Dobití za 15 minut. Na severu Německa začal pravidelný provoz bateriových vlaků, první na světě

Jednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: ErixxJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: Erixx

Do poloviny příštího roku vyjede všech 55 jednotek.

Německá spolková země Šlesvicko-Holštýnsko je prvním regionem na světě, kde začal pravidelný provoz s cestujícími  dvouzdrojových akutrolejových jednotek, zjednodušeně označovaných jako bateriové (BEMU).

Jde konkrétně o dvouvozové jednotky Stadler Flirt Akku, které si objednala přímo spolková země. První jednotky provozuje dopravce Erixx Holstein. V provozu postupně nahrazují dieselové jednotky na neelektrifikovaných tratích.

Organizátor veřejné dopravy na severu Německa NAH-SH v tiskové zprávě uvedl, že region je úplně prvním na světě, kde začal pravidelný provoz BEMU s cestujícími. Start nabral několik měsíců zpoždění kvůli delšímu schvalování, než je běžné. Akutrolejové vlaky se mají postupně objevit i v dalších německých regionech.

Spolková země si objednala celkem 55 jednotek, všechny budou nasazeny do poloviny příštího roku. Ročně mají najet zhruba 10,4 milionu kilometrů, dosud tyto výkony zajišťovaly nebo ještě zajišťují dieselové vlaky. Jako první vyjely na tratě Kiel – Lübeck a Kiel – Lüneburg. „Děláme obrovský krok k místní dopravě bez emisí,“ uvedl ministr dopravy Šlesvicka-Holštýnska Claus Ruhe Madsen. Postupně se objeví na celkem jedenácti tratích.

Dopravní svaz rozdělil provoz nových jednotek mezi čtyři dopravce, jako první s jednotkami vyjel Erixx. Další dva soubory získaly DB Regio a RDC Autozug, dvě tratě uhájily NBE nordbahn Eisenbahngesellschaft.

Součástí celého přechodu na bateriové vlaky je i dobudování trolejí na celkem jedenácti kilometrech tratí v celé spolkové zemi kvůli jednoduššímu dobíjení. Jednotky s bateriemi umístěnými na střeše a pod podlahou zvládnou dobití pod trakčním vedením za 15 minut. Na jedno dobití zvládnou dojet až 80 km.

Dvouvozové jednotky zvládají rychlost 160 km/h, zrychlení z nuly na 160 km/h může nastat za 92 vteřin. Do 45,7 metru dlouhých jednotek se vejde 228 cestujících, z toho 105 míst je k sezení (+ dalších 18 sklápěcích sedaček). Detailněji jsou jednotky popsány zde.

Jednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: ErixxJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: ErixxJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: ErixxJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: ErixxJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: ErixxJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: ErixxJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: NAH-SHJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: NAH-SHJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: NAH-SHJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: NAH-SHMapa sítě linek s jednotkami Stadler FLIRT Akku. Foto: NAHSH

 

Tagy BEMU Erixx NAH-SH Šlesvicko-Holštýnsko Stadler Flirt Akku Stadler Rail
68 komentářů