Autobusy

ČSAD Karviná převzalo od Iveca prvních 23 autobusů Crossway na zemní plyn

Autobusy Crossway LE NP pro ČSAD Karviná. Autor: Iveco
Autobusy Crossway LE NP pro ČSAD Karviná. Autor: Iveco

Výrobní linku Iveca ve Vysokém Mýtě opustilo prvních 23 autobusů Crossway LE Natural Power, které jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Vůbec prvním odběratelem se stala společnost ČSAD Karviná, která stroje nasadí od 10. června na Karvinsku a Orlovsku v Moravskoslezském kraji. Firma z uskupení 3ČSAD holdingu CIDEM oblasti získala v tendru.

ČSAD Karviná v souvislosti s vysoutěženou dopravní obslužností oblasti Karvinska a Orlovska masivně investuje do obměny svého vozového parku. Jen letos pořizuje 63 nových autobusů v celkové hodnotě přesahující 360 milionů korun.

“Vzhledem k našemu strategickému zaměření na využívání CNG jako alternativního ekologického paliva, byla skupina 3ČSAD se svými bohatými zkušenostmi s provozováním vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn hlavním iniciátorem vývoje tohoto nového typu autobusu,“ uvedl generální ředitel 3ČSAD Tomáš Vavřík. Firma novou akvizicí od Iveca rozšířila svou flotilu autobusů na CNG na 263; pokud jde o tento pohon, tak v tuzemsku zřejmě nemá konkurenci.

Iveco Crossway LE Natural Power, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Iveco Crossway LE Natural Power, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Autobus Crossway Low Entry Natural Power (Crossway LE NP) představilo Iveco ve světové premiéře loni v říjnu na veletrhu Busworld v belgickém Kortrijku. Model vyhrál anketu Sustainable Bus Award Intercity 2018.

Nádrže na stlačený plyn jsou uložené v boxech na střeše tak, aby byly dobře dostupné pro údržbu. Prostor interiéru přitom nebyl nijak zmenšen proti modelu se standardním pohonem. Kapacita 1260 litrů plynu nabízí dojezd 500 až 600 kilometrů. Celková výška vozidla 3,21 metru je podle Iveca nejnižší na trhu mezi ekvivalentními modely.

Autobusy Crossway LE Natural Power pro Moravskoslezský kraj jsou vybaveny klimatizací a signálem wifi. V přední a střední části vozu je bezbariérový přístup. Délka busu je 12 metrů.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jel jsem již několikrát a mají velký problém se zavíráním zadních dveří. Mnohdy se zavřou až na 15 pokus.

  • CNG busy jsou v dobe masivniho nastupu elektrobusu velkym krokem zpět.. !!!!!

    • Blbost: než se skutečně rozšíří elektrická silniční doprava, budou současné investice do autobusů s CNG pohony dávno „odepsány“ – a tankovací stanice budou moci dále sloužit pro „CNG“ osobní automobily, které jistě v dohledné době také nezaniknou.

      • Zvd: velký krok zpět- to.je.proste neoddiskutovalelny fakt. Navíc velmi non-eko friendly a to zejména pro daný region…a k tomu elektřina je pohon soucasnosti – CNG apod je je pohon minulých 2 desetiletí.. . Opravdu nechápu jak můžete tleskat autobusum se spalovacím motorem oproti elektrobusum.. Navíc když jsou na to dotace… to je neco tak neuvěřitelně zpatecnicke!!!!!

          • Je to krok zpet – ale chápu ze ze zatvrzely stary clovek to nemusi / nechce chapat…
            Uz ciste jen s tim ze autobus se spalovacim motorem na GNG – vypousti v danem miste zbytecne emise – tim zatezuje zivotni prostředí města a nici zdravi mistnich obyvatel.
            Naproti tomu elektrobus je v danem miste absolutne bezemisni – navíc nesrovnatelne tizsi dopravni prostředek nez jakekoliv vozidlo se sebelepsim spalovacim motorem… Navíc jsou na to mraky dotaci…
            Ja uz vazne nevim, co je tak strasne slozityho na tom pochopit…. !!!!!!!

            • Ano, správně – „nici zdravi mistnich obyvatel“, zatímco elektřina ničí zdraví obyvatel pod Krušnými horami (Kde se veme taelektřina? Ja uz vazne nevim, co je tak strasne slozityho na tom pochopit). Ty by vám poděkovali…

Newsletter

Partneři


Výběr editora