Další velké sousto pro stavební firmy. Limit pro rychlou trať u Přerova je 11 miliard
Budoucí podoba stanice Chropyně na trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: SŽ![Budoucí podoba stanice Chropyně na trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: SŽ](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/Morava_2.jpg)
![Budoucí podoba stanice Chropyně na trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: SŽ](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/Morava_2.jpg)
Modernizace bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti až na 200 km/h.
Z Nezamyslic směrem na Přerov už stavba začala, nebo minimálně hodně rozsáhlé vykopávky archeologů. V trase přeložek řádí stavební stroje a je shrnutá ornice.
Nechte mě hádat: vysoutěžená cena bude 11,072 miliard?
Co presne by se melo stat s vyjezdem z Kojetina smer Kromeriz?
Určitě to souvisí s plánem přímých vlaků Brno-Kroměříž-Zlín.
Ale jinak o tom nic nevím, snad doplní někdo jiný.
Pořád se mluví o elektrifikaci. A doufám, že dojde aspoň ke zdvoukolejnění celé 303, jedna kolej je opravdu málo
Schéma Kojetína zde: https://ctrlv.cz/8jCG
Zůstane jednokolejka, výrazně se vylepší rychlost na vjezdu do stanice (80 namísto 30), čehož bude dosaženo mimo jiné přeložkou oblouku až o 50 m směrem k Přerovu
takto: https://mapy.cz/s/bobupedagu
Věříte někdo tomu, že se tenhle rok opravdu začne?
Jo, protože už se začalo. Alespoň archeologové.
Rychlost 200 km/h nebo až 200 km/h?
od Nezamyslic kontinuálně 200, jen příjezd do Přerova přes tyto oblouky už bude pomalejší a pak samozřejmě průjezd uzlem Přerov.. https://mapy.cz/s/pedojekebu
Nejsem odtamtud, tak se zeptám: Ty oblouky před před Přerovem vznikly pravděpodobně někdy při prodlužování nádraží. Proč není snaha alespoň ten vnější oblouk trochu narovnat? A jaká je vůbec následně rychlost uzlem Přerov pro tratě of Brna? Tratě od Břeclavi mají snad mít většinu části 160km/h
nevím jak vznikl ten oblouk, ale průjezd Přerovem Vmax 80
Ten první oblouk se právě přeloží na těch 140 km/h, takže při brždění na následujících 100 km/h nebude skoro omezující, při rozjezdu pak vůbec. Pak přes druhý oblouk a přednádraží 100 a k nástupištím 60 (to je taky dnešní minimum na průjezdu Přerovem přes nástupiště, průjezd 80 je jen u kolejí středem mimo nástupiště.
Graf rychlosti zde: https://ctrlv.cz/liTl (tam je na konci 50, ale to se týká jen jedné koleje.
Přes přerovské přednádraží je pro průběžnou kolej od Brna aktuálně 90 km/h, dále přes střední zhlaví u CDP kvůli poloměrům výhybek v obloucích 50-60 km/h (dle vlakové cesty), přes perony v kolejích na Dluhonice 80 km/h.
Ad. oblouky, ty by rovnat šly, kdyby si to SŽ nenechalo zazdít hromadou hlíny v podobě násypu budované D1. S aktuální polohou budovaného mostu přes trať už se s směrovou polohou kolejí a s tím i poloměrem oblouků asi opravdu moc čarovat nedá.
Až. To musí stačit.
https://x.com/jirisvoboda_cz/status/1889955585807847635
Bude to zásadní zlepšení, viz toto „současné“ křižování níže ve Věžkách, jakožto i rychlost na širé trati v absolutní rovině 80 km/h:
https://youtu.be/1tiLPZsmurg
Zajímavé je, že jako první dopravce, který tím pádem bude jezdit v pravidelném provozu 200 km/h bude Regiojet. Pantery ČD umí jen 160 km/h…
Regiojetu by za 2 nebo 3 roky měla končit smlouva na R8, takže tohle vůbec není jisté. A ikdyž některé současné vozy na R8 mají vmax 200 km/h, tak bych se bál, jak by to v současném stavu vůbec vydržely. A navíc Traxxy mají maximální rychlost taky 160 km/h. Takže kdo tady bude jako první jezdit 200 km/h se uvidí podle nové smlouvy, na kterou se snad brzy vypíše soutěž.
Já se obávám, že MD už vypsat soutěž tak, aby od začátku někdo jezdil s vlaky na 200km/h, nestihne.
12/27 mu končí smlouva… doufejme, že přijde pořádná soutěž na nové vlaky a vznikne i Ex8
Smlouva vyprší RJ na konci roku 2027. Stavba má i v tom nejlepším případě trvat minimálně do konce roku 2028… Takže, nikoliv. Nic není jisté. Kdo ví, jestli si tuhle trať i po roce 2027 RJ udrží… Ono to ale stejně nebude ještě několik let tak „horké“. V průběhu stavby určitě budou muset být na trati alespoň na kratší dobu i nějaké úplná omezení dopravy, a sice možná budou 2 úseky tratě na konci roku 2028 zmodernizovány, ale zaprvé bych se vůbec nedivil a nepřekvapilo by mne, kdyby se na nich stejně ještě několik let ani 200 km/h nejezdilo (viz.… Číst vice »
To si myslím, že dřív se 200 podívá jeden pár Pendolin ČD do Českých Budějovic.
Jen pro srovnání: Je vypsaný tendr na novostavbu dálnice D35, úsek Úlibice-Hořice, délka úseku je zhruba stejná, předpokládaná cena je 5,9 miliardy, ale odhaduji, že vysoutěžená cena bude někde kolem 4,5 miliardy. Takže dvě koleje u Přerova budou stát víc jak dvakrát tolik než 4 pruhy dálnice……
Za chvíli tu budou borci, co se pokusí vysvětlít že 26m asfaltu stojí víc než 4m kolejnice a pražce.
Doufám, že to pak aspoň bude vysokapacitni a bude tam aspoň co půl hodinu vlak. I to by ale bylo na dálnici hrozně málo.
Ne, že bych chtěl obhajovat ceny, za které soutěží SŽ, to vůbec, ale kolik kilometrů trakčního vedení je na té dálnici? Jaké tam je zabezpečovací zařízení? Kolik je tam od kompletně nuly postavených stanic a zastávek, včetně všech budov? Hrušky a jablka…
Stačí uvolnit konečně trh, zrušit uzavřený okruh certifikovaných výrobců a dodavatelů a poslat spolupracující ÚOHS do věčných lovišť a bude to za stejný peníze jako u ŘSD.
Ve kterém státě stojí dalnice a železnice stejně? Nepište nesmysly.
Za stejné peníze ne, ale nebude to 2-3x tolik. Problém dostat se do seznamu schválených dodavatelů komponent je témeř nemožné je skutečný a tento asi záměrně udržovaný monopol některých dodavatelů prodražuje zakázky SŽ o desítky procent.
A nějaký zdroj máte? Nebo si to jen myslíte?
Takže každý úsek může být jiný, kdo to bude udržovat, když by jste měl několik druhů výhybek? Několik druhů trakce, co úsek to jiná zabezpečovačka…
Není tak těžké si zjistit, že už dnes tam po jednokolejce dokážou protáhnout tři vlaky za hodinu v každém směru. A o nic těžší není zjistit, že se počítá se zcela novými linkami.
Jen pro srovnání…
Silnice neřeší zabezpečení, sdělovačku, ETCS, silnoproud, trakci a další technologie pro provoz dráhy….
Srovnáváte neporovnatelné.
To je pravda ŘSD a SŽ jsou nesrovnatelné na první pohled i pro slepého.
A má tedy smysl tolik investovat do tak drahého způsobu dopravy? (Myslím obecně, ne pro tuhle trať, která patrně dává logiku). Aby náhodou, pod rouškou hesel á la „kolo dějin se točí směrem k hromadné dopravě“, nebyl blokován rozvoj dálnic a silnic 1. třídy v ČR. Železnice se mají budovat jen pokud je to fakt výhodné, nikoliv kvůli tomu, že nám někdo káže, že „příkazem doby“ je přesednout z aut a letadel do vlaků. A pokud někdo namítne, že správné jsou obojí investice: vlaky i dálnice, tak souhlasím. Jen ale bacha, že pořád je to jeden koláč, ze kterého se… Číst vice »
Tak hlavně by se mělo tlačit na zlevnění tohoto drahého způsobu dopravy. Pokud bychom stavěli za ceny jako ve Španělsku, Itálii nebo Francii pak vyjde ekonomika úplně jinak. Za tyhle ceny se opravdu vyplatí jen ty nejdůležitější tahy.
Nicméně kolo dějin se opravdu ke hromadné dopravě, vzhledem k nutnosti dekarbonizace a postupnému omezování IAD ve městech v rámci napravování chyb 20. století, točí, a je třeba na to brát zřetel. A vzhledem k tomu, kolik dálnic a silnic 1. třídy se v porovnání se železnicemi staví a ještě stavět plánuje, bych se o jejich rozvoj opravdu nebál.
Jenomže v té ceně je i rekonstrukce stanic Kojetín, Chropyně, Věžky…
Metr modrého zábradlí je za kolik?
Tak 1000 Kč
To je (když se zadaří zadat u garážníka s levnou prací) cena za žluté zábradlí v průmyslu (15 kg/m * 66 Kč/kg).
Modré zábradlí s certifikátem pro dráhu…. to abyste tam připsal ještě jednu nulu.
Píšu to jen pro zajímavost. Ještě trochu jinak: metr dálnice stojí 250 tisíc Kč, metr kolejí 600 tisíc. Bylo by velmi zajímavé, porovnat ceny někde ze zahraničí. Věřím tomu, že takhle velký rozdíl by tam nebyl.
Proč ne na 300 km/h když už seto dělá? 🙂
Protože to není VRT, ale trať jak pro osobní, tak i nákladní dopravu, která jenom odstraňuje 30letý dluh, kdy se se spojením 2. a 3. největšího města republiky nic nedělalo. VRT je mezi Přerovem a Brnem v plánu taky, ale to je hodně vzdálená budoucnost, pokud vůbec.
Vzhledem ke stávajícím rychlostem to bude nově dostatečné….
Tohle téma bych už znovu neotevíral, nebo se to zase o 20 let odloží.
Protože VRT povede jinudy.
Podle mapky snad bez přejezdů, ale taky si mohli odpustit nějaký ty zastávky v polích. To prostě na trať s 200kmh rychlostí nepatří.
Anebo nepatří 200 km/h na trať sloužící i regionálním a nákladním vlakům. Otázkou je, na co tu kterou trať chcete používat. Že se zde bastlí dohromady segmenty s různými potřebami, je zjevné. Zastávky v polích jsou ovšem zpravidla nevhodné tak jako tak.
Nad 160 vždy bez přejezdů.
Jaké zastávky v polích?
Jak teda chcete obsloužit oblas, když ne skrz zastávky?
Letos mají začít 4.etapu a ještě nemají ani zhotovitele… tento SŽ je vskutku vražedné
Nějak nechápu je únor, soutěž vyhodnocena a do konce února by měla být podepsaná smlouva, kde je problém?
Vyhrál nevhodný uchazeč nebo možná byly nízké bonusy. Vždycky se něco najde. Ještě, že to ÚOHS správně rozhodne.
Co je nevhodný uchazeč?
To je uchazeč, se kterým se jeho vítězství předem neprobralo.
Jako na tomto serveru.
Co stojí za výrazně delší výstavbou (6 let) 3. stavby. V čem se lišil od ostatních, které jsou na 3-4 roky.
Ono to chce číst i měsíce ne jen roky.
Pořád se pohybujeme v rozmezí cca 3,5 až 5,5 roku. To mi přijde docela rozdíl.
Ta délka je stejná jako u druhé stavby a je dána množstvím tunelů, dlouhých mostních estakad a množstvím vysokých naspů, které mši dlouho ( minimálně rok) konsolidované.
Musím říct, že už jsem alergický na ten slovník SŽ, kdy každou návrhovou rychlost doplňuje slůvkem „až“. V podstatě to znamená, že stačí krátký úsek pro rychlost 200 km/h, a to ještě výhradně pro klopidla, a podmínka bude splněná. Ale jestli bude jinde 160, nebo místy třeba 120 či snad ještě míň, to se od nich nikdy nedozvíme, dokud to není postavené.
Tady to v případě celého úseku Nezamyslice – Přerov bude 200 km/h v celém úseky s vyjímkou oblouku před Přerovem, kde cca 2 km za zast. Věžky klesne rychlost na 140 km/h a následně na 95 km/h na poslední 9 km před Přerovem.
Oprava – na poslední 2 km před Přerovem.
Ty první úseky od Přerova na Kojetín jsou dost rovné, tam bych žádné propady nečekal, a dále bude víceméně nová stopa, ta by měla 200 km/h umožňovat, snad mimo některé stanice. Ale souhlasím, že je to zbytečně netransparentní a hlavně PR krok.
Tady je to skutečně tak, že se jedná o trať na 200 km/h v celé délce 1.-5. stavby, takto to bylo schváleno ze strany MD, samozřejmě v místě napojení do zst. Přerov je to rychlost nižší…
Tak pak je zbytečné, aby SŽ takhle mlžila. Bude to na 200? Bude. Tak proč se nepochválit a rovnou to tak nenapsat? Zbytečná skromnost (nebo neschopnost PR oddělení) stranou.
Jak bude během stavby zajištěna přeprava cestujícïch? Bude úplná dliuhodobá výluka? Přes Hulín? NAD?
Zrovna pro úsek Přerov – Kojetín by podle dokumentace měla být v plánu NAD minimálně na jeden celý grafikon + několik dalších měsíců. Pokud někdy začnou i navazující stavby dál z Nezamyslic, tak se z R8 na dlouhou dobu stane částečně autobusová linka, protože i při stavbě dalších úseků je plánovaná NAD alespoň na celý rok. Asi by nebylo na škodu během modernizace zavést alespoň pár Ex Ostrava – Brno přes Břeclav.
Stačil by expresní autobus z Brna až do Ostravy, ten to ujede za 2h s prstem v nose… vlak přes Břeclav bude stejně pomalý jako stavajici R8, byť pokud by to byla vratná souprava a bez nácestných stanic tak by to mohlo být zajimavé
Autobus by sice možná rychlejší byl, podle situace na D1 , ale kapacitně se s vlakem porovnávat moc nedá a řekl bych, že pořád se najde dost cestujících, co budou preferovat vlak před autobusem.
Ze zkušenosti je D1 méně problematická jak zasekaný koridor…
Jel jste někdy po D1 u Brna?
Ano pravidelně 🙂 směrem na východ to žádná hrůza není …
Vzhledem k tomu, že D1 bude u Přerova dokončená, stačil by bus Přerov – Brno.
Vzhledem k „rychlosti“ vlaků na současné trati, bude znamenat nasazení NAD skok dopředu.
NAD bývala i o 20min rychlejší nez vlak 😀
Jestli pojem „Zahájení výstavby“ znamená něco jiného, než že se „začne kopat“, tak se omlouvám za zbytečný komentář. Ale pokud to zjednodušeně něco takového znamená, tak mají co dělat, když se má začít kopat už v květnu 😀
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/02/Pata_stavba.pdf
Termíny jsou v Dlážděné chápány jen velmi volně. Prostě bude to #brzy případně #jižbrzy
Já bych to chápal, že se tak seknou, pokud to odhadují 5, 10 let dopředu, ale „aktualizace: 15. 5. 2023“. Když ani ne za dva roky se tak seknou, tak mi přijde, že tam ty projekty se snad ani nikdo nesnaží řídit 😀
„Zahájení výstavby“ = „Poklepání kladívky“
ve stávající stopě nejde skoro nic
Zrovna úsek Přerov – Kojetín bude. Zbytek už méně
Ani dále k Nezamyslicím to ještě nevypadá tak mimo (i když mapka je jen přibližná), naštěstí pro zastávkové vlaky, jimž zůstanou zastávky víceméně u sídel.
Teď koukám na mapy.cz a pro 4. stavbu Nezamyslice – Kojetín je tam uz nová trasa vyznačená čárkovaně.
Pro 5. stavbu není co vyznačovat, bude ve stávající stopě.