LOT 3a leaderboard

Stát zvažuje strop pro výpočet kompenzací za slevy, spor s Leo Expressem dál trvá

Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express. Foto: Leo ExpressJednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express. Foto: Leo Express

Ministerstvo dopravy vnímá podle svého vyjádření fakt, že musí některým dopravcům kompenzovat v přepravních špičkách za jízdné vybraných cestujících výrazně

Ministerstvo dopravy vnímá podle svého vyjádření fakt, že musí některým dopravcům kompenzovat v přepravních špičkách za jízdné vybraných cestujících výrazně vyšší částky, než je na trasách zvyklé. Ve hře je proto stanovení stropu ceny pro výpočet kompenzace podle státního jednotného tarifu nebo maximální ceny za kilometr.

„Zvažujeme možná řešení. Ta jsou však značně omezená, protože dopravce stanovuje cenu ve vlastní kompetenci a v souladu s cenovými předpisy,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková na dotaz, zda ministerstvo řeší, že v přepravní špičce doplácí dopravcům často i několikanásobek běžné ceny jízdného na vybraných trasách. Podle legislativy EU má stát povinnost kompenzovat ztrátu vzniklou nařízením slev, což je rozdíl v ceně jízdného se slevou a bez.

Podle Rezkové jsou dvě možnosti omezení problému výrazně vyšších kompenzací: nařízení slev pouze na jízdenky státního jednotného tarifu nebo nařízení slevy ze všech druhů jízdného s tím, že bude limit částky slevy nastavený podle jednotlivého jízdného. Ministerstvo současně pro lepší pochopení přidalo přehnaný příklad: jednotné jízdné plnocenné (na vzdálenost „x“ km) = 40 Kč, zlevněné jízdné = 10 Kč, sleva = 30 Kč. Dopravce na tuto vzdálenost bude mít „vlastní“ jízdné 100 Kč, ale nařízená sleva bude pouze do 30 Kč. „Od nás dostane 30 Kč a cestující pojede za 70 Kč,“ dodala Rezková.

Podle vyjádření ministerstva mají ale obě varianty řadu nevýhod, které dopadnou na dopravce (problém s komerčními spoji u první varianty) nebo cestující (nedostanou slevu všude, nebo bude sleva nižší) nebo i na stát (jednotné jízdné je vyšší, než komerční jízdné dopravců).

Ministerstvo uvedlo, že „letecký tarif“, tedy dynamickou tvorbu jízdného používanou společností Leo Express, nezpochybnilo ministerstvo financí, které dohlíží na regulace ceny jízdného ve veřejné dopravě.

Mezi ministerstvem dopravy a Leo Expressem ale dále běží spor ohledně způsobu, jakým Leo Express ke slevám přistupuje. Firma vrací cestujícím se slevou uhrazenou část jízdného. Pasažérům je tak v podstatě jedno, kolik stojí základní jízdné, protože cestují zdarma. „Tato věc je stále ještě v řešení; LEO Expres navrhl úpravu, která pro nás ale stále není akceptovatelná,“ uvedla Rezková. Identický systém, v kterém se jen nešroubují ceny do několikanásobku běžných cen, má rovněž FlixBus.

Tagy kompenzace za slevy LEO Express státem nařízené slevy od 1. září
105 komentářů