Autobusy Dopravci Komentáře Názory Železnice Zprávy

Komentář: Praha – Ostrava 1109 Kč aneb jak se ze slev stala sociální dávka pro dopravce

Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express

Pokud si v pátek před podzimními prázdninami do jednoho z odpoledních spojů Leo Expressu z Prahy do Ostravy sedne student, dítě či senior a koupil si lístek včera, státní kasa přijde o 831 korun. Přesně tolik bude požadovat dopravce za to, že mu prodal jízdenku, kterou si nacenil na 1109 korun pro plně platícího.

Slevy ve veřejné dopravě zavedené vládou bez důvěry Andreje Babiše ruinují státní kasu už déle než rok a apetit dopravců přisát se k eráru roste. Nejde přitom zdaleka jen o Leo Express, jehož systém (cestujícím se slevami vrátí zbytek peněz za jízdenku, takže jedou fakticky zdarma) je zatím v ohýbání pravidel nejkreativnější.

Ministerstvu dopravy nevadí ani to, že proplácí jízdenky u RegioJetu ve vozech, které dříve byly první třídou, jen se v Česku jmenují relax, ani kreativní cenová politika Českých drah. Věděli jste, že když pojedete v neděli z Plzně do Prahy, za jízdenku jako dospělý nezaplatíte jako vždy 99 Kč, ale 139 Kč? Proč? Protože jezdí studenti a pro ně je se slevou 75 % rozdíl v konečné ceně minimální.

Státní slevy se staly nejen sociální dávkou pro vybrané skupiny obyvatel, ale především finanční injekcí pro spoustu dopravců. Pro některé téměř životně důležitou. Můžeme se dohadovat, zda by RegioJet skutečně dosáhl tak velkého zisku za první pololetí, kdyby nebylo slev, dalo by se spekulovat, zda by Leo Express bez slev nebalancoval na hraně existence. Každopádně slevy dopravcům výrazně pomohly, protože vygenerovaly další skupiny cestujících.

Zatímco stát zpřísňuje kontrolu podnikatelů pomocí EET, v případě slev panuje naprostá džungle téměř bez kontroly. Dopravní eldorádo. Nikdo zpětně neověří, zda skutečně v autobuse či vlaku jelo zrovna 50 studentů, a že si skutečně koupili lístek a nekoupil si ho sám majitel autobusu, kterému se prostě taková transakce vyplatí. Od zavedení systému slev loni v září bylo dosud provedeno 900 kontrol v autobusech a 25 ve vlacích. Denně se přitom v českých zemích vypravuje na šest tisíc vlaků. Když kontrola přeci jen přistihne dopravce, že švindluje, hříšník prostě jen nedostane kompenzaci za přistižený spoj a jízdenku. Jinak dál může vesele okrádat státní kasu.

Marně čeká daňový poplatník na to, že ministerstvo dopravy toto začne řešit. Sice v létě řeklo, že s Leo Expressem jedná o úpravě jeho modelu, dosud se ale k ničemu nedobralo. I kdyby si Leo Express řekl za jízdenku 5000 Kč, ministerstvo mu zaplatí ochotně 3750 Kč. Marně čeká daňový poplatník na vyjádření ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, že slevy jsou problémem pro veřejné finance a dopravní stavby. Ministerstvo dopravy sice do oficiálního vládního materiálu uvedlo, že v rozpočtu na příští a především přespříští rok není dostatek peněz na zahájení všech plánovaných staveb, pro ministra je ale zjevně důležitější, aby mohla část lidí jezdit za hubičku. Nepůjde proti premiérovi, bez kterého by se nikdy na svůj post nedostal.

Cena za jízdenku v ekonomické třídě Leo Expressu v pátek 25. října. Foto: LE
Cena za jízdenku v ekonomické třídě Leo Expressu v pátek 25. října. Foto: LE

Deník Zdopravy.cz doplňuje vyjádření Leo Expressu k následujícím dotazům: Na pátek 25. října už dosáhla cena za ekonomickou třídu Praha – Ostrava 1109 Kč. Je to strop v ekonomické třídě nebo jste schopni jít ještě výše? Nepřijde vám taková cena zcela mimo realitu, zvláště z pohledu státního rozpočtu, kdy stát za cestu studenta, dítěte či seniora zaplatí za takovou jízdenku přes 800 Kč?

Mluvčí LE Emil Sedlařík: Ceny jsou u Leo Express pohyblivé a zvyšují se v závislosti na obsazenosti a termínu nákupu. Na naše spoje si cestující může v předstihu zakoupit jízdenku na trasu Praha-Ostrava za pouhých 99 korun, která je nejlevnější ze všech dopravců. S ubývajícími jízdenkami se poté cena zvyšuje, proto cestujícím doporučujeme včasný nákup. Ceník Leo Express není navázán na systém státních slev a byl obdobný i před jejich zavedením, včetně této cenové hladiny. Místenka navíc není rezervována pro studenta, dítě či seniora, ale mohou si ji zakoupit všechny skupiny cestujících. Zákazníci Leo Express si kupují místenky v termínech blížícím se termínu odjezdu i za vyšší cenu, protože upřednostňují pohodlné cestování v klimatizovaných vlacích s wifi, kvalitním občerstvením a palubním personálem. Výše ceny na jednotlivých spojích je tedy určena poptávkou zákazníků.

Vlak Leo Expressu. Pramen: K-report
Vlak Leo Expressu. Pramen: K-report

Na komentář reagoval RegioJet a jeho mluvčí Aleš Ondrůj (doplněno 16:15):

Za úspěšným hospodařením RegioJetu stojí zejména růst cestujících na mezinárodních linkách Praha – Brno – Vídeň / Bratislava. Meziročně jde o 11 % nových cestujících a podobným tempem rostou také tržby. RegioJet nemá tyto linky zatíženy náklady, které byly na začátku. Proto roste i zisk – bez ohledu na státem nařízené slevy. Obsazenost vlaků RegioJet byla vždy velmi vysoká – průměrně na hranici 80 %. RegioJet po zavedení státních slev nemělnil ceny ani tyto slevy nekombinuje s dalšími marketingovými akcemi. Konečná tržba pro RegioJet tak zůstala stejná i po zavedení slev. Jenom se změnil poměr toho, co platí cestující a co za ně zaplatí stát.

Na druhou stranu je třeba říci, že přestože státem nařízené slevy využívají zejména studenti, motivovaly tyto slevy další skupiny zákazníků, které by jinak necestovaly. Jedná se zejména o seniory a rodiny s více dětmi a jejich volnočasové cestování. Zvýšení dostupnosti cestování je pro ně zásadním rozdílem v kvalitě života.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Gajda
Host
Gajda

A asi je čas začít připravovat komentář k Flixbusu, Praha – Vary za 389 nebo 419 jde již považovat taky za trošku dražší

Lukáš
Host
Lukáš

Co není zakázané je dovolené a pragraf je kulatý proto, aby se dal obcházet

jan
Host
jan

Je vidět, že 1,35 kč / km státního jízdného bude dopravce silně limitovat v maximálním výnosu, jak si někteří na MD mysleli:-)

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

cítím z těch příspěvku takovou červenou linku Jak to že někdo jiný má slevu a já jí nemám? osobně se domnívám že stát který se umí starat o mladé lidi a o staré lidi dělá dobře.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Ó ano, a nejvíc si užíváme když průvodčí vyhazuje uživatele slev z první třídy, resp. jim nabízí dopltek za cenu, která se nedá neodmítnout.

A o tom jak se stát stará si povíme až od něj budete chtít něco složitějšího než vydání průkazu

Zapa
Host
Zapa

Doplatek do 1.tř u těchto skupin je doplatkem do jízdného bez slev, takže většinu těchto cestujících to odradí.
Se zbytkem souhlas.

TomikV
Host
TomikV

A hodně záleží na tom, kdo ty jízdenky „štípe“, již několikrát jsem byl svědkem tomu, jak doplatek byl odpuštěn. Nic proti nikomu, ale proč já si zaplatím plné jízdné a to se vším a někdo jiný, protože je student, či důchodce nebo dokonce malé děcko nemusí. Já vím, já vím, hnedle budu označen za rudou svini, či arogantního hajzla co nesnáší důchodce nebo děti, ale ač se podívám kolem sebe kam chci, tak nikde v okolních státech jsem takovouto džungli doposud nezažil. A ano začínám být na tyto slevysty v dopravě alergický. Alespoň jednou týdně zaznamenám, jak se (obzvláště studenti,… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

myslím, že tento druh péče státu je poněkud „zvláštní“. Pochopil bych slevy na trať trvalé bydliště – místo studia. Nechápu plošné paušalizování. V případ ě „konkrétních“ slev pro konkrétního studenta na konkrétní trasu by se snadno daly redukovat „zneužíívající“ praktiky.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Pojďme vyrobit tabulku, kde by jsme viděli kompenzaci na počet cestujících.
ČD: cca 183 mil. cestujících a 2,5mld CZK kompenzací. Tj cca 13,6 CZK cestující.
RegioJet:
Cca 6,2 mil. cestujících a 362 mil. CZK
kompenzace. Tj. 58,4 CZK na cestujícího.
(Poraďte zda počet cestujících sedí jen ČR)
Leoexpres:
Cca 2mil. cestujících včetně DE (tam dle německé wiki prodali 750 tisic jízdenek) tak jen v ČR 1,25mil cestujících? a 115 mil. cZK kompenzace. Tj. 92 CZK na cestujího
VČETNĚ PLATICICH CESTUJICICH.

Budu jen rád, když mě někdo opraví čisla cestujících v ramci ČR.
Děkuji

Gajda
Host
Gajda

Pro spravedlnost této tabulky přičteme i 14 miliard od krajů a státu, které ČD na těch 183 milionu cestujích také dostaly a dojdeme k číslu téměř 92 korun na každého cestujícího, kterého ČD svezly.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Já se bavím o kompenzacích. Ne o dotacích..

J.L.
Host
J.L.

Počty cestujících možná sedí, ale nic neříkají o tam, jak daleko jeli, tedy kolik dělá standardní jízdné. Navíc není ani jasné, zda jeli třídou, na kterou se vztahuje státní kompenzace.

Mirek Zv.
Host
Mirek Zv.

U RegioJetu bude podstatně větší průměrná kilometrická délka cesty než u ČD, protože nemá příměsto a jiné lokální cesty. Také bude skutečně mít o něco více zákazníků 26-. Dá se tedy říci, že ČD a RegioJet neokrádají stát, zatímco Leo Express ano, a sice téměř o polovinu vyplacených dotací. Viníkem je podle mě stát, a sice MD nebo co já vím kdo, prostě lhostejní úředníci, kteří to neřešili hned v zárodku.

Via Rhetica
Host
Via Rhetica

Brilantní komentář pane redaktore,potrefené husy,se jak vidno brzy ozvaly Ano,státu dochází peníze na infrastrukturní stavby,poněvadž nakrmit penězi nás daňových poplatníků,30% důchodců a natahovačů ruk(použil bych daleko expresivnějších výrazů,ale budu slušný) ,k tomu 20% armády státních úředníků,jejichž počet nám „krásně“ každý rok nabobtnává ,je rok od roku těžší,ačkoliv peněz je ve státním rozpočtu víc,roztočená spirála inflace nutí vydávat stále více peněz pro saturaci voličstva konfidenta StB a jeho podržtašek,roste nám tak daňové zatížení a státní dluh(ikdyž Andrej Babiš všude vykládá jak dluh klesá,ano klesá vůči HDP,protože ekonomika roste,ale nominálně dlůh roste,čili je den ode dne větší,nic se nesplácí) Výsledkem jsou vysoké… Číst vice »

Radek Janata
Host
Radek Janata

„i když Andrej Babiš všude vykládá jak dluh klesá,ano klesá vůči HDP,protože ekonomika roste,ale nominálně dlůh roste,čili je den ode dne větší,nic se nesplácí“ ——— Stát není občan a na dluh státu nelze pohlížet jako na půjčku nebo hypotéku. Za prvé, není pravda, že se nesplácí. Všechny úvěry stát spláci a včas. Ovšem, zároveň si bere další. To je normální finanční trh. Ale lze na tom i vydělat a stát na to vydělává, protože dlouhodbě jsou nové úvěry pro ás levnější než ty staré, jak nám postupně roste rating. Dále nominálně dluh roste, to máte pravdu. Ale nevadí to. Občan… Číst vice »

eLKá
Host
eLKá

No, argumentovat v této zemi penzijním připojistěním (kde jeho výnosy s bídou pokryjí inflaci) mi přijde poněkud nemístné.
Jinak máte pravdu, že na dluh státu nelze pohlížet jako na hypotéku, stát má totiž daleko víc možností, jak ten dluh nechat splatit všemi jeho obyvateli.
Jednu takovou možnost tato země zažila 30. května 1953, druhou třeba Rusko po rozpadu SSSR a pro ty další se stačí podívat třeba do Argentiny.
Já jenom doufám, že ANO ve vládě vydrží tak dlouho, aby to opravdu muselo řešit. Jestli se těm „30%“ potom rozsvítí, to opravdu netuším.

Radek Janata
Host
Radek Janata

„kde jeho výnosy s bídou pokryjí inflaci“. — Samozřejmě. Však ty penzijní fondy investují (ze zákona musí) zejména do státních dluhopisů, coby nejméně rizikového aktiva. A to, že jsou výnosy nízké je právě ta výhoda! Ukazuje to, jak levně si náš stát půjčuje. A uváděl jsem to proto, abyste si uvědomil, že ČR není zadlužená v zahraničí, jako je např. Řecko. „Jednu takovou možnost tato země zažila 30. května 1953“ —– Kdy tak ČSR řešila ekonomiku zbídačenou válkou a následnými komunistickými experimenty. To ovšem není náš případ dnes, kdy je naše ekonomika velmi zdravá. „Já jenom doufám, že ANO ve… Číst vice »

eLKá
Host
eLKá

Ad 1: Budiž, když nízké výnosy penzijního připojištění vidíte jako výhodu…
Ad 2: Vnímám jistý rozdíl mezi naší ekonomikou a českým státním rozpočtem. Ten za zdravý nelze považovat ani omylem (podíl mandatorních výdajů, deficit v době ekonomického růstu, minimální investice…)
Ad 3: Deficitní rozpočty v době rostoucí ekonomiky vnímám jako zločin na budoucích generacích a ANO drží ministerstvo financí už hezkých pár let. Pokud to podle vás s ANO nesouvisí, váš boj.

TomikV
Host
TomikV

No bohužel to je boj nás všech. My všichni tu s panem čističem peněz ještě chvilku budeme žít a vzhledem k tomu, že jemu rozhodně nejde o občana, tak již dnes je třebas se bát co bude až přijde čas na tzv Husákovy děti.
To bude pak mela a kde asi pak bude pan STB.

Jaromiř Šveřepa
Host
Jaromiř Šveřepa

Nemáte pravdu, protože jinak by Řecko nemohlo skoro skrachovat, jak se stalo. Jinak na to doplácí např. Lidé v penzijním připojištění, kde jsou již výnosy konzervativních fondů záporné.

TomikV
Host
TomikV

No pokud, se budou na obdobných serverech psát bláboly typu kam pošlou ČD vlaky, které jim zbudou po zrušených tratích a nebo co chystá FlixTrain v DE, tak se tady nic nezmění. Na místo toho, aby novináři řešili zástupné události a lezli STBákům kamsi, měli by konečně zase řešit a upozorňovat na důležité věci ( víz třebas jízdné v krajích a bordel s tím spojený).
Pak možná, ale opravdu jenom možná, se to povede za dva roky pozměnit.
Fandím Vaší naivitě, ale ……

Tak co pane Sůra, nechcete již konečně zaměstnat své pero, krapet něčím užitečnějším ?

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

„Když kontrola přeci jen přistihne dopravce, že švindluje, hříšník prostě jen nedostane kompenzaci za přistižený spoj a jízdenku. Jinak dál může vesele okrádat státní kasu.“ Toto neni pravda. Je to podvod a ten je trestny dle trestniho zakoniku.

Leinad
Host
Leinad

Moje idea je taková:
1) stát(kraj/obec) odpovídá za ZDO. ZDO tarify se dělají tak aby byly maximální tržby. (Když dopravce s netto smlouvou láká cestující na akční jízdné, dokazuje to že objednavatel chtěl vozit vzduch. Podobně když je zdo dražší než komerce) Vždy ale v zdo existuje strop/paušál (cosi jako PID kupón)
2) Žádné diskriminační slevy. Pokud to vychází tak slevy na mimo špičkové spoje, ale pro všechny (co nemají paušál).
3) Otázkou je výše důchodů či stipendií. Je vtipné že za Babiše jsou důchody menší % platů než za Kalouska, přesto někteří tvrdí že Babiš důchody zvednul.

zesp
Host
zesp

A co vyjádření ČD? Tam je to všechno v pořádku? Vždyť tam si musí přijít na balík daleko největší. Nebo ne?

Dominik
Host
Dominik

Jenže to je způsobeno tím, že ČD mají největší podíl na trhu, a neojebávají systém jako Leo či Regiojet.

Leinad
Host
Leinad

Chtete říct že ČD nemají proměnlivé ceny (akční/včasné jizdneky s omezeným kontinentem, jízdenky na určitý spoj) -leovo renevue. Nebo že u ČD se student nedostane do vozu lepšího než B249(Jancurovo „tarify“) už vůbec ne do Pendolina.

Mirek
Host
Mirek

Jenomže u ČD je cena dle km tarifu schváleného ministerstvem financí ta je pevně dána a není ji možno překročit a vsichni znají její maximální cenu narozdíl od ostatnich dopravců, kteří ve špičkách máji tarifní ródeo. Pokud někde nabízejí ČD slevu na včasné jízdenky, tak se dopravce naopak dobrovolně okrádá o tržby a pokud některý den zvedne cenu, tak se jen přiblížil k km jízdenku. Příklad Plzeň, km tarif 160 Kč, zvýhodněné jizdenky od 105 do 138. Zatím jsem neviděl že by ČD překročili cenu dle km tarifu, naopak ještě jsou stále pod základní cenou i ve špičce. Co se… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Jenže ve všech vozech je stejný tarif, kdežto RegioJet to uplatňuje na x tarifů a Leo prozměnu zvyšuje ceny, protože student stejně jede zadarmo, to je ta ojebávka systému.

Leinad
Host
Leinad

Stejný tarif, takže Pendolinem student nemůže.

TomikV
Host
TomikV

1. proč by nemohl
2. proč by měl

Leinad
Host
Leinad

1) Protože „druhá třída Pendolina“ je cosi jako Jančuruv Relax – je to dražší.
2) Protože chce platit víc (aby stát za něj doplácel víc)

Kamui
Host
Kamui

Tady stát totálně selhal. Slevy by měly být pouze ve vlacích/autobusech v rámci ZDO, nikoli komerčních. I tohle je však důsledek selhání státu na trati Praha – Ostrava, kde jiné než komerční vlaky nejsou. Tady by MD mělo zařídit dvohodinový takt rychlíků Praha hl.n. – Libeň – Kolín – Přelouč – Pardubice – Choceň – Ústí – Česká Třebová – Zábřeh – Mohelnice – Olomouc – Přerov (úvrať) – Suchdol – Hranice – Studénka – Svinov – Ostrava hl.n. a dálkovku nechat teda trhu. Stejný model aplikovat i na úsek Praha – Brno, objednávat jen rychlíky, dálkovku ne.

Leinad
Host
Leinad

Přeplněný rychlík a v lepším případě vzduch vezoucí Ex (na některých tratích žádný ex), jako a Slovensku. Díky, až budu chtít jet do menšího města.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Proč by měl být rychlík přeplněný? Jezdí i jiné skupiny cestujících než studenti a důchodci.

Leinad
Host
Leinad

Koukněte na Slovensko po zavedení R zdarma.

Radek Janata
Host
Radek Janata

U nás to ale není zdarma.

František
Host
František

Tak se vozy z prázdného Ex přesunou na plný R. V kapacitě vlaků pořád ještě vidím rezervy.

Otmar
Host
Otmar

To je systém win – win. Kamarád Jančura se zadotuje ze statní kasy a Bureš si zafinanfuje ze statní kasy volební kampaň.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Ještě kdyby se důchodci, když už jedou za čtvrtinu, uměli ve vlaku také chovat. Občas mám pocit, že sedím v pojízdné čekárně u doktora, když se baví na celý vagon o nemocech svých a sousedů z celého paneláku. Bohužel ne ve všech vlacích jsou tiché oddíly.

Dominik
Host
Dominik

Je pravda, že s hlučnými důchodci, kteří se baví na celý vlak, jsem se už taky setkal, ale ještě to dokážu tolerovat (jsou starší, tak třeba hůře slyší), ale ještě častěji se setkávám s takto se projevující mládeži (ale ti doslova řvou), nebo jim hraje na hlas hudba, to už mě vytáčí víc. Další otevírá okénko, že prý tam je moc teplo, místo aby si sundal bundu/mikinu, atd…

IGCT
Host
IGCT

Pane Sůro, naprosto brilantní komentář! Z všech vašich článků a komentářů musím opravdu uznat, že tohle mě moc oslovila. Taková investigativní novinařina 🙂 Přeji Vám, aby se Vám i Vašemu kolegovi dařila taková TOP kvalita.

TomikV
Host
TomikV

Bohužel, ale jen jeden jediný z toho množství zde. Škoda.

Dushan
Host
Dushan

Slevy považuji za motivací pro větší využívání veřejné dopravy a obecně plní svůj účel. Nelíbí se mi ovšem způsob zavedený leo express. V článku je informace, že proběhlo 900 kontrol v autobusech a 25 ve vlacích, postrádám však informaci o tom, jestli při těchto kontrolách bylo zjištěno nějaké porušení pravidel, ve smyslu vykázání fiktivních jízd a kolik takových případů bylo.

František
Host
František

Jak plní svůj účel? Láká do veřejné dopravy lidi z aut, nebo jen podněcuje další zbytnou dopravu? Kromě toho, doprava roste celkově a podíl té veřejné na celku, pokud je mi známo, nijak výrazně nestoupá.

Leinad
Host
Leinad

Nemají náhodou prvky renevue i ČD?
Dobřichovice – Ostrava dražší než PID + Praha-Ostrava, včasné jízdenky, jízdenky na kontrétní vlak, akční jízdenky s omezeným kontingentem

Jarda
Host
Jarda

Včasné jízdenky, byly kvůli systému slev již loni zrušeny. Doplácím vyšším jizdným slevy ostatním.

Jirka
Host
Jirka

Tedy ac nekdy v nekterych vecech s Vami, pane Suro, nesouhlasim, za tento clanek mate u me velky palec nahoru.:-) Pac napsal jste to naprosto presne. Leo tady leta drbe do CD a chce vysoudit od nich velke penize, x let tady kritizuje a rika, jak by se melo to a to, a nakonec dela tuhle jednu velkou prasarnu na statu. Regiojet jakbysmet, i kdyz asi trochu v mensim. Nicmene jsem rad, ze jste tohle o soukromnicich napsal. Ac chyba je predevsim ze strany statu, to nesporne. Kazdopadne dekuji, ze na to verejne upozornujete.

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

To že LE dělají trojského koně Číňanům vidím jako daleko problematičtější.

Leinad
Host
Leinad

A ČD to nedělají, u těch nehrozí že by si za studenta řekli víc.

Dalibor
Host
Dalibor

tento systém je krásně „kreativně využitelný“ a předpokládám, že využíván je. Jak to kdo dělá je v podstatě jedno, pravidla jsou stejná pro všecky. Někdo se holt umí otáčet rychleji než někdo jinej, ale myslím, že to není problém dopravců, ale je to chyba systému, který toto umožňuje.

Mirek
Host
Mirek

Nedělají, protože se řídí km tarifem schváleným ministerstvem financí, naopak z této ceny dávají různé slevy za které inkasuji méně než je km tarif.

Jarda
Host
Jarda

Myslím, že ty podivné vazby ANO a paštikářů z Leo ukazuje i velmi podivně vyhraná a hejtmanem pardubického kraje podepsaná smlouva na krajskou dopravu…

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Co v tom bordelu udělat trochu pořádek?

Slevy pro studenty POUZE pro cestu z místa trvalého bydliště do místa školy /internátu a to pouze v Os a Sp a vybraných rychlících.

Tyto slevy pro důchodce a studenty pouze ve vlacích v závazku veřejné služby.

Sleva se poskytuje nejvýše z dané maximální ceny jízdného podle tarifu TR100 a to v nejnižší dostupné třídě ( = z nejnižší v daném vlaku dostupné ceny jízdenky).
Káva, internet a služby nesouvisející s dopravou nesmí být standartni součástí ceny jízdenky , tedy „zdarma“ . ( Tedy chceš-li kafe a internet ve vlaku, tak si ho zaplať)

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A ještě nařídít, že studen musí volit školu v místě bydliště. Takže když chce studovat stavařinu tak z Přerova jedině do Ostravy, je to blíž. A pokud má student náhodou trvalé bydliště u jednoho z rozvedených rodičů, ale žije u druhého, kam si ho přepsat nemůže, tak smolík, když se kácí les lítají třísky. A internet zdarma jen pro jistou skupinu obyvatel, a to na základně společenské třídy (nebo rasy, to už je jedno). Technická realizace tohoto opatření bude poněkud složitá, jelikož MAC addres lze změnit, či telefon registrovat na rodiče. A nebo muset vyplňovat papír, že tento netento. Ve… Číst vice »

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Takto konstruované slevy pro studenty tu už byly a fungovalo to.
Pokud vůbec poskytovat slevy studentům ( jakože k tomu moc důvodů nevidím) tak jedině na dojíždění do školy.
Zbytek toho vašeho výblitku o internetu zdarma a podřadné rase jsem asi nepochopil co tím chce autor říci

TomikV
Host
TomikV

To nepochopil nikdo.

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Lidská práva, kterými se tu zcela mimo mísu ohaníte rozhodně nezahrnují právo na nesmyslné dotace, navíc bez jakékoli pojistky proti zneužívání ze strany dopravců.* Jsem všemi deseti pro, ať se platí dětem na ZŠ obědy, když můžeme vyhazovat miliardy za přitroublé profi čutálisty a hokejky, tak na tohle jsou penize určitě taky. Stejně tak jsem pro, ať se poskytují slevy studentům na dopravu Z a DO škol, aby vzdálenost nebyla zásadním faktorem pro rozhodování při volbě VŠ. Mám samozřejmě nutkání položit řečnickou otázku, zda je opravdu nutné, aby se slovy vztahovaly i na studenty džendr studies a kulturologie, ale ovládnu… Číst vice »

eLKá
Host
eLKá

Tak zařídit to jde úplně stejně. To, co stát dává dopravcům za důchodce, tak rozpočítat důchodcům a přidat jim to na důchodech.

Jestli za to pojedou vlakem na výlet nebo poletí na víkend do Benátek, to bude jejich volba.

Petr Nick
Host
Petr Nick

pokud se v jiné sféře kontrolují „úniky“ v řádu stokorun, nelze přece v případě státních dotací dopravců v hromadné osobní přepravě nastavit pravidla tak měkká, že zde může statistiku obsazenosti a skladby jízdného ( se slevou, bez) řečeno s mírnou nadsázkou, modelovat ve svůj prospěch ten který subjekt, žádájící o dorovnání jízdného. Nejde o drobné, ale o miliardy. Kontrolní mechanismy by se našly, jen mít vůli..

Nikdo ani muk
Host
Nikdo ani muk

Zavedene to bylo ciste z populistických důvodů. Muzete si byt jist, ze Babisovi nešlo o to nekomu pomoct, ale aby nabral pro anofert volice. Zrusit tento nesmysl a hned. Stejně jako dalsi babisovinu – eet.

Kuba W
Host
Kuba W

článek je naprosto pravdivý akorát nechápu proč kopete do LE? jako firma které jde o zisk dělá jen to aby vydělala, že stát tuhle blbost zavedl je chyba státu, ne té firmy. i pendolíno nestojí v sobotu z ov 289 ale 360. samozřejmě že tyhle „slevy“ jsou hloupost, vyhozených 6 mld ale LE za to nemůže, ve volbách Andyho podporoval Jančura z RJ, tak proto to zavedly.

KarelF
Host
KarelF

Je tedy pak ted vaše chyba, že vidím vaší ip adresu a libovolně si s tímto naložím. Stejný princip, stejný přístup který zde prezentujete. Jinými slovy je pár přísloví kterých by se minimálně v le a rj měli držet. Stačí když kape nemusí nutně pršet a potom je další když žeru tak nemlaskám. Takže na místo, aby byli rádi, že stát jim nepřímo zadotuje rozdíli a měli by být rádi, že jim stát kompenzuje jejich vlastní debilní podbízivou finanční politiku kde pak jančura s leošem ječí, že jim to nevydělává tak ještě berou víc než normálně chcou. Proč tedy le… Číst vice »

Roman G.
Host
Roman G.

Dle mého názoru je celý systém špatný. Slevy u ČD na Os.,max. na R. a dost. Jak na SK. Hned by se zvedla úroveň cestování. A těch ušetřených peněz…U ostatních slevy z nějaké max. hranice jízdenky. Pak ať si všichni třeba prodávají i za 5000, když distanou kompenzaci třeba z ceny 500 Kč. Samozřejmě u ceny pod 500 kompenzace ze skutečné ceny.

Roman G.
Host
Roman G.

Doplním pojem „všichni“. Tím jsem myslel samozřejmě i ČD. Asi jsem to blbě napsal

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Jak z vyjádření LE vyplývá tak jsou k mání i jízdenky za 99 CZK. Viděl někdo tuhle cenu v eshopu? Nebo i na 2 měsíce dopředu jsem vždy trefil blbé datum? 6.12. 2019 Praha-Ostrava od 429 CZK s odjezdem ve 14:09. V ostatní dny dny jsem se nedostal pod 189 CZK. Ty státní slevy dokázaly cenu za nejvíce konkurenční trať v ČR vyšroubovat do nebes.

Leinad
Host
Leinad

Viděl.

babilon
Host
babilon

Koukal jsem na jízdné P-O kolem Vánoc – od 19.12. do 6.1. všechny spoje za jednotnou cenu 829 Kč, a to i ve spojích, kde je zatím prodáno méně než 20 jízdenek.

Karel
Host
Karel

Pokud je 6 týdnů předem prodáno na spoj víc než 10 jízdenek, tak je to spíš známka extrémního zájmu, tj. že ten spoj nejspíš bude vyprodaný. Musíte hledat nějaký termín a relaci, kde lze očekávat minimální poptávku. Ale o takový spoj logicky nejspíš ani vy nebudete mít zájem, a pokud by se to dopravci na nějakém spoji častěji stávalo, nejspíš by ho zrušil nebo zredukoval.

Vbb
Host
Vbb

Alezde není diskuse o tom, čím chci jet, ale že nikdo takovou nabídku neviděl (nebo jen pár lidí, ale ti explicitně neřekli, že tu nabídku viděli v poslední době).
Nic vám nebrání takový spoj nalézt, udělat printscreen a buď ho sem umístit (vkládání obrázků je zde „utajovaná informace“ 🙂 , já to neumím) anebo poslat redakci a ta ho sem dá.

Jirka
Host
Jirka

comment image

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Tak v Říjnu kupovat jizdenky na jaro…jo 49CZk tam je. To ano. Ale kolik těch jízdenek za 49 CZK je? A kdo kupuje jízdenky 4měsice dopředu? Trošku reality by neuškodilo

Jirka
Host
Jirka

Reálně jsem věděl v červnu, že nějakého října (psát přesné datum nebudu) pojedu do Prahy a koupil si tu jízdenku pro šest lidí za 6×49 korun a to je realita.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Není to problém pro toho, kdo ví, že pravděpodobně pojede. Například jede do Prahy na něco, co si už naplánoval, na koncert, na letiště. Nebo dojíždí pravidelně.

Vzhledem k tomu, že jízdenky u všech dopravců lze vrátit beze srážky, je to malý risk (ledaže by dopravce náhle zkrachoval).

Náklady ušlé příležitosti (blokované peníze) tam taky nejsou, rozdíl cen, který ušetříte, jsou výrazně vyšší, než potenciální zisk na kapitálovém trhu.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Kouzelné slůvko „od“ 49,- Kč

Jirka
Host
Jirka

Je zatím schováno více tříd (economy, bussines, premium) takže to od 49 za economy je zcela správně použito, protože za tu cenu to je možné koupit.

Gajda
Host
Gajda

A i tak se ten vlak bezpečně naplní do posledního místa a nejen těma se slevama. Pokud by ty lístky prodávali za míň, okrádali by sami sebe a proč by to měli dělat?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zkusil jsem středu příští týden. 169 Kč. Poté ještě úterý 22.10. a cena je 119 Kč. Takže těch 99 Kč není až tak vzdálených.

Karel
Host
Karel

„Když kontrola přeci jen přistihne dopravce, že švindluje“ – pokud si jako student koupím jízdenku a nechám ji propadnout, anebo vystoupím o pár zastávek dříve, a kontrola najde moje místo prázdné, tak to znamená, že dopravce švindluje? To by se pak nepřející konkurenci vyplatilo najímat takové studenty a pak na dopravce poštvat kontrolu.

Vbb
Host
Vbb

Pokud takových „nechám propadnout“ bude zrovna tolik, kolik je ve vlaku volných míst (a nebudou to jednotky, ale desítky a více), tak s pomocí statistiky se dá celkem jistě přijít na to, že tu něco nehraje.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce