České dráhy převzaly čtyři nové Vectrony. Lokomotivy řady 151 zmizí
Čtyři nové Vectrony ve flotile ČD (únor 2024). Pramen: České dráhy
Letos je poslední možnost zachytit lokomotivy 151 u expresů na III. koridoru a lokomotivy řady 380 na I. koridoru.
Chápu, že je potřeba inovace. Jen nechápu, proč jsme si sami nevyrobili vhodné stroje? Dřív jsme tu měli až na několik výjimek téměř vše domácí. U elektrických lokomotiv bezvýhradně.
Ale vyrobili, řadu 380, ale je to tak zvaný zašlaný projekt. Asi i vinou ČD, ale hlavně výrobce.
Škoda přece vyrábí, ale máme tu trh a konkurenční prostředí a Škoda Transportation měla stejné podmínky jako Siemens. A přihlásila se vůbec do soutěže? Není to tak dávno, kdy ČD Cargo vypsaly soutěž, přihlásilo se 12 dodavatelů, ale Škoda ne. Vectrony se prodávají ve velkém po stovkách. Navíc kdoví, jaké je pozadí celé akce, existuje totiž konsorcium Siemens Mobility-Škoda Transportation.
Škoda se do tendru nepřihlásila, protože Škoda Transportation už žádné další lokomotivy vyvíjet a vyrábět nechce. Nese to sebou obrovské jednorázové náklady a ty se musí někde rozpustit… Do těch pár kusů pro ČD to nejde a jinak je trh už dost obsazen Siemensem.
Škoda se prostě zaměřila na EMU a tramvaje.
Ať si kdo chce co chce říká, ať si mamka slzy utírá, stejně jsou E499.2 nejkrásnější české elektrické lokomotivy. Lamina jsou za nimi v těsném závěsu. 😉
Bohužel jsou již za zenitem a nastává čas střídání. Ať je jim železniční nebe milostivé.
Je to tak. Nádherné stroje. Naši dědové zkrátka uměli …bez počítačů, smartfonů, kalkulaček. Jen selský rozum, představivost, cit, a rýsovací prkno, tuš, logaritmické pravítko. A fungovalo jim to 🙂👍
Tak selský rozum to nebyl ani náhodou. Aby ozubená kola dokázala přenášet nějaký rozumný výkon a nelámaly se jim zuby, na to potřebovali špičkovou matematiku tehdejší doby a ještě její hranice trochu posunout.
Nj, pravěký člověk taky měl jen šutr a jak mu to na mamuta fungovalo. Zajímavý, že se to nepoužívá dodnes.
K tomu se ještě sluší dodat, že štípání pazourku do dobrého ostří je odborná práce a hned tak někdo to nedokáže. Opravdu.
Protože už nejsou mamuti… 😃
Naši dědové uměli být akorát sebevědomě za opicema a ještě se chvástat jaké dělají světové mašiny. Rychlíková mašina na 140km/h ale reálně 120 km/h v roce 78 kdy ve Francii začínaly první TGV (tehdy ještě na 270km/h) a zbytek civilizované Evropy uměl 200km/h už minimálně 20 let je vážně těžký retro už tehdy a totální fail. Taky totální porevoluční kolaps celého odvětví ukázal jaký průšvih to byl. Sorry, ale fakt ne.
Lokomotiva e499.2 byla ušita na míru tehdejší Československé železnice.Škoda tehdy vyrobila lokomotivu dle požadavků ČSD.Naši dědové uměli lokomotivy vyvíjet,né že ne.Ale je hloupost stavět něco na 200km/h když na to nemáte infrastrukturu.A že železniční infrastruktura byla v tehdejším východním bloku na žalostné úrovni je smutný fakt.Měli jsme velice dobré vývojáře,ale bohužel tehdejší politické zřízení uštědřilo našemu průmyslu velké škody
Nejkrásnější jsou pro mě E499.1 a pro fanoušky kulatých oken potom E499.0. Obě řady jsou neuvěřitelné držáky, ještě nedávno vypomáhaly na rychlících třeba pro Regiojet.
Přál bych vám s tím odjet Praha-Žilina a zpět. Nulové odpružení, vaše páteř vás pochvàlí. A to nepočítám ten rambajz ze strojovny.
Měl jsem možnost jet na zamračené, tudíž vím, že dveře mezi kabinou a strojovnou dokáží prakticky veškerý hluk dokonale odizolovat. A to jsem jel na dieselu, ne na elektřině. Btw kdybych byl strojvůdce, jednoznačně bych chtěl jezdit na ikonické mašině jako je brejlovec, zamračená, krysa, laminátka nebo peršing. Nějaký vektron mi už jenom svým vzhledem a absencí historie přijde všechno jen ne atraktivní. Chápu, že modernizaci se vyhnout nedá, ale těchhle mašin, které půjdou zřejmě do šrotu je mi zatraceně líto.
Zaujalo mne, že strojvedoucí asi nemá moc dobrý boční výhled. Jak je to udnešnich vlaků, třeba při odjezu. To už výpravčí nedává signál plácačkou a píšťalkou?
no je to kvůli bezpečnostní normě a craschovým testům. Nejsou z toho někteří nadšeni, ale dá se prý zvyknout
Ano, bezpečnostní sloupky dobře ochrání posádku(cestující) při nárazu do něčeho, co řidič přes sloupky neviděl. 🙂 a hlavně u aut řízených podle rozhledu je to zajímavé.
Jinak boční okno se dá otevřít. A běžný rozjezd osobniho vlaku vypadá tak, ze vlakvedoucí (pruvodčí) dá znamení, strojvedoucí s hlavou vykloněnou z okna zmáčkne zavření dveří a pak z 0 do minimální rychlosti drží „souhlas k rozjezdu“, pak si sedne a může zavřít okno.
Nebo vlakvedoucího vidi na kameře.
pokud zrovna funguje
Myslíte? Byl jste někdy v kabině strojvedoucího, když se vlak rozjíždí?
Běžný rozjezd osobniho vlaku vypadá tak, že fíra kouká do zrcátka, vlakvedoucí (pruvodčí) zamává terčíkem (když se k tomu nemá, tak na něj fíra pískne), fíra zavře dveře a (na většině vozidel) dá páku do Souhlasu a drží jí tam do dosažení 3 km/h. Pak jí pustí do Jízdy.
Vůbec nemusí vstávat a strkat hlavu z okna.
A to je blbě, že?
Proč by mělo být?
Řikám si, jestli se můžeme těšit na proškrtání spojů na komerční Ex1. Protože pokud na vlaku vyměnim vylítaný, dávno odepsaný škope, dám tam nového vectrona a na každý takový vlak se pak z něho rozúčtují náklady na leasing, tak buďto o to stoupnou tržby = cestující musejí být ochotni to zaplatit, nebo se to proškrtá, aby se ty zbylé zaplnili, ztrátové to téžko bude někdo provozovat.
A nebo právě naopak se ukáže, že se tam dá trochu peněz i prostojů (opravárenství v krizi) a tedy i mašin ušetřit kvůli vyšší spolehlivosti, popř. díky lepším vlastnostem i nějaká ta minuta, tedy trochu nákladů na mzdy při větším společenském efektu?
Vectrony mají proto velké proběhy okolo 1 000 km/den. A při ceně pronájmu okolo 50 000 Kč za den to pak vychází na 50 Kč na kilometr. To zaplatí 25 platících zákazníků. Vylítaný,olítaný škopek může jezdit nějaké doplňkové výkony.
Ale ano, ale těch 25 platících zákazníků bude muset být navíc, proti současnému stavu na úplně každý vlak. A to si teda nejsem jistý, že se najde. Další věc je, že současný oběh krys není 1000 km denně, mají dny, kdy jedou jen jeden vlak do Přerova, atd. Jsme jen u toho, že každý vlak na Ostravu si na sebe musí vydělat pouze z jízdného a nově si tím teda nejsem jistý.
Krysy jsou už účetně odepsané, což je samozřejmě z finančního hlediska dobře. Jenže se u nich musí dělat údržba a to zas něco stojí. Navíc jejich spolehlivost už není nejlepší. Jedno chcípnutí někde na trati a částky za kompenzace za zpoždění jen lítají. Takže ten nový vectron, u kterého dělá (a hlavně platí) údržbu pronajímatel, vlastně může být ve výsledku levnější.
V době největší slávy měly 151 oběh i 1500 km/den.
Ty Vectrony mi přijdou strašně předimenzované, zejména když tahají 3-6 vozů na koridoru Praha Ostrava. Ale nevím, zda je něco vhodnějšího.
Na Praha – Ostrava netahají málo vozů aby byly předimenzované. Lockdowny už skončily.
Tak třeba dnes to bylo reálně tuším 8.
A čím jsou předimenzované? Hmotnost mají podobnou, jako Eso, tažnou sílu trochu vyšší a výkon je potřebný k tomu, aby tahala i ve vysokých rychlostech. Při dvojnásobné rychlosti potřebuje při stejné tažné síle dvojnásobný výkon.
Jenže při dvojnásobné rychlosti mi stejná tažná síla nestačí. Na překonání jízdních odporů roste potřebná tažná síla s kvadrátem rychlosti a výkon roste kubicky.
Dá se odpovědět ještě jinak. ČD má vagony na cca 50 vlaků na 200 km/h a spoustu dalších na 160. Škoda ale, že pro mnoho z nich zatím nejsou mašiny, co by zvládly víc než 140…
Nerozumím těm lokomotivám ř. 380. Proč nemají ETCS?Naše nejmodernější stroje.
Před 20 lety nikdo ETCS nepožadoval.
Omyl. Výrobce se na to vzbodl, když viděl, jaký problém je schválení v Německu. Naplánované testy ETCS už nebyli proedeny v plném rozsahu. Ale pouze verzi L1 pro slováky.
Ve smlouvě je příprava na ETCS. Ukázala se jako nepoužitelná. Kdo komu platil penále víme.
Odfláknout i přípravu na ETCS, to už chce talent.
No, to zas ne, ona to nebude zas až taková sranda. Ale udělat to pořádně bylo zjevně nad možnosti.
Prý nejmodernější👌🤣
No, nejdražší je asi lepší slovo 😀
Ale ano, je to nejnovější ze škodováckých lokomotiv. Doslova. Nebo také poslední škodovácká lokomotiva. Zní to dobře pro toho, kdo se nezamyslí.
Divné, že všechny cabview testy ETCS od SŽDC jsou právě z 380…
To je fakt divné, když 380 ETCS nemá 🙂
Zmizí z pravidelného provozu až do první mimořádnosti, čili od příštího týdne jezdí normálně dál…
Na to by moc možností nebylo, vzhledem k tomu, že nemají ETCS. Pro mimořádnosti se to bude šudlat s Esama, pokud by náhodou Vectrony došly.
Než se dočkáme výhradního provozu ETCS na celé stejnosměrné části sítě, tak si ještě pořádně zajezdí…
Spíš naopak, stačí na malém kousku z tratí 010, 270, 271 zavést výhradní ETCS (nebo přepnout na střídavinu, ale s tím nikdo nespěchá) a mají definitivní utrum, ať si o jejich efektivitě myslíme cokoli. Investovat do nich nemá smysl, ani do větších oprav.
Když do carga dali staré plechovky 242, odkoupí i mnohem silnější 151? Nebo to je úplná blbost?
Je to blbost z více důvodů. 151 mají pro nákladku nevhodný převodový poměr, nehospodárnou odporovou regulaci a v neposlední řadě pouze neperspektivní stejnosměrný systém – na ten má Cargo dost vlastních 130 a odkoupených 163.
A navíc odkoupené 163 se z většiny předělávají na 363, a jen pár jich zůstane pouze stejnosměrných, pro Polsko.
Nehledě na to, že nebude potřeba možná ani plný počet lokomotiv řady 130 díky situaci v Liberty.
No 151 ne, ale 150 s rychlostí max 140 by mohly i tahat líp, než ty hrbatý krámy. Ty jsou vážně za trest.
Řada 150 byla ke konci období unitárních ČD skutečně občas i využita v nákladní dopravě, hlavně pokud se to hodilo do oběhu nějakého nepárového posilového rychlíku. Prý to tahalo slušně 🙂
Před rokem si jednu 150.2 pronajal nákladní dopravce ReViRail CZ: https://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=1946
Ano, tento článek jsem také našel, ale nechtěl jsem to sem dávat, protože jsem pochopil že jde o dost ojedinělé nasazení. Předtím to tahalo pravidelně třeba kontejnery z Prahy do Otrokovic.
Mohu potvrdit. Viděl jsem to.
Lokomotiva ř 150 (E499.2) tahala skvěle. Ex 21 Dukla vytáhla na Lideč úplně bez problémů. Pershing musel dostat ve Vsetíně postrk.
Převody se dají vyměnit. Možná až i na stovku.
Ale proč to dělat, když je kolem tolik věcí zastaralých a po životnosti. Takhle efektivní investice asi vypadat nebude.
a k čemu to je, když stejně víc než 160 to nemůže u nás jezdit?? Naprosto nevyužitelný potenciál. Kdyby to zvedli aspoň na 180km/h, tři kilometry za hodinu, to je už dobrý.
Že se u nás dnes nejezdí rychleji než 160 km/h neznamená, že se nemůže jezdit rychleji v zahraničí a že to časem nepůjde i tady. Ty lokomotivy pár desítek let jezdit budou.
Na svoji maximálku 200 se v zahraničí dostanou už dnes. A až budou současně s ComfortJetama dodávané ty na 230, budou jezdit svých 230. V ČR se své maximálky dočkají také, a mnohem dřív než musely čekat právě ř. 350 a 150 (151).
Jinak maximálka není to jediné, proč se to kupuje. Je to prostě dobrá mašina v rychlostech, které se od ní vyžadují. Nejsme na závodech, vysoká maximálka prostě znamená, že to má dobrý pojezd.
A co se mělo tedy udělat, nechat tomu formálně snížit rychlost na 160, aby to bylo využité? Kromě maximálky je důležitý i výkon a tažná síla, taková 371 se na těch 160 na ústecké trati skoro ani nestihla rozjet.
Jak to? V dohledné době začne výstavba VRT Jižní Morava a Moravská brána 1.
vlakem do ….. již brzy
Čemuž ovšem reálně nevěří ani SŽ. Pouze tyhle nesmysly slibuje kvůli PR, ale to je tak všechno. Upřímně si nemyslím, že se nějaké VRT dožiju.
To jste měl říkat, když byla řada 151 nová, že je k ničemu, protože 25 roků těch 160 nikde jezdit nebude.
No řada 151 nikdy nová nebyla. Rekonstruovala se z 20 let staré lok.150 a došlo k zvýšení rychlosti ze 140 na 160 km/h.
Neví někdo od zdroje, jestli se počítá se zachováním nějakého kusu pro muzeum ČD?
151 mi budou chybět. Když jsem byl malý, byl to jeden z důvodů, proč jsem si železnici zamiloval, když jsem uviděl tento nádherný stroj (pokud si dobře vzpomínám, měl to být noční rychlík Dukla, nicméně mohlo mi být mi cca 8 let, tak se omlouvám za případné nepřesnosti).
Mě taky budou chybět. Když jsem se v mrazech na nástupišti koukal na vlaky, tyto stroje mě dokázaly ohřát. (při rozjezdu). 🙂
Áno, chodili aj na Dukle, niekedy aj s príprahom. Dukla mala niekedy riadne meškania … napríklad jedného dňa prechádzala Čadcou takmer na pravé poludnie, 2xE499.2 a cca 20 vozňov …
Dukla přes Čadcu nejezdila,jezdila přes Lideč
Rychlík Dukla jí musel mít. Protože sovětské vozy nebrzdily podle našich představ. 150 měla elektrodynamickou brzdu, tak mohla tyhle soupravy (tahat?) brzdit. 151 v té době nebyly.
Samozřejmě máte pravdu, ale prostě to byl „banán“. Majestátní lokomotiva, která se naprosto vybočovala krabicovému vzezření 162/163, které u nás jinak byly standardem. A ještě si vzpomínám, když jedno dobu byl nějaký delší problém mezi Zábřehem a Olomoucí a viděl jsem v Šumperku tuto lokomotivu na Ex Košičan (samozřejmě na konci vlaku), to byl pro mě jako malého kluka skvělý zážitek (samozřejmě asi ne tolik pro ty, co tím vlakem cestovali :D)
Duklu předtím zcela běžně vozily bobiny. A když krysa lehla, tak opět nastoupila bobina.
Slovakii a její milovické křídlo vozily bobiny i v 80. letech.
Brzda Matrosov není nic, s čím by si Škoda N/O nebo BS2 neporadily.
Konečně jsme se dopracovali do 21. století. Snad už jen chybí to pořádné zázemí pro údržbu a lépe placený personal údržby, ale to je přesně politika ČD. Tzv. operativní leasing zajistí snížení počtu pracovníků udržby.
Na druhou stranu ČD a DPOV školí pracovníky, aby mohli získali certifikát na opravy Vectronů a díky tomu k nim, zatím snad jen do Vršovic, posílají vectrony i soukromníci. Ale s tím zázemím a platem máte naprostou pravdu.
Proč lépe platit ty, co budou měnit brzdové obložení, kapaliny a filtry?
Odbornou práci mohou dělat Němci, případně pod dohledem pár vyškolených Čechů.
Má to samé výhody. Zmizí mnoho lidí, co by měli režijky. Toto bude přijato s nadšením.
Další výhody pro mladé – není potřeba se učit technickým předmětům, o které stejně není zájem a budou stačit VŠ se zaměřením na filozofii a gender.
Ušetří se i v této oblasti.
Pro ty co nezvládnou ani takové VŠ studia, v Amazonu atd je velká potřeba lidí umějící ovládat rudly.
Pokud se chováte takhle k maldým na dílně, tak se nedivte, že jdou pryč.
Rád bych věřil tomu, že šlo o satiru. Jak moc se povedla je věc druhá.
souhlas. Jakou mají mít motivaci když je starší nemají zájem nic naučit. Furt slyší jsi elektrikář tak si poraď. Nebo co tady děláš, já bejt mladší jako ty tak jdu do světa…
Nejlíp se to člověk naučí sám praxí (v mém případě 14 let na 151), od starších jsem jen pochytil kde co je, řešení častých závad a stejně člověka po 30 letech praxe překvapí banalita.
Když přijdete do dep ČD tak někde už nemá režijku každý třetí, někde i každý druhý. Prý ji prostě jen nevyužijí a stejnak z vesnice do prace jezdí autem. A s genderovými studii přeháníte. Je fakt že netáhnou železniční obory. Ale o obory typu výpočetní technika, autotronik atd zájem je. Stačí motivovat. jinak než špinavou dílnou, kterou si pepove z depa zničili sami.
personal údržby chybí i v Dyku Kolín, kde se servisují Vectrony pro Metrans. A to jsou schopni zaplatit výrazně lépe. A možná si pletete operativní leasing s full servisem.
Díky za to, že ne každý dopravce ničí Evropský trh kooperací/podporou (komunistické) Číny :).
Komponenty a suroviny na výrobu lokomotiv jsou podle vás odkud?
Jediný důvod, proč se lomokotivy nekupují od Číňanů je ten, že je to nekompatibilní šmejd. Pokud se tohle změní, žádný Siemens nebude nikoho zajímat. Sám bych si přál, aby to tak nedopadlo, ale v byznysu nemá ideologie co pohledávat.
V byznysu by se mělo řešit i nakupování ze zemí, které dodržují lidská práva, řeší ekologii, nemohou vám vypnout stroj na dálku nebo třeba podpora vlastního trhu. Normální firmy to dodržují, některé horší ne.
Ano, je potřeba se odtrhnout od takových zemí a spolupracovat jen s těmi demokratickými. Taková Saudská Arábie je nejlepší příklad.
Takové věci se kdyžtak musí řešit na státní (u nás vzhledem k jednotnému trhu EU) úrovni. Jinak ten, kdo se tímhle zabývat bude bude, bude časem z trhu vytlačen tím, kdo se tím zabývat nebude.
A s lidskými právy je poslední dobou trochu problém, že se za ně označují lecjaké nově vymyšlené nároky, takže na ta skutečná lidská práva, jako je např. právo na život, nějak nezbývá pozornost.
nějak jste se nevyjádřil co je na Vectronu všechno z Číny? Podělíte se alespoň o 5-10 komponentů?
Tisíce jednotlivých drobných komponentů v počítačích například
Ano, mikročipy budou z Číny nebo Taiwanu. A pak možná nějaké odlitky, jako kostry motorů, můžou být z Asie, i když tipuju spíš Indii. Ale řídicí systém, trakční měniče, výkonová elektronika, aktivní části těch motorů, chlazení, elektroinstalace, dvojkolí, hlavní rám a skříně… to všechno bude evropské.
Čipy z Taiwanu, Indie, USA nebo Německa nevadí.
Ano, a proto za covidového lockdownu kdy byl dovoz z Číny pozastaven většina výroby stála, protože neměla z čeho dělat, případně neměla komponenty. Ony by ty hrdinské postoje za lidská práva byly fajn, kdyby Evropa byla na Číně úplně nezávislá. Jenže ona není.
A pak Ti masinu na dálku vypnou…
To nebyli Číňani, to byli Poláci.
Jak to bude s řadou 371?
Je to pár atypických kusů s nehospodárnou regulací a bez systému 25 kV AC, takže šrot.
Výhledově určitě, ale na levobřežce ještě ETCS od příštího roku nebude, takže tam mohou jezdit vesele dál. Předpokládám, že najezdí kilometry do dílen a pak konec. První kus (371.201) už takhle skončil.
Třeba nějaký soukromník vozící nákladní vlaky Polsko – Německo by o ně nestál. Lokomotivy jsou sice 30 let staré, ale celkem zachovalé a schválené pro provoz na síti DB.
371 má pro náklady nevhodné zpřevodování na vyšší Vmax, a tedy má nižší tažnou sílu oproti např. 372. Mimochodem i to je důvod, proč ČD Cargo váhalo (váhá?) s nákupem lokomotiv 162 od ČD.
Řekl bych, že nestál. Stačí si vzpomenout na rok 2015, kdy se soukromý dopravce pokoušel s BR 180 vozit kontejnerové vlaky Mělník – Bremerhaven. Dnes je na výběr veliké množství lokomotiv z půjčoven, i těch postarších 15-20 let starých.
Ti kdo potřebují jezdit v nákladní dopravě Polsko-Německo, tak už drahnou dobu jezdí s Traxxy a Vectrony…
Bože, já si na to nové značení nikdy nezvyknu. Co zmizí? Lokomotivy řady ES499?
ES499 je vícesystémová lokomotiva ř.350, které jsou v majetku ZSSK. ČD zůstali po rozdělění staátu v 1993 mj. lokomotivy ř.151 (stejnosměrná verze 350)
Nebyly to původně 150 (140km/h) s tím, že udělali reko a zpřevodovali to na 160km/h řadu 151?
ES 499 není nic, jak píšu výše (resp. níže 😉 )
Kryšpín přestal dávat smysl už v době, kdy se objevila vozidla s vyšší Vmax než 120 km/h a vyšší hmotností na nápravu, než 19 t. Což už nějaký ten rok (spíš desetiletí) je.
Viděl jsem šotouše, kteří vymýšleli rádobykryšpínovské označení i pro nové lokomotivy. To je už diagnóza 🙂
A co kromě jiného čísla za tečkou vymysleli?
Třeba u rekobrejlovců to skončilo hádkou, která řada si zaslouží vlastní číslo za tečkou a která ne…
A komu to ublížilo?
Kdo si hraje, nezlobí 😉
bože, za více než 30 let od změny označení jste si nezvykl? 😀
vaší řečí se myslí E499.2
a když na to přijde ES499 vlastně jsou esa, slovenské gorily, a byla by i řada 380 (novější škodovky), Vectrony které jsou ve vlastnictví českých dopravců, všechny Traxxy Metransu či Regiojetu a spousta dalších které budou následovat…. to je trochu pakárna, nemyslíte? 😀 nebo byste to chtěl rozlišovat v zažitém trendu: 499.1, 499.2, 499.3,…? To by byla dobrá úchylárna
Tvůj problém..
Jo je to nové asi 37 let 🤣
Ovšem úspěch, že se dostal na internet, ten za Kryšpína nebyl.
Ok boomer
označení je, pokud se nepletu, Škoda 65Em
ES 499 není nic.
ES 499.0 je dnes 350, ES 499.1 je dnes 362/363, ES 499.2 je dnes 371/372.
a to je nové 36 let
Ten výhradní provoz ETCS je dost na… 151 mohly nadále jezdit a místo utrácení prachů za Vectrony měli nakoupit vozy, aby nemusely na expresech jezdit perly typu B249. Ale tak co, aspoň lokomotivy budou nové moderní. Ještě tak kdyby na Ex2 jezdilo něco méně chcípajícího, než ta 361.1
Radim Šoutoušek, že?
A co? Bude tady flotila Vectronů, která za sebou bude tahat šroty, to je fakt terno. Ale tak OK, když to nikomu jinému nepřipadá jako blbost, tak se příště zdržím komentářů…
Radši se zdrž komentářů, píšeš blbosti.
Letos přijde k ČD 8 komfortjetů. Předpokládá se nasazení na Hamburk a Ostravu bez ŘV a JV s klasickými JV 200km/h.
Ono „se“ nepočítá. Počítá s tim jízdní řád.
Odpory mi (u expresní lokomotivy) říkají, že porovnání spotřeby s pulsní / asynchronní mašinou se vejde do statistické chyby měření.
Takže bych se tou úsporou moc neoháněl.
Jo kdybychom řešili třeba mašinu na hrbu, to by bylo něco jiného.
Svého času jsme dělali měření spotřeby na „Brněnském draku“ na Bobině/499.1/ a Peršinku /163/.Bylo tak nastejno a rozdíl byl spíše na“ práci“ strojvůdce.
Takováto měření se (hlavně jako diplomka) provádějí od chvíle, kdy se pulsní mašiny objevily. A nikdy z těch měření nevyplynul jednoznačný závěr, pokud se týká vozby rychlíků.
Raději pojedu v béčku s vědomím toho, že na HV se nachází zabezpečovač a ne barvičkovač, kterej vpodstatě nic nedokáže :).
No tak jasné, to samozřejmě uznávám. Oni by ty vozy stejně nekoupili, jenom by staré loko jezdily déle a se stejnýma šrotama, to je pravda
Jo, být tam vectron, tak se Lutyně nestane. Ten by zabrzdil na pár metrech.
Podobně to třeba tvrdil v případě Studénky a mostu RJ.
A toho nikdo nemůže obvinit z nepravd.
Pokud by ETCS vyhodnotilo zvednuté břevno závory u Lutyně, omezilo by to vlaku maximální rychlost. Ve Studénce by přinejmenším větší energii nárazu pohltila deformační zóna lokomotivy a došlo by k menší demolici vozů.
Přičemž nehody zaviněné projetím stůj … se nestaly, protože se nedají vyčítat silniční dopravě.
Úplně si nemyslím, že má vectron nějak výrazně kratší brzdnou dráhu než krysa.
Konverze Žiliny nebo Přerova by je stejně odstavila.
A to bude už brzy, jen co dostaví rychlodráhu na letiště, zrekonstruují trať do Zlína a natáhnou dráty do Frýdku – Místku…
Tak Žilina je už rozestavěná + na Lideč z Púchova je to taky už v řešení.
Před lety někteří úplně stejně smutnili po párách. Ale ruku na srdce – kdo by dnes každý den jezdil s párou v kombinaci vedra a průvanu, hodiny navíc trávil poletováním okolo mašiny, když může sedět v křesle. 151 už si na sebe vydělaly….ale zeptejte se přímo fírů, určitě sem nějaký chodí a doplní výhody z jeho pohledu.
Namontovat ETCS je dražší než koupit novou loko vč.ETCS-ekonomické počty jsou neuprosné
Na jednu stranu jsem rád, že ČD obměňují svůj lokomotivní park. Ale na druhou stranu je mi vyloženě proti srsti aby státní podnik bral lokomotivy z půjčovny, případně na leasing. Ekonomicky to prostě nedává smysl. ČD se svou velikostí si budou vždy schopný půjčit levněji než když to půjde přes nějakou třetí firmu. Dokonce to myslím zmiňoval i pan Jančura v podcastu zde na webu. Další věc je roztříštěnost parku. Ano všechno je to vectron, ale co jsem tak viděl od strojvedoucích tak každý má poměrně odlišné uspořádání kabiny, jiný SW jinou vysílačku atd. Takže vlastně ani k té unifikaci… Číst vice »
Co se týče toho vlastnictví, tak bych se nebál, že by ČD nevyužily možnost odkupu. Příští rok má také začít dodávka 50 vectronů přímo pro ČD, tam už to snad bude i jednotnější.
Spočítej si koupě auta vs operativní leasing! Když spočítáš opravu vše ( gumy, pojistky, servis ) na cca 24 – 36 měsíců tak operák je o něco málo dražší, nebo vyjde šul nul jak když auto prodáš. Já si naopak myslím, že je to mnohem lepší než něco vlastnit. Prostě si něco vezmeš, ojezdíš a vrátíš….
A zkoušel jste pak to auto za těch 36 měsíců vrátit? Každou sebe-menší krávovinku (za kterou nemůžete) vám napočítají tak, že vás vyjdou pokuty stejně jako další rok provozu. A mimochodem, zkuste si to spočítat znovu. Rozhodně to není „o málo dražší“ a už vůbec ne „šul nul“, pokud tedy nechodíte do servisu 10x za rok a gumy a pojistky nemáte pozlacené.
Tak asi jste měl operák od podivné firmy. Naopak ze svého okolí mám spoustu velmi dobrých hodnocení. Hlavně od firem s flotilou 50 a více osobních aut.
A co je lepší ? Mít lokomotivy z půjčovny a jezdit s nima, nebo čekat na vyrobení vlastních a mezitím flikovat pojízdný muzeum ?
A to zjištění, že jsou potřeba, nastalo včera?
A jakpak je dlouhá čekací doba na dodání ? Navíc druhý výběrko bylo ba nákup.
Nastalo včas, akorát to nejak nevyšlo, kdyz zazračná lokomotiva měla x let zpoždení a navíc nesměla do Německa.
První z téhle série ČD převzaly 15.05. 2023
https://zdopravy.cz/doba-vectronova-ceske-drahy-prevzaly-prvni-lokomotivu-z-letosni-dvanactikusove-objednavky-159814/
Takže včera bylo cca 2 roky dozadu.
A zvážil jste u vlastnictví i fakt, že když na ty lokomotivy nemám finance, tak si na ně musím půjčit a to taky něco stojí (úrok, atd.) Ono operativní leasing opravdu může vycházet lépe. Něco si půjčite, po smluvené době vrátíte a pak si půjčite zase něco nového. Typicky u osobních aut se firmám nevyplatí koupit si vlastní auto na tři roky provozu. U operativního leasingu mají nové, za tři roky dostanou další. Proč by to takto nemohlo fungovat na železnici. Nemusíte řešit po 30 letech, jestli vrazite další nemalé prostředky do nějaké reko, přestavby…
Rozdíly jsou u Vectronů se softvérem D- čtvereček na čelním okně ( pronájem ELL-289-298) a F(čtyřcípá hvězdička na okně) u všech ostatních.
Roztříštěnost parku se naopak velmi sníží,protože u ČD budou dvě řady lokomotiv(Vectrony a Esa). Pár Taurusů a 380 bude jen místně doplňovat tyto početné řady.
Podle mě jsou i ta esa s otázkou. Na R přes H. Brod budou jednotky, na Svitavách a R Brno – Olomouc přes Břeclav jsou interpantery, na R Praha – Klatovy bude výběrko a kdoví, kdo vyhraje. Z osobáků taky mizí. Tak jim zbude jen R Brno – Šumperk, možná Praha- Budějovice a to asi bude vše.
Já nevím. U nás ve firmě máme pár vlastních Vectronů, zbytek si půjčujeme od různých firem, a vysílačku a uspořádání mají všechny stejné. Pamatuji ještě éru C,D a E softwarů zároveň, ale mezi nimi moc rozdílů pro obsluhu není (krom času než se vzpamatuje u změny systému a stahovaček). C a D jsem neviděl už tak rok.
Já si dovedu představit, že to určitý smysl dává, zejména v situaci, kdy se může stát, že o určitou část výkonů přijdete v rámci výběrových řízení na rychlíky, která za chvíli už nebude možno zadávat z ruky. V situaci, kdy – pokud se naplní ty nejžlutější sny jistého snílka – přijdete o desítky procent výkonů, se vám hodí nemít relativně drahé lokomotivy zcela přivázané ke kotníku a mít možnost se jich rychle zbavit. V opačném případě, kdy naopak obhájíte dlouhodobou smlouv na tyto výkony, máte možnost si vydat dluhopis a lokomotivy koupit, pokud jste schopný si půjčit za podmínek výhodnějších… Číst vice »
To je nepochybně dobrá zpráva, ale jak to tedy dopadlo s 380, půjdou na Cargo?
Co si přečíst celý článek. Ne jenom nadpis. Píše se to tam.
Že by se všech 20 lokomotiv provozovalo jenom na Linec? Není to moc? Nebude i na trati do ČB po dokončení modernizace ETCS?
Tak když budou vozit i všechny rychlíky Praha – ČB bude těch 20 možná ještě málo. Expeesy vozí všechny už teď.
Na expresy je potřeba 7 lokomotiv, na rychlíky 6. To je pro 20 lokomotiv trochu málo práce.
2 letmo a zbytek plot jako dárce náhradních dílů. Akorát.
V současném stavu je na rychlíky nasazováno 8 lokomotiv 362 + asi 2 ještě zajíždí ČB – Plzeň. To je víc než jejich současné výkony na Metropolitanech a také jezdí Sp Sázava…
Jestli by taky nešlo trochu zefektivnit oběhy a omezit postávání na Wilsonu.
párkrát jsem na jižním expresu viděl eso i vectrona
Nevozí. Jeden pár vozí Vectron… 🙂
Nedávno tady byla zpráva, že se o instalaci ETCS do 380 jedná s nějakou belgickou firmou, ale už je to nějaká doba a nic bližšího se, pokud vím, neobjevilo.
Ten článek je z minulého léta.
https://zdopravy.cz/skoda-se-s-novou-belgickou-dcerou-pokusi-vymyslet-etcs-pro-zatopky-168758/
Hlavně to je aktivita Škody, a pokud začali před půl rokem něco vymýšlet, přijatelné řešení nebude připravené tak odhaduji nejdříve někdy 2026.