České dráhy odepsaly další miliardu za lokomotivy 380, po roce 2025 je vyřadí

Lokomotiva řady 380 na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: České dráhyLokomotiva řady 380 na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: České dráhy

České dráhy nyní ocenily lokomotivu na 45–50 milionů korun.

České dráhy se rozhodly ve svém účetnictví dál pořešit klesající hodnotu dvaceti lokomotiv řady 380 od Škody Transportation mimořádným přeceněním. V účetnictví se jejich hodnota snížila o 1,11 miliardy korun.

Vyplývá to z výroční zprávy Českých drah. „V dubnu 2022 vedení ČD rozhodlo o vyřazení lokomotiv řady 380 z flotily po roce 2025,“ uvádí se v dokumentu. „Odhad tržní hodnoty v rozmezí 45–50 milionů Kč za jednotku představuje nejlepší odhad vedení Skupiny,“ píší České dráhy ve výroční zprávě. „Reálná hodnota byla stanovena na základě tržní hodnoty strojů se srovnatelnými užitnými a technickými vlastnostmi se zohledněním rozdílů v technické vybavenosti, dostupnosti servisu, náročnosti údržby, stáří atd.,“ vysvětlují České dráhy.

Podle zprávy auditora došlo ke snížení hodnoty na základě inventarizace a interních analýz vedení firmy, které identifikovalo položky majetku, u kterých existuje významná pochybnost o jejich budoucí využitelnosti.

Bez ETCS

Před dvěma týdny zrušily České dráhy již třetí soutěž na dodavatele mobilní části zabezpečovače ETCS do těchto lokomotiv. Důvodem byla jediná nabídka v hodnotě 44,3 milionu korun za jednu lokomotivu. To je v podstatě hodnota, jakou lokomotiva nyní má.

Podle výroční zprávy je rozhodnuto o vyřazení lokomotiv po roce 2025. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský uvedl, že o dalším postupu není rozhodnuto. „Protože instalace ETCS se jeví za současných podmínek jako neekonomická, pracujeme především s možnostmi využít lokomotivy bez ETCS v rámci skupiny ČD na výkonech, kde nebude vyžadován provoz pod dohledem ETCS, nebo s možností prodeje lokomotiv případným zájemcům ze zemí, kde není požadavek na ETCS. O dalším postupu v rámci uvažovaných variant zatím nebylo definitivně rozhodnuto,“ řekl Šťáhlavský.

České dráhy začaly lokomotivy nabízet k prodeji v roce 2020, jednaly například s tureckými drahami.

Dráhy uzavřely s plzeňským výrobcem lokomotiv smlouvu na dodávku 20 nových strojů v roce 2004. Cena byla 2,7 miliardy korun, termín dodání 2009. Škoda Transportation dodala lokomotivy se čtyřletým zpožděním a ještě bez části povolení jezdit v zahraničí. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv. Českým drahám se nákup nakonec výrazně prodražil. V arbitráži Škoda úspěšně dosáhla doplacení 1,4 miliardy korun. Dráhy musely Škodě nakonec zaplatit téměř půl miliardy jako doplatek kupní ceny, a rovněž podepsat inflační doložku, která činila dalších zhruba 700 milionů. Po započítání arbitráže tak jedna lokomotiva vyšla na 170 milionů korun. Pokud by se do nich instalovalo ETCS, vyšly by na 214 milionů korun za kus.

Tagy České dráhy lokomotiva 380 lokomotiva řady 380 Škoda Transportation
172 komentářů