Autobusy Dopravci Železnice

Stát zvažuje strop pro výpočet kompenzací za slevy, spor s Leo Expressem dál trvá

Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express. Foto: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express. Foto: Leo Express

Ministerstvo dopravy vnímá podle svého vyjádření fakt, že musí některým dopravcům kompenzovat v přepravních špičkách za jízdné vybraných cestujících výrazně vyšší částky, než je na trasách zvyklé. Ve hře je proto stanovení stropu ceny pro výpočet kompenzace podle státního jednotného tarifu nebo maximální ceny za kilometr.

„Zvažujeme možná řešení. Ta jsou však značně omezená, protože dopravce stanovuje cenu ve vlastní kompetenci a v souladu s cenovými předpisy,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková na dotaz, zda ministerstvo řeší, že v přepravní špičce doplácí dopravcům často i několikanásobek běžné ceny jízdného na vybraných trasách. Podle legislativy EU má stát povinnost kompenzovat ztrátu vzniklou nařízením slev, což je rozdíl v ceně jízdného se slevou a bez.

Podle Rezkové jsou dvě možnosti omezení problému výrazně vyšších kompenzací: nařízení slev pouze na jízdenky státního jednotného tarifu nebo nařízení slevy ze všech druhů jízdného s tím, že bude limit částky slevy nastavený podle jednotlivého jízdného. Ministerstvo současně pro lepší pochopení přidalo přehnaný příklad: jednotné jízdné plnocenné (na vzdálenost „x“ km) = 40 Kč, zlevněné jízdné = 10 Kč, sleva = 30 Kč. Dopravce na tuto vzdálenost bude mít „vlastní“ jízdné 100 Kč, ale nařízená sleva bude pouze do 30 Kč. „Od nás dostane 30 Kč a cestující pojede za 70 Kč,“ dodala Rezková.

Podle vyjádření ministerstva mají ale obě varianty řadu nevýhod, které dopadnou na dopravce (problém s komerčními spoji u první varianty) nebo cestující (nedostanou slevu všude, nebo bude sleva nižší) nebo i na stát (jednotné jízdné je vyšší, než komerční jízdné dopravců).

Ministerstvo uvedlo, že „letecký tarif“, tedy dynamickou tvorbu jízdného používanou společností Leo Express, nezpochybnilo ministerstvo financí, které dohlíží na regulace ceny jízdného ve veřejné dopravě.

Mezi ministerstvem dopravy a Leo Expressem ale dále běží spor ohledně způsobu, jakým Leo Express ke slevám přistupuje. Firma vrací cestujícím se slevou uhrazenou část jízdného. Pasažérům je tak v podstatě jedno, kolik stojí základní jízdné, protože cestují zdarma. „Tato věc je stále ještě v řešení; LEO Expres navrhl úpravu, která pro nás ale stále není akceptovatelná,“ uvedla Rezková. Identický systém, v kterém se jen nešroubují ceny do několikanásobku běžných cen, má rovněž FlixBus.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr Nick
Host
Petr Nick

výborné shrnutí problému i se zmínkou o tomto serveru má čerstvě na Aktuálně pan Martin Veselovský i se skvělým koncem .. kdo chce, najde si to, nechci sem dávat link

Hezky česky
Host
Hezky česky

Tolik boje o pár šupů – tak co, stát to propálí někde jinde ve stejném gardu. Zdejší mediální tláča jen dosáhne toho, že dopravci budou mít méně peněz na investice, ukázkové střílení se do nohy.
Mravokárci pak dosáhnou toho, že systém zrobustní, bude komplikovaný najmou se noví úřednicí, IT systémy, založí se nový odbor, bude se pilovat strategie a propálí se toho x-krát více..

Novotny
Host
Novotny

Proc stat a potazmo Pardubicky kraj v ramci dopravni obsluznosti na casti trati umoznil financovat otevrene tohoto predatorskeho dopravcea a jeste jim dotuje ztratu za nehorazne predrazene jizdenky. Doufam ze tento prispevek admin nesmaze a lide mi daji za pravdu, ze ta cena za jizdenky je nastavena nesmyslne vysoko.

Martin
Host
Martin

Mnohem lepe by stat udelal, kdyby se snazit cilit investice do zeleznicnich trati tak, aby na nich zvysil konkurenceschopnost zlepsenim dojezdovych casu, tak aby byly atraktivni, vice trati by tak mohlo byt mene dotovano nebo i vubec, lidem by se vice vyplatilo jezdit vlakem a mene by zatezoval silnice automobilovou dopravou,… Jeste lepsi by bylo, kdyby dal stat dohromady zakon o liniovych stavbach vcetne jasne danych terminu a zrychlil tak schvalovani staveb a jasne uvolnil potrebne prostredky z rozpoctu… To, ze mame krajske usporadani podle komunistu z 50 let, ktere sami komunisti pak zmenili, je chybou, ale pokud sveril krajum… Číst vice »

HonzaX
Host
HonzaX

Krajské uspořádání za komunistů mělo 10 krajů včetně 3 slovenských. Kolikpak jich máme dnes? Pidi a mikrokraje jako KarleVarle a Liberec jsou krásným příkladem.

Martin
Host
Martin

Nemel se stat do toho michat, populisticka rozhodnuti temer vzdy jsou problemova,… Co bylo spatneho na puvodnim systemu slev? Akorat zvysil vydaje statu a ted resi jak z toho ven…
Totez s kraji a chaosu s tim vznikleho, …

BoH
Host
BoH

„Zvažujeme možná řešení. Ta jsou však značně omezená, protože dopravce stanovuje cenu ve vlastní kompetenci a v souladu s cenovými předpisy,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková // Kecy. Stát si stanovuje podmínky kompenzací, takže on může ovlivnit všechno. Jen musí chtít a ne se vykrucovat.

Y.K.
Host
Y.K.

Jejich peníze to nejsou. Klasický úřední přístup, my si to nevymysleli, to vláda, možná by to tak jako chtělo pořešit, ale moc se nám do toho nechce.

Gajda
Host
Gajda

Ono asi nejlepší by bylo, kdyby se to prvně promyslelo a pak až schválilo a spustilo, ale bylo potřeba rychle a zalíbit se a tak na to nebyl čas a vzniklo co vzniklo. Nicméně tady jde oproti tomu kdyby se to promyslelo versus co funguje o miliony, nakonec to stálo za ten rok o trošku míň než se plánovalo, ale těch věcí co platí stát a fungujou podobně úžasně je daleko víc a tam už to není jen o milionech.

Gremli
Host
Gremli

Kdyby už MD mělo jednotný železniční tarif, bylo by jasné, co je strop. 75% tohoto tarifu.

Další věc je dopravní obslužnost (slevy mají smysl, děti pojedou do školy a důchodci třeba na nákup) a zcela komerční spoje (mají smysl slevy i zde, nebo je to jen dotace dopravcům?).

Podstatné je mít kvalitní dopravní obslužnost jako celek. Ideálně takový, ze kterého neodchází žádné peníze bokem. Funguje-li jako celek, můžou částečně výdělečné linky dotovat ty prodělečné. Pokud se tento systém rozsype, zisk z těch výdělečných jde někomu do kapsy a na prodělečné se doplácí víc.

Speedy
Host
Speedy

Nejlepsi reseni je tenhle populistickej nesmysl konecne zrusit. Cim driv tim lip.

Y.K.
Host
Y.K.

Oni by to nejraději nechali na příští vládě, přece si nesníží popularitu, cíl tohoto nákladného opatření.

LWQ
Host
LWQ

Nechci byt nutne za rebela, ale co slevy zrusit hned a uplne?

Gajda
Host
Gajda

6 miliard nesystémově vyhozenejch ke koupi voličů. Já to tomu Leošovi přeju, že si to takto hezky dokázal ohnout ve svůj prospěch a doufám, že s tím nikdo nic neudělá. Tadle vláda dělá bordel v čem se dá, ze státního se platí předražený kdeco, tak proč tu teď řešit lístek do Ostravy za 1000 u jednoho malýho soukromýho dopravce. Co si vymysleli, to mají, a jeden se rozhodl to využít co to jde. I on ale má nastavenej strop, sice v economy na 1199, ale má. A proč by vlakem s cca 300 místy, kde třeba v okolí Vánoc reálně… Číst vice »

vydra
Host
vydra

Zrušením slev omezíte mobilitu značné části cestujících. Není to vyloženě odrbávání státu, ušetřené peníze na jízdném cestující vynaloží zase jinde, a státu se vrátí třeba ve formě DPH.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

To je fakt štěpná myšlenka. Ve stejný logice by mi moh stát zadotovat naftu do auta a já bych mu to vrátil v DPH z kaviáru a Moet Chandonu, ktrejma bych se cpal na vejletech.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Pokud je problém se švindlováním pomocí nějakých Leo bodů, tak proč se ty různé podvodné ČD a LEO body nezatrhnou, buď totálně, nebo tak, že by se sleva vypočítávala z čisté ceny jízdenky po odečtení hodnoty poskytnutých ČD bodů?? Ale to by asi bylo příliš logické nebo jednoduché … .

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

ČD body fungují správně. Za lístek v hodnotě 200 Kč dostanete jako slevový cestující 5 bodů. Tím se pro studenty stávají zbytečné, protože pro jízdenku do 2. třídy musíte projezdit přes 8 tisíc korun. LEO to má trošičku výraznější.

babilon
Host
babilon

Za lístek v hodnotě 200 Kč zaplatím jako student 50 Kč a získám 5 bodů. Pro jízdenku za 200 bodů tak potřebuji utratit 2000 Kč bez ohledu na to, jestli jsem student nebo plně platící.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Tak jasně stanovit, jak velký podvod je ještě správně, a jak velký už špatně … .

babilon
Host
babilon

Problém není v tom, že dopravci něco vracejí – to je v byznyse poměrně běžné – i kdyby to byl třeba dvojnásobek zaplacené částky. Problém je na straně státu, který bez rozmyslu platí.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

1. Že je to běžné, neznamená, že to není podvod.
2. Podvod je, pokud se vrací, třeba částečně, někomu jinému, než fakticky platí (týká se třeba i benzinky s obědem zdarma při načepování kamionu).
3. Samozřejmě chyba státu, když takovéto podvody trpí, platí nebo i sám dělá (u ČD bodů to zvládá všechno).

babilon
Host
babilon

1. To, že si myslíte, že je to podvod, neznamená, že je to podvod.
2. Leo vrací zákazníkovi peníze, které on zaplatil. Ne peníze někoho jiného.
3. ČD body tady byly dávno před Babišem, po zavedení slev se na přidělování bodů nic nezměnilo. I kdyby slevový cestující dokázal získat z 1 bodu 2 Kč, tak pořád musí zaplatit 20 % plné hodnoty jízdného. A kromě toho, viz bod 1.

Manitou
Host
Manitou

Pane Jůza, mám z diskusí dojem, že jste ve skupině osob, které dotujeme lístky.

Tronda
Host
Tronda

A to nejen formou státních slev, ale i zajišťováním přepravy v ZDO za nízký paušál u toho největšího dopravce pro zaměstnance a rodinné příslušníky několika státem vlastněných firem.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Vedle, jak ta jedle. A taky to není moc k věci. A taky, pokud chcete zkusit, aby se Vám druhý blíže představil, slušností je nejdřív se sám blíže představit, pane Tronda. Ale snad je tato diskuse určena spíš ke věcné diskusi?

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Ty už se jdi ale opravdu léčit Trondo.
Ani ty nové prášky evidentně nezabírají

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

1. Jistě, ale poměrně podprůměrně. A tou skupinou je skupina všech cestujících používajících veřejnou dopravu objednávanou státem, kraji a obcemi.
2. Váš příspěvek není příliš k věci. Pokud chcete zkusit, aby se Vám druhý blíže představil, slušností je nejdřív se sám blíže představit, pane Manitou (ani nevím, jestli je to Vaše vlastní jméno, nebo příjmení, ale hezké … ale na Gotta nemáte)

Dominik
Host
Dominik

Leo toho zneužívá, že 75% ceny lístku zaplatí stát a 15% student, jenže on těch 15% vrací na tu jejich kartu, takže student jede prakticky zadarmo a leo nadsazuje ceny, takže od státu dostane místo 100,- třeba 500,- a o to jde.

Tronda
Host
Tronda

A kdo platí těch zbylých 10%???

Dominik
Host
Dominik

Pardón překlep, mělo tam být 25%.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

O tom, že to Leo dovedl k dokonalosti, snad není pochyb. Vzhledem k dosavadním hospodářským výsledkům je Leo mimo podezření, že by nadsazoval … že také někdy vydělá a smázne zlomeček své dosavadní ztráty, je zcela přiměřené. Mimochodem: u ČD 1 km stojí 11 Kč, u pražských tramvají přejetí přes křižovatku 24 Kč. To jsou skutečně nadsazené ceny.

babilon
Host
babilon

A jaká je hodnota ČD bodu?

Robert
Host
Robert

Oproti LEO korunám téměř zanedbatelná. Vytahuje se to tady naprosto účelově aby se zamlzila zlodějina LEO.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Tak pokud není definováno, do jaké velikosti jsou podvody tohoto typu správné, tak to pochopitelně někdo zkouší méně drze, a někdo drzeji. Ale podstata je stejná.

Dominik
Host
Dominik

Co je na ČD bodech podvodného? Zákazník dostanu desetinu z ceny co zaplatil, tedy pokud zaplatil 169 Kč, tak dostane 16 bodů, co je natom podvodného? ČD účelově nezvyšují ceny, aby na státních slevách získali co nejvíc, jako to dělá Leo.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Máte pravdu, ČD body v současné podobě by se měly prostě jednoznačně zatrhnout kvůli nejednoznačné hodnotě bodu, se kterou tedy nelze dál počítat, a to bez ohledu na to, že jich osobně několik stovek mám.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Ty asi budeš ze zkumavky, že nemáš prarodiče, co? Každopádně ji pořed pooužitím zapomněli vyplácchnou, takže vznikl mrzák – duševní.

J.L.
Host
J.L.

A to píšete komu?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

To byla odpověď na Manitoua, kterej se ale mezitím smazal. V příspěvku šlo o to, že geronti maj sedět doma a nesrat lidi, jako je on.

Lemmy
Host
Lemmy

Ano, ať to zastropují a neřeší třídu – konečně se bude dát cestovat zase s dětma v jedničce a u slabších povah (Regiojet) i lůžkem, kam RJ předposraně žádnou slevu nedává…

Novotný
Host
Novotný

Tohle se mělo vyřešit již při zavádění slev. Legislativa je špatně nastavena už od začátku a stát na tom výrazně prodělává. Defacto na tom vydělávají jen někteří cestující Leo expresu ve věku do 18(26) nebo nad 65 let, s nárokem na slevu. Běžní cestující mimo tuto skupinu za tu ceun, například Praha -Pardubice za 400 Kč ve špičce, tímto dopravcem nepojedou. Je to veřejná dotace, kterou platí daňoví poplatníci, kteří vlakem třeba ani nejezdí. Zastropování ceny jízdenek podle státního tarifu by problém vyřešilo. To samé ta dotace na vlaky od Pardubického kraje pro tuto firmu jen na konkrétní úsek komerčního… Číst vice »

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Problém by se vyřešil, kdyby Leo konečně zkrachoval. Místo toho mu takhle Ministerstvo dopravy zajišťuje cash flow.

Petr
Host
Petr

Problém by se vyřešil, kdyby se zrušily ty populistické slevy.

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Ty slevy moc nechápu, dřív se jezdilo bez slev v takovém rozsahu a taky se jezdilo.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Vy se na to snažíte jít rozumem, což je obtížné.
Slevy nelze chápat mozkem, ale žaludkem – to je totiž orgán, kterým burešovi voliči přemýšlí.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

A z Aše až do Čierné nad Tisou to stálo celých 100 Kčs + ještě 16 Kčs rychlíkový příplatek, případně 20 Kčs za lehátko; krátké vzdálenosti byly pod jednu korunu.

Anonym
Host
Anonym

No jo, jenže Kčs měla jinou hodnotu než dnešní Kč.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Ano, téměř všechno se cenově nafouklo, železniční jízdné ale patří mezi ty více nafouknuté.

Jakub
Host
Jakub

A taky se nafoukly mzdy… V přepočtu by pak vyšlo, že v poměru plat/cena to bylo tehdy někdy méně a někdy násobně dražší, než je tomu teď… Kdykoliv si někdo stěžuje (pardon, pokud tomu tak není…), jak bylo dříve levněji, tak je třeba vidět i tu druhou část…

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Ale jo, po poslední vlně nárůstu mezd možno přibližně konstatovat, že ode mnou vzpomínané doby běžné vlakové jízdné zdražilo asi 10x, a mzdy také, zatímco potraviny spíš tak tří až sedmkrát – podle mého odhadu a zkušeností, jestli má ČSÚ údaje serióznější, nevím. A vždycky platilo: Budou v komunismu peníze? U někoho ano, u někoho ne.

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

To se pletete pane, já jsem mladší generace, já ještě to, co uvádíte, nepamatuji.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Nepletu, psal jste „dříve“, nikoli „za mých mladých let“.

Heki
Host
Heki

A plat byl 2000 hrubého jste jaksi zapomněl dodat……že.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Máte pravdu, viz asi o 3 výše.

Přemek
Host
Přemek

Jaká je procentní sleva z důvodu cenové regulace, taková má být kompenzace. U slev, které jsou z rozhodnutí dopravce, není důvod ke kompenzaci. Jak prosté, milý Watsone.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Asi jste to nepochopil. Tady žádná „sleva z rozhodnutí dopravce“ nefiguruje. Spíš je to přirážka.

Jirka
Host
Jirka

A co tak proplácet pouze vlaky kategorie Os a R? Není potřeba proplácet Ex, EC, IC, SC a podobné, když se dá pomocí rychlíků a osobáků dostat kamkoliv. Je to sice lehce pomalejší (praha – ostrava asi o hodinu), ale myslím si, že férovější pro plně platící zákazníky.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

To by stejně nepomohlo. Najednou by měli všichni kategorii R. 🙂

Jirka
Host
Jirka

No ještě jsem zapomněl dodat, že by se omezilo používání R pouze na rychlíkové linky Ministerstva dopravy.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

To by bylo diskriminační. Nemůžete mít otevřený trh a zároveň dotovat jen jeden druh spojů.

Vbb
Host
Vbb

Jako na Slovensku? Dotované cestování jen ve vlacích ZSSK? A soukromníci – pěkně vybírejte plnou cenu, nebo si slevy zaplaťte ze svého?

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Tak by přibylo mezistátních komerčních zrychlených spojů v kategorii Os. …

berda
Host
berda

A jsme u toho. Proplácení slev by se mělo konat jen v případě základní dopravní obslužnosti – stát ji platí, stát si určuje. A pokud možno ještě stropováno cenou „národního“ tarifu, bohužel stále ještě neexistujícího. Nařizování slev ve vlacích provozovaných na komerční riziko dopravce slevy nařízené státem nepatří – chce-li je dopravce nabízet, tak na vlastní riziko, bez žádných kompenzací. Hotovo, tečka. „Vychcanost“ dopravců, ať už jsou modří, žlutí, zelení, černí nebo kýhovýra by byla radikálně omezena. A to nemluvím o vůbec tom nejzákladnějším: tuhle populistickou pětasedmdesátiprocentní koblihonávnadu vůbec zrušit.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

V zásadě logicky správně. Ale v současnosti jednak není jasná natož logická hranice mezi základní dopravní obslužností, a nadstandardem, a jednak ji neplatí jen stát, ale i kraje, obce a podniky. Ale to by neměl být důvod, proč to takto logicky nejde, ale měl by se hledat způsob, jak to tak udělat. A aby to nebylo pořád stylem: většině bude zajištěno za výhodných podmínek, menšina má smůlu …. tak nějak totiž teď je základní dopravní obslužnost definována …. většinu lidí dopravit do práce, škol atd. … aspoň v současnosti už i nazpátek, a tak se to i v praxi realizuje.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Kraje a obce nejsou stát?
Pořád to jsou jedny a ty samé penize

David Brzeźniak
Host
David Brzeźniak

Tento příklad „x“ by samozřejmě nebyl špatný, ale státní slevy by scela ztratili význam. Dopravci si sami musí sáhnout do svědomí.

PetrB
Host
PetrB

Kdyby tento druh slev stat nezavadel, nikdo by dnes nemusel vymyslet jak z to ted ven. At stat tyto slevy zrusi a bude klid…

J.L.
Host
J.L.

To by ovšem stát nesměli řídit volení politici a, jak známo, osvícení diktátoři jsou nedostatkovou komoditou.

Přemek
Host
Přemek

Když je příjmově rozdělená společnost na úzké elity a široký dav, tak je stát jediný účinný element, který muže toto nespravedlivé rozdělení zmírnit. Přinejmenším starobní důchodci mají odpracováno a nárok na zvýhodnění, pokud si důchod nedoplňují vlastním příjmem na původní předdůchodovou úroveň a studující, kteří mají studovat a ne si plnohodnotně vydělávat. Zbývají vyslovené marginálie (např. ZTP), u nichž slevy nikoho nezabijí. Pochopitelně to vyžaduje identifikaci a účinnou eliminaci parazitů.

Paja
Host
Paja

Ale studenti i důchodci měli značné slevy i předtím. O ZTP nemluvě. Problém není ve slevách pro určitě skupiny, ale v této podobě slev.

Speedy
Host
Speedy

Nikdo nema problem s tim castecne zvyhodnit ty, co si to nemohou dovolit. Ale rozumne proboha. Cesty do skoly at zvyhodnene jsou. Ale proc stat plati penize na vylety mladych o vikendech a prazdninach? A 75%? Normalni pracujici clovek si pak ve vlaku ani nesedne na ukor tech co plati ctvrtinu toho, co on. Pripada vam to normalni?

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

I ty výlety jsou důležité – i pro ty z chudších poměrů. Možná mám štěstí, kde kdy jezdím, ale to, že by ve vlaku nebylo kam sednout, pamatuji naposled v roce 1981 … no, možná mi něco z paměti vypadlo, jistě mám také to štěstí, ale rozhodně většinou by ty vlaky jely stejně tak jako tak, pokud by je pro malé využití nezrušili …

Speedy
Host
Speedy

Presne tak. Reseni je jednoduche, zrusit vsechny babisoviny a bude pokoj a klid.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

To brzo, tak ještě řešit ty tři vozové třídy u Regiojetu.

noerf
Host
noerf

Hodně štěstí: Vozové třídy u Regiojetu řešit nemusí. Pokud bude stanovena maximální cena za kilometr, tak to bude jednoznačné. Podle současných úprav vychází maximální cena pro trať Praha – Ostrava na necelých 500 Kč, což Regiojet splňuje ve špičce ve všech třídách mimo kategorie byznys.
Hrackalw: Na Slovensku stát proplácí slevy v dotovaných spojích, tedy i Regiojetu na trase Komárno – Bratislava. Ve vlacích IC a vyšší kvality to slovenské MD neproplácí, z logického důvodu, že když chce někdo vyšší kvalitu, tak ať si ji sám zaplatí. Tam slevy neplatí u IC Bratislava – Košice a mezinárodních vlaků vyšší kvality.

Tronda
Host
Tronda

Rj má dvě vozové třídy a v jedné nabízí víc tarifů. Je to stejné jako když ČD ve druhé vozové třídě mezi např. Prahou a Voticemi nabízejí dva tarify PID a tr10, který je o cca 40% dražší a stát jim také proplatí slevu poskytnutou z tr10 a ne pouze z nejlevnějšího tarifu PID.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Tudíž vlastně můžu jako dopravce říci, že ve vlaku mám jen druhou vozovou třídu a nabízím Business jako třetí variantu druhé vozové třídy. 🙂

Radek Janata
Host
Radek Janata

To není to samé, protože u ČD je ta vyšší cena do toho samého vozu (tj. cestující, krom své neznalosti, nemá důvod si to kupovat). U Regiojetu se jedná o jiný, lepší, vůz, tj. je to jiná služba, kterou si lidi vyberou s plným vědomím.

Wallace
Host
Wallace

Uvědomte si, že TR10 vycházó z cenového výměru Ministerstva financí…

Tronda
Host
Tronda

Je úplně jedno z čeho vychází, pokud zde někteří neustále kejhají, že sleva má být poskytnuta pouze z nejnižšího možného jízdného ze všech X druhů kombinací v nejnižší třídě, tak v uvedené relaci je to právě tarif PID a nikoliv Tr10. Pokud byste naopak požadoval, aby se sleva poskytovala z výše Tr10, tak by se do ní zpravidla vlezla i první třída u RJ, protože je většinou levnější než druhá u ČD podle Tr10.

Filip
Host
Filip

Vy ale nemůžete zajistit aby si cestující koupil ten levnější tarif

Hrackalw
Host
Hrackalw

A co to vyřešit jako na Slovensku? Slevy nařídit a doplácet jen v určitých vlacích a jen státnímu nebo přesněji řečeno státem řízenému dopravci. Se soukromým dopravcem se stát nedomluví a nemůže přikázat jak vidno z článku. U jednoho státního dopravce se vše lépe ohlídá a vyřeší.

Filip
Host
Filip

To by těžko prošlo u antimonopolního úřadu.

Hrackalw
Host
Hrackalw

S na Slovensku antimonopolní úřad nemají ? A Slovensko není v EU ? Zavedli to mají to již delší dobu a ani tým Jancurovych právníků s tím nic neudělal. Zřejmě to ničemu neodporuje a je to tudíž legální.

Tronda
Host
Tronda

Milý Hrackalwe, na SK jsou slevy propláceny ve všech vlacích ZDO, RJ je tedy má proplácené mezi Bratislavou a Komárnem a pokud začne do Rajce jezdit jiný dopravce bude to tam platit taky. Neplatí v komerčních vlacích, mohl by sis to napřed aspoň zjistit, než tu začneš plácat. Sice hlavním účelem byl dosyp do červený (protože to je barva ŽSSK) díry, ale ani jim neprošlo, aby to v jiných vlacích neplatilo. Je ty kecy, že chtěli ulevit babičkám v chudobných regionech jsou trošku faul, protože tam zpravidla žádné vlaky nejezdí a přece nebudou slevy ve fuj-fuj autobusech, na Gemeru ať… Číst vice »

Hrackalw
Host
Hrackalw

V tomto vám musím dát za pravdu Trondo. Článek je o problémů u LE špatně jsem se vyjádřil za to se omlouvám samozřejmě jsem myslel jen v určitých vlacích ( Os a R ) a jen u objednaných .

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Ono u tohohle tragéda bylo nejlepší, kdyby jen zjišťoval a neplácal pro jistotu vůbec. :))

asdfg
Host
asdfg

Asi lépe řečeno, aby sleva platila jen u spojů objednávaných veřejnými institucemi, kraj, stát, obec…

noerf
Host
noerf

asdfg: Pak se nabízí otázka proč MD objednává vlaky na tratích Praha – Ostrava – Opava/SK, Praha – Staré Město, Praha – Brno – SK/A. Když tam jezdí dopravci bez dotací.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Kdyby ty veřejné instituce objednávaly v dostatečném rozsahu … pokud se na některé nedostane, a jsou/měli by na tom „být biti“ několikanásobně, to není dobré.

Filip
Host
Filip

To samé často dělá Flixbus a nikdo ho nepopotahuje?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce