-

Poskytují z NRT slevu 75 %? Tak asi si to nechávají proplácet.

Petr

Napište do nadpisu někteří, nebo soukromí

Petr

Už mne pan Sůra štve s tím zaváděním. Přemýšlím o žalobě

Petr

A Babiše bych poslal na Pankrác xylofon kdybych mohl

Oldřich Sládek

Nejste Petr R.? Že mi tady už dlouho chyběla kulturní vložka. Žaloba… Pobavil👍🙂

Marek Janík

žaloba 😀
made my day

Jiří G

Udělali slevy a diví se, že to dopravci a cestující využívají. Postavili si hospodu na mýtince a divili se, že tam chodí lidé. Holt, žádná sleva není zadarmo, tohle by měli vyučovat na prvním stupni ZŠ.

Sopko

Cestující to využívají, ale dopravci ohýbají a dá se říct že i zneužívají. Šílený je to, že je jako bianco šek absolutně bez kontroly a je otázka, zda je ji možné v tomto systému vůbec nějak efektivně nastavit.

Jakub

Nemyslel jste v případě dopravců „zneužívají“?

Kamui

Já bych hlavně chtěl, aby tohle sociální jízdné bylo zakázáno inzerovat v reklamách.

=========

„Do Brnas námi již od 29 Kč! * “

(* cena pro studenty a seniory)

Tonda

Tím ale řešíte důsledek, ne příčinu.

Martin

Ja bych chtel, aby v reklamach nebyli vubec ceny, at vyrobky propaguji bez cen…

Dalibor

Já bych chtěl, aby vůbec byly zakázaný reklamy. Odvádí pozornost, manipulují s lidmi, ruší. Reklamy zakázat!!!

Rossec

Jůůů, Estébákovi Babišovi vadí zneužívání dotací.

Radek

Jistě, zneužívá je někdo jinej.

Rossec

Přesně. Jen kdyby měl Anofert veřejnou přepravu, to by řval, jak je vše podle zákona. A teď čumí, že s tím někdo vym-dal.

Dalibor

Hlavně ti zlí dopravci nepěstrují motýle.

Dalibor

no může to napravit. Třeba vrátit všechny dotace, co v posledních letech čerpal Anofert. To by byl počin hodný následování!!

Okoloidúci

RJ pekne si pekne potichu necháva preplatiť Relax, Standart aj Lowcost 🙂

Dalibor

Proč pěkně a potichu? Zcela veřejně to přiznává. Business = 1. třída, zbytek je 2. třída jen s různými úrovněmi služeb. Tj vše je správně..

Miro

Dobré ráno, pane premiére.

Hezky česky

To jsem zvědav jaký byrokratický pokyn přijde, solární baroni čerpají desítky miliard za desetkrát dražší prodej proudu a tady se děje rozruch pro pár cetek.
Očekávám, že nová regulace bude stát nějakou tu stovku milionů ročně, aby se ušetřilo pár jednotek. Ale občan bude spokojen a koza zůstane celá…

Jiří Voseček

Ten Bureš je geniální. Ze svého průseru jeho PR ještě udělá to, jak vyřeší chování zlých soukromníků a pěkně jim zatne tipec.

Miro

Řeší problém kterérmu sám dopomohl na svět.

Dalibor

to je klasika. Politik něco prosadí a prezentuje to jako úspěch. Když se to zvrhne, on to myslel dobře a ti druzí to zneužili. po chvíli tentýž politik upraví – opraví – modifikuje a opět je to úspěch. Tzn oprava vlastní chyby se ocení dvakrát!

Manitou

Traťová sleva bydliště – škola určitě ano.
Ale proč dávat slevu důchodcům? Aktivním důchodcům těch 50% dříve stačilo, teď se motají prakticky všechny vykopávky 65+, kteří jezdí jen sem tam a zavazí.

bindera

I ty jeden mladiku, třeba budes mít štěstí a také se dozijes. Pak se třeba naučíš slušnosti. Dojdi si za tátou, ať ti nafackuje, snad ještě není pozdě.

Manitou

Všechno nebo ještě něco? 😆

jal

Nebylo by nejlepší důchodce zakázat? Tak vám užírat chlebíček, pracně vydobytý poflakováním na studiích.

Manitou

Dobrý nápad! Jako na Slovensku. Určitě množství jizdenek na spoj a je to. Zbytek za plnou cenu.

navratp

Myslím, že to není student.

Dalibor

Táta je dávno po smrti, s Manitouem souhlasím. Sleva doněkud někam, adresná, proč ne. Sklidem na dojíždění do práce, do školy. Pološný slevy , proboha proč? Aby lidi bezúčelně cestovali, když je to zadarmo (LE)?? v tom nevidím žádný prospěch pro společnost.

Martin Nosek

Pevně věřím, že až dosáhnete důchodového věku, zastřelíte se, abyste náhodou nezavazel 🙂

Manitou

Pokud budu aktivní důchodce, to jest nebudu sotva lézt (příhoda z minulého týdne: Osoba z této slevové skupiny, vybavená, samozřejmě, trekovými holemi, nebyla schopná vylézt z vagónu typu Bdtee, svalila se na perón, jako pytel brambor a skutálela do kolejiště, odkud ji potom tahali cestující + průvodčí, takže zpoždění a tak dále.), potom občas zavazet budu. Jestliže budu pajda viz příběh, nebudu zabírat místo jen abych využil slevu.

Zlínka

Fuj, je mi z vás na zvracení. Víc nemá cenu říkat. Až vám bude těch 65+ tak doufám, že do vás taky budou vaše děti kopat.

Manitou

Doporučuji něco na žaludek. 😀

Paja

Možná kdybyste nedoufal, že se ostatním bude dít něco zlého, nemusel byste mít problém se žaludkem (a ostatní s vámi).

Paja

Sice to nebude populární, ale od zavedení slev jsem si všimnul, že se zvýšil počet starších cestujících např. z Pardubic do Brna v RJ. Kafe zadarmo, noviny taky, jízdenka je stojí pár drobných, takže je ekonomičtější se projet vlakem než si jít koupit noviny a kafe.

jan

Taky budeš..

VRT

Tak už je líp?

V. K.

Já bych byl zejména proto, aby se hlavně omezili na cestu z bydliště do školy a pro důchodce třeba do okresního města. Sociální opatření by zůstalo a náklady výrazně klesly.

Patrice

A hlavne jen v nejnizsi vozove tride.

Paja

Do okresního města? No to je dobrej vtip 🙂 To by fungovalo opravdu náramně 🙂

Alexandr

„Ministerstvu dopravy se navíc nelíbí postup Leo Expressu, který cestujícím s nárokem na slevu vrací všechny peníze formou kreditu. Cestujícímu se slevou je tak jedno, kolik je základní cena jízdenky, protože jede v podstatě zadarmo.“ Pokud dopravce LE evidentně porušuje vyhlášku, tak snad není problém udělat u něj přepadovou kontrolu a po zjištění výše uvedených nedostatků napařit pokutu ve výši 3 % ročního obratu společnosti. Pak Leoše tyto hry brzy přejdou. Podobně by se dalo postupovat u RJ, který poskytuje slevy i ve vozové třídě Relax. Tam by stačilo přestat proplácet slevy ve třídě Relax a donutit dopravce, aby slevy… Číst vice »

SaulGoodman

Tak problém je asi v tom, že ji evidentně neporušuje, že. Kdyby to bylo tak evidentní, tak se neřeší zastropování a už se to dávno vyřešilo pokutou.
Dopravci nejsou ti, na které bychom měli nadávat. Oni zcela logicky využívají maximálního rozsahu toho, co jim zákon umožňuje. Je to nemorální? Možná, ale určitě je to z jejich hlediska ekonomické jednání, kterému se nelze divit. Stát je ten, kdo má kvalitně formulovanou legislativou těmto věcem zabránit.

Tohle je obecně taková oblíbená zkratka, že někdo zneužívá skulin v zákoně. Ne, on je pouze využívá, ty skuliny tam primárně neměly co dělat.

Petr

RJ je pro mě v pořádku . Tam beru za první třídu jen business . Zbytek jsou různé druhy dvojek , maximálně low coast trojka. Sleva je na vše mimo jedničky. Za mě o.k.

Karel

A není i buzinec oficiálně dvojka?

Sinep Anigav

“ low coast“ je milý překlep od low cost. Angličtináři prominou, šlo by to volně přeložit jako ´Nábřeží Ludvíka Svobody´?

Dalibor

Vzhledem k tomu, že porušení vyhlášky dostu LE ani RJ nikdo neprokázal, pak to asi nebude tak horký, že.

Dominik

Že je třeba maximální cenu jízdenky zastropovat je fakt, stejně jako by bylo záhodno uvažovat o snížení (třeba na 50%), ne však zcela zrušení, této slevy.
Ale pak tu je druhý zajímavý paradox, studenti svorně tvrdí, jak slevy nepotřebují, ale všichni je využívají, místo toho aby si tedy koupili plnou jízdenku a tedy ušetřili peníze ze státního rozpočtu (když sami říkají, že ty peníze by šly využít lépe).

Anonym ze severu

A kdo by si kupoval dražší jízdenku, když může jet za levnější? Chlape, myslete trochu 😉 To taky koupíte rohlík radši za 2:50, když ve vedlejším krámu je mají za 1 korunu? A když chcete koupit jakýkoliv produkt tak taky nehledáte, ve kterém obchodě je zboží levnější a jaký způsob dopravy bude levnější? Není to třeba podobné? 🙂

Riki

Radší si koupím rohlík za 2,50 co se dá jíst, než za korunu co se jíst nedá.
A když chci jízdenku tak s místenkou a nejlépe ve vlacích vyššího typu povinnou, aby se nade mnou neklátili ani důchodci a ni studenti. Chápu, že většinové „stádo“ se rozhoduje dle ceny a ne jinak.

Zlínka

Přesně tak, vybírám podle kvality, ne podle ceny. Rohlík za korunu je šmejd.

Paja

A jak lze tuhle vaší myšlenku aplikovat na ty slevy na dopravu?

Jiřík

Přijdete do obchodu a tam najdete v jednom regálu rohlíky (všechny mají stejnou velikost a byly upečený podle jedný a tý samý receptury jednou a tou samou pekárnou). Vlevo na regále bude viset cena 1.- Kč za kus a vpravo cena 2,50 Kč za kus. Předpokládám, že vy zaplatíte 2,50 Kč za kus, protože ty za 1,- Kč jsou šmejdy.

Dominik

Dobře já jim to neberu, jen ať pak do médií nevykřikují, my je nechtěli, nám byly vnuceny, jelikož tak to opravdu vypadá.
U vás je možná na prvním místě cena, u mě ne, nepůjdu o ulici dál jen proto, že rohlík stojí o korunu méně. Prostě mám svoje vyzkoušené a to kupuji, někde to je lacinější jak jinde a jinde zase dražší, ale vím, že kupuju to, co mi chutná (a ne, milionář opravdu nejsem).

Jaaa

Pokud máte tentýž produkt za dvě ceny, vezmete si vždy tu vyšší, jen proto, že jste na ni zvyklý? Když najdete tutéž službu na nějakém slevovém serveru za polovic, tak si řeknete „ne, nebudu toho obchodníka obírat“?

Jezdím na režijku i FIP, přestože podle mne dává stát na dopravu málo a špatně. A přesto to, že neplatím plnou taxu, nevnímám jako morálně špatné.

Dominik

Nejezdím o kilometr dál do vedlejšího krámu, jen proto, že jsem v letáku zahlédl, že můj oblíbený produkt mají o 3,- levnější, než tam, kde nakupuji běžně. Stejně jako maso nakupuji u řezníka, i když v supermarketu ho zrovna mají v akci o 20,- levnější.
A slevových portálů jsem nevyužil ani jednou.
Já neříkám, že je morálně špatně využívat slev, benefitů, atd…, ale je minimálně zvláštní křičet, já slevu nepotřebuji, ale z vesela ji využívat. Takto to vypadá, jakoby ty chudáky studenty, někdo nutil tu slevu používat.

navratp

Studenti opravdu říkají, že slevy nepotřebují. A mají pravdu. Ale chovají se ekonomicky. A to je správně.

navratp

P.S. Šetření státního rozpočtu poraďte Anofertu.

Anonym ze severu

To je škoda slov, oni mluví vlastním jazykem 😂

PeMIČ

V první řadě bych se zeptal rodičů zda studenti potřebují slevy nebo ne!

Dominik

A není to jen alibismus?
Já neříkám, že se člověk musí chovat neekonomicky, ale ať pak do médií nevykřikuje, že tyto slevy nepotřebuje a že se peníze dají použít efektivněji. Vždyť je nikdo nenutí ty slevy využívat, protože takto to vypadá, že ano.

Paja

Pane, v TV se neustále brečí jak jsou důchodci chudý. Moje babičky obě tvrdily, že mají důchody dost vysoké (celý život v dělnických profesích). Takže to znamená, že byly nemorální a měly část důchodu vracet státu? Co vy alibisto?

Dominik

Ne, a nevím jak to souvisí s jízdným. Důchody mají jaké mají, dle výše platu a dle odpracovaných let.
Navíc jsem je neslyšel vykřikovat, že slevy nepotřebují. Studenti vykřikují, že to nepotřebují, tak ať to nepoužívají, jinak to vypadá, jako že ty chudáky to někdo nutí využívat.
Je to stejné, jako s pátečními protesty, chodí demonstrovat za klima, ale uhlíkovou stopu zanechávají větší, nebo, jak řekl jeden profesor, protestují za klima, ale neumí zalít kytky ve škole.

Anonym ze severu

Pája: Párkrát se mi stalo, že aniž bych předkládal jakýkoliv doklad, tak jsem automaticky dostal studentskou jízdenku. Pravda, je to už chvíli ale stejně, svět je divný.

Ad rohlíky: Když oba kdy budou ÚPLNĚ stejné a každý bude stát jinou cenu, který vezmete? To jsou taková pravidla fyziků- ideální plyn a další

Dalibor

Já? Vezmu grahamovej, páč ten má víc vlákniny a menší glykemický index.

Sitgestravel

Jojo, statni kasa prazdna, tak je trochu treba zacpat diry v rozpoctu. Uvidime, co Kremrole vymysli.

Rossec

Kremrole vymyslí to, co řekne Bureš.

Hrackalw

Zarážející je že se to pan premiér dozvěděl pry až teď cestou do Brna. Přitom to jak soukromníci zneužívají tyto slevy se ví již dávno. A nic se nedělo. A také to že se s touto možností zneuziti vůbec nepocitalo již při zavedení slev. To si někdo asi neuvědomil že jsme v Čechách kde se vyj….. se vsim protože my Češi to máme v povaze 😀.

Hrackalw

To je téměř stejné jako kdybych já nepočítal že po výstraze bude červená a pak se dost divil že tam byla a já ji projel 😀.

Sitgestravel

Nemusite mluvit tak opatrne, pan premier sam to ma v povaze.

Y.K.

To rozhodně není jen věc Česka a Čechů. Když stát vymyšlí nějaký systém, musí mít také vymyšlené hranice a kontrolní mechanismy. Tohle byl populistický nepromyšlený nápad a podle toho o vypadá. Dopravci dělají jen to co jim regulátor dovolí a byli by proti sobě, kdyby nedělali, když to má byorokrat na háku a přijde mu to OK.

Jinými slovy, stát podnikatele nešetří, není tedy pro ně důvod, proč by měli sami od sebe šetřit stát tam kde si sám určuje pravidla.

Karel

Inu pokud někdo neumí do pěti počítat, tak nastaví podmínky a pak se diví.

Paja

Já myslím, že pan premiér ví o tom jak se tady dá vyjebávat s dotacema velmi dobře. Možná mu jen nedošlo, že to ví i další lidi.

koleyy

Dopravci čerpají prachy tam, kde jim to zákon dovolí. Jiní čerpali jinde, kde jim to jiné zákony dovolily.

pony

> Dopravci, zejména Leo Express

nejsem si moc jistý jak moc těch jejich pár spojů z těch pět miliard udělá, i kdyby to dojili horem dolem (což nerozporuju, že možná dělají)

Netris

Jedná se zhruba o 2 % z celkové výše kompenzací (115 mil. Kč z 5,6 mld. Kč)

MiKi

Zrušit bez náhrady. Stát ušetří a trh se narovná.

Medvěd

Stát neušetří, dávili ČD v rozvoji a nyní je to vidět. Málo vagonů, mašiny jsou akorát do důchodu, tratě nenarovnaný, firmy se perou o zaměstnance.

Dáda

Jé, agent Bureš objevil Ameriku!!!