Dobití za 15 minut. Na severu Německa začal pravidelný provoz bateriových vlaků, první na světě

Jednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: ErixxJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: Erixx

Do poloviny příštího roku vyjede všech 55 jednotek.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza Český

A jak pravil ministr dopravy (Santa) Claus: „Děláme obrovský krok k místní dopravě bez emisí“.

A já říkám ano Santa Clausi, určitě, pozavírejte veškerou jadernou energetiku, nainstalujte pokud možno co nejvíce mazut- elektráren a můžete pak nadšeně oblbovat o ‚místních dopravách bez emisí‘ + při dobíjení během 15 minut nezapomeňte započítat to totálně zelené, bez-emisní hoření..

Pane bože, a to byste doufali že v Německu nebudou (až) takoví v*l*vé, no těžko odhadovat, zda překlep že do vlády pustí někoho podobného, nebo tam je právě proto..

Jirka

Myslím, že u menších lokálních vlaků by ten akumulátorový pohon elektrickou energií dává smysl. Těžké akumulátory železným kolejím a kolům vlaků nevadí, je tam malý valivý odpor. Na střechách by mohly být fotovoltaické panely pro dobíjení za provozu. Po denním provozu dobití v depu.

Honza Český

Jasně, každopádně.
Vlak (příkladně) příkon
1.000.000W vůči
40.000W (nebo kolik byste tam nacpal) na střeše – přesně tedy těch 40kW za podmínek plná letní svítivost, správný úhel vůči slunci..
.. Myslím si, že něco podobného rozhodně „DÁVÁ“ smysl 🙂🙂

eLzyx

tak na těch 55 vlacích by to udělalo provoz dvou vlaků „beznákladový“, z pohledu elektřiny. To není málo

Han van Meegeren

Tak schválně, kolik dáváte času tomu, než tahle taškařice skončí?

Gajda

Tady to by fungovat mohlo, časem se to doladí a v případě Stadleru bych se nebál. Než dožijou baterky v tom vlaku, bude na každý menší zastávce solární panel, kde by je mohlo jít ještě použít (pokud se bavíme o Německu) a narozdíl od vodíkovejch autobusů by to jít mělo.

vasek.beroun

Jako že se vlak bude dobíjet ze solárů na každé menší zastávce? To hned tak někoho nenapadne.
A já mám pocit, že i ty horké zelené hlavy v EU začínají lehce vychládat.

Granja

Já to pochopil, že ty baterky budou k dispozici pro zabezpečení energie pro tu zastávku jako takovou.

petr

taky by to třeba šlo,ale nesměly by být tak rychlé obraty

Patriot

Němci jsou prostě Němci, ovládat všechno a parazitovat na všech. Jestlipak někdo uvádí, kolik se toho musí rozkopat a kolik se musí ‚přebrat‘ zeminy, aby bylo na jednu baterku? A na copak ty obrovské stroje jezdí? A jakoupak mají ty nafťáky spotřebu? To bude super, až tu budeme mít běžné blackouty jako v jistých amerických státech nebo zemích, kde jsou jen ‚ekologické‘ způsoby výroby elektřiny…. Větší zátěž na elektrickou síť a zároveň ukončení stabilních způsobů výroby elektřiny… Bohužel, tady v té skoro už totalitní Evropě už za chvíli nebudeme mít na výběr asi naprosto v ničem, a ještě přibývá pomatenců,… Číst vice »

vasek.beroun

To nejsou jen baterky. Kde se bere elektrika na tavbu železa. Z fofrníků asi ne. K pecím vedou kabely silné jako noha. A další a další věci. Zelení šílenci pak vidí až ten tiše svištící automobil, nebo vlak.

Karlos

Něčím se začít musí, a jestli jsou u zrodu zrovna Němci, to nehraje roli. Zatím se bude řešit spíš návratnost investice, a jestli se „chytnou“ další dopravci. O ekologii se můžeme bavit až v budoucnu, kdy budou zdroje energie, jak zmiňujete, čisté. To může ale trvat generace, a není na místě hned vrhat vidle do hnoje 🙂

Lukas

Lidí jako vy nechápou, že jde o čisté ovzduší v Evropě.
Dneska taky nikoho nezajímá devastace světa na ropu a uhlí. Ale EU jde o kvalitní život v Evropě (pokud se vezme to,co má přinést green deal). Takže to,že se někde odtěžit v Asii zemina EU asi netrápí, hlavně aby se netěžilo v Evropě 😉

Honza Český

Německo pozavírá komplet veškerou jadernou energetiku, vyrábí z uhlí, na moři mazut a… Jde jim o čisté ovzduší

… Tak tady soudruzi asi neudělali ani chybu, tohle je PROSTĚ DOKONALÉ 😂🤣🤭

jal

„kolik se musí ‚přebrat‘ zeminy,“

Taky chodíte demonstrovat za „Uhlí patří pod zem“ ?

: – )

Milan

Ekonomické náklady budou krapet lepší když se natáhne drát k tomu přibude jakási návratnost se životností než když se vozí dalších 10 tun mrtvé zátěže na jednotlivém vozidle. PS: Jak veliké pojištění mají v případě kremace substrátu? (vtip)

Vrták

Pravda, ty baterie nahoře hoří mooc hezky a doouho. Při nečekaném a rychlém vzplanutí substrát kremaci třeba ani neucítí :-))

eLzyx

hádám, že tam jsou LiFePo4 baterie. Nic jiného by nedávalo smysl kvůli ceně, nehořlavosti, životnosti a možnosti nabíjet do 100% bez výrazného vlivu na degradaci.

jal

Sedadla jsou kromě barvy stejná jako např. u 811.

Jiří Kocurek

Když jim to provozně vychází, že se stihne dobít jízdou pod trolejí, tak asi OK. Odpadá potřeba mít vozidlo navíc, které čeká u nabíječky až se nabije.

Znal by někdo porovnání uhlíkové stopy té baterie při životnosti 10 let a všeho toho betonu na patky, ocele na sloupy a mědi na trolej při životnosti 30 let?

Ekonomické náklady už kdosi počítal, vyšlo to lépe pro baterie, když se jezdí každou hodinu a šul-nul, když se ve špičkách posiluje na 30min interval. Při celodenním intervalu 30 minut (nebo kratším) je výhodnější trolej.

Gouda

„Ekonomické náklady už kdosi počítal, vyšlo to lépe pro baterie“ Podobné výpočty záměrně ignorují environmentální a jiné dopady těžby materiálů pro baterie a elektrické motory – tyto škody zatím dobrovolně kumuluje především Čína, jako formu tržní manipulace, s cílem získat monopolní postavení výměnou za poškození vlastního životního prostředí a zdraví mnoha lidí. Výpočty ignorují i zatím neznámé zátěže způsobené odpadem z použitých lithiových baterií – v praxi zatím neexistuje rozumná recyklace, a i když existovat bude, bude vždy z principu velmi drahá a energeticky náročná. Z těchto důvodů není možné počítat ani rozdíl v „uhlíkové stopě“, ať už tím myslíte… Číst vice »

Lukáš F.

„Podobné výpočty záměrně ignorují environmentální a jiné dopady těžby materiálů pro baterie a elektrické motory“ – proto se tomu taky říká ekonomické náklady a ne dopad na životní prostředí.

hank

Proto se taky dopady na životní prostředí a společenské náklady nevyčíslitelné v penězích zahrnují pod pojem „externality“ a z ekonomických modelů se a priori záměrně vylučují. Jinak by totiž ekonomům nikdy nemohly vycházet ty výsledky, které si u nich korporát a politici objednávají. A proto taky mainstreamová ekonomie není věda, ale ideologie. Proto se většina mainstreamových ekonomů rozběsní do bílého žáru, když jim někdo řekne, že by bylo poctivější, kdyby se název jejich disciplíny doplňoval přívlastkem „politická“, aby bylo na první pohled jasné, že hájí nějaké zájmy. Zakladateli politické ekonomie Adamu Smithovi a jeho současníkům to jasné bylo a nikdy… Číst vice »

Lukáš F.

„Zatímco u zavedených technologií je dobře znám celý životní cyklus materiálů, v případě bateriové elektromobility znám není, a z aktivistických důvodů není ani snaha jej poznat“ – a tohle je vyloženě nepravda.

Gouda

V tom případě jistě dokážete říct nebo se odkázat na popis toho, kolik stojí nakládání se starými lithiovými bateriemi a jejich recyklace, nakládání s výsledným toxickým odpadem, a co se bude dělat s odpadem z těžby vzácných zemin a kolik to bude stát včetně sociálních nákladů. Díky

eLzyx

vzácné zeminy hledejte u spalováků – tam se používá rhodium, palladium, platina.
Lithium je dost obyčejný prvek.
btw – vaše auto, nebo autobus, kterým jezdíte je sestaven z banánových a bramborových šlupek, že máte takovou starost o ekologii? I na ně musel být vytěžen primární materiál, tak jako teď pro baterie. A baterie se již recyklují, snad s 90+ výtěžností.
Otázka na závěr – jak recyklujete naftu?

Jiří Kocurek

A na co se asi tak ptám v odstavci nad citovanou větou?

Jiří Kocurek

Pak píšete: „záměrně ignorují environmentální“
A následně hodnotíte: „není možné počítat“

Tedy někomu vyčítáte že to nedělá, abyste nakonec napsal, že to není možné. Skvělá úvaha kruhem, která ale v ničem nepomohla.

Gouda

Možná jste si nevšiml, ale ty fráze, které jste citoval, jsou uprostřed vět, které tvoří kontext. V prvním odstavci hovořím o ekonomické kalkulaci. V druhém o kalkulaci „uhlíkové stopy“. Jelikož i vy jste tato dvě témata rozdělil do samostatných odstavců, zjevně chápete, že jde o dvě různé věci.

Jan Tichavský

Odpad z baterií jsou kovy, trochu lithia a nějaký separátor, který je asi spotřební. Recyklace už existuje a bude nabíhat s tím, jak se zvýší spotřeba baterií. Tesla tento rok v Texasu začala stavět továrnu na produkci lithia přímo pro baterie, bez polotovarů, které se sice běžně prodávají, ale je potřeba je stejně zpracovat pro výrobu baterií. Součástí té baterkárny bude zároveň i recyklační linka. Jak Musk dlouhodobě podotýká, reyckluje se materiál s daleko vyšší koncentrací lithia (a dalších cenných kovů) než má surová hornina v přírodě. Takže už z principu bude recyklace levnější a méně energeticky náročná než nová… Číst vice »

Gouda

Tvrzení o recyklaci lithiových článků bylo mnoho, dříve než se aktivisté do bateriových řešení zamilovali. A tato tvrzení se nenaplnila, většina článků se prostě vyhazuje na hromadu, a ta malá část, která se recykluje, se recykluje jen pro kovy a to spálením ostatních materiálů… za vzniku toxických vedlejších produktů. Lithium se z článků nerecykluje téměř vůbec, a to právě proto, že těžba a rafinace je mnohem levnější – jelikož do jejich ceny nejsou zahrnuty prakticky žádné externality. Celý surovinový cyklus bateriové elektromobility je od začátku založen na ideologii, ne na faktech. Je to úplně stejné, jako když korporace ve 20.… Číst vice »

asdf

„Uhlíková stopa“ je blbost. Víceméně je to systém, který má velkým korporacím usnadnit greenbashing. Nic víc.

Honza Český

Baterky které budete nabíjet 15min. a životnost 10let?? Bezbřehý optimismus 🙂
Při současných technologiích dost sotva..

Anonym ze severu

Natáhnout dráty by se jim nevyplatilo?

Gablenz

„..Děláme obrovský krok k místní dopravě bez emisí,“ uvedl ministr dopravy Šlesvicka-Holštýnska Claus Ruhe Madsen..“
No dle posledních údajů, výroba 1 kWh v D vyprodukuje cca 10x více CO2 než v F a tento údaj se velmi blíží „uhelnému ráji“ v PL.

none

A co když někde mají točící se vrtule?

Jiří Kocurek

Tak potřebují zálohu na dobu, kdy nefouká. Od 16. do 18. je vidět docela velký propad v celém Německu.
https://www.agora-energiewende.de/daten-tools/agorameter/chart/today/power_generation/14.11.2023/20.11.2023/hourly

A že v jednom kraji vyrobí více, než kolik ročně spotřebují? To je sice hezké, ale když nefouká v celém Německu…

Ve Francii a v Jihočeském kraji, tam se jede počasí nepočasí, bez uhlí, bez CO2.

PetrD

Ještě by nebylo marné zmínit Slovensko. Už jsou téměř na úrovni Francie, až zprovozní i Mochovce 4 tak budou v % výrobě elektřiny z jádra TOP 1 na světe.

Jiří Kocurek

Ještě dodám, že aktuálně teče z Francie do Německa 3,2 GW, to je Temelín a 2/3 Dukovan.
https://app.electricitymaps.com/map

Jirka

Tak pořád lepší, než kdyby tam jezdil nafťák a muselo se přesedat. Výhoda je, že během životního cyklu ty CO2 v mixu asi půjdou dolů. Další stránkou je redukce dalších emisí, protože CO2 není všechno.

Jiří Kocurek

To nerozporuju.
Podíval jsem se ještě na Belgii, tam Francie posílá 3,4 GW a z Belgie do Německa teče 1 GW. Co vypnuli v atomu, to dovážejí, dalo by se říct s přimhouřením oka.

Ve Franci není žádné -asi-, tam uhlí produkuje méně než 0,5 % elektřiny.

Vrták

Jestli by nebyla lepší kombinace trolej+diesel.

hank

Ten přívlastek „bateriové“ – i když v textu vysvětlený – je zavádějící a v titulku to podle doplňku „první na světě“ vypadá, jakoby v Německu nikdy předtím žádná akumulátorová železniční vozidla nejezdila. (Kolik lidí si přečte jenom titulek?) Což je poněkud absurdní, protože zrovna Německo má více než stoletou tradici železničního provozu „na baterky“, od akumulátorových jednotek Wittfeld ještě z dob KPEV až po motorové vozy DB řady 515 ex ETA 150, které dojezdily koncem minulého století. A wittfeldy jezdily dokonce i ve stejném regionu, tj. na rovinatých tratích severního Německa.

Pája

Patrně tím prvenstvím bylo myšleno BEMU. Stejně jako u parciálních trolejbusů se nabíjení děje pod trolejí, tzn. dobíjením nevzniká žádný prostoj. (Nejen) tím se od Wittfelda liší.

hank

Po přečtení článku mi to je jasné, já jenom zpochybňuju ten přívlastek „bateriové“ a „první na světě“ v titulku. Zvlášť s ohledem na to, kolik lidí dnes čte jenom titulky.

Kamui

Jsem zvědav, jak z dlouhodobého hlediska to rychlonabíjení bude svědčit bateriím.

JakubN

V Hradci autobusy nabijeji pres den rychle a pres noc pak pomalu, vcetne nejakych rekalibraci.
A prvni baterie dosluhuji ted po 10 letech. Takze by to snad meli byt ok.

Mengo

A kolik stoji porizeni nove baterie? Nevite nahodou?

Janjaj

372 346 Kč

eLzyx

nikdo nebude kupovat novou baterii do starého busu. U MHD je průměrná životnost kolem 8 let.

Honza Český

Záleží kolik je ‚rychlonabijeni‘ ve kterém případě (jednou to může být 2-násobek, podruhé 10-násobek standardního nabíjení)
Každopádně díky za údaj dožití baterií MHD v HK.

none

Myslíš něco ve smyslu, že za rok budou zničeny a ty jsi nám to řekl už teď?
Tady bych věřil, že existují lidé co přesně vědí co dělají a mají to vyzkoušené.

Honza Český

Když se podíváte na veřejné zakázky v ČR a dáte do kontextu s vaší poslední větou..

Lukáš F.

Umístění baterek na střeše teda nic moc. Opírá se do toho sluníčko, takže budou rychleji degradovat. Lepší by to bylo pod podlahou. Vysoké těžiště asi taky nic moc pro odpružení/komfort jízdy.

Ic540

A nastupovali by se do toho do Bdt třeba?
Pochybuji že by to šlo dostat dolů do podlahy.

V Msk budou jezdit nejdříve Ostrava Studénka Štramberk Veřovice co by S4+S8.
Po modernizaci 325 půjdou baterky dolů.
Podobně tomu bude na okružní lince S7.
Svinov Bohumín Karviná ČT Hnojník FM Kunčice Vítkovice Svinov a zpět. Po modernizaci 322 taky mohou baterky dolů.

No i tak jsem na ty BEMU u nás v Msk zvědav…

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Ta okružní linka mi přijde jako strašně divná věc. Ale nezkusíš, nevíš, třeba to bude dobré.

Swariner

Divné to je, ale zase se ta 322, jako testovací polygon, skoro až nabízí.

Mirek

Ta okružní linka je jen snem hutníka Kohuta a diletantů na KODISu. Nepřinese vůbec nic, navíc bude krajně nespolehlivá. A asi vznikne další přestup ve F-M……
A do Veřovic to ještě dlouho nepůjde.

petr

no ono mít všechno na střeše,to taky není žádná výhra!!

Y.K.

Je to nízkopodlažní jednotka, pod podlahou není místo na nic.
Sluníčko je sranda. Jsou to průmyslové baterie co dávají stovky ampér a proto jsou nuceně chlazené (často kapalinou, nevím jak v tomto případě).

Poskok

Je tam kapalina.

pav

V tom odkazovaném textu je uvedeno, že polovina baterií je na střeše a druhá polovina v podlaze.

Vojtěch Suchan

Polovina baterií je za krajními podvozky pod podlahou. Proto má flirt BEMU o jedno okno delší vysokopodlažní část oproti EMU. Mimo jiné to má dost pozitivní vliv na jízdní vlastnosti díky snížení težiště jednotky. A battery packy jsou určitě chlazené, takže zrovna povrchovou teplotu dokáží snižovat docela dobře.

Peeetr

U první generace, kde bude potřeba víc zkoušet a opravovat, je rozhodně lepší mít baterie na střeše.
Ochrana před sluncem je trapně jednoduchá, a baterie na pouhých 80 km nejsou zas tak extrémně těžké.

petr

semtam to toho bouchne strom…apod..

petr

sníh,déšť..mráz..izolační stav …

Jarda Š.

V ceně elektrické jednotky se cena baterií nepromítá tak výrazně jako u elektromobilu, takže výměna baterií v rámci periodických oprav nebude pro dopravce až tak velká finanční rána.