umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Dopravci Komentáře Názory Železnice Zprávy

Komentář: Praha – Ostrava 1109 Kč aneb jak se ze slev stala sociální dávka pro dopravce

Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express

Pokud si v pátek před podzimními prázdninami do jednoho z odpoledních spojů Leo Expressu z Prahy do Ostravy sedne student, dítě či senior a koupil si lístek včera, státní kasa přijde o 831 korun. Přesně tolik bude požadovat dopravce za to, že mu prodal jízdenku, kterou si nacenil na 1109 korun pro plně platícího.

Slevy ve veřejné dopravě zavedené vládou bez důvěry Andreje Babiše ruinují státní kasu už déle než rok a apetit dopravců přisát se k eráru roste. Nejde přitom zdaleka jen o Leo Express, jehož systém (cestujícím se slevami vrátí zbytek peněz za jízdenku, takže jedou fakticky zdarma) je zatím v ohýbání pravidel nejkreativnější.

Ministerstvu dopravy nevadí ani to, že proplácí jízdenky u RegioJetu ve vozech, které dříve byly první třídou, jen se v Česku jmenují relax, ani kreativní cenová politika Českých drah. Věděli jste, že když pojedete v neděli z Plzně do Prahy, za jízdenku jako dospělý nezaplatíte jako vždy 99 Kč, ale 139 Kč? Proč? Protože jezdí studenti a pro ně je se slevou 75 % rozdíl v konečné ceně minimální.

Státní slevy se staly nejen sociální dávkou pro vybrané skupiny obyvatel, ale především finanční injekcí pro spoustu dopravců. Pro některé téměř životně důležitou. Můžeme se dohadovat, zda by RegioJet skutečně dosáhl tak velkého zisku za první pololetí, kdyby nebylo slev, dalo by se spekulovat, zda by Leo Express bez slev nebalancoval na hraně existence. Každopádně slevy dopravcům výrazně pomohly, protože vygenerovaly další skupiny cestujících.

Zatímco stát zpřísňuje kontrolu podnikatelů pomocí EET, v případě slev panuje naprostá džungle téměř bez kontroly. Dopravní eldorádo. Nikdo zpětně neověří, zda skutečně v autobuse či vlaku jelo zrovna 50 studentů, a že si skutečně koupili lístek a nekoupil si ho sám majitel autobusu, kterému se prostě taková transakce vyplatí. Od zavedení systému slev loni v září bylo dosud provedeno 900 kontrol v autobusech a 25 ve vlacích. Denně se přitom v českých zemích vypravuje na šest tisíc vlaků. Když kontrola přeci jen přistihne dopravce, že švindluje, hříšník prostě jen nedostane kompenzaci za přistižený spoj a jízdenku. Jinak dál může vesele okrádat státní kasu.

Marně čeká daňový poplatník na to, že ministerstvo dopravy toto začne řešit. Sice v létě řeklo, že s Leo Expressem jedná o úpravě jeho modelu, dosud se ale k ničemu nedobralo. I kdyby si Leo Express řekl za jízdenku 5000 Kč, ministerstvo mu zaplatí ochotně 3750 Kč. Marně čeká daňový poplatník na vyjádření ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, že slevy jsou problémem pro veřejné finance a dopravní stavby. Ministerstvo dopravy sice do oficiálního vládního materiálu uvedlo, že v rozpočtu na příští a především přespříští rok není dostatek peněz na zahájení všech plánovaných staveb, pro ministra je ale zjevně důležitější, aby mohla část lidí jezdit za hubičku. Nepůjde proti premiérovi, bez kterého by se nikdy na svůj post nedostal.

Cena za jízdenku v ekonomické třídě Leo Expressu v pátek 25. října. Foto: LE
Cena za jízdenku v ekonomické třídě Leo Expressu v pátek 25. října. Foto: LE

Deník Zdopravy.cz doplňuje vyjádření Leo Expressu k následujícím dotazům: Na pátek 25. října už dosáhla cena za ekonomickou třídu Praha – Ostrava 1109 Kč. Je to strop v ekonomické třídě nebo jste schopni jít ještě výše? Nepřijde vám taková cena zcela mimo realitu, zvláště z pohledu státního rozpočtu, kdy stát za cestu studenta, dítěte či seniora zaplatí za takovou jízdenku přes 800 Kč?

Mluvčí LE Emil Sedlařík: Ceny jsou u Leo Express pohyblivé a zvyšují se v závislosti na obsazenosti a termínu nákupu. Na naše spoje si cestující může v předstihu zakoupit jízdenku na trasu Praha-Ostrava za pouhých 99 korun, která je nejlevnější ze všech dopravců. S ubývajícími jízdenkami se poté cena zvyšuje, proto cestujícím doporučujeme včasný nákup. Ceník Leo Express není navázán na systém státních slev a byl obdobný i před jejich zavedením, včetně této cenové hladiny. Místenka navíc není rezervována pro studenta, dítě či seniora, ale mohou si ji zakoupit všechny skupiny cestujících. Zákazníci Leo Express si kupují místenky v termínech blížícím se termínu odjezdu i za vyšší cenu, protože upřednostňují pohodlné cestování v klimatizovaných vlacích s wifi, kvalitním občerstvením a palubním personálem. Výše ceny na jednotlivých spojích je tedy určena poptávkou zákazníků.

Vlak Leo Expressu. Pramen: K-report
Vlak Leo Expressu. Pramen: K-report

Na komentář reagoval RegioJet a jeho mluvčí Aleš Ondrůj (doplněno 16:15):

Za úspěšným hospodařením RegioJetu stojí zejména růst cestujících na mezinárodních linkách Praha – Brno – Vídeň / Bratislava. Meziročně jde o 11 % nových cestujících a podobným tempem rostou také tržby. RegioJet nemá tyto linky zatíženy náklady, které byly na začátku. Proto roste i zisk – bez ohledu na státem nařízené slevy. Obsazenost vlaků RegioJet byla vždy velmi vysoká – průměrně na hranici 80 %. RegioJet po zavedení státních slev nemělnil ceny ani tyto slevy nekombinuje s dalšími marketingovými akcemi. Konečná tržba pro RegioJet tak zůstala stejná i po zavedení slev. Jenom se změnil poměr toho, co platí cestující a co za ně zaplatí stát.

Na druhou stranu je třeba říci, že přestože státem nařízené slevy využívají zejména studenti, motivovaly tyto slevy další skupiny zákazníků, které by jinak necestovaly. Jedná se zejména o seniory a rodiny s více dětmi a jejich volnočasové cestování. Zvýšení dostupnosti cestování je pro ně zásadním rozdílem v kvalitě života.

235 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

A asi je čas začít připravovat komentář k Flixbusu, Praha – Vary za 389 nebo 419 jde již považovat taky za trošku dražší

Lukáš

Co není zakázané je dovolené a pragraf je kulatý proto, aby se dal obcházet

jan

Je vidět, že 1,35 kč / km státního jízdného bude dopravce silně limitovat v maximálním výnosu, jak si někteří na MD mysleli:-)

Pavel Novák

cítím z těch příspěvku takovou červenou linku Jak to že někdo jiný má slevu a já jí nemám? osobně se domnívám že stát který se umí starat o mladé lidi a o staré lidi dělá dobře.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Ó ano, a nejvíc si užíváme když průvodčí vyhazuje uživatele slev z první třídy, resp. jim nabízí dopltek za cenu, která se nedá neodmítnout.

A o tom jak se stát stará si povíme až od něj budete chtít něco složitějšího než vydání průkazu

Doplatek do 1.tř u těchto skupin je doplatkem do jízdného bez slev, takže většinu těchto cestujících to odradí.
Se zbytkem souhlas.

TomikV

A hodně záleží na tom, kdo ty jízdenky „štípe“, již několikrát jsem byl svědkem tomu, jak doplatek byl odpuštěn. Nic proti nikomu, ale proč já si zaplatím plné jízdné a to se vším a někdo jiný, protože je student, či důchodce nebo dokonce malé děcko nemusí. Já vím, já vím, hnedle budu označen za rudou svini, či arogantního hajzla co nesnáší důchodce nebo děti, ale ač se podívám kolem sebe kam chci, tak nikde v okolních státech jsem takovouto džungli doposud nezažil. A ano začínám být na tyto slevysty v dopravě alergický. Alespoň jednou týdně zaznamenám, jak se (obzvláště studenti,… Číst vice »

Dalibor

myslím, že tento druh péče státu je poněkud „zvláštní“. Pochopil bych slevy na trať trvalé bydliště – místo studia. Nechápu plošné paušalizování. V případ ě „konkrétních“ slev pro konkrétního studenta na konkrétní trasu by se snadno daly redukovat „zneužíívající“ praktiky.

Roman Svačina

Pojďme vyrobit tabulku, kde by jsme viděli kompenzaci na počet cestujících.
ČD: cca 183 mil. cestujících a 2,5mld CZK kompenzací. Tj cca 13,6 CZK cestující.
RegioJet:
Cca 6,2 mil. cestujících a 362 mil. CZK
kompenzace. Tj. 58,4 CZK na cestujícího.
(Poraďte zda počet cestujících sedí jen ČR)
Leoexpres:
Cca 2mil. cestujících včetně DE (tam dle německé wiki prodali 750 tisic jízdenek) tak jen v ČR 1,25mil cestujících? a 115 mil. cZK kompenzace. Tj. 92 CZK na cestujího
VČETNĚ PLATICICH CESTUJICICH.

Budu jen rád, když mě někdo opraví čisla cestujících v ramci ČR.
Děkuji

Gajda

Pro spravedlnost této tabulky přičteme i 14 miliard od krajů a státu, které ČD na těch 183 milionu cestujích také dostaly a dojdeme k číslu téměř 92 korun na každého cestujícího, kterého ČD svezly.

Roman Svačina

Já se bavím o kompenzacích. Ne o dotacích..

J.L.

Počty cestujících možná sedí, ale nic neříkají o tam, jak daleko jeli, tedy kolik dělá standardní jízdné. Navíc není ani jasné, zda jeli třídou, na kterou se vztahuje státní kompenzace.

Mirek Zv.

U RegioJetu bude podstatně větší průměrná kilometrická délka cesty než u ČD, protože nemá příměsto a jiné lokální cesty. Také bude skutečně mít o něco více zákazníků 26-. Dá se tedy říci, že ČD a RegioJet neokrádají stát, zatímco Leo Express ano, a sice téměř o polovinu vyplacených dotací. Viníkem je podle mě stát, a sice MD nebo co já vím kdo, prostě lhostejní úředníci, kteří to neřešili hned v zárodku.

Via Rhetica

Brilantní komentář pane redaktore,potrefené husy,se jak vidno brzy ozvaly Ano,státu dochází peníze na infrastrukturní stavby,poněvadž nakrmit penězi nás daňových poplatníků,30% důchodců a natahovačů ruk(použil bych daleko expresivnějších výrazů,ale budu slušný) ,k tomu 20% armády státních úředníků,jejichž počet nám „krásně“ každý rok nabobtnává ,je rok od roku těžší,ačkoliv peněz je ve státním rozpočtu víc,roztočená spirála inflace nutí vydávat stále více peněz pro saturaci voličstva konfidenta StB a jeho podržtašek,roste nám tak daňové zatížení a státní dluh(ikdyž Andrej Babiš všude vykládá jak dluh klesá,ano klesá vůči HDP,protože ekonomika roste,ale nominálně dlůh roste,čili je den ode dne větší,nic se nesplácí) Výsledkem jsou vysoké… Číst vice »

Radek Janata

„i když Andrej Babiš všude vykládá jak dluh klesá,ano klesá vůči HDP,protože ekonomika roste,ale nominálně dlůh roste,čili je den ode dne větší,nic se nesplácí“ ——— Stát není občan a na dluh státu nelze pohlížet jako na půjčku nebo hypotéku. Za prvé, není pravda, že se nesplácí. Všechny úvěry stát spláci a včas. Ovšem, zároveň si bere další. To je normální finanční trh. Ale lze na tom i vydělat a stát na to vydělává, protože dlouhodbě jsou nové úvěry pro ás levnější než ty staré, jak nám postupně roste rating. Dále nominálně dluh roste, to máte pravdu. Ale nevadí to. Občan… Číst vice »

eLKá

No, argumentovat v této zemi penzijním připojistěním (kde jeho výnosy s bídou pokryjí inflaci) mi přijde poněkud nemístné.
Jinak máte pravdu, že na dluh státu nelze pohlížet jako na hypotéku, stát má totiž daleko víc možností, jak ten dluh nechat splatit všemi jeho obyvateli.
Jednu takovou možnost tato země zažila 30. května 1953, druhou třeba Rusko po rozpadu SSSR a pro ty další se stačí podívat třeba do Argentiny.
Já jenom doufám, že ANO ve vládě vydrží tak dlouho, aby to opravdu muselo řešit. Jestli se těm „30%“ potom rozsvítí, to opravdu netuším.

Radek Janata

„kde jeho výnosy s bídou pokryjí inflaci“. — Samozřejmě. Však ty penzijní fondy investují (ze zákona musí) zejména do státních dluhopisů, coby nejméně rizikového aktiva. A to, že jsou výnosy nízké je právě ta výhoda! Ukazuje to, jak levně si náš stát půjčuje. A uváděl jsem to proto, abyste si uvědomil, že ČR není zadlužená v zahraničí, jako je např. Řecko. „Jednu takovou možnost tato země zažila 30. května 1953“ —– Kdy tak ČSR řešila ekonomiku zbídačenou válkou a následnými komunistickými experimenty. To ovšem není náš případ dnes, kdy je naše ekonomika velmi zdravá. „Já jenom doufám, že ANO ve… Číst vice »

eLKá

Ad 1: Budiž, když nízké výnosy penzijního připojištění vidíte jako výhodu…
Ad 2: Vnímám jistý rozdíl mezi naší ekonomikou a českým státním rozpočtem. Ten za zdravý nelze považovat ani omylem (podíl mandatorních výdajů, deficit v době ekonomického růstu, minimální investice…)
Ad 3: Deficitní rozpočty v době rostoucí ekonomiky vnímám jako zločin na budoucích generacích a ANO drží ministerstvo financí už hezkých pár let. Pokud to podle vás s ANO nesouvisí, váš boj.

TomikV

No bohužel to je boj nás všech. My všichni tu s panem čističem peněz ještě chvilku budeme žít a vzhledem k tomu, že jemu rozhodně nejde o občana, tak již dnes je třebas se bát co bude až přijde čas na tzv Husákovy děti.
To bude pak mela a kde asi pak bude pan STB.

Jaromiř Šveřepa

Nemáte pravdu, protože jinak by Řecko nemohlo skoro skrachovat, jak se stalo. Jinak na to doplácí např. Lidé v penzijním připojištění, kde jsou již výnosy konzervativních fondů záporné.

TomikV

No pokud, se budou na obdobných serverech psát bláboly typu kam pošlou ČD vlaky, které jim zbudou po zrušených tratích a nebo co chystá FlixTrain v DE, tak se tady nic nezmění. Na místo toho, aby novináři řešili zástupné události a lezli STBákům kamsi, měli by konečně zase řešit a upozorňovat na důležité věci ( víz třebas jízdné v krajích a bordel s tím spojený).
Pak možná, ale opravdu jenom možná, se to povede za dva roky pozměnit.
Fandím Vaší naivitě, ale ……

Tak co pane Sůra, nechcete již konečně zaměstnat své pero, krapet něčím užitečnějším ?

Sitgestravel

„Když kontrola přeci jen přistihne dopravce, že švindluje, hříšník prostě jen nedostane kompenzaci za přistižený spoj a jízdenku. Jinak dál může vesele okrádat státní kasu.“ Toto neni pravda. Je to podvod a ten je trestny dle trestniho zakoniku.

Leinad

Moje idea je taková:
1) stát(kraj/obec) odpovídá za ZDO. ZDO tarify se dělají tak aby byly maximální tržby. (Když dopravce s netto smlouvou láká cestující na akční jízdné, dokazuje to že objednavatel chtěl vozit vzduch. Podobně když je zdo dražší než komerce) Vždy ale v zdo existuje strop/paušál (cosi jako PID kupón)
2) Žádné diskriminační slevy. Pokud to vychází tak slevy na mimo špičkové spoje, ale pro všechny (co nemají paušál).
3) Otázkou je výše důchodů či stipendií. Je vtipné že za Babiše jsou důchody menší % platů než za Kalouska, přesto někteří tvrdí že Babiš důchody zvednul.

zesp

A co vyjádření ČD? Tam je to všechno v pořádku? Vždyť tam si musí přijít na balík daleko největší. Nebo ne?

Dominik

Jenže to je způsobeno tím, že ČD mají největší podíl na trhu, a neojebávají systém jako Leo či Regiojet.

Leinad

Chtete říct že ČD nemají proměnlivé ceny (akční/včasné jizdneky s omezeným kontinentem, jízdenky na určitý spoj) -leovo renevue. Nebo že u ČD se student nedostane do vozu lepšího než B249(Jancurovo „tarify“) už vůbec ne do Pendolina.

Mirek

Jenomže u ČD je cena dle km tarifu schváleného ministerstvem financí ta je pevně dána a není ji možno překročit a vsichni znají její maximální cenu narozdíl od ostatnich dopravců, kteří ve špičkách máji tarifní ródeo. Pokud někde nabízejí ČD slevu na včasné jízdenky, tak se dopravce naopak dobrovolně okrádá o tržby a pokud některý den zvedne cenu, tak se jen přiblížil k km jízdenku. Příklad Plzeň, km tarif 160 Kč, zvýhodněné jizdenky od 105 do 138. Zatím jsem neviděl že by ČD překročili cenu dle km tarifu, naopak ještě jsou stále pod základní cenou i ve špičce. Co se… Číst vice »

Dominik

Jenže ve všech vozech je stejný tarif, kdežto RegioJet to uplatňuje na x tarifů a Leo prozměnu zvyšuje ceny, protože student stejně jede zadarmo, to je ta ojebávka systému.

Leinad

Stejný tarif, takže Pendolinem student nemůže.

TomikV

1. proč by nemohl
2. proč by měl

Leinad

1) Protože „druhá třída Pendolina“ je cosi jako Jančuruv Relax – je to dražší.
2) Protože chce platit víc (aby stát za něj doplácel víc)

Kamui

Tady stát totálně selhal. Slevy by měly být pouze ve vlacích/autobusech v rámci ZDO, nikoli komerčních. I tohle je však důsledek selhání státu na trati Praha – Ostrava, kde jiné než komerční vlaky nejsou. Tady by MD mělo zařídit dvohodinový takt rychlíků Praha hl.n. – Libeň – Kolín – Přelouč – Pardubice – Choceň – Ústí – Česká Třebová – Zábřeh – Mohelnice – Olomouc – Přerov (úvrať) – Suchdol – Hranice – Studénka – Svinov – Ostrava hl.n. a dálkovku nechat teda trhu. Stejný model aplikovat i na úsek Praha – Brno, objednávat jen rychlíky, dálkovku ne.

Leinad

Přeplněný rychlík a v lepším případě vzduch vezoucí Ex (na některých tratích žádný ex), jako a Slovensku. Díky, až budu chtít jet do menšího města.

Radek Janata

Proč by měl být rychlík přeplněný? Jezdí i jiné skupiny cestujících než studenti a důchodci.

Leinad

Koukněte na Slovensko po zavedení R zdarma.

Radek Janata

U nás to ale není zdarma.

František

Tak se vozy z prázdného Ex přesunou na plný R. V kapacitě vlaků pořád ještě vidím rezervy.

Otmar

To je systém win – win. Kamarád Jančura se zadotuje ze statní kasy a Bureš si zafinanfuje ze statní kasy volební kampaň.

Jiří 2

Ještě kdyby se důchodci, když už jedou za čtvrtinu, uměli ve vlaku také chovat. Občas mám pocit, že sedím v pojízdné čekárně u doktora, když se baví na celý vagon o nemocech svých a sousedů z celého paneláku. Bohužel ne ve všech vlacích jsou tiché oddíly.

Dominik

Je pravda, že s hlučnými důchodci, kteří se baví na celý vlak, jsem se už taky setkal, ale ještě to dokážu tolerovat (jsou starší, tak třeba hůře slyší), ale ještě častěji se setkávám s takto se projevující mládeži (ale ti doslova řvou), nebo jim hraje na hlas hudba, to už mě vytáčí víc. Další otevírá okénko, že prý tam je moc teplo, místo aby si sundal bundu/mikinu, atd…

IGCT

Pane Sůro, naprosto brilantní komentář! Z všech vašich článků a komentářů musím opravdu uznat, že tohle mě moc oslovila. Taková investigativní novinařina 🙂 Přeji Vám, aby se Vám i Vašemu kolegovi dařila taková TOP kvalita.

TomikV

Bohužel, ale jen jeden jediný z toho množství zde. Škoda.

Dushan

Slevy považuji za motivací pro větší využívání veřejné dopravy a obecně plní svůj účel. Nelíbí se mi ovšem způsob zavedený leo express. V článku je informace, že proběhlo 900 kontrol v autobusech a 25 ve vlacích, postrádám však informaci o tom, jestli při těchto kontrolách bylo zjištěno nějaké porušení pravidel, ve smyslu vykázání fiktivních jízd a kolik takových případů bylo.

František

Jak plní svůj účel? Láká do veřejné dopravy lidi z aut, nebo jen podněcuje další zbytnou dopravu? Kromě toho, doprava roste celkově a podíl té veřejné na celku, pokud je mi známo, nijak výrazně nestoupá.

Leinad

Nemají náhodou prvky renevue i ČD?
Dobřichovice – Ostrava dražší než PID + Praha-Ostrava, včasné jízdenky, jízdenky na kontrétní vlak, akční jízdenky s omezeným kontingentem

Jarda

Včasné jízdenky, byly kvůli systému slev již loni zrušeny. Doplácím vyšším jizdným slevy ostatním.

Jirka

Tedy ac nekdy v nekterych vecech s Vami, pane Suro, nesouhlasim, za tento clanek mate u me velky palec nahoru.:-) Pac napsal jste to naprosto presne. Leo tady leta drbe do CD a chce vysoudit od nich velke penize, x let tady kritizuje a rika, jak by se melo to a to, a nakonec dela tuhle jednu velkou prasarnu na statu. Regiojet jakbysmet, i kdyz asi trochu v mensim. Nicmene jsem rad, ze jste tohle o soukromnicich napsal. Ac chyba je predevsim ze strany statu, to nesporne. Kazdopadne dekuji, ze na to verejne upozornujete.

Daniel Novák

To že LE dělají trojského koně Číňanům vidím jako daleko problematičtější.

Leinad

A ČD to nedělají, u těch nehrozí že by si za studenta řekli víc.

Dalibor

tento systém je krásně „kreativně využitelný“ a předpokládám, že využíván je. Jak to kdo dělá je v podstatě jedno, pravidla jsou stejná pro všecky. Někdo se holt umí otáčet rychleji než někdo jinej, ale myslím, že to není problém dopravců, ale je to chyba systému, který toto umožňuje.

Mirek

Nedělají, protože se řídí km tarifem schváleným ministerstvem financí, naopak z této ceny dávají různé slevy za které inkasuji méně než je km tarif.

Jarda

Myslím, že ty podivné vazby ANO a paštikářů z Leo ukazuje i velmi podivně vyhraná a hejtmanem pardubického kraje podepsaná smlouva na krajskou dopravu…

Železničář z venkova

Co v tom bordelu udělat trochu pořádek? Slevy pro studenty POUZE pro cestu z místa trvalého bydliště do místa školy /internátu a to pouze v Os a Sp a vybraných rychlících. Tyto slevy pro důchodce a studenty pouze ve vlacích v závazku veřejné služby. Sleva se poskytuje nejvýše z dané maximální ceny jízdného podle tarifu TR100 a to v nejnižší dostupné třídě ( = z nejnižší v daném vlaku dostupné ceny jízdenky). Káva, internet a služby nesouvisející s dopravou nesmí být standartni součástí ceny jízdenky , tedy „zdarma“ . ( Tedy chceš-li kafe a internet ve vlaku, tak si ho… Číst vice »

Jiří Kocurek

A ještě nařídít, že studen musí volit školu v místě bydliště. Takže když chce studovat stavařinu tak z Přerova jedině do Ostravy, je to blíž. A pokud má student náhodou trvalé bydliště u jednoho z rozvedených rodičů, ale žije u druhého, kam si ho přepsat nemůže, tak smolík, když se kácí les lítají třísky. A internet zdarma jen pro jistou skupinu obyvatel, a to na základně společenské třídy (nebo rasy, to už je jedno). Technická realizace tohoto opatření bude poněkud složitá, jelikož MAC addres lze změnit, či telefon registrovat na rodiče. A nebo muset vyplňovat papír, že tento netento. Ve… Číst vice »

Železničář z venkova

Takto konstruované slevy pro studenty tu už byly a fungovalo to.
Pokud vůbec poskytovat slevy studentům ( jakože k tomu moc důvodů nevidím) tak jedině na dojíždění do školy.
Zbytek toho vašeho výblitku o internetu zdarma a podřadné rase jsem asi nepochopil co tím chce autor říci

TomikV

To nepochopil nikdo.

Daniel Novák

Lidská práva, kterými se tu zcela mimo mísu ohaníte rozhodně nezahrnují právo na nesmyslné dotace, navíc bez jakékoli pojistky proti zneužívání ze strany dopravců.* Jsem všemi deseti pro, ať se platí dětem na ZŠ obědy, když můžeme vyhazovat miliardy za přitroublé profi čutálisty a hokejky, tak na tohle jsou penize určitě taky. Stejně tak jsem pro, ať se poskytují slevy studentům na dopravu Z a DO škol, aby vzdálenost nebyla zásadním faktorem pro rozhodování při volbě VŠ. Mám samozřejmě nutkání položit řečnickou otázku, zda je opravdu nutné, aby se slovy vztahovaly i na studenty džendr studies a kulturologie, ale ovládnu… Číst vice »

eLKá

Tak zařídit to jde úplně stejně. To, co stát dává dopravcům za důchodce, tak rozpočítat důchodcům a přidat jim to na důchodech.

Jestli za to pojedou vlakem na výlet nebo poletí na víkend do Benátek, to bude jejich volba.

Petr Nick

pokud se v jiné sféře kontrolují „úniky“ v řádu stokorun, nelze přece v případě státních dotací dopravců v hromadné osobní přepravě nastavit pravidla tak měkká, že zde může statistiku obsazenosti a skladby jízdného ( se slevou, bez) řečeno s mírnou nadsázkou, modelovat ve svůj prospěch ten který subjekt, žádájící o dorovnání jízdného. Nejde o drobné, ale o miliardy. Kontrolní mechanismy by se našly, jen mít vůli..

Nikdo ani muk

Zavedene to bylo ciste z populistických důvodů. Muzete si byt jist, ze Babisovi nešlo o to nekomu pomoct, ale aby nabral pro anofert volice. Zrusit tento nesmysl a hned. Stejně jako dalsi babisovinu – eet.

Kuba W

článek je naprosto pravdivý akorát nechápu proč kopete do LE? jako firma které jde o zisk dělá jen to aby vydělala, že stát tuhle blbost zavedl je chyba státu, ne té firmy. i pendolíno nestojí v sobotu z ov 289 ale 360. samozřejmě že tyhle „slevy“ jsou hloupost, vyhozených 6 mld ale LE za to nemůže, ve volbách Andyho podporoval Jančura z RJ, tak proto to zavedly.

KarelF

Je tedy pak ted vaše chyba, že vidím vaší ip adresu a libovolně si s tímto naložím. Stejný princip, stejný přístup který zde prezentujete. Jinými slovy je pár přísloví kterých by se minimálně v le a rj měli držet. Stačí když kape nemusí nutně pršet a potom je další když žeru tak nemlaskám. Takže na místo, aby byli rádi, že stát jim nepřímo zadotuje rozdíli a měli by být rádi, že jim stát kompenzuje jejich vlastní debilní podbízivou finanční politiku kde pak jančura s leošem ječí, že jim to nevydělává tak ještě berou víc než normálně chcou. Proč tedy le… Číst vice »

Roman G.

Dle mého názoru je celý systém špatný. Slevy u ČD na Os.,max. na R. a dost. Jak na SK. Hned by se zvedla úroveň cestování. A těch ušetřených peněz…U ostatních slevy z nějaké max. hranice jízdenky. Pak ať si všichni třeba prodávají i za 5000, když distanou kompenzaci třeba z ceny 500 Kč. Samozřejmě u ceny pod 500 kompenzace ze skutečné ceny.

Roman G.

Doplním pojem „všichni“. Tím jsem myslel samozřejmě i ČD. Asi jsem to blbě napsal

Roman Svačina

Jak z vyjádření LE vyplývá tak jsou k mání i jízdenky za 99 CZK. Viděl někdo tuhle cenu v eshopu? Nebo i na 2 měsíce dopředu jsem vždy trefil blbé datum? 6.12. 2019 Praha-Ostrava od 429 CZK s odjezdem ve 14:09. V ostatní dny dny jsem se nedostal pod 189 CZK. Ty státní slevy dokázaly cenu za nejvíce konkurenční trať v ČR vyšroubovat do nebes.

Hrackalw

Pane Sůro nedávno jsem něco podobného psal v jiné diskuzi. A od vás jsem schytal dosti velikou kritiku. Jak vidíte v podstatě jsem měl pravdu. Něco by se s tím mělo dělat.

Jarek

To „něco podobného“ a „v podstatě jsem měl pravdu“ stojí ve vašem případě za podrobnější prověření.

kakov

je to sice už hodně dávno, (cca 3-4 roky), ale viděl jsem tu cenu v e-shopu mockrát x měsíců předem, jízdenka Pha-Ova byla tehdy za 99 docela často u nešpičkových spojů, u špičkových i takto dopředu byla cena vyšší už tehdy

Jirka

Náhodně jsem dal 29.2.2020 a jízdenky jsou i za 49 korun pro dospělého z Ostravy do Prahy.

Jimbo Jones

Já ji viděl. Ale dnes není moc důvod ji dávat, když se prodá dražší.
Za stávající situaci nemůžou dopravci, ale ty nesmyslné populistické slevy! Těm se ale tleská, za koblihu a jízdenku to tam zase hodíte – tak se pak nedivte.

BR193EEL

Ano jedna jízdenka na spoj v úterý z Prahy ráno.😂

J.L.

Pha – Ova za 99 Kč jsem nenašel, ale zpáteční za 214 Kč, tj. 107 za jednu jízdu bez slevového kuponu Ano.

Leinad

Viděl.

babilon

Koukal jsem na jízdné P-O kolem Vánoc – od 19.12. do 6.1. všechny spoje za jednotnou cenu 829 Kč, a to i ve spojích, kde je zatím prodáno méně než 20 jízdenek.

Karel

Pokud je 6 týdnů předem prodáno na spoj víc než 10 jízdenek, tak je to spíš známka extrémního zájmu, tj. že ten spoj nejspíš bude vyprodaný. Musíte hledat nějaký termín a relaci, kde lze očekávat minimální poptávku. Ale o takový spoj logicky nejspíš ani vy nebudete mít zájem, a pokud by se to dopravci na nějakém spoji častěji stávalo, nejspíš by ho zrušil nebo zredukoval.

Vbb

Alezde není diskuse o tom, čím chci jet, ale že nikdo takovou nabídku neviděl (nebo jen pár lidí, ale ti explicitně neřekli, že tu nabídku viděli v poslední době).
Nic vám nebrání takový spoj nalézt, udělat printscreen a buď ho sem umístit (vkládání obrázků je zde „utajovaná informace“ 🙂 , já to neumím) anebo poslat redakci a ta ho sem dá.

Roman Svačina

Tak v Říjnu kupovat jizdenky na jaro…jo 49CZk tam je. To ano. Ale kolik těch jízdenek za 49 CZK je? A kdo kupuje jízdenky 4měsice dopředu? Trošku reality by neuškodilo

Jirka

Reálně jsem věděl v červnu, že nějakého října (psát přesné datum nebudu) pojedu do Prahy a koupil si tu jízdenku pro šest lidí za 6×49 korun a to je realita.

Radek Janata

Není to problém pro toho, kdo ví, že pravděpodobně pojede. Například jede do Prahy na něco, co si už naplánoval, na koncert, na letiště. Nebo dojíždí pravidelně.

Vzhledem k tomu, že jízdenky u všech dopravců lze vrátit beze srážky, je to malý risk (ledaže by dopravce náhle zkrachoval).

Náklady ušlé příležitosti (blokované peníze) tam taky nejsou, rozdíl cen, který ušetříte, jsou výrazně vyšší, než potenciální zisk na kapitálovém trhu.

Železničář z venkova

Kouzelné slůvko „od“ 49,- Kč

Jirka

Je zatím schováno více tříd (economy, bussines, premium) takže to od 49 za economy je zcela správně použito, protože za tu cenu to je možné koupit.

Gajda

A i tak se ten vlak bezpečně naplní do posledního místa a nejen těma se slevama. Pokud by ty lístky prodávali za míň, okrádali by sami sebe a proč by to měli dělat?

Jiří Kocurek

Zkusil jsem středu příští týden. 169 Kč. Poté ještě úterý 22.10. a cena je 119 Kč. Takže těch 99 Kč není až tak vzdálených.

Karel

„Když kontrola přeci jen přistihne dopravce, že švindluje“ – pokud si jako student koupím jízdenku a nechám ji propadnout, anebo vystoupím o pár zastávek dříve, a kontrola najde moje místo prázdné, tak to znamená, že dopravce švindluje? To by se pak nepřející konkurenci vyplatilo najímat takové studenty a pak na dopravce poštvat kontrolu.

Vbb

Pokud takových „nechám propadnout“ bude zrovna tolik, kolik je ve vlaku volných míst (a nebudou to jednotky, ale desítky a více), tak s pomocí statistiky se dá celkem jistě přijít na to, že tu něco nehraje.

Jimbo Jones

Sůra obviňuje zejména LEO Express z „švindlování“ a „okrádání“. Má pro to nějaké té relevantní důkazy (tj. nikoli jen Jeden Šotouš Povídal)?
Jinak dnes jedou lidi „z Gotta“, zájem je rozhodně vyšší a revenue management na to reaguje. Stejně tak tomu logicky bude v pátek před podzimními prázdninami. Mělo by se s revenue managementem pěkně po bolševicku zúčtovat? Anebo by se spíš měly zrušit ty slevy?

Hrackalw

Vám nestačí to že studenti jezdí s Leo zadarmo ? To je snad dostačující důkaz 😀 .

Dalibor

Důkaz? čeho? to že Leo je mistr v keativitě? že se umí dokonale přizpůsobit špatnému systému a získat z něj maximum možného? Jo to důkaz této schopnosti je. Co ostatním brání v podobném přístupu? Třeba by ten slevovar pak konečně nekdo zarazil…

Pepa z depa

Pokud socialistický stát dopravcům nařízuje slevy pro socky, aby se z vlaky pro platící lidi staly odpudivé a nahnaly je do aut, ať ten cikrus platí.
No co, socky budou jezdit zadarmo vlakama, který se občas srazí, protože na jiné věci nebudou peníze, tak co. A ti co na to mají, pojedou stejně autem. ANO bude líp. Akorát nevím, proč píšete zrovna o LE, tyto slevy se snad proplácejí všem dopravcům…Takže i ČD

Karel

Pokud vlakem nemají jezdit socky, tak by bylo třeba zrušit všechny formy dotací pro železniční dopravu, jakoukoliv státní podporu výstavby tratí atd. A to samé ovšem samozřejmě platí i o silnicích a dálnicích. A pak bych se díval, co si neviditelná ruka trhu počne.

Železničář z venkova

Lidi z vlaku odpudí spíše krajské výmysly a nesmysly , co předvádějí s jízdným.
Vlaky nejsou špinavé a odpudivé protože slevy, ale protože studenti, naše (j)elita národa jsou prasata

Anonym ze severu

A teď požaduji.omluvu! Prase fakt nejsem, neházejte všechny do jednoho pytle!!!! 🙂

Bejkro

Pane Sůro, za mě máte palec dolů, tímto článkem apelujete na nízké pudy. Nevím, zda jste někdy slyšel něco o revenue managementu. Vím, že slyšel, ale obsah článku tomu neodpovídá. Škoda.

Bejkro

Potom nerozumím, proč adresujete kritiku na vysoké ceny směrem k dopravcům.

Otto Pospíšil

Tak já tam třeba čtu kritiku státu a jeho ministerstva, které tuto situaci dopustilo a nedokáže účinně ani kontrolovat, zda není systém zneužíván.

Bejkro

já tam čtu něco o ohýbání pravidel ze strany dopravců, apetitu dopravců přisát se k eráru…

Otto Pospíšil

Ano, využívají situaci, kterou jim stát dovolil… Je na posouzení každého, zda situaci spíše již nezneužívají. Podle mě ano a chválit je za to nebudu. Kritiku si ale primárně zaslouží stát a jeho „ředitel“, který hlavně potřeboval, aby Koblihové jízdné bylo zavedeno rychle.
(Není ale první, ani poslední politik, který něco chtěl rychle a už nebylo potřeba, aby to bylo dobře.)

Martin V.

Tohle je úplně stejné jako „solární tunel“ před deseti lety. Všichni už sice vidí, že se takto nastavený systém řítí do průseru, ale zodpovědní, kteří mají rychle reagovat a chránit zdroje ve státním rozpočtu před neúčelným rozebráním, nedělají vůbec nic! Dopravci ten systém zkusili pořádně podojit, podle mě se tomu dá říct zneužití, ale O.K., zkusili, kam až můžou zajít. Skandální je, že stát jen trpně přihlíží…

Dalibor

nikoliv, nepřihlíží. Aktivně sype všem do korýtek a ještě si liboje, jak to pro ty svý voliče pěkně zaonačil!

Radek Janata

Řítí do průseru? Proč? Naplánovali si 6 mld, a ono to skutečně je 6 mld. A zrušit se to dá ze dne na den.

To se se „solárním tunelem“ srovnávat nedá. Mimochodem, žádný „tunel“ (tady záměrná věc) to nebyl. Jen to někdo nepromyslel, nepředpokládal tak veliký pokles cen panelů.

eLKá

Ze dne na den to zrušit nejde. Zejména ne půl roku před jakýmikoliv volbami 😉

Hrackalw

Ano a MD není schopno ověřit zda se tak děje legálním způsobem.

Karel

A patří vůbec k působnosti MD prověřovat, jestli platné nařízení vlády je legální?

Tom

Za 1109,- v privátním segmentu bez slev v podstatě neprodejné

Karel

To je přece podstatou všech slev a dotací – aby pro někoho bylo dosažitelné to, co by za tržní cenu nebylo.

Jarek

No Karle ale ono je to přesně naopak – nezastropované slevy vyšroubovaly jízdné tak, že bez dotací už dostupné není.

Mr. Lister

Přesně souhlasím. Jen mi v článku chybí zdůraznit, že speciálně na trase Praha Ostrava si normální cestující nucen cestovat služebně musí kupovat výhradně první třídu či ekvivalent ostatních dopravců jinak nemá šanci cestovat že dne na den a i ta předražená 1.tř bývá plná. A pokud je nějaký event – Gott, Colours, Transmission tak nemáte šanci vůbec. A přesun do aut je bohužel při stavu D1 nereálný. Stejně jako letecká alternativa díky Vikově likvidaci ČSA. ANO – díky koblihy!

KarelF

Je dost soukromých dopravců například DSA z Hradce Králové. Z Prahy do Ova cca za hodinku a přistane skoro kdekoliv dle domluvy. Info od jednoho z obchodních partnerů.

Mr. Lister

Nepotřebuji, mám ATPL a vlastní éro, ale to není vždy řešení. Bavíme se o dopravní dostupnosti značně omezené díky koblihovým slevám

Vlado

No myslím že Slovensko ani Maďarsko není tak daleko. Tam mají důchodci 100% slevu. Já jsem teď v Portugalsku a jezdím vlakem jako důchodce EU za 50%.

vydra

Nejde o dehonestující článek, autor pouze líčí realitu.

Anonym ze severu

Pane/Paní Bejkro, Z pohledu studenta využívajícího VHD mnoho let, mohu říct, že autor má pravdu a jenom vytáhl realitu na světlo Boží. Vemte si Realisty v literatuře, taky se to v jejich době všem líbilo a jak pak dopadli. Přitom stejně jako p. Sůra popisovali pravdu. Jestli někdo chce pomoct studentům, aby jich bylo víc a dařilo se jim lépe, tak by bylo lepší, aby dostali slevy NA VŠE (a ne jenom na vlak). V tomhle vidím šikanu ostatních ekonomickyvýdělecných subjektů. Takže kdyz už musí byt státni slevy, tak at hsou slevy i na pohonné hmoty, na jídlo atd. 😁… Číst vice »

Mr. Lister

Jen pro přesnost nejedná se o revenue management ale dynamic pricing jehož je RM pouze součástí pro zpětnou vazbu. Nicméně vážně pochybuji, že naši Rail dopravci toto využívají… Spíš se jedná o velmi zjednodušený systém a top ceny nejsou určovány RM a willingness to pay, ale manuálně managementem pod heslem kolik si stát ještě nechá líbit.

libor

hrozné, já měl za studenských let Juniorpas a slevu 30% u ČD, když mi to přišlo drahé nebo jsem na to neměl, jel jsem stopem, na kole, nejel jsem. Pokud někdo nemá finance na studium a dojíždění, tak prostě nemůže jít studovat 400km daleko od bydliště a jezdit na víkendy domů. Důchodci nemají co jezdit zadara napříč republikou, nějaká sleva na Os/Sp.. Pro R, Ex, SC plné jízdné! Nemám chuť platit daně ani sociální p.

Karel

Taky by stát mohl dotovat volná místa ve vlacích a prázdné vlaky, ostatně leckde se dotují prostě vozkm a vlkm bez ohledu na cestující. To už je přece jen užitečnější, když stát dotuje ty studenty a důchodce a dopravce je tak motivován, aby aspoň někoho občas svezl.

Železničář z venkova

Podle statistik tyto slevy v mnohem větší míře využívají studenti, než důchodci. A pokud častěji jezdíte vlakem, tak skupina cestujících jenž po zavedení slev výrazně přibyla ve vlacích jsou právě studenti.
Důchodců jezdí +/_ stejně jako před slevami

Ing Jouda

Když kontrola ve vlaku ( těch 25 kontrol/ rok) zjistí nesrovnalost, dopravce se jednoduše vymluví že zakoupená jízdenka nezaručuje že cestující opravdu do vlaku nastoupil ( nestihl jej atp.).
Ten systém je celý špatně

Karel

Hlavně si nedokážu představit, jakým způsobem by kontrola musela probíhat, aby vůbec nějakou nesrovnalost tohoto typu mohla zjistit.

Romanero

zlevněná jízdenka by musela být vázaná na číslo identifikačního dokladu nebo tak něco..

Anonym ze severu

Podle politiků není 😂

PS. Chápu Vás.

Otto Pospíšil

Fotografie k WC je vtipná. 🙂
Ještě bych tam dopsal:
Vstupujte pouze tehdy, ozve-li se zavolání: „Vstupte prosím.“

Otto Pospíšil

Autorovi článku doporučuji vznést ještě dotaz na Ministerstvo dopravy a současně Ministerstvo financí, aby vysvětlili, k čemu je tedy dobrý Výměr MF stanovující maximální ceny ve veřejné dopravě. Nedovedu si představit, co musí dopravce obejít, aby si obhájil za jízdenku PHA – OVA 1109 Kč. Stejně tak nerozumím státu, proč na základě těchto zkušeností nestanoví nějaký limit pro vyplácení kompenzací.
Nebo snad když na kompenzacích vyplácejí „ničí peníze“, tak se nemusejí tolik snažit…??

babilon

Maximální ceny jízdného v železniční doopravě nejsou ve výměru už minimálně 10 let.

Otto Pospíšil

Motivovalo mě to, abych se do toho po delší době zase podíval. A našel jsem regulaci cen v linkové a železniční dopravě objednávané kraji a v linkové dopravě, která objednávaná není.
Plyne mi z toho další legislativní paskvil. Nicméně můj prvotní dotaz, k čemu tedy Výměr MF je, stále platí. Jen dostává trochu jiný rozměr.

Radka

Žádný takový výměr neexistuje. Pracujete doufám v pekárně a ne v dopravě…

Otto Pospíšil

Ne, prodávám párky v rohlíku a v létě zmrzlinu.

A pokud tento web nezakazuje odkazy, tak tady si můžete přečíst ono neexistující:
https://portal.gov.cz/obcan/vestniky/xzeaauv/628306989.pdf

A.R.

A ja doufam, ze te za ty lzi vyhodi.

Železničář z venkova

Ale existuje. Výměr ministerstva dopravy o maximálních cenach v železniční dopravě.
Z něj vychází tarif Tr10 Českých drah.

Kuba W

nevím čemu se divíte? kdo byl největším podporovatele ANOfertu před volbama? že by pan Jančura z RJ? tak tady se mu to vyplatilo. si pamatuju jak pořád chodil do otázek VM kritizovat ministry jak špatně opravují D1 a jeho busy tam stojí, teď už tam nechodí
jinak moje zkušenost, OV – Praha u leo běžně kolem 200, ted se pod 300 nedostanu ani náhodou, pendolíno za 330, teď už taky ne. už je líp?

Tom

V pondělí jsem s LEO jel, 3/4 sedících důchodci, nefunkční wc, vlak narván do posledního místa. Jízdenka hodně drahá, spěchal jsem a potřeboval konkrétní čas

Tom

A bavili se mezi sebou jak je skvělá možnost jet zadara, protože čím je dražší jízdné, tím více jim LEO vrátí na kreditu.

Anonym ze severu

Oni politici už dávno zjistili, že důchodců bude víc a víc -> víc a víc hlasů A peněz v kapse 😀 Studenti si radši udělají řidičák a jezdí autem. Tedy pokud nebalancují na hranici „ekonomického přežití“. Vítejte v mém světě!

Zbyněk

Tak proč tedy slev využívají hlavně studenti?

Anonym ze severu

Zbyněk: Je pochopitelné, že ve velkých městech (pokud bydlíte na koleji nebo na intru) se blbě parkuje. Z tohoto důvodu studenti jezdí vlakem/VHD. Onokohoby bavilo čekat v polohách na D8, v Praze na okruhu a na D1, když můžu jet levněji?
Jde tu hlavně o to, že studenti využívají slevy na trasách HOME-KOLEJ/ŠKOLA (pokud je to víc než 50km). Hodně z nich, když přijede domů, tak jezdí už jenom autem a ničím jiným. Že studentů přibývá a potřebuji jezdit na koleje/intry, za to nemůžu, ale viz příspěvky výše, důchodci slevy využívají skoro všude a neustále.

Pepa z depa

Včera to samý, voliči ANO, babky, celou cestou mlely, jak je okrádal Kalousek a za socialismu bylo líp, ale jely na nějakou sockoakci do Vídně.

Kuba W

už se pomalu blížíme řecku, dluh už máme 1/3, ještě jedna krize, pár let této vlády a do deseti let jsme tam. a fakt tím nemyslím že by jsme tu měly moře

Jiri

Takze ty neobsazene sedadla si pak dopravci muzou vykazat jako ze nekdo jel a dostanou vyplaceno a nikdo nemuze zkontrolovat? Nebo to chapu spatne ?

Tvarda

Já jsem to teda pochopil tak, že zkontrolovat může, ale že kontroly nejsou dostatečné.

Tady na Moravě

A jak to asi tak zkontroluje? „Dobrý den, kontrola z MDČR, prokažte mi prosím pane průvodčí kolik je na tento vlak vydaných jízdenek. A vy, vážení cestující, prosím nevystupujte, pěkně si vás přepočítám.“ *o 35 minut později* „No tak to máme o 20 víc jízdenek než lidí, co mi na to řeknete?“ „No asi si to koupili a pak nejeli, protože onemocněli. My za to nemůžem.“ Takže tak. Tam, kde je předprodej, je kontrola prakticky nemožná. Jediná možná kontrola je ve vozech s prodejem jízdenek u řidiče, jako jsou autobusy. Tam se ojebává taky, ale v řádu pár korun. Ty… Číst vice »

Petr

Spíše to vidím jako dotaci ČD . LE , RJ ,3ČSAD s trandevem a IdiotCOMpany , BusLine atd se zdárně vezou . Možná si někdo s Andrejových kamošů posílá malou domů , třeba do FTL.
Tuto formu zrušit , je nekontrolovatelná . Leda by někdo chtěl toto pro stát kontrolovat externě nebo přes FÚ. Takže další milionky odtečou . Tak jak tak , stále mi to vychází jako dojná kráva.

Karel

A má tedy dopravce povinnost evidovat a hlásit, že si nějaký cestující nechal propadnout zakoupenou jízdenku a nedostavil se do vozidla? Nebo zda nevystoupil o pár zastávek dříve, neý kam si koupil jízdenku?

Jarda

Ať se dívám na webu LE jak chci, vidím jízdenky Praha – Ostrava od 129 Kč, ne od 99 Kč. Tak nevím, kde nastala chyba… 🙂

BoH

V tom případě Vám doporučím se podívat znovu. Já tam vidím dnes z Prahy v 16:09 za nejnižší cenu 1 109 CZK (vlastně je dostupné jen jedno sedadlo).

BoH

Mimochodem – další vlak má nejnižší cenu 969 Kč a poslední večerní 1 059 Kč

BoH

P. S. Pardon, tentokrát bych se měl více dívat já, na co přesně reaguju 🙂

Michal

Pokud to doženu ad absurdum, tak je možné prodat jen jednu jízdenku skutečnému zákazníkovi na vagon, zbytek prodat virtuálně a pokud se na to nepřijde tak mám poměrně velký zisk za službu téměř bez nákladů a pokud se na to příjde tak tratím jen tu dotaci a náklady na vypravený vlak, ale žádná pokuta mi nehrozí?

Jarda

Kdo s těmi šmejdy jezdí? Podívejte se na jejich podvody s oborou Radějov v Bílých Karpatech (reportáže ČT apod.). Papínek a spol. je banda podvodníků, která vyšmelila státní pozemky od LČR, nikdo je není schopen dotlačit k respektování rozsudků soudů a mají pocit, že nad ně není. Prosím tuto mafii nepodporovat…

VRT

No až přijde krize a ořežou jim důchody, tak jim to připomeneme koho si tak chválili a volili.

X 1

Nebyl jsi s Přemkem na pivu? 😉

VRT

Ti doktoři klidně odejdou do Německa nebo do Rakouska. U důchodců nevím.

X 1

Nic ve zlým.
Já jen jak jsi nakousnul tu krizi. Přemkovo oblíbené téma. 😉

No a důchodci? Ještě nikdy nestávkovali. Tak buďto začnou, nebo odejdou tam, kde stejně skončíme všichni.

VRT

Krize zatím vždy přišla. To jsou ekonomické cykly. Stávkovat? Proti čemu? Proti tomu koho minule volili? No, dobře.

Honza

Ta přiložená fotka je ubohost. Poukázat na problém je jedna věc, ale přikládat nesouvisející fotku s cílem poškodit jednoho z dopravců, Vás, pane Sůro, není hodno. Co se týče slev, předchozí systém slevy 25% z místa bydliště do místa studia v kombinaci s IN 25 byl plně dostačující…

Honza

O kvalitě svých služeb mluví každý dopravce a každému dopravci se občas něco porouchá. Jde o to, že ta fotka je k tématu článku úplně irelevantní…

Karel

Tak zrovna nedostatek záchodů se pro naši Švýcarskou kvalitu stal výmluvným symbolem ještě před tím, než vůbec zahájil provoz. Pokud například nefungují 2/3 informačních LCD displejů ve voze, tak to je taky jeho vizitka.

Anonym ze severu

Když se tady řeší režimy a různý věci týkající se ČD, tak je to v pohodě, protože to je státní podnik? 😁

A co si budeme povídat, kolik % LE cestujících čte tenhle web?

A.R.

Ti dopravci se poskozuji sami. Pan Sura za nic nemuze.

Jiří

Nojo, když dostane důchodce listek za 70 korun (cena dvou piv), tak proč by se s tím kájou nejel rozloučit… Pak je všechno všude vyprodané a flexibilní ceny jdou raketově nahoru.

Karel

Myslíte, že takový důchodce si bude kupovat pivo za 35 Kč?

Vašek

S článkem jde v principu souhlasit, ale to s tím záchodem je pane Sůro podpásovka a na seriózní web takové věci nepatří. Jako by se ČD nikdy nestalo, že by záchod nefungoval.

Karel

Stát nastavuje podmínky, aby ekonomicky motivoval. Pokud toho subjekty využijí a nechají se motivovat, není to jejich chyba, ale chyba toho státu, za který rozhodují nekompetentní lidé.

Karel

Pokud u ČD ve vlaku nefungují dva záchody na vlak, tak to mnohdy znamená, že dalších 10 nebo 20 jich funguje. Pokud u Leoše dva záchody nefungují, tak je konečná. A ne že by s tím nemohl počítat, než si ty tramvaje koupil.

Hezky česky

V 89 lidi cinkali za socialismus s lidskou tváří, země se k němu propracovala a dále na něm pracuje. Článek poukazuje jako vždy na hledání onoho nějakého třetího viníka, přitom ten pouze splnil ty ideály roku 89, ze které lidé mrzli po náměstích!
Pokud je cíl špatný, pak viníky jsou všichni, jedni nechápou výsledek takového systému a ostatní nenabídli dostatečně kvalitní alternativu pro velkou část lidí.
A co teď, článek žádá o nabrání tisícovky kontrolorů za miliardu korun ročně na kontroly? To bude určitě efektivní, když celé kompenzace stojí miliard 6… Čest

Hezky česky

Tento názor je politicky menšinový, proto došlo ke změně, apropo za posledních 6 let stát utrácel přes 100 mld, zbytných výdajů ročně. To byly peníze z rezerv a dodatečně generovaného růstu nad přirozenou míru zvyšování výdajů, tedy lidé chtějí žít teď a na budoucnost si chtějí nechat minimum, spíše nic. Dnes jsou rezervy nula a hospodářský růst již je velmi umírněný a negeneruje možnost dodatečných výdajů, proto se zvedají daně.
Nicméně dávám přednost volbám před násilím upozaděných skupin obyvatel. Pokud není totalita, já respektuji – vox populi, vox Dei!

Hezky česky

Po zavedení až dodneška má ANO stále původní procentuální zisk, jaký obdrželi ve volbách, voliči jsou spokojeni.

Jarek

Tím jste odpověděl přesně na co?

Karel

Původní model je co? Centrálně stanovené jednotné ceny za všechno zboží a služby, odtržené od nákladů, nabídky i poptávky?

watslaw

No, on ani původní model nebyl ideální. Často personál dopravců dělal různé obstrukce, aby povinné slevy nemusel uznávat (zejména když do komerčního autobusu nastoupila větší výprava dětí). Myslím, že by sleva neměla být vyplácena dopravci, ale měla by být kompenzována přímo cestujícímu (a to s nějakým limitem), který by ale platil plné jízdné.

Manitou

Sleva pro studenty na konkrétní úsek. Nic víc. Důchodce škrtnout úplně, ti se slevou jezdí prakticky všude.
Takhle se akorát motá kdejaká pajda, co vyměnila francouzské hole za trekové.

BoH

Já bych jim to nechal (respektive snížil na cca 50 %, stejně tak u studentů) na kraji objednávané vlaky. Dálkové vlaky ať si platí sami 🙂

Tadeáš

Jojo chudáci studenti… v kapse iPhone, na sobě značkové oblečení, v ruce malá svačinka z KFC nebo cigáro a večer hurá na diskošku, ale oni jsou přece chudí a stát je musí dotovat. Dal bych jim 25% na cestu do školy, víc ani ň…

BoH

Nechci být kruťák, takže i těch 50 % bych snesl, pokud je to skutečně na cestu do školy 🙂

Vít Jůza

Jak kteří …

Daniel Novák

Ještě jste zapomněl zmínit, že studují za peníze dělnické třídy…

Karel

Jo – stát bude dotovat cestující v krajských vlacích a kraje budou dotovat cestující ve státních vlacích. to bude nejlogičtější. 🙂

Andrej

Neví někdo, jestli se ty lístky se slevou pro seniory nedají nakoupit jen tak na “ oko “ ? Jako jestli dopravce ví těsně před odjezdem, že mu zbylo 20 volných míst, tak si od dopravce např. někdo stoupne k okýnku a koupí lístky pro 20 seniorů a dopravce tak dostane zaplaceno od MD aniž by ty lidi vezl, páč třeba senioři „onemocněli….“. Jestli prostě dopravce to musí nějak evidovat / dokládat nebo jestli se tak dá po ČEZku „tunelovat“ státní rozpočet ?

Karel

Pokud si koupím jízdenku a pak ji nechám propadnout, je to stejné, jako když si koupím chleba, který nesním, nebo oblečení, které pak nenosím. Těžko za to někdo může trestat mě, natož toho, kdo mi zboží nebo službu prodal.

watslaw

On si ani nemusí stoupat k okýnku, on si to může objednat na webu. A ani na to nepotřebuje živýho člověka, stačí skript.

Štěk zapesal

Tady je mimo jiné chyba neexistence státního tarifu, jehož ceny by se braly jako maximální pro výpočet kompenzace za slevy…
Ake jinak osobně bych tohle nechal jenom studentům, důchodcům rozhodně zrušit ♡

Dominik

důchodcům klidně nechat, ale dejme tomu snížit na 50% a studentům taky nechat ale stáhnout (buď na 25% nebo na 50%
+ omezení pouze na trasu do školy a zpět, jak to bylo dřív.

Anonym ze severu

Proč jenom na cestu do školy a zpátky? Pak jedu na soutěž (spadající pod MŠMT) nebo na školní akce a mam latit jako pracujici? 😁 Sorry, to je levnější si objednat autobus ke škole, návrat tam děcka a dojet třeba do 10km vzdáleného města.

watslaw

Taky by to tak bylo lepší. U vlaků to ještě občas jde, ale když se do běžného veřejného spoje autobusu (tam ty slevy platí taky) nacpe celá třída dětí (nebo i dvě), tak to je zážitek. Takže v tomto případě, pokud už dotovat, tak naopak ten objednaný autobus přímo ke škole.

Dominik

Skupiny se správně mají nahlašovat předem a pak samozřejmě skupinová jízdenka vypadá cenově jinak.

Anonym ze severu

A řekněte mi, který dopravce Vám posílí 1 konkrétní spoj? V RELACI Krupka-Tpl Vám nikdo Sorky Solárama nenahradí (mluvě třeba o lince 480, 487…). Jasny, skupinu nahlasit předem, ale kdo z autobusovych dopravců Vám pošle kapacitnější vozidlo?

U vlaků je to mnohem lepší, díky bohu za to

Dominik

To nahlašování skupin jsem myslel u železnice, protože tam to je kolikrát taky dobré maso, jedna třída v ranní špičce v osobním vlaku (nenahlášená dopředu) či x tříd v rychlíku udělá taky docela nával a bohužel s tím nelze nic dělat.

Anonym ze severu

S tím souhlas. Vždycky, když jsme jeli na tábor, tak nám ČD dalo vůz jenom pro nás. 😀

Vojta

Při tom – když už pomineme nesmyslnost těch slev – by to šlo tak krásně a jednoduše ohlídat tak, že by se nastavila maximální cena kompenzací na kilometr. Takto se divím, že se fakt nevyskytují dopravci, kteří by nabízeli studentům placenou brigádu za to, že s nimi budou jezdit.

Karel

Tak tohle bylo laciný.

Karel

Jo jasně. Už se těším, až se pan moralista Babiš zítra postaví mezi turisty do fronty na bezpečnostní prohlídku před vstupem do hradu.

eLKá

Tak kdyby ANO na MD nominovalo schopné lidi, neměli by redaktoři tak lacinou (a pravdivou) munici.
Mimochodem – co z toho baráku za tu dobu, kdy tam vládne ANO, vylezlo dobrého? 4km dálnic za rok? Mýtný systém? Rozumný (tedy především průhledný pro všechny zúčastněné) systém železničních jízdenek? Jako opravdu si nevzpomínám…

KarelF

Tak těch km bylo víc jak reko tak i nových a dost se pochystalo. Rozhodně toho udělal ťok víc než jeho předchůdci.

eLKá

Tak míchat rekonstrukce s novými úseky, to si nechte prosím opravdu do Sokolovny (a ještě jedné konkrétní)? „Pochystání“ je opravdu krásný termín, těžko si pod tím představit, co tím myslíte. Víte, kdyby pan Ťok připravil opravdu funkční postup, jak stavět v ČR dopravní stavby a uvedl ho v život, tak neřeknu ani popel a budu ho hájit, i kdyby se dopravní stavby za jeho působení nehnuly ani a metr. Neudělal v této věci ani ťuk a ještě mýto vyhlásil způsobem, že dnes není jisté, jak to vlastně s mýtem bude vypadat za necelé tři měsíce. Hlavně ale, že aktuální pan… Číst vice »

KarelF

Co přesně je na tom laciného.

watslaw

To by eliminovalo jeden problém, ale ne ten druhý, že na většinu neobsazených sedaček je vykázána zlevněná jízdenka.

Anonym ze severu

Ono když se dostanete na vyšší pracovní pozice (a jde vám jenom o splnění vašich cílů), tak jim na to skočíte. Zkuste si to

J.K.

Správná podpora dopravců by byla snížit daně (DPH na 0, ekovýpalné u elektřiny)… Každé dotování jinak vede přesně sem. I bez slev konkurence srazila ceny.

Vojta

Je dobré, když je stručný souhrn článku napsán i v názvu přiloženého obrázku.

David

75% z 5000 Kč není 4000 Kč. Ale to je formalita. Jinak s článkem souhlas. Není šance dostat ho do některého celostátního media?

BoH

Zdánlivý dárek pro lidi se ukazuje jako dárek pro dopravce. A lidem to nevadí, stejně toho šaška budou vesele volit dále, i když sami zaplatí dražší jízdné a jejich dětem to zaplatí ze státní kasy.

Petr

Zrovna na tomhle nic špatného nevidím, Leo Express má tenhle systém skutečně od začátku. Když letíte s RyanAirem v exponovaný termín, tak taky místo pěti stovek můžete platit pět tisíc. Že je na tom dojen stát, to skutečně není vina Leo Expressu, ale zhruba 30 % našich spoluobčanů.

D.S.

Nic špatného by na tom nebylo, kdyby Leo studentům nevracel 25% z ceny, aby jezdili úplně zadarmo a Leo si mohl vyfakturovat kompenzaci ve výší obvyklé ceny třech jízdenek.

eLKá

Potíž je, že vláda (t.č. bez důvěry) ten systém nastavila tak, že LE to dělat může.

babilon

Letecký tarif je založený na rovnováze mezi nabídkou a poptávkou. Což tady nefunguje – ve studentsky exponovaných dnech a časech se vlak vyprodá bez ohledu na cenu, takže systém zkouší stále vyšší a vyšší ceny a stále mu to prochází.

Petr

„Vlak se vyprodá bez ohledu na cenu“ – a co je tohle jiného než rovnováha nabídky a poptávky? 😀 Proč by měl dopravce dobrovolně zlevňovat a připravovat se o zisk, když může prodat jízdenky dráž? Tomu opravdu nerozumím.
Ovšem to vracení jízdného studentům, to je jiná.

Hezky česky

LE poskytoval slevy seniorům a studentům ve výši 30% před zavedením státních slev. To, že stát poskytl dotace, za to dopravce nemůže, pravidla plní, pokud by tak nečinil, využije výhody konkurence a dopravce vytlačí z trhu.
Apropo algoritmický dynamický systém prodeje jízdenek bych řekl, že do něj nikdo nezasahuje, pouze reagoval na zvýšenou poptávku, úpravou cen..

Karel

Pro dopravce je zákazník jako zákazník. Že se někdo za některé zákazníky rozhodne část jízdného uhradit ho nemusí až tak zajímat.

noerf

Petr: problém lze vyřešit maximální cenou za kilometr. Například maximální cena pro linku Praha – Ostrava 500 Kč, tak by stát doplácel maximálně 375 Kč, pokud by jízdenka stála více, buď by si to student či důchodce doplatil nebo by jel jiným spojem.
Samozřejmě je otázka, zda-li musí mít slevy důchodci, kteří se měli zabezpečit během svého produktivního života.

Dominik

Souhlasil bych, až na tu poslední část, důchodcům tu slevu rozhodně nechat, oni v produktivním věku už byli a do systému část peněz již odvedli.

Manitou

Důchodcům ji právě sebrat. Jak to bylo dříve. Důchodce zdarma Os a Sp za ten roční paušál a ostatní s tou slevou 50% nebo kolik to bylo.
Takhle se akorát motají a zdržují provoz, přičemž nikde extra nedojdou.
To jsou fakta z provozu, nikoli iluze.

Dominik

Jenže to se týkalo čistě vlaků ČD a takovýto přístup – vy už našemu systému nic nepřinášíte, tak nás nezajímáte rozhodně není dobrý, já jsem pro ji nechat, akorát stáhnout (na 50% třeba), ale na vše (vlak i bus) a studentům ji stáhnout na 25% (případně 50%) a omezit jen na cesty do školy.
A jasně stanovit teda cenu za kilometr a jasně říct vztahuje se pouze na nejnižší dostupnou třídu (např. RJ – lowcost)

Jiří Kocurek

A více než 50 % přítomných poslanců, kteří toto odhlasovali. Jožin ze Slatinské vozovny s tím sotva něco udělá. Ve volebním programu bylo jen neurčitě mlhavé „bude líp“, tohle sotva.

Karel

Pokud to schvalovala vláda, tak to asi bylo spíš nařízení než vyhláška.

Kubrt

Jen bezvýznamný přípodotek těm 30 % spoluobčanů. Těch, co aktivně volili ANO je mezi dospělou populací 18 %; 39 % oprávněných (ne)voličů k volbám vůbec nešlo; můžeme se dohadovat o jejich motivaci, ale fakticky svou neúčastí pomáhají vítězi. Nedá se říct, že 57 % dospělé populace fandí Babišovi, ale cestu mu umetá (i když část z nich o tom ani neví).

jan

No sprosté na tom je, že ten kredit navíc vrátí. A může ho použít na něco jiného.. A myslím si i nedotovaného..
Mělo by to být jasně cenově zastropované.. Zlaté TR 10…

Jiří Kocurek

No tak s tím musíte do parlamentu.
Když parlamet přikáže 3 ze 4 piv zdarma, tak jen on může toto změnit. Nemá žádnou logiku vztekat se na hospodského (a hosty) že 3 piva ze 4 proplácí stát. A že hospodský nabídné každé 4. pivo zdarma? Prosaďte zákon, který zakazuje množstevní slevy…

Gajda

Nemůžete nikomu jezdícímu na jeho riziko přikazovat za kolik bude jezdit, to už tu bylo, ale 30 let není

VRT

Už je líp?

Jiří Kocurek

ANO !

PS: jak komu.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast