Dopravci Železnice Železniční průmysl

ZSSK začala s velkou modernizaci, slovenské vozy získaly design od české firmy

Interiér nového vozu Bmpz pro ZSSK. Foto: ZSSK
Interiér nového vozu Bmpz pro ZSSK. Foto: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začala s  velkou modernizaci vozů pro dálkovou dopravu. Firma dnes představila nový design vlaků, který připravila česká designerská společnost Aufeer Design. Ta spolupracovala už například s Českými drahami. Nové a modernizované vozy budou jezdit i do Česka.

Nový design má dostat celkem 85 modernizovaných nebo zcela nových vozů (celkem 35, z toho 28 2. třídy, 7 1. třídy). Prvními se mají svézt cestující ještě v červenci. Nový koncept dnes představil ZSSK na tiskové konferenci. Hlavním cílem je přilákat více lidí do slovenských vlaků. Všechny mají být hotové do roku 2021.

Nové vozy vyrobí ŽOS Vrútky, modernizaci provede ŽOS Trnava. Jeden vychází na 1,87 milionů euro, tedy necelých 50 milionů korun, modernizace starších vyjde na 800 tisíc euro, tedy lehce přes 20 milionů korun. ZSSK počítá s tím, že vlaky nasadí hlavně na trasy Žilina – Praha a Bratislava – Košice. Vozy budou jezdit maximálně 160 kilometrů v hodině, podvozky nových budou připravené na rychlost 200 kilometrů v hodině. Firma modernizaci zaplatí z vlastních zdrojů.

Design vozů a jejich interiéru podle tiskové zprávy ZSSK spojuje moderní a tradiční prvky, funkční prostředí a příjemnou atmosféru. „V rámci modernizace našich vlaků jsme se inspirovali Slovenskem. Jeho bohatou kulturou, historií i přírodním dědictvím,“ vysvětlil šéf ZSSK Filip Hlubocký. Lidový motiv čičmianského vzoru tak bude například na potazích sedadel, Dunaj pak měl být předobrazem pro barové linie v jídelním voze.

Designerská společnost Aufeer Design se podílela na designu dálkových vozů pro České dráhy, pracovala pro Stadler či Bombardier.

Padesátka modernizovaných vozů je původem řadou Bmeer, nově budou Bmz. Vozy budou mít nové brzdy, nástupní a přechodové dveře, centrální zdroj elektrické energie a nový informační systém. Nové jsou také podlahy, skleněné výplně dveří, poličky na zavazadla, nově jsou ve vozech také zásuvky na dobíjení s USB portem nebo LED osvětlení či toalety. Vozy mají wi-fi připojení a elektronický rezervační systém. Nové vozy z ŽOS Vrútky budou řady Bmpz a Ampz.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dusanh
Host
Dusanh

Velmi významnou drážní zakázku měl Aufeer Design při projektu NIM-Express, kde vytvářel vnější design řídícího vozu.

Tomas
Host
Tomas

Za tu barevnou napodobeninu ČD dostala ZSSK slevu? Ten barevný nesoulad vnitřku a vnějšku mi přijde otřesný a jen podtrhuje, že nemají žádnou jednotnou vizuální koncepci.

jal
Host
jal

Vidím dobře, že kromě čtverky chybí pod okny stolky? Snad to, co se tváří jako výklopný na sedadle, tím opravdu je.

Snad ta sedadla nebudou jen hadrou potažená překližka, což je dnešní trend. Škoda, že celkový dyzajn je bez nápadu, klasický český -vzít stříkací pistoli a vše nabarvit jedinou barvou.

jal
Host
jal

Když koukám pořádně, super jsou sedadla bez oken. Ale nakonec, když většina lidí stejně celou cestu tlemí do mobilu atd, tak je to jedno. A v zimě ZSSK stejně okna nemyjí. 🙂

Pavel
Host
Pavel

Co je to „polika na zavazadla“ v článku?

poiuz
Host
poiuz

Hlavně by je měli dát na R Zvolen os.st./B.Bystrica – Ostrava-Sv., tam to je potřeba jako sůl…

Asdf
Host
Asdf

Ty sedačky už na pohled vypadají dost nepohodlně. Kde jsou ty časy, kdy se dávaly i do druhé třídy pohodlná křesla. Viz řada ÖBB 4010, která je v tomhle dodnes nepřekonaná.

poiuz
Host
poiuz

Tak sedačky v Bhmpz, Bdmpz, Bdmpee, nebo třeba v Pendu po modernizaci jsou pohodlné :).

poiuz
Host
poiuz

A ještě jsem zapomněl na railjet.

Elb
Host
Elb

Tedy jediné pohodlné sezení ve dvojce mám očekávat od vlaků určených k mnohahodinovým cestám. Super.

Petr.B
Host
Petr.B

Využívám ZSSK vcelku pravidelně na jedné konkrétní trase, ale posílat Bymák v rozkladu za čáru je úlet… Nic lepším jsem v mezinárodní přepravě neměl šanci svým směrem jet.

Elb
Host
Elb

Kde a jaký bymák?

Petr.R
Host
Petr.R

nemůži najít foto u výrobce jestli oba budou mět tu elektromagnetickou brzdu.

Martin Khunas
Host
Martin Khunas

samozřejmě že budou

Dušan
Host
Dušan

Nebudou….Bmeery budou mít dál DAKO akorát dostanou nejspíš potrubní zrychlovače MZT-HEPOS VBK100 jako mají vozy ČD a.s. a je to koneckonců UIC komisí poslední schválený typ z 90-tek. Nové Bmpz a Amz bude mít identické podvozky s dnešnímu Bmpeer a Ampeer, čili tam Mg-brzda již bude.

Pitrys
Host
Pitrys
Petr.R
Host
Petr.R

prohlédl, ale nejsou tam ještě ty Bmpz a Ampz.

Petr.R
Host
Petr.R

nemůži najít technický info na stránkách výrobce, hlavně fotku povozku podvozku s elektromagnetickou brzdou.

DS
Host
DS

Ty sedačky z Interpanteru jsou dobrý vtip.

Pitrys
Host
Pitrys

Jeden důvod proč?

To
Host
To

1,87 milionů euro
800 tisíc euro

Jednotka je EUR, nikoliv euro…

Herold
Host
Herold

Měnová jednotka se jmenuje euro, EUR je zkratka podle ISO 4217.

Asdf
Host
Asdf

Nic si z toho nedělejte, nepochopení rozdílu mezi zkratkou EUR a jménem měny Euro trpí velká část české populace. Holt to české skloňování jim z toho v hlavě vytvoří pěkný zmatek 😉

Asdf
Host
Asdf

To byla reakce přímo na „To“. Píšu z mobilu a v mobilním chromu se bohužel nezobrazuje stupeň zanoření ve vláknu…

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Buďte v klidu. V mobilní Opeře také ne.

Grossák
Host
Grossák

A koruny, kilometry a hodiny vám nevadí?

VS
Host
VS

Dobrý den,

jednotka je euro (jako koruna ), EUR je pouze třípísmenná zkratka (jako CZK). Měla by se ovšem skloňovat — vizte příklady užití v jazykové příručce ÚJČ AV ČR (případně podrobnější popis v poznámce 3 tamtéž):

http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=euro

Přeji hezký den.

Petr.R
Host
Petr.R

nechápu, tohle slyším a vidím poprvé i třeba na parkovným a na vstupenkách je třeba 1 euro, natož na bankovkách.

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Jak ze sebe udělat hlupáka za 3, 2 , 1….

Rado
Host
Rado

TO je ale blbost.