České dráhy upsaly dluhopisy v hodnotě přes dvanáct miliard korun, úrok dosáhne 5,625 %
Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Nová emise je na 5 let, půjde na splacení starých dluhů a nákup vozidel.
Co třeba prodejní stánek s dluhopisy v Praze hl.n. v hale, nebude? Veřejnost by ke stánku jistě cestovala zblízka i zdaleka. K tomu dvě – tři propagační videa typu „Peníze na zemi“, „Příležitost století“. Třeba dojemný rozhovor se stařenkou z Podkrkonoší, která kupuje dluhopis pravnukovi, aby měl na svatební cestu, až dospěje. Nebo nadšené prohlášení studenta ekonomie, rozhodnutého použít výtěžek letní brigády na nákup duhopisů: „chci být k stáru bohatý!“ To by muselo dojetím rozplakat diváky všech televizních stanic bez rozdílu.
ČD prý mají v plánu během 10 let investovat 100 miliard. Vypadá to, že nejdůležitějším člověkem v ČD bude správce firemní kasy. Aby byl/byla důvěryhodným/-ná pro věřitele, neboť ČD si bude muset půjčovat víc a víc.
Nepomáhá, že manažeři pro ekonomiku ČD se neustále střídali. viz přehled za posledních 10 let:
2022 Lukáš Svoboda
2020 Ivan Bednárik
2019 Patrik Horný
2018 Radek Dvořák
2014 Pavel Krtek
2013 Daniel Kurucz
2012 Ctirad Nečas
Michal Nebeský
Mi prijde trochu skoda, ze vlaky jako takovy zustali nekde v tom 19. stoleni/pocatek 20. … co zeme jine predpisy ci napajeni.
Letadla tohle nemaji a tak je hlavni zpusob vlastnictvi leasing. A320/737 jsou defakto komodity. Takhle kdyz mi u vlaku padne nejaka vlakova cesta, tak co pak s tim vlakem, ktery ma zivotnost jeste treba 10-20?
Máte i nemáte pravdu. Např. co se týče některých nákladních vagonů, tak standartizace funguje viz VTG AG.
Podobně také ohledně lokomotiv. Kdy např. Vectron/Smarton v části Evropy je standardem.
Také u pasažerských vagonů. Viz nákupy RegioJetu, který cíleně kupoval Eurofima vagony.
Ale jsou i lokální specifika, kdy např. Bombardier pro Německo a Dánsko vyráběl odlišné dvoupatrové vagony (Twindexx) než dvoupatrové pro belgické SNCB (M6/M7). Nebo odlišné dvoupatrové vagony pro rakouské ÖBB od SIemensu.
A u elektrických vlaků je to ještě různorodější. Např. kvůli výšce nástupišť. Přestože např. Flirt 3/3XL je relativně rozšířený.
Tak by mě zajímalo jaké budou úroky až se firma ČD zadluží ještě víc. Pokud ČD neprodají zbytný majetek jako např. Inter/ComfortJety a Pendolina, tak další zadlužení je asi nezbytné. Neboť v půlce letoška skupina ČD měla objednáno investic za 51,7 miliardy (a zaplacené zálohy činily pouze 7 miliardy). A to ještě ČD asi ještě nemají objednaných 10 vlaků na rychlost 200 km/h pro linku Praha-Havlíčkův Brod-Brno/Jihlava. Pokud ČD uspěje v soutěži na tuto linku, tak 10 nových vlaků potřebuje v roce 2025. Plus 7 rychlíkových linek na které budou potřeba hybridní vlaky, tj. nové vlaky. Asi od 2027. https://zdopravy.cz/soubor-big-diesel-bez-nafty-stat-chce-soutez-zamerit-na-vlaky-s-alternativnimi-pohony-114180/… Číst vice »
Inter/Comfort Jety, či Pendolina jsou zbytné? Zbytné jsou možná tak Bdmtee, B, apod…, ale bez moderních vozidel, není šance na úspěch, Pendolino sice není nejnovější, ale jeho obsazenost poukazuje na oblíbenost mezi cestujícími.
A není ani řešením prodat nová vozidla a nakupovat jen ojetiny.
Akorát si na sebe Pendolino asi nevydělá. Viz citace z Pololetní zprávy ČD k 30.6.2020: „Majetkovou položkou s nejvýznamnější vykázanou ztrátou ze snížení hodnoty jsou jednotky s výkyvnými skříněmi ř. 680 (Pendolino) a lokomotivy ř. 380. Stav snížení hodnoty u ř. 680 je k 30. 6. 2022 ve výši 574 mil. Kč (k 31. 12. 2021: 388 mil. Kč)…“ A InterJety jsou zbytné proto, že měly jezdit do Německa. Dnes jezdí do Chebu, na což ČD dostaly extra dotace od státu (např. na R15 Praha-Ústí n.L.-Cheb došlo k navýšení dotace o cca 45%). Čili dnes, když ČD volá o pomoc… Číst vice »
Kolikrát ještě tady ty nesmysly budete psát? Bohatě stačí jednou a to je ještě o jedenkrát více než je potřeba.
Aha, takže když cituji nápady ČD jak od státu vytáhnout další peníze, tak to považujete za nesmysl? – prodat pozemky ČD, které jsou mj. pod kolejemi. ČD chtělo, aby stát zaplatil 20 miliard, přestože stát má jako vlastník právo si pozemky vzít bezplatně formou snížení základního kapitálu ČD – koupit drahé InterJety na linku do Německa, ale pak s InterJety jezdit do Chebu za zvýšené dotace od státu – prodat kus ČD Telematika státu (SŽDC). Firmu ČD Telematika kvůli Faltýnkovi/Babišovi nekoupili za nízkou cenu, ale až po letech za mnohem vyšší – prodat čerpací pumpy ČD státnímu ČEPRu – modernizaci… Číst vice »
Kde se ty dluhopisy dají koupit? Sám bych si je koupil. Na druhé straně nechápu proč si nepůjčili dříve za podstatně nižší úrok. Chce to být finanční génius takto refinancovat svůj dluh.
Jak se říká, po bitvě je každý generál. Kdybych věděl, jak se bude svět chovat, spoustu věcí bych udělal jinak (například bych si před 5 lety koupil byt v Brně, koupil bych si před týdnem více cukru a podobně :)) Bohužel tak život nechodí a už vůbec ne ve velké firmě, která je svázaná šílenými pravidly, aby nedošlo k jejímu rozkradení…
Naprostý souhlas, snad jenom, že v první lekci finanční gramotnosti pro fyzické osoby se zdůrazňuje ‚nepůjčujte si na splácení dluhů‘ a ve světě velkých firem toto zdá se neplatí.
To je pravda, i když je to ideální případ. I stát si neustále půjčuje na to, aby splácel své dluhy.
Ano, samozřejmě je to celé složitější, v pokročilých lekcích finanční gramotnosti pro fyzické osoby se setkáte s termínem ‚refinancování‘, tedy že si půjčím na splátku výhodněji, než byly původní podmínky. To ale asi není ten případ, o kterém je článek.
Ano, nicméně to dopředu nevíte, za jakých podmínek k tomu refinancování dojde, protože máte jen jistotu času, nikoliv stavu. Takže je to ve své podstatě risk. Tady prostě ČD nezbylo nic jiného, než vzít zavděk něco, co není z pohledu dřívější doby výhodné, ale prostě smůla, taktika nevyšla (stejně tak i fyzické osoby budou v současné době těžko cokoliv výhodně refinancovat, takže pokud jim končí fixace, tak mají smůlu a pokud na splacení nemají, tak si budou muset půjčit – jasný, je to cesta do pekel, ale prostě některé fyzické osoby tak hrají a u právnických osob je to zcela… Číst vice »
Jestli by nebylo lepší přesměrovat nepromyšlené investice do betonu. A od ČD odkoupit objednané Regiopantery do vlastnictví krajů, které by nové vlaky pronajímaly dopravci, tak jako na jižní Moravě.
viz příklad nepromyšlené investice do železniční infrastruktury https://zdopravy.cz/nova-nastupiste-v-semilech-zacnou-stavet-jeste-letos-sz-zacala-hledat-zhotovitele-118111/
V oblasti firem se tomu říká úvěrové financování činnosti. Cizí kapitál je totiž většinou levnější než vlastní kapitál (úroky jsou nižší než akcionáři požadovaná dividenda).
Vážně někdo půjčí miliardy firmě ČD, aby si stát vzal bezplatně pozemky ČD, které jsou mj. pod kolejemi? Loni si ČD řekly o 20 miliard za tyto pozemky.
Základní kapitál ČD je 20 miliard a stát jako vlastník má právo rozhodnout o snížení základního kapitálu a namísto peněz si vzít bezplatně pozemky pod kolejemi.
Proč stát si už bezplatně nevzal od ČD, když tvrdíte že ČD má levné úvěry?
https://zdopravy.cz/miliardovy-prodej-pozemku-ceskych-drah-jde-do-finale-transakci-se-spravou-zeleznic-resi-evropska-komise-82464/
Stejná otázka je ohledně části ČD Telematiky, kterou chce SŽDC. Proč si stát tento majetek bezplatně nevezme výměnou za snížení základního kapitálu ČD?
Vzhledem k přemrštěným investicím a jiným chybám v minulosti nyní ČD pomalu směřuje do insolvence.
Ti držitelé režijních jízdenek, kteří mají plnou pusu podpory ČD, by udělali nejlíp kdyby si na příští rok koupili IN100. Aby ČD přežila.
Jak se poznají přemrštěné investice?
RegioSharky. Když mohli koupit ojetiny jako např
628 které koupila Arriva, GWTR, RGJ. Nebo
Ojeté IC2 či Talenty1 do Rumunska. Nebo
Ojetiny z Holandska které si možná od SKPL pronajme PKP IC
A co když třeba někteří objednavatelé chtějí vozidla nová?? Dopravci kupují vozidla podle požadavků objednavatele a když někdo chce nová vozidla a zaplatí je, tak mu asi nebudu vnucovat ojetiny.
A zaplatí kraje za nové RegioSharky? Neboť letos v létě finanční ředitel ČD se dožadoval extra miliard od státu jako např. navýšení kapitálu nebo převzetí dluhů ČD státem.
Je zajímavé, že v bohatém Bavorsku na řadě linek stačí staré dieslové 628 (v ČR jako typ 845 u Arrivy/GWTR/RGJ). Možná je to tím, že tyto staré vlaky neprovozuje obrovský moloch DB Regio, ale jejich dceřinná firma DB RegioNetz.
viz https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_SPNV-Linien_in_Bayern
A taky v řadě případů došlo k náhradě za autobusy – např. firma DB provozuje víc autobusů než vagonů.
Samozřejmě, že je zaplatí, protože cena za vlkm počítá s jejich nasazením. Když objednavatel chce nové vlaky, tak musí zaplatit odpovídající cenu za vlkm. Pokud na ně nemá nebo nechce zaplatit, bude platit méně a dostane ojetiny, Regionovy, nebo třeba 810.
Bavorsko je Bavorsko a tam ať si dělají co chtějí. Jestli někde mají 628, tak ať je mají, ale to neznamená, že např. Královéhradecký nebo Plzeňský kraj nemůže mít nová vozidla.
Víme, že některé smlouvy s kraji umožňují snížit počet dotovaných vlaků.
Víme, že např. v Moravskoslezském kraji hlavní smlouva s ČD je do 2025. A pak asi bude soutěž.
Uvidíme jaké budou nabídky konkurence. Ať už vlakové či autobusové.
Není náhodou, že tržní podíl DB Regio na regionální železniční dopravě v Německu byl cca 60%. U ČD to bylo něco pod 90%.
Tak když si Axel myslí že kdyby ČD vyhráli linku Brno-HB-Praha tak je to vlastně problém protože by museli koupit nové vlaky jaké si přeje objednatel … Tak o čem se s ním chcete bavit 😀
Jde o to, že už dnes je ČD velmi silně zadluženo takže přichází o důvěru věřitelů. A další nárůst dluhů ČD, který přijde, přiblíží insolvenci ČD. Deutsche Bahn kvůli snížení dluhů – skončil s vlastními lůžkovými vlaky a rozprodal flotilu, podobně ICE Metropolitan nebo ICE TD, – rozprodává Arrivu a – plánuje prodat DB Schenker – ukončil IC ZugBus – z molocha DB Regio vyčlenil lokálkovou dceřinnou firmu DB Netz resp. vytvořil DB Start – silně se zaměřuje na autobusou dopravu a to zčásti pomocí najatých autobusových dopravců jezdících pod značkou DB. DB Cargo asi momentálně prodávat nechce, neboť je… Číst vice »
Věřitelé přestanou mít důvěru v ČD když získají zakázku na 15let s jistým příjmem jo :-DDD
Vaše ekonomické teze jsou skutečně fascinující :-DDD
Před pár týdny šéf ČD doufal, že si půjčí za cca 3%.
Půjčil si takřka za dvojnásobek. A to na třetí pokus (dluhopisy ČD nedopadly ani v červnu a ani v září).
A půjčoval si na jednoměsíční směnky.
Připadá Vám to jako důkaz o důvěře věřitelů?
Ano připadá 🙂
Ještě nějaké dotazy?
Slyšel jste o zabezpečovači ETCS ? Žádné ojeté motoráky ho nemají. Jeho instalace je velmi drahá,nákup a renovace ojetého vozidla také(viz ojeté Stadlery pro Olomoucký kraj).
RegioShark bude nový,má ETCS a objednavatelé ho požadují.
Vaše slova, že kraje zaplatí za nové RegioSharky, jsou vyvráceny požadavkem vedení ČD letos v létě, aby stát navýšil kapitál ČD. Nebo aby stát zaplatil dluhy ČD, tzv. oddlužení
A jak tohle souvisí s tím, že si kraje objednávání a platí dopravu? Takže i odpisy za sharky..
Jen mi není jasné, zda takové lži a polopravdy co tu pořád spamujeme, tak zda je to z blbosti a nebo naschvál. A pokud naschvál, tak máte zvláštní formu zábavy.. ale pokud Vám to dělá hezky, tak Vaše věc.
Přeji hezký den
A mají kraje dost peněz na nové drahé vlaky? Evidentně nemají. Stačí si pročíst:
https://zdopravy.cz/borecky-system-verejne-dopravy-je-pred-kolapsem-hrozi-bud-prudke-zdrazeni-nebo-redukce-123319/
Copak je udržitelné, že předčínským virem (tj. v 2019)
– pasažerské vlaky v ČR ujely 136 tisíc vlkm,
– pasažerské vlaky v Německu ujely cca 880 tisíc vlkm, tj. 6,5 víc, přestože Německo je 8x lidnatější než ČR?
(zdroj: zprávy SŽ a DB)
Německo je bohatší než ČR a přesto si nemůže dovolit dotovat tolik vlaků jako ČR. .
Stejně jako v Německu nemají tak hustou železniční síť jako v ČR.
Je to vyvráceno něčím naprosto nesouvisejícím jo :-DDD
Axele Axele … vůbec jste se nezměnil 🙂
Já tedy souvislost vidím. ČD potřebuje další peníze a to protože v minulosti udělalo chyby, např. že přemrštěně/chybně investovalo.
Takže nedává smysl tvrzení, že ČD jsou prý v klidu, neboť spousty nových drahých vlaků zaplatí kraje.
Nezaplatí, dle názoru vedení ČD. Jinak by vedení ČD nevolalo o pomoc = miliardy od státu
Jabka hrušky banány kokosy …
viz https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/lukas-svoboda%E2%80%93musime-zmenit-system-financovani-zeleznicni-doprav/-31818/
Tak podle toho je SNCF už dvacet let v likvidaci
Fakt? Tak jako ČD si SNCF Voyageurs půjčuje na jednoměsíční směnky, aby bylo na výplaty?
Nebo jde o typický pohled typického zaměstnance ČD, který zbystří leda když jde o režijky a navýšení mzdy?
Kde se to dá koupit?
Taky bych investoval.
Dluh Rakouských drah byl před cca 5 roky 25 miliard Eur.
Také si půjčují na směnky splatných za měsíc, jako ČD?
Také mají specifické podmínky nákupu nových vlaků, jako ČD?
https://zdopravy.cz/horko-kolem-zakazek-cd-na-nove-vlaky-bombardier-popsal-proc-nepoda-nabidku-15341/
Také největší část peněz na inzerci investovali do novin, které čirou náhodou jsou navázány na nejmenovaného premiéra tamní (rakouské) vlády, tak jako ČD?
Také od rakouských daňových poplatníků vymáhají spousty miliard extra dotací, tak jako ČD?
prosím smazat, patřilo k jinému komentu. Díky.
Ac urok muze vypadat o dost lip nez by vypadal uver v CZK, tak ve vysledku maji dluh 500 mio EUR v mene, ve ktere nemaji moc prijmu a jejich kurz je hodne zavisly na tom, kdy CNB dojdou devizi na intervence.
Ale chapu, to ze se sprava dluhu muze za 1-2 roky brutalne prodrazit bude asi pak problem uplene jineho managementu/statu.
Také si půjčují na směnky splatných za měsíc, jako ČD?
Také mají specifické podmínky nákupu nových vlaků, jako ČD?
https://zdopravy.cz/horko-kolem-zakazek-cd-na-nove-vlaky-bombardier-popsal-proc-nepoda-nabidku-15341/
Také největší část peněz na inzerci investovali do novin, které čirou náhodou jsou navázány na nejmenovaného premiéra tamní (rakouské) vlády, tak jako ČD?
Také od rakouských daňových poplatníků vymáhají spousty miliard extra dotací, tak jako ČD?
Před 3 týdny šéf ČD odhadoval úrok cca 3%… viz rozhovor pro Hospodářské noviny:
„Cílíme pod tři procenta“
https://archiv.hn.cz/c1-67112560-jizdne-zdrazime-tak-aby-nenastal-odliv-lidi-zpet-k-autum-slibuje-sef-ceskych-drah
Proč si nyní půjčil za cca dvojnásobný úrok? To jsou ČD na tom až tak naprosto kriticky?
Protože mu nyní za méně nikdo nepůjčí. Diskontní sazba ČNB je 6%. Neboli jakákoliv banka si může peníze u ČNB uložit na úrok 6%. Dluhopis je méně než 6%, protože je na 5 let a investoři předpokládají, že mezitím půjdou sazby dolu.
Tak to odhadoval blbě.
Developeri si aktuálně půjčují za 10% a více. A když můžete koruny uložit v ČNB za 7%, tak proč eura půjčovat za 3%, že.
Nebylo by levnější Comfort/InterJety prodat a splatit dluhy?
A nakoupit ojeté vagony, třeba od DB, která těch cca 800 vagonů zmodernizovaných „IC Mod“ chce vyřadit do cca 2025?
No jo, ale developera nevlastní ze 100% stát, kterej za ten dluh defakto ručí. A tam je 5,625% už docela dost.
To je omyl. My, daňoví poplatníci, neručíme za dluhy ČD.
Možná by optimálním řešením, pokud ČD neprodá přebytečné vlaky jako Pendolina aby splatilo dluhy, byla insolvence.
Podobně blbé nápady dávali makroekonomové už v 90. letech. Máte dluhy? Prodejte zdroj příjmů… 😁
Jake navrhujete řešení? ČD v minulosti hodovalo, a dnes nemá na zaplacení.
Nemůžete jist chlebíčky a kaviár, když peněz máte na osolený chleba.
ja vim, ono to asi bude tezke pochopit, ale pindove si na sebe solidne vydelaji…
… takze proc by je prodavali?
Asi si na sebe nevydělaji.. Firma ČD ve svém účetnictví snížila hodnotu Pendolin. Což asi nesouvisí s nehodou v červnu.
tvl, jak souvsí hodnota majetku s tím, jestli si na sebe vydělá?
slyšel jsi už někdy slovo odpisy? ano, majetek svou účetní hodnotu ztrácí. pravidelně, každý rok.
Nemáte pravdu. Já psal o mimořádném účetním snížení hodnoty, nikoliv o odpisech.
Zjednodušeně jde o to, že majetek si na sebe nevydělá.
Podobný princip jako došlo k účetnímu snížení hodnoty (tj. nikoliv každoroční odpis) u lokomotiv 380
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-odepsaly-dalsi-miliardu-za-lokomotivy-380-po-roce-2025-je-vyradi-112624/
Hm… půjčit si 12,5 miliardy Kč a na úrocích zaplatit 3,5 miliardy (5x 700 milionů), to nevím jestli dává smysl.
Zvláště když InterJety neposlali na mezistátní vlaky, jak plánovali. A když ComfortJety s drahými Vectrony 230 chtějí poslat mj. na Bratislavu/Budapešť… s ohledem na výluky do 2028 Malacky – Kúty/Malacky – Devínska Nová Ves
Proč by to nedávalo smysl?
Inflace se blíží k 20% a smlouvy s objednateli jsou postaveny tak že se platby zvyšují o inflaci za předchozí rok … Takže peněz dost 🙂
20x ComfortJetů s Vectrony na 230 km/h může být investice zhruba 15 miliard. Mají jezdit na Expresních/EC vlacích Břeclav-Děčín. V dotačním období 12/2021-12/2022 se předpokládá dotace od Ministerstva dopravy na tyto Expresy/EC s ComfortJety+Vectrony230 zhruba ve výši 272 milionů Kč…. Pokud firma ČD na úrocích zaplatí 3x tolik, tak je to nakročení do insolvence. Plus započítat náklady na provoz P.S. Nesmíte zapomínat, že ještě v létě, kdy ČD doufalo v úrok pod 3%, tak vedení ČD se domáhalo peněz od státu: – mimořádného navýšení provozních dotací od státu/krajů – aby stát od ČD koupil pozemky i když stát si pozemky… Číst vice »
Aniž bych četl to co píšete tak NE 😀
A Vy netušíte, že dráhy vybírají i jízdné od pasažérů a daně vlaky maji jezdit i mimo území CR?
Tak proč InterJety nejezdí vydělávat do Německa, jak byl původní plán, když ČD za 3 miliardy objednaly 50 vagonů?
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/drahy-plati-obri-pokuty-za-poruchy-svych-vagonu-v-nemecku-vy/r~7834d1c0dde411e8b64eac1f6b220ee8/
Dopadlo to tak, že drahé vagony s maximálkou 200 km/h se plouží cca 100 až 120 km/h do Chebu.
Protože podmínky financováni EUROFIMA to neumožňují, ale ČD,a.s. se k tomu nevyjadřují s odkazem na obchodní tajemství.
Poprosím Vás o odkaz, že 3 miliardy na InterJety firmě ČD půjčila firma EUROFIMA.
Nic takového jsem nenašel.
Protože je to obchodní tajemství kde, co a v jaké míře (v %) financuje ČD, a.s. z vlastních zdrojů a co jsou půjčky – stejně tak pochopitelně i podmínky těch půjček. Každopádně ty podmínky omezují nasazení vozů na určité relace – to je známo. Víc Vám k tomu neřeknu:-)
„Vím, nepovím“. No jo.
Až vedení ČD zesílí volání po dalších miliardách od státu, tak šťouravé otázky nebudu mít jenom já.
Prozatím to vypadá, že firmu ČD potopí chyby z minulosti.
Interpelace jsou v poslanecké sněmovně
http://www.ceskedrahy.cz/assets/pro-investory/financni-zpravy/vyrocni-zpravy/vyrocni-zprava_2021.pdf
Dále viz níže:
„Jako podnikatelský subjekt nedostáváme na nákup vlaků prostředky ze státního rozpočtu. Financování si musíme zajistit sami na komerční bázi. Proto hledáme ty nejvýhodnější možnosti, jako jsou finanční zdroje od Eurofimy nebo právě emitované ESG bondy,“ řekl k emisi nových dluhopisů šéf drah Michal Krapinec.
Zdroj:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ceske-drahy-dokoncily-emisi-zelenych-dluhopisu-za-vice-nez-12-2-miliardy-kc/2267009
Ve výroční zprávě ČD za 2021 není nic, že by si ČD půjčilo od EUROFIMy.
Některé investiční dotace pro ČD mj. na nákup Panterů pro ČD
http://www.ceskedrahy.cz/skupina-cd/projekty/-748/
Ano ano … Klasický absurdní argument. Max. rychlost vlaku 200 takže to je úplně plýtvání když se jezdí 120 :-DDD
Vzhledem k tomu, že na jízdném ČD loni utržilo 6,5 miliardy, tak jsou velkým zářezem roční úroky vyšší o půl miliardy (700 milionů mínus 185 milionů). To je zdražení jízdného o 8%.
Proto se ptám, jak efektivní jsou investice ČD. Když za jeden Interjet zaplatili skoro 60 milionů. ŽSSK za dálkové vagony (160 km/h) zaplatilo 1,87 milionu EUR (tj. cca 47 milionů Kč).
https://zdopravy.cz/zssk-zacala-s-velkou-modernizaci-slovenske-vozy-ziskaji-design-od-ceske-firmy-13837/
A souvislost je jaká?
Předražené, předimenzované investice tlačí firmu ČD do insolvence.
Drahá elektrika od příštího roku, je spíše zástěrkou chyb z minulosti.
Tj. namísto extra dotací je levnější nechat ČD zbankrotovat.
Už jste se ucházel o místo ředitele CD nebo zkusíte rovnou zeměkoule ?
hele, a vis o tom, ze financovani cd pochazi (vyrazne) i z jinych zdroju?
Mohl byste být konkrétní?
Z veřejných prohlášení firmy ČD čtu, že chtějí extra peníze od státu.
jízdné je jen část toho, okud berou peníze.
celkem významnýám zdrojem financování jsou peníze za objednávky dopravní obslužnosti.
vy jste troll?
Nelíbí se mi požadavky na další a další a další miliardy od státu pro ČD. Jenom proto, aby se sanovaly chyby předchozích let.
V předchozích letech se zvyšovaly dotace pro ČD. A přesto letos ČD požaduje extra miliardy od státu viz https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/lukas-svoboda%E2%80%93musime-zmenit-system-financovani-zeleznicni-doprav/-31818/
Názor finančního ředitele ČD neobsahuje dřívější nápady jak vytáhnout peníze od státu.
Např. prodej pump státnímu ČEPRu.
Kdyby 120. V Úseku Chomutov-Cheb tak 70…
No a?
Mají chtít od Siemensu aby jim na skříň napsali 120 aby se ty soupravy lépe využily? 😀
ČD měli nakoupit pomalejší vagony, ale levnější o cca 20%. Tak jako ŽSSK.
👌👍😆
Jenže ta 20% inflace je teď, dluhopisy jsou na 5 let. Uvidíme, jaká bude inflace za rok, dva, tři. Pak se teprve uvidí, jestli se půjčka vyplatila
Promiňte, ale je to poněkud jinak.
Uváděl jsem příklad ComfortJetů, které mají jezdit Děčín-Břeclav. Ministerstvo dopravy dotuje tolik spojů, že potřeba zhruba 10 až 11 vlaků.
Tj. objednaných 20x vlaků ComfortJety jsou předdimenzovaný počet s ohledem na dotace od českých úřadů. .
A za Břeclavi/Děčínem je stena?
Bože Axel… 🤦♂️
Chápu, diskuze už je poněkud nepřehledná. Já reagoval na diskusního kolegu Pajoš, který mj. psal: „a smlouvy s objednateli jsou postaveny“.
Za Břeclaví (Lanžhoten) a za Děčínem (Hřenskem) už není dotace od českého Ministerstva dopravy.
Čili pan Pajoš nemá úplnou pravdu. Neboť české Ministerstvo dopravy 9 až 10 ComfortJetů vůbec nepotřebuje. Na dotované spoje v ČR stačí 10 až 11 ComfortJetů
To je přece jedno. Ty příjmy stoupnou o 20%…a další roky už budou o to vyšší plus další inflace.
Vedení ČD má jiný názor.
V létě, tj. před tímto průšvihem (vysoký úrok skoro 6%), se vedení ČD dožadovalo mimořádných miliard od státu:
– mimořádné navýšení provozních dotací od státu/krajů
– aby stát od ČD koupil pozemky i když stát si pozemky může od ČD vzít „bezplatně“ formou snížení základního kapitálu ČD
– zvýšení kapitálu ČD od státu
– oddlužení firmy ČD státem
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/lukas-svoboda–musime-zmenit-system-financovani-zeleznicni-doprav/-31818/
Spočítejte si kolik zaplatíte na urocich u 30 létě hypotéky s nyní obvyklou sazbou 6,5% a pak mudrujte.
Namísto ježdění s drahými Interjety do Chebu a namísto postávání superdrahých Comfortjetů mezi Břeclaví a Bratislavou – buď Inter/ComfortJety prodat a splatit dluhy nebo – Inter/Rail/ComfortJety poslat vydělávat na bohatší trhy, např. do Německa, namísto do Chebu či do Břeclavi. Prozatím to dopadlo hodně blbě. ČD od Faltýnka/Havlíčka/Schillerové (před)loni dostali navýšené dotace (např. na R15 navýšení od cca 45%). Ale letos ČD od státu chtějí další spousty miliard navíc, což téměř nesouvisí s drahou elektřinou, ale vinou vymáhání extra dotací je obrovské zadlužení skupiny ČD. „To se nám to hoduje, když nám to daňoví poplatníci platí“. Bohužel. P.S. Regiojet na… Číst vice »
A třebas Německo nemá zájem platit ČD pronájem vagonů, když mají vlastních víc než dost . A to že se na některý vnitrostátní trasy pošlou nový soupravy, taky může znamenat to, že původní soupravy se přesunou jinam. A tím se můžou leckterý starý vraky vyřadit . Třebas ty bez blokování dveří za jízdy, nebo Honneckery, který už skoro nikdo nechce a modernizace se silně nedaří.
DB mělo v 2017 cca 1300 pasažerských vagonů na IC vlaky (bez Twindexxů). Loni cca 900.
ČIli pokud DB neměli zájem o subdodávku od ČD, tak pro ČD si objednávalo 230 drahých Inter/ComfortJetů a 50 lokomotiv na rychlost 230 km/h, kterou využijí jen v Německu?
P.S. Já pouze upozorňuji na to, že ČD si objednalo mnohem víc nových vlaků, než na kolik mělo/bude mít peněz. A proto firmě ČD hrozí insolvence.
Všichni drážní penzisté s režijními jízdenkami, kteří mají plnou pusu podpory pro ČD, by letos měli odložit režijku a koupit IN100, aby ČD přežila.
Třebas proto, že pro změnu ČD nebudou platit DB za vagony ? Takhle je to kilometricky souprava za soupravu. A těžko tam můžou jezdit s 371/380 a vagonama na 200, když rychlos bude požadovaná vyšší.
Teď Vám nerozumím.
Jaké vagony DB jezdí do ČR? O žádných nevím.
Celý smysl linky do Berlína-Hamburgu-Kielu/Flensburgu je v tom, že DB si od ČD pronajímá vlaky a platí nájemné firmě ČD.
No jo, „pasažerské vagony“, to už tady někdo kdysi psal. 😀
Smyslem bylo neuvádět tehdejší lůžkové/lehátkové vagony DB, což je obor dopravy, který dnes DB už neprovozuje ve vlastní režii.
A tahaly je lokotky. Na nádražíčko jezdily autobusky. 😃
Račte si pročíst článek. Právě kvůli minulým chybám si ČD musí půjčovat teď když úvěry jsou drahé.
Takže není z čeho posílat extra miliardy, o které žadoni vedení ČD.
Ať projdou insolvenci=není důvod proč by daňoví poplatníci měli oživovat umírající firmu.
teda, ty jsi ale fakt mimo 🙂
Když odmítám extra miliardy pro ČD ze státní kasy na placení chyb ČD v minulosti?
Já odmítám extra miliardy babisovi na jeho dotace a je mi to však víte co. Dtto různé dávky různým ukricencum. Za prachy do ZDO alespoň neco mám, za prachy pro flastence mám akorát blbý pocit, že si živím nepřítele
Kolik nás stál za posledních 20 let Babiš a kolik ČD? Existuje nějaký hrubý odhad? Fakt by mě to zajímalo.
no, babiš nás stál víc.
co je špatného na tom, že když si stát a kraje u ČD objednávají dopravu, že ji také ČD platí?
Problém je v tom, že kraje na to nemají / nebudou mít dost peněz.
A proto vedení ČD volá o pomoc od státu
Všimněte si, že nekritizuji nákup elektrických regionálních vlaků (RegioPanterů), krom podivných soutěží na jejich nákup.
Kritizuji nepromyšlené investice do InterJetů.
Kritizuji přemrštěné investice do 180 ComforJetů (na linku do Německa by stačilo 90).
Kritizuji absenci nákupu ojetých dálkových vagonů, např. od DB Fernverkehr.
Kritizuji Pendolina, neboť si na sebe asi nevydělají.
Kritizuji přemrštěné množství regionálních dieslových vlaků (objednaných RegioSharků a zvažovaných RegioSpiderů RS1).
Kritizuji, že ČD zanedbalo investice do sítě autobusových dopravců, viz že DB provozuje víc autobusů než vagonů.
pendolina se objednaly v roce 1995 nebo tak nějak. jděte si stěžovat Římanovi nebo Stráskému (tomu ale už do záhrobí), nanejvýš Peltrámovi (a tomu též tuším do záhrobí). zda jsou nebo nejsou provozně v zisku, to nevíte ani vy ani já. že si nejspíš nevydělaly na své pořízení je smutná pravda. ale jaké je řešení? poslat do šrotu a za cca 500mio/souprava koupit zase něco nového? a to si vydělá na své pořízení? v lepším případě tu předvádíte demagogii, v horším blábolíte jak po požití nějaké omamné látky či lobotomii. ty úžasné vagony po DB Fernverkehr jsou oježděné šunky. k… Číst vice »
Tak si to shrňme. K 30.6.2022 Skupina ČD – dlužila 71 miliard, z toho 60 byly bankovní/leasingové úročené dluhy. – měla objednáno investic za 51 miliard (zaplacené zálohy pouze 7 miliard) – měla v plánu investovat během 10 let 100 miliard, na což si z většiny plánovala půjčit (ředitel ČD tvrdí, že nebude splácet jistinu, ale pouze úroky) – volala o pomoc od státu o další dotace, přestože už loni či předloni byly dotace navýšeny A to celé v situaci, kdy o 3 měsíce později se v ČD na několikátý pokus povedlo získat půjčku (dluhopis) s dost vysokým úrokem 5,6%… Číst vice »
„Železniční doprava je ekologická a energeticky úsporná už ze své podstaty.“
Tak určitě. Kdo by si kazil dojem pátráním po poměru hmotnosti vozidla a nákladu u některých vlaků, nebo třeba emisemi 50 let starého naftového motoru.
A kolik těch 50 let starých motorů ještě je?
Obávám se, že v denním provozu už téměř nepotkáte jediný motorový vůz s původním motorem ČKD, Pielstick, LIAZ či Tatra. Téměř vše už bylo remotorizováno novými Caterpillary, Cumminsy a TEDOMy.
Který junák švarný, odvážný, ty dluhopisy nakoupil? Ministerstvo financí?
To je dluhopis s jistotou, na to právě nepotřebuješ žádnou odvahu. Pro spoustu investičních fondů je to super záležitost, riziko téměř nula, úrok 5,625% – to jen tak někde neseženeš.
V září si Trenitalia půjčila na dluhopisy. Na 5 let. Úrok, na začátku dluhopisů, 3,75% p.a.
https://www.fsitaliane.it/content/fsitaliane/en/media/press-releases/2022/9/7/fs-italiane–new-green-bond-issued-for-eur-1-1-billion-.html
V únoru si DB půjčila na dluhopisy. Na 5 let. Úrok, na začátku dluhopisů, cca 0,8% p.a.
Jj, na dluhopisy emitované v EUR, je skoro 6 % p.a. fakt dost. V eurozóně jsou pořád sazby podstatně níže než u nás. Proto to nelze absolutně srovnávat s úrokovými sazbami v ČR, kde ČNB drží repo sazbu na 7 %.
Největší problém je, že těch aktuálních 500 milionů EUR nestačí, když 400 milionů bude na splátku dřívějších dluhů.
Letos v půlce roku firma ČD měla objednáno nových investic (vlaků atp.) za 50 miliard. Zaplacené zálohy byly cca 6 miliard. Čili doplatit cca 44 miliard Kč.
ČIli objednávat nějaké další nové vlaky, jako 107 vlaků EMU 400, je čirá utopie vzhledem k nynějšímu zadlužení skupiny ČD cca 70 miliard (myslím všechny dluhy, i faktury atp.). Budou rádi za ojetiny.
On je pro investory dost velký rozdíl, jestli má emitent rating Aa1 (DB u Moody’s), anebo Baa2 (ČD).
Trentitalia (resp. mateřská společnost) má od SP rating zhruba stejný jako je rating ČD od Moody.
https://www.fsitaliane.it/content/fsitaliane/en/investor-relations/debt-and-credit-rating/credit-rating.html
A přesto si Trenitalia půjčila o skoro 2% p.a. levněji než ČD.
Ratingem to úplně nebude.
Lepší se podívat na využití kapacity u DB Fernverkehr a v expressech/EC/IC u ČD.
a nebude to tim, ze u nas jsou jine zakladny urokove sazby, nez v italii a nemecku?
tezko ti v cr nekdo pujdu na 1%, kdyz centralni banka ma urokovou sazbu kolem 6%
Tak proč Abellio Deutschland dopadlo jak dopadlo, když dle Vašich slov mohlo za levný úrok získat v Německu úvěry?
a? jak to souvisi s cd na podzim ?
Nerozumim co chcete říct.
jaká je souvislost mezi tím, za kolik si půjčily DB před rokem s tím, za kolik si pjčilo ČD nyní?
Uváděný příklad je z letošního února a je nejpodobnější situaci ČD = dluhopisy na 5 let
Ostatní letošní dluhopisy DB se liší od říjnových 5letých dluhopisů Českých drah. Jsou dlouhodobější
https://ir.deutschebahn.com/en/bonds-and-rating/bonds/overview-of-bonds/
kdyby si čd pujčovaly letos v únoru, tak taky bude úroková sazba poněkud odlišná…
Asi jo. To co kritizuji nejsou chyby v letošním roce. Současné vedení ČD je v tom dost nevinně.
Jde o chyby z dlouhodobé minulosti ČD
Lokomotivy 380,
Marketing
Přeplacené Stadler GTW
Chaotické výměny manažerů během Babišovy vlády
Odpor k ojetým vagonům z Německa atd.,
Nepromyšlený nákup Interjetů atd.