Dopravci Železnice Železniční průmysl

ZSSK začala s velkou modernizaci, slovenské vozy získaly design od české firmy

Interiér nového vozu Bmpz pro ZSSK. Foto: ZSSK
Interiér nového vozu Bmpz pro ZSSK. Foto: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začala s  velkou modernizaci vozů pro dálkovou dopravu. Firma dnes představila nový design vlaků, který připravila česká designerská společnost Aufeer Design. Ta spolupracovala už například s Českými drahami. Nové a modernizované vozy budou jezdit i do Česka.

Nový design má dostat celkem 85 modernizovaných nebo zcela nových vozů (celkem 35, z toho 28 2. třídy, 7 1. třídy). Prvními se mají svézt cestující ještě v červenci. Nový koncept dnes představil ZSSK na tiskové konferenci. Hlavním cílem je přilákat více lidí do slovenských vlaků. Všechny mají být hotové do roku 2021.

Nové vozy vyrobí ŽOS Vrútky, modernizaci provede ŽOS Trnava. Jeden vychází na 1,87 milionů euro, tedy necelých 50 milionů korun, modernizace starších vyjde na 800 tisíc euro, tedy lehce přes 20 milionů korun. ZSSK počítá s tím, že vlaky nasadí hlavně na trasy Žilina – Praha a Bratislava – Košice. Vozy budou jezdit maximálně 160 kilometrů v hodině, podvozky nových budou připravené na rychlost 200 kilometrů v hodině. Firma modernizaci zaplatí z vlastních zdrojů.

Design vozů a jejich interiéru podle tiskové zprávy ZSSK spojuje moderní a tradiční prvky, funkční prostředí a příjemnou atmosféru. „V rámci modernizace našich vlaků jsme se inspirovali Slovenskem. Jeho bohatou kulturou, historií i přírodním dědictvím,“ vysvětlil šéf ZSSK Filip Hlubocký. Lidový motiv čičmianského vzoru tak bude například na potazích sedadel, Dunaj pak měl být předobrazem pro barové linie v jídelním voze.

Designerská společnost Aufeer Design se podílela na designu dálkových vozů pro České dráhy, pracovala pro Stadler či Bombardier.

Padesátka modernizovaných vozů je původem řadou Bmeer, nově budou Bmz. Vozy budou mít nové brzdy, nástupní a přechodové dveře, centrální zdroj elektrické energie a nový informační systém. Nové jsou také podlahy, skleněné výplně dveří, poličky na zavazadla, nově jsou ve vozech také zásuvky na dobíjení s USB portem nebo LED osvětlení či toalety. Vozy mají wi-fi připojení a elektronický rezervační systém. Nové vozy z ŽOS Vrútky budou řady Bmpz a Ampz.

30 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Velmi významnou drážní zakázku měl Aufeer Design při projektu NIM-Express, kde vytvářel vnější design řídícího vozu.

  • Za tu barevnou napodobeninu ČD dostala ZSSK slevu? Ten barevný nesoulad vnitřku a vnějšku mi přijde otřesný a jen podtrhuje, že nemají žádnou jednotnou vizuální koncepci.

  • Vidím dobře, že kromě čtverky chybí pod okny stolky? Snad to, co se tváří jako výklopný na sedadle, tím opravdu je.

    Snad ta sedadla nebudou jen hadrou potažená překližka, což je dnešní trend. Škoda, že celkový dyzajn je bez nápadu, klasický český -vzít stříkací pistoli a vše nabarvit jedinou barvou.

    • Když koukám pořádně, super jsou sedadla bez oken. Ale nakonec, když většina lidí stejně celou cestu tlemí do mobilu atd, tak je to jedno. A v zimě ZSSK stejně okna nemyjí. 🙂

  • Hlavně by je měli dát na R Zvolen os.st./B.Bystrica – Ostrava-Sv., tam to je potřeba jako sůl…

  • Ty sedačky už na pohled vypadají dost nepohodlně. Kde jsou ty časy, kdy se dávaly i do druhé třídy pohodlná křesla. Viz řada ÖBB 4010, která je v tomhle dodnes nepřekonaná.

    • Tak sedačky v Bhmpz, Bdmpz, Bdmpee, nebo třeba v Pendu po modernizaci jsou pohodlné :).

      • Tedy jediné pohodlné sezení ve dvojce mám očekávat od vlaků určených k mnohahodinovým cestám. Super.

  • Využívám ZSSK vcelku pravidelně na jedné konkrétní trase, ale posílat Bymák v rozkladu za čáru je úlet… Nic lepším jsem v mezinárodní přepravě neměl šanci svým směrem jet.

  • nemůži najít foto u výrobce jestli oba budou mět tu elektromagnetickou brzdu.

  • nemůži najít technický info na stránkách výrobce, hlavně fotku povozku podvozku s elektromagnetickou brzdou.

      • Nic si z toho nedělejte, nepochopení rozdílu mezi zkratkou EUR a jménem měny Euro trpí velká část české populace. Holt to české skloňování jim z toho v hlavě vytvoří pěkný zmatek 😉

        • To byla reakce přímo na „To“. Píšu z mobilu a v mobilním chromu se bohužel nezobrazuje stupeň zanoření ve vláknu…

    • Dobrý den,

      jednotka je euro (jako koruna ), EUR je pouze třípísmenná zkratka (jako CZK). Měla by se ovšem skloňovat — vizte příklady užití v jazykové příručce ÚJČ AV ČR (případně podrobnější popis v poznámce 3 tamtéž):

      http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=euro

      Přeji hezký den.

    • nechápu, tohle slyším a vidím poprvé i třeba na parkovným a na vstupenkách je třeba 1 euro, natož na bankovkách.

Newsletter

Partneři


Výběr editora