České dráhy převzaly čtyři nové Vectrony. Lokomotivy řady 151 zmizí

Čtyři nové Vectrony ve flotile ČD (únor 2024). Pramen: České dráhyČtyři nové Vectrony ve flotile ČD (únor 2024). Pramen: České dráhy

Letos je poslední možnost zachytit lokomotivy 151 u expresů na III. koridoru a lokomotivy řady 380 na I. koridoru.

České dráhy převzaly v těchto dnech od leasingové společnosti RSL čtyři nové lokomotivy Siemens Vectron. Jde o první stroje z letošní série, do konce roku by měl státní dopravce obohatit svou flotilu o dalších 18 Vectronů. Tím se naplní rámcový kontrakt s RSL na pronájem 50 těchto lokomotiv.

„Nahradíme jimi starší lokomotivy bez ETCS na tratích, kde bude provoz pod dohledem nového zabezpečovacího zařízení od 1. ledna 2025 povinný. Zároveň zajistíme našim strojvedoucím lepší pracovní podmínky,“ uvedl šéf Českých drah Michal Krapinec.

České dráhy Vectrony využívají především na mezistátních relacích. Jsou nasazovány na vlaky od Flensburgu na německo-dánských hranicích po Budapešť, jezdí do Varšavy i Žiliny. Nasazovány jsou například i na Západní expres, Krušnohor nebo Slovácký expres.

„Budeme jimi postupně nahrazovat 46 let staré stroje řady 151 na spojích z Prahy do Bohumína a Žiliny a nejpozději od prosincové změny jízdního řádu nahradí také lokomotivy 380 na spojích do Budapešti,“ doplnil člen představenstva pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Lokomotiva 151.006-4 a Vectron. Autor: České dráhyLokomotiva 151 u Hoštejna. Dosud na trati 270, od prosince na trati 019, případně 001.  Foto: České dráhyLokomotiva řady 151 Českch drah v čele dálkového vlaku v Klánovickém lese. Foto: České dráhyLokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhyLokomotiva 380.002 v korporátním nátěru Najbrt. Foto: Radim Bartoň Lokomotiva řady 380 na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: České dráhyNetradiční spojení, Laminátka a Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVectron v polepu Českých drah. Foto: ČDČtyřsystémový Vectron Českých drah. Pramen: ČD

U lokomotiv řady 151 se počítá s jejich úplným odstavením z provozu. V současnosti jich mají České dráhy 12 a nasazují je z depa v Bohumíně. Řada 380 se s jízdním řádem 2025 přesune na jiné tratě bez výhradního provozu s ETCS. Půjde především o linku Praha – České Budějovice – Linec.

Železniční fanoušci tak mají aktuálně poslední jistou sezónu, kdy mohou zachytit lokomotivy řady 151 v čele expresů na III. železničním koridoru a lokomotivy řady 380 na I. železničním koridoru.

České dráhy mají aktuálně ve vozovém parku 43 lokomotiv Siemens Vectron. Po naplnění kontraktu s RSL jich budou mít koncem roku 61. Vedle lokomotiv pronajatých u leasingových firem ELL (10 kusů) a RSL (50 kusů) České dráhy jednu lokomotivu vlastní.

Dalších 50 lokomotiv v provedení pro rychlost 230 km/h objednaly u společnosti Siemens, první by měly přebrat v prosinci 2025.

Tagy České dráhy lokomotiva 151 lokomotiva 380 Siemens Vectron
172 komentářů