Další stamiliony do problematické trati. Správa železnic chystá opět sanaci dráhy v poddolovaném území
Kvůli opravě má být trať na půl roku mimo provoz.
V přepočtu na metr jde v Česku o jeden z nejdražších traťových úseků. Od sesuvu v roce 2018 musela Správa železnic investovat stamiliony korun do sanace trati Karlovy Vary – Chomutov v úseku Dalovice – Hájek. Teď se chystá další velká oprava.
Správa železnic začala hledat projektanta na sanaci železničního spodku v celém úseku. Jen hodnota projekčních prací je odhadována na 71,6 milionu korun.
„Předmětem stavby je především sanace podloží, odvodnění a sjednocení konstrukčních vrstev na celém úseku, na kterém se vyskytují poruchy geometrické polohy koleje. V rámci stavby je nutná také úprava železničního svršku a spodku, výměna trakčního vedení, úprava mostů, propustků a přejezdů,“ uvádí Správa železnic v informačním letáku stavby.
Jde o úsek v km 177,900–181,100, který se v roce 2020 opravoval. Podle záměru projektu se ale oprava nebude týkat již po posledním sesuvu sanovaných úseků. „Budou buď úplně vynechány, nebo bude v rámci železničního spodku provedena sanace v minimálním nutném rozsahu se souhlasem investora,“ uvádí dokumentace. Trať vede poddolovaným územím, do roku 1946 se zde těžilo hnědé uhlí.
Pozůstatky důlní činnosti
Problémy v daném úseku byly dlouhodobé, vychází z důlní činnosti v minulosti. Vyvrcholily v roce 2018 sesuvem, který zastavil na několik měsíců provoz. Správa železnic trať několikrát od té doby opravovala, za dělení zakázek dostala pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Správa železnic nezákonně dělila zakázky, za pokutu od ÚOHS nikoho nepotrestala
Vypsání soutěže předcházela řada geologických průzkumů. Ty konstatovaly, že v úseku dochází k dlouhodobě probíhajícím deformacím v okolí dráhy a jejich nežádoucímu vlivu na stabilitu vlastního drážního tělesa. Všech pět mostů na trati je z roku 1870 a svým stavem již nevyhovují.
Záměr projektu vysvětluje i důvody současného stavu. Železniční násep byl postaven nejprve pro jednu kolej a časem byl rozšířen přísypem pro druhou kolej. „Založení původního náspu bylo provedeno pomocí dřevěných ‚bárek‘. Železniční násep je tvořen jemnozrnnými materiály s rozdílnými vlastnostmi,“ uvádí autoři záměru, podle kterých vzlíná podzemní voda do tělesa železničního náspu.
Sanace má přinést odstranění havarijního stavu a zajištění stability zemního tělesa železničního spodku. Dojde k rekonstrukci mostů a propustků. Stavební práce budou probíhat současně v obou kolejích za výluky v délce 192 dní.
Správa železnic aktuálně počítá, že stavbu provede v roce 2026.