České dráhy míří k prodloužení smlouvy ve Středočeském kraji. Zmizí většina regionov

Motorová jednotka RegioFox od výrobce Pesa. Pramen: České dráhyMotorová jednotka RegioFox od výrobce Pesa. Pramen: České dráhy

Delší kontrakt se týká jen části dieselových vlaků.

Středočeský kraj a České dráhy se předběžně dohodly na prodloužení části desetileté smlouvy, kterou podepsalo ještě bývalé vedení kraje. Bez soutěže získají kontrakt na provoz části dieselových vlaků na dalších pět let až do prosince 2034 na vybraných tratích.  Výměnou za to mají výrazně modernizovat stávající vozidla.

Plán musejí schválit ještě radní a zastupitelé. Kraj dnes představil hlavní změny ve smlouvě v materiálu s názvem Motorová revoluce. „Mluví se o bezemisní dopravě, ale neustále se posouvají termíny elektrifikací jednotlivých tratí v kraji. Není to ideální řešení, ale v tuto chvíli jediné rozumně možné,“ uvedl radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Smlouva na elektrické vlaky skončí v roce 2029, kraj chystá novou soutěž na dopravce.

Středočeský kraj vybral administrátora obří zakázky na železniční dopravce, soutěž vypíše příští rok

Prodloužení smlouvy neřeší ale provoz na čtyřech tratích: z Prahy do Mladé Boleslavi a Turnova, z Hostivic do Podlešína, z Prahy do Rudné přes Pražský Semmering a z Prahy do Čerčan a Dobříše. U těch bude kraj postup řešit s Prahou, počítá na nich ale s novými vozidly.

„Letitá nadvláda starých motoráků řady 809 a 810 už musí skončit a naší povinností je pořizovat techniku, která je hodna 21. století. Kromě toho, řada dalších vozů není bezbariérová a instalace evropského zabezpečovače ETCS není rentabilní. Jediným východiskem je tedy obnova vozového parku,“ řekl Borecký.

Plán nasazování jednotek RegioFox a motorových vozů Stadler RS1 ve Středočeském kraji. Foto: Středočeský kraj

 

Regionovy na třech tratích

Dodatek má postupně do roku 2027 přinést velkou modernizaci vozidel. Zmizí zejména starší jednotky řady 814 Regionova. Jedinou výjimkou budou tratě z Kolína do Ledečka, z Čáslavi do Třemošnice a z Čerčan do Zruče nad Sázavou.

Podle dodatku vyjede postupně do roku 2027 38 nových jednotek 847 RegioFox a 34 modernizovaných vozů Stadler RS1. Hlavní část vozidel má dorazit na středočeské koleje během nadcházejících dvou let.

ČD nakoupily v Německu další ojeté motorové vozy Stadler RS1, začaly s modernizací

Kraj současně výrazně navýší pokuty za chyby dopravce. Od špinavých vlaků až po nevyjetí. „Limit pokut se navýší o 100 % na 100 milionů korun. Je to cesta, jak přinutit dopravce, aby dodržoval požadovanou kvalitu,“ dodal Borecký. Za neodjetí vlaku bude například fixní sazba pokuty 4 000 Kč a 250 Kč za každý neujetý kilometr odřeknutého spoje. Dosud se dopravci v případě technických problémů vyplácí vlak zrušit a ne hledat náhradu.

Investice do nových vozidel a modernizace starších zvýší náklady na platbu Českým drahám o 219 milionů korun ročně. Právě tyto investice umožnily kraji uzavřít dodatek o prodloužení smlouvy bez soutěže. Cena za kilometr stoupne na 198 korun za kilometr.

Tagy České dráhy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje Středočeský kraj
158 komentářů