posily_do_teamu

Další velké sousto pro stavební firmy. Limit pro rychlou trať u Přerova je 11 miliard

Budoucí podoba stanice Chropyně na trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: SŽBudoucí podoba stanice Chropyně na trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: SŽ

Modernizace bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti až na 200 km/h.

Správa železnic (SŽ) předložila stavebním firmám v krátké době druhé velké sousto na chystané rychlé trati Brno – Přerov. Dnes oznámila vypsání tendru na sedmnáctikilometrový úsek Kojetín – Přerov. Jako nejvyšší přípustnou cenu stanovila 11,073 miliardy korun.

Úsek Kojetín (včetně) – Přerov (mimo) je označen jako 5. stavba plánu na zbudování rychlé dráhy mezi Brnem a Přerovem. Jeho modernizace bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h.

Nová trať Kojetín - Přerov. Pramen: Správa železnic

Nová trať Kojetín – Přerov. Pramen: Správa železnic

Součástí stavby budou i proměny železničních stanic Kojetín a Chropyně, které získají nové nádražní budovy a parkoviště. Příchod na nástupiště bude podchody. Místo dosavadní stanice Věžky vznikne stejnojmenná zastávka, přejíždění mezi traťovými kolejemi umožní nová odbočka u obce Bochoř. Všech 14 přejezdů bude nahrazeno nadjezdy, nebo podjezdy. Řeku Moravu v Kojetíně překlene nový 120 metrů dlouhý most.

Zahájení prací plánuje Správa železnic na letošek, hotovo má být v závěru roku 2028.

Ve stejné době se má stavět i vedlejší úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo), který SŽ označuje jako 4. stavbu. Tendr na tento úsek běží už od podzimu, nepřekročitelný cenový strop činí 7,28 miliardy korun.

Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) bude dlouhý 9,5 kilometru a převážně povede ve zcela nové stopě. Postaven bude rovněž pro rychlost až 200 km/h. Stávající jednokolejná trať bude zrušena. Nejvýraznější stavbou na novém úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel o délce 747 metrů skrz kopec Kozlov.

Nová trať Nezamyslice - Kojetín. Pramen: Správa železnic

Nová trať Nezamyslice – Kojetín. Pramen: Správa železnic

Obě stavby jsou z pěti úseků celé zamýšlené tratě Brno – Přerov v přípravě nejdále. Zasmluvněna už je nicméně stavba trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, zakázku získala společnost Elektrizace železnic (EŽ). Prvních 50 kilometrů trati blíže k Brnu (stavby 1, 2 a 3) by se mělo stavět později v rámci projektu PPP. Loni v září to schválila vláda.

Stát řadí novostavbu tratě Brno – Přerov to sítě tzv. rychlých spojení, o plnohodnotnou vysokorychlostní trať ovšem nepůjde. Ta má vzniknout až v navazujícím úseku od Přerova do Ostravy, a to pro rychlost až 320 km/h.

Mezi Brnem a Přerovem půjde nicméně o zásadní zlepšení. Současná trať je jednokolejná a jezdí se po ní nejvýše stokilometrovou rychlostí. Cesta z Brna do 88 kilometrů vzdáleného Přerova trvá hodinu a čtvrt. Kapacita trati je zcela vyčerpaná.

Most přes Moravu na nové trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba stanice Chropyně na trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: SŽTrať Kojetín - Přerov po modernizaci, vizualizace. Pramen: Správa železnicStanice Kojetín na trati Brno - Přerov. Pramen: Správa železnicVizualizace trati mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Foto: Správa železnicNová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnicPlánované vysokorychlostní tratě v České republice. Pramen: SŽ

Úseky rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ s podrobnostmi k jednotlivým stavbám)

První stavba Brno – Blažovice 2028–2032

Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026–2031 

Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027–2033

Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025–2028

Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025–2028

Tagy Brno - Přerov Kojetín - Přerov Správa železnic
66 komentářů