České dráhy míří k prodloužení smlouvy ve Středočeském kraji. Zmizí většina regionov
Motorová jednotka RegioFox od výrobce Pesa. Pramen: České dráhy
Delší kontrakt se týká jen části dieselových vlaků.
Delší kontrakt se týká jen části dieselových vlaků.
To snad neeeee. 🙁
To je snad poprvé co rovnou šmahem neprodloužili naše hydry i na 070. Že by se opravdu po 40let slibů něco pomalu začalo s tou tratí dít? Moc tomu už nevěřím.
To je pravda. Nic jiného co by umělo podobně odpudit cestující se v české VHD už dlouho nepoužívá.
Tady je něco špatně.
Neplatí snad od prosince 2023 zákon, že už se konečně na železnici nesmí dávat smlouvy bez soutěže? :O
Ne tak úplně
Vždyť Mšeno Boleslav jde do haje
A co tedy trať 210? Tria už melou z posledního.
Původně se předpokládalo výběrové řízení na nového dopravce od roku 2025, ale nějak to utichlo. Tomu nasvědčuje i tento článek, podle kterého „postup se bude řešit s Prahou“. Teoreticky se nedá vyloučit ani to, že by se nasazení Foxů mohlo měnit v čase. Třeba ze začátku jezdit výkony jako např. Praha – Kladno, Praha – Vrané – Čerčany / Dobříš apod., a později něco jiného. Protože třeba nasazování na úsek Rakovník – Blatno je plýtvání vozidly v situaci, kdy Karlovarský kraj na úseku Blatno – Bečov nejeví o Foxy zájem (zbytečně velká vozidla) a výhradní provoz s ETCS na této… Číst vice »
na Blatno Foxy nejezdí …
Ne, ale jsou tam plánované. Přitom je to nesmysl, viz argumenty výše.
Nechápu ty mínusy. Někdo si snad myslí, že jsou Regionovy tria v dobrém stavu? Asi s nimi nejezdí a nezná jejich spolehlivost.
Tria půjdou na 212, na úseku Čerčany – Sázava jezdí ve špičce 810+2×010 tam jedna krátká Regionova nestačí, leda by jezdili ve dvojicích.
Já jsem viděl už v jednom místě středočeské tuším liberecké ústecké i hradecké Regionovy
„Dosud se dopravci v případě technických problémů vyplácí vlak zrušit a ne hledat náhradu.“
Což rozhodně neplatí ve všech krajích, jsou kraje kde v nouzi nasazení „neschálené 810“ vyjde pokutou dráž než vlak úplně zrušit…
Takže to tedy platí i v těch Vámi v druhém odstavci zmíněných krajích.
ČD toho naslibujou..
Tohle ale není tisková zpráva ČD, nýbrž kraje.
Co by sme dali aspoň za regionovy , tady jezdí kultovní a velmi oblíbené 810 přestavěné na 809, kdy na stolečku jsou i sněženky ve vázičce a při nástupu ze štérku si babky aspoň protáhnou kříž.Toho se nejde vzdát.
No to je právě ta otázka, co byste za to dali. A také jestli by se vám náhodou nerozpadly přípoje.
Proč by se rozpadaly přípoje? Regionova je pomalejší než 810 nebo 809?
Pomalá je stejně ale má o trochu svižnější rozjezd. Přípoje se rozpadají obvykle kvůli tomu, že kraji je to úplně jedno, jezdí to po půl hodině / po hodině? Jezdí. Řekne se třeba „jezdí moderní vozidla a o jeden pár spojů více“, ale už neřekne „všechny přípoje vám ujedou 5min před příjezdem“. Tohle bývá klasický problém, jezdí to relativně často, ale na přestup je 20-25min (při taktu 30min), což je dost na nic, pak je i autobus, co stojí u každé vrby, rychlejší, protože nemá přestup žádný
Dovolím si oponovat. 810, jednoduchou matematikou má o kus lepší poměr výkon/hmotnost, je musí být tedy na rozjezdu o kus lepší, toliko teorie.
A praxe? Mám s oběma stroji naježděno pár (set tisíc) km a pokud není 810 vyloženě nějaký šrotový kus, naklepu to 814 kdy se mi zachce. Horší je to u tria, ale i to se dá.
A šukafony z horního pacifiku zmizí?
Augustovi dotování bez soutěže, Českým dráhám dotování bez soutěže. Proč???
Mšeno nevidím dobře,aby se to nezavřelo už úplně
no,tak konec naší dílny se přiblížil…
Rozumím tomu správně tak, že z Čerčan do Zruče zůstanou 814 a mez Zručí a Ledčí bude jezdit něco nového? Čili, že k nesmyslnému přesedání v Ledči přibude další ve Zruči? Už takhle je při letním provozu hodně cestujících právem naštvaných a má jich tedy být ještě více?
Linka S82 z Vysočiny se prodlouží do Zruče na úkor zkrácené S80. Takže tomu správně nerozumíte, přestup nepřibude, jen se přesune.
Nuž, a víme kdy by se to tak orientačně mělo měnit?
Kraj může prodlužovat smlouvy v oblasti dopravy? Měl jsem za to, že to šlo do prosince s maximálním trvání smlouvy do prosince 2023.
Pokud je to prodloužení již dříve uzavřené na základě velké modernizace a do 5 let, tak může.
A je to určitě skvělý nápad, zejména pro pohodlné úřednictvo. My cestující z toho budeme mít jistotu ČSD šrotu natřeného do Najbrtu na dalších deset roků, a to se vyplatí, Horste. A vsadím se, že vznikne i 810 v současném schematu PID.
Středočeský kraj fakt rozpustit a sloučit s Prahou, respektive se to mělo udělat už před 30 lety.
“ My cestující…“
Je to naprosto jednoduché: odstěhujte se na měsíc do Sedlčan, dojíždějte vlakem, žádnou zbabělou třístovkou – a pak nám podejte report jak se vám to líbilo… 🙂
Nevím, v článku se jasně píše, že skončí 810, takže asi nechápete text. Píše se tam taky, že se nepočítá ani s 814 a píše se tam, že vyjedou RegioFox a Stadler RS1 – tedy jedna fungl nová mašina od Pesi a druhý typ je sice ojetina z Německa, nicméně po nějaké modernizaci a s největší pravděpodobností vyrobené již v tomto miléniu, sice to není nové, ale to by se třeba ani na trati do Rudné přes Žvahov ani nevyplatilo, pro těch 20 lidí ve špičce.
Já proti Pese ani RS1 nic nemám, jen uvidíte jak pomalu se to bude zavádět.
Bagrovat komukoliv něco takhle zadarmo je jako rozdávat zápočty před odevzdáním semestrálky.
Zajímavé že Středočeský kraj existuje od roku 2000 takže odkud jste vzal údaj že existuje minimálně 30 let ?
Což neznamená, že nebylo možné takové sloučení agend už tehdy provést z úrovně okresů.
Krajský úřad existuje kratší dobu, ale Středočeský kraj již podstatně déle, zrovna u něj se novým zřízením nic neměnilo.
S tímto jménem od roku 1960, dlouho před tím se jménem „Pražský“
Jenže sloučení Prahy se Středočeským krajem zablokují poslanci ve sněmovně z jiných krajů, protože se jak pokakaní ratlíci bojí, že by vznikl příliš velký, silný a hlavně velmi bohatý region v rámci České republiky, což je pro ně černou můrou a bylo tomu tak i při vzniku České republiky.
To je bohužel pravda – a asi současná druhá a třetí liga, sedící ve funkcích Středočeského kraje, si rybníček nevypustí…
Můžu se zeptat jak se plánuje řešit od prosince provoz například z Peček do Kouřimi, když zde má být povinné ETCS na koridoru?
Do Peček to vjede max. 40 km/h, což vlastně bude dosavadní stav a pro přepravu vozidla do depa bude muset jet v závěsu (pokud se nevymyslí nějaká výjimka?).
Pro dojezd z vedlejší tratě do stanice pod ETCS nebude třeba vozidlo vybavené mobilní částí ETCS. Pro přejezd třeba z Peček někam do depa po koridoru to problém bude.
že by nakonec etcs stál za obnovením provozu výtopny v Pečkách? 🤔 nebo se vymyslí oběh přes Bečváry do Kolína na zbrojení a tak bude opět projížděna trať přes Zásmuky.
Výtopna je stále v provozu včetně kolejového napojení. Jen si nejsem jistý že tam mají nějakou zlegalizovanou pumpu…
Není zrovna tady?:
https://mapy.cz/turisticka?x=15.0286715&y=50.0892221&z=20&base=ophoto
To by mohlo být. Tak jsme to vymysleli, teď ještě co na to vlastník výtopny. 🙂
Možnosti jsou v zásadě dvě – buď bude motorák mezi Pečkami a Kolínem kvůli doplňování nafty přetahovat nějaká lokomotiva s ETCS (743.2), nebo se bude muset z Kolína na tuto trať najíždět přes Zásmuky (pro odpůrce lokálek vidící hrozbu obnovení provozu – najíždělo by se soupravově, tedy bez cestujících) pokud to tedy ještě technický stav té trati umožňuje.
No ale Kolín bude taky ve výhradním provozu ETCS, ne?
Nějaký způsob, jak se z tratě 014 dostat bez ETCS k plnící stanici v Kolíně, bude muset existovat, když na této trati mají zůstat jezdit 814.
Nemyslím, že se počítá s 814 🤷♂️
Druhá možnost je přívézt palivo k té 814 a přelít do nádrže. Těch pár kýblů nafty se dá přece vzít v kanystrech.
Nemají, na 014 přijdou ty nedávno pořízené RS1, které z depa Nymburk obslouží mimo jiné i tratě do Jičína a Bolky.
Četl jste ten článek?
Neplánuje se pak RS1, je to vidět i na mapce?
40 let čekáme a teď se snad se dožijeme nových vlaků a ne repasovaných starých popelnic!
Proč ale zase Čerčany – Zruč má být vyňata???
Rozčilujete se úplně zbytečně, regiošuky budou všude a ještě dlouho. Pesy se budou pár let ladit, takže v zamýšleném rozsahu naszeny nebudou a RegioShuttle ČD neumí repasovat, leda by to zadaly v Německu (ale tak se to nikdy nedělalo) takže z toho bude nemlich stejná fraška jako v Olomouci. Objednatel asi zase chce tančit okolo molocha a prosit, aby laskavě hejbnul prdelí a něco zprovoznil… V ostrém kontrastu s tím je nástup GWTR v motorovém souboru Plzeňského kraje… Proč jim motorovou trakci nesebrali, když ji tradičně neumí a v ve Středočeském kraji mají vhodných vozidel že byste je spočetl na… Číst vice »
Křišťálová koule nebo vidíte do budoucna ještě jinak?
Možná, v rámci ČD nenávisti, jste nevšiml, že část nakupovaných RS1 prochází již v říši doplněním WC a větší opravou. To, že „bohemizace“ bývá, často spíše „zneprovoznění“ vozidla je ale také fakt. Navíc oni ty pinktlich Němci mají takový chaos v papírech, že se nedivím, že to náš DÚ nechce bez nápravy povolit do provozu.
Ano, pokud to takhle udělají a koupí to už hotové, tak je šance na zprovoznění větší.
Regionovy přesuneme do Pardubického kraje, kde nám socani zobou z ruky…
Co si objednají, to mají.
… jasně – a nastříkají je v barvách Sodem…
A tady jim z ruky jako nezobou…? Kde nejezděj ešusy, tam je to naprostej skanzen a mámtovpičismus…
Tento druh -ismu jsem sice ještě neslyšel ale pro národního dopravce mně připadá velmi výstižný…
Já jsem zvědavý, jaký bude v budoucnu provozní koncept na trati 110. Nasazení RegioFoxů na úsek Kralupy – Slaný se vymyslelo v době, kdy se počítalo se zastavením provozu v úseku Slaný – Louny, což ale nedávno vcelku razantně odmítl Ústecký kraj. Dále také se stále nepočítá s obnovou vozového parku na tratích 092 a 074, kde vozbu stále zajišťují motoráky 810 z lounského depa.
Tak to je jenom takové momentální politické divadélko. V plánu dopravní obslužnosti chtěl Ústecký kraj zastavit na trati 110 už dávno. 092 a 074 můžou dočasně zajišťovat Vršovice.
Z pohledu Ústeckého kraje bylo zastavení provozu na trati 110 spíš nápadem úředníků z odboru, kteří si to vždy do toho plánu protlačili. Nicméně politici v Ústeckém kraji vždy blokovali realizaci tohoto plánu a nechávali vlaky jezdit, ať už šlo o předchozí vedení s Komínkem nebo i o to současné. A to se zřejmě v Ústeckém kraji nezmění bez ohledu na to, kdo vyhraje volby na podzim, protože usnesení proti zastavení provozu posledně podpořilo 45 ze 45 přítomných zastupitelů napříč celým politickým spektrem v koalici i opozici. Ovšem vzhledem k tomu, že asi obhájí ANO, tak do toho bude pořád… Číst vice »
Jj, zastupitelé odhlasovali parodii na veřejnou dopravu. 4 páry spojů opravdu není doprava, kterou by se měli chlubit.
4 páry denně jsou maximální množství dovolené Středočeským krajem. Ústecký kraj by klidně objednal vlaků víc, pokud by byla vůle i z druhé strany.
Tak ať je objedná aspoň po Peruc, pokud po tom teda natolik touží.
Já myslím, že jsou politici Ústeckého kraje spíš rádi, že tu špinavou práci za ně odvedl někdo jiný.
Nevíte o tamní situaci vůbec nic. Kdybyste si třeba aspoň zjistil, kdo je z jaké partaje a kdo má jaké souběhy funkcí, tak by vám mohlo mnoho věcí dojít.
Jeste, aby se neco udelalo s tratemi, kdyz jedete z mb do sobotky, tak vam misty hrozi zlomeni vazu, jak sebou mototoracek hazi.
Jestli to chápu dobře (i s ohledem na předchozí vydané články), prodloužení smlouvy se týká veškeré motorové trakce v celém Středočeském kraji s výjimkou tratí 070, 121, 122 a 210.
Budoucnost Mšenky bude asi hodně záležet na výsledku krajských voleb.
Tak že by se Mšenka úplně zavřela, bych se neobával; o sezónních víkendech tam poptávka je. Ale možná spíš než po dvou hodinách pendlující šukafon, navíc s nepřípojem ve Mšeně, by to chtělo něco jako přímý vlak ráno z Prahy, pak třeba pendl zpátky a tam a večer zase zpátky do Prahy. Plus teda zachovat páteční večer protažením osobáku Praha – Mělník až do Bolky a v sobotu ráno zpátky.
Možná jste neotevřel jízdní řád, nebo dal do vyhledavače „jen ČD“, ale přesně takto – so+ne jezdí sp ráno z Prahy do Mšena a odpoledne zpět.
Za obnovu vozového parku jsem velmi rád a věřím, že to pomůže nárůstu cestujících. Avšak je trochu škoda rozložení jednotlivých vozidel. Na tratě Lochovice – Zadní Třebaň, Kralupy – Velvary / Slaný je dvouvozová jednotka příliš velká a RS1 by bohatě stačila. A naopak si myslím, že na Mladoboleslavsku by se několik DMU mezi Nymburkem, Mladou Boleslaví a Turnově také uživilo a určitě by svezlo více lidí než na Liteňce.
Je treba tez zohlednovat ekonomiku z pohledu udrzbovych zakladen
já spíš vidím že naše základna zanikne
Jsem rád, že vás tu vidím. Napadlo mě při čtení diskuse jestli náhodou vaše základna nezanikne. Co si o tom myslíte?
Před Covidem 19 plánoval Ropid nasazení 854 + Bdtn na Sp vlaky mezi Prahou a Slaným ve 2 hodinové taktu, tak třeba proto se sem budou nasazovat větší jednotky a dojde i na ty spěšně vlaky.
A Velvary by měly být do budoucna zadrátovány a potom sem dojde k protažení linky S4 z Prahy.
Fox bude jezdit až do Blatna u Jesenice? To se mi nějaká nezdá, tam by se krásně hodila RS1
Taky si myslím, že by to bylo lepší. Aktuálně navržené řešení bude akorát zbytečně generovat přestup v Blatně u Jesenice, protože Karlovarský kraj chce provoz na své části tratě 161 nadále objednávat a současně nemá žádné požadavky na nasazovaná vozidla, 810 mu stačí.
Počet cestujících na úseku za Blatnem není takový, aby to ospravedlnilo RegioFox. Ale min. z turistických důvodů je žádoucí provoz udržet, protože nově opravený zámek s pivovarem v Chyši je lákavý cíl.
Ekologizace, hmmm, jako jo, ale železnice oproti silniční nebo letecké dopravě vyprodukuje emisí nula nula prd. Bych to tak nehrotil. Sorry jako.
Na dotyčných trasách vyprodukuje letecká doprava emisí nula nula prd. Bych ty letadla tak nehrotil. Sorry jako.
Tak Boreckému se nelíbí, že dieselové vlaky produkují emise, ale přesto chce zasmluvnit nové, které je budou produkovat ještě výrazně déle, než kdyby se nechaly dožít stávající. Te je mi ale dialektika.
Ten Horní Pacifik je taky výsměch – zrovna trať, kde by se s dynamičtějšími vozidly daly významně vylepšit přípojové vazby, ale to ne, radši se nové motoráky nacpou do Velvar apod.
Že jsem tak smělý, jaké navrhujete řešení místo dieselu?
Časem baterky, u významnějších tratí elektrizaci. Už dneska mají bateriové jednotky dojezd přes 80 km a lze očekávat, že toto číslo bude v dohledné době stoupat. Ostatně na západ od našich hranic se nové diesely téměř nekupují.
Tak any tohle taky budou z nemalé části ojeté diesely (ale furt novější a komfortnější než dosavadní).
A ta elektrizace, cajk, ale zkuste dokopat „dobrou správu“ k tomu, aby dodržovala její naslibované termíny a nebudete muset řešit překlenutí provozu na x let aspoň novějšími diesly. Zatím se ale tento zázrak nikdy nikomu v ČR nepodařil…
Tak prozatím by stačilo se za každou cenu nezbavovat existujících souprav daleko před koncem životnosti – takové 814 nebo 843 by ještě klidně 15 let vydržely. Nerozporuji nákup RS1, ale ty nové Pesy jsou podle mě úlet – hlavně kapacitou, která pro většinu těch tratí nesmyslně velká. A to nemluvím o spotřebě, když už se u toho mluví i o ekologii.
Regionovy byly plánovány na 15 let z důvodu překlenutí tehdejšího nepříznivého stavu než dojde k nákupu nových vozidel. Nejhorší kraxny – dvouvozové RN cestující rozhodně svojí leností cestující nepřitáhnou, právě na rozdíl od pes, které ty nové cestující poberou.
Jo, žabotlamy se taky plánovaly na 15 let.
Pro objednatele jsou 814 nejlepší vozidla – vypadají moderně (neříkám, že jsou), jsou nízkopodlažní a především jsou levné na provoz.
O tom, že by Pesy byly schopné nalákat do vlaku nějaké významnější množství cestujících, silně pochybuji, obzvláště pokud nasazení Pes nepovede k přesunům křižování, a to na tratích, kde je plánováno jejich nasazení nepovede, čímž je argument o lenosti irelevantní.
814 skončila morální životnost zhruba v době, kdy vyjížděly z Parsu. Výrobně jsou to +-40 let staré stroje s novým „techničákem“.
Dojezd 80 km je fajn na nějaké rameno „kus pod dráty – kus bez“, ale pokud se ten vlak dostane k trakci jen v obratové stanici, je to málo.
Chápu, že pan Borecký to má mezi fandy železnice doživotně pošramocené, ale čekat s rukama v klíně na SŽ nemá smysl. Vždyť kde se dá v dosažitelné budoucnosti ve Středočeském kraji očekávat elektrifikace? Praha Kladno Kralupy a když budu velký optimista, ještě semering a hrbatá. Toť vše.
Na západě dnes motoráky téměř nekupují, protože je nakoupili v době, kdy se u nás nekupovalo nic, posléze vystřídané regionovami.
A do Rakovníka se o drátech ani nesní, natož aby na ně byl nějaká plán – třeba na konci tohoto století 🙂
Rakovník – Kladno a Rakovník – Beroun už v plánech SŽ je, takže již „brzy“
A ještě si definujme, co je to „dosažitelná budoucnost“ – rok 2030 to není (elektrifikace na Kladno rozhodně nebude až na Masaryčku – když to půjde dobře, tak jen na Veleslavín. A elektrifikaci Kladno- Kralupy bych taky před rok 2030 netipoval (byť SŽ se kasá, že to bude dříve)
Prostě ve stylu „již brzy….“
Bavíme se o smlouvě, jež doběhne 12/2034.
Myslel jsem konkrétní plán, zejména s ohledem na postup elektrizace středočeských tratí.
Jak konkrétně to chcete? Ještě 10 let by tam vydržely regionovy a pak dle stavu elektrizace čisté elektriky nebo baterky. V tuhle chvíli je úplně nejblbější čas se pouštět do obnovy vozového parku, když vozidla na (dnes) alternativní pohony jsou v plenkách, ale zároveň je jisté, že diesel to má spočítané.
běžte to říct těm lidem, že mají dalších deset let jezdit regionovama a 810.
Přesně tak. Ty 847 jsou super. Dokonce už ani nedělají zdaleka takový rámus jako ze začátku. I když jsem zvědavý jak to bude vypadat v létě, protože mi přišlo, že dost hluku šlo od klimatizace.
Svezení s nimi je ale parádní. S 814 nesrovnatelné.
A jak to vypadalo v zimě, když kvůli absenci dveří do salónu máte v každé zastávce průvan okořeněný kvikotem dveří?
Uz se trochu oteplilo, zase to zacina delat bordel 🙂
A jak víte, že dle technického stavu by ty RN tam vydržely dalších 10+ let, když všechny stavby se stejně termínově posouvají. Takže 10 by to nebylo. Jasně, vyhnat cestující z vlaků je lákavá věc, ovšem léta utíkají a ty pesy také nenahradí úplně všechno, což je rozumné. Tohle řešení se jeví jako optimální možnost, protože, jak známo, očekávaný Godot nikdy nepřijde včas (pokud vůbec přijde).
No lidi obecně mění svoje návyky spíš při nějaké významné nepříznivé změně, kam by v tomto případě patřil třeba zvýšený hluk, nemožnost si otevřít okno, průvan kvůli chybějícím dveřím do salónu atd. „Nezměnou“ cestující sotva vyženete.
To zní jako nějaká zásada zděděná ze socialismu. Vše zachovat při starém a když nebude změna, ono se to nezhorší. Jenže právě naopak, v průběhu let se to postupně zhoršovat bude, až jednoho dne jako Jakeš zjistíte, že co bylo, není.
🤣🤣🤣 když ty baterky a dojezd 80 km. Tak si to zkusme namalovat třeba na trase Praha-Mas.n. – Kladno – Rakovník. To máme cca 70 km a do kopce. jak dlouho by se musel v Rakovníku (z diesel agregátu 🙂 ) a na Masaryčce po každé jízdě vlak dobíjet, aby mohl vyrazil na jízdu zpět?
Nevyšlo by Vám náhodou, že musíte mít těch vlaků násobně více, navíc dražších?
A to nemluvím o tom, že svého času ten vlak jel až do Chomutova – tam ten baterkáč nedojede ani náhodou.
Doporučuji vám povšimnout si, že do deseti let (SŽ píše do pěti, ale dávám rezervu) bude úsek Veleslavín – Kladno pod drátem, takže zrovna tahle trasa by pro bateriová vozidla byla jedna z nejvhodnějších.
A na ten dieselagregát v Rakovníku jste přišel jak?
O Chomutovu opravdu nemluvte, protože s tím kraj rozhodně nepočítá.
Současná linka Rakovník – Jirkov by se taky na baterkáč asi hodila (po konverzi), i když spíš bych si vsadil na to, že bude zrušena. V Rakovníku by stačilo zadrátovat kus stanice a pak by do baterek mohla přejít i linka z Prahy přes zadrátovanou hrbatou. Ale k tomu všemu je ještě daleko.
Možná si úplně neuvědomujete, že natáhnout kus drátu nad dobíjecím místem je tak 0,5% nákladů, pokud si myslíte že to připojíte do nejbližší zásuvky, tak to fakt ne. Nejvíce peněz stojí právě technické zázemí a nejvíce času papírování.
„že do deseti let“
Se zcela jistě nestihne zadrátovat celá železniční síť v ČR, takže pro motoráky bude práce ještě na hodně dlouho.
Až se SŽ probojuje k soutěži na realizační firmu, tak je zhruba tak nějak čas řešit, co na konkrétní trati bude jezdit. Kdyby se podle výhledu SŽ měli řídit ve Zlíně, tak tam dodnes jezdí Hurvínek.
Proboha vzbuďte se, za deset let mají skončit spalovací motory v autech (sice se licituje o syntetických palivech, ale to není cesta, automobilky už další vývoj spalováků vesměs ukončily). Myslíte, že nějaký politicky příčetný objednatel bude chtít objednávat dieselové vlaky a ještě to propagovat jako moderní ekologickou dopravu?
Ale do 10 let se ta dráha nezadrátuje. Elektrifikace běží kolik let? 50? 70? A nejsme ani v polovině.
SŽ podle svých stránek spravuje téměř 9,56 tis. km tartí, z toho neelektrifikovaných je přes 6 tis. Km – čili 2/3.
Jak to chcete stihnout elektrifikovat během 10 let.
Kde na to vezmete peníze? (resp. komu je seberete?)
A ten zákaz spalovacích motorů se stejně odvolá – ani v Německu nepostupuje nástup e-aut podle plánu.
Samozřejmě že bude, akorát postupně pořád méně, protože jak doufáme, bude se aspoň nějak elektrizovat. Takže bazarové RS1 budou končit cca se svojí životností a nových dieselů je jen část. Může se stát i zázrak a v půlce životnosti se foxy dočkají přestavby na něco ekologičtějšího nebo aspoň zdánlivě ekologičtějšího.
Proč by měl jezdit vlak do Chomutova přes Rakovník, proboha? Nějaký magor tím pojede 4 hodiny místo toho aby jel hodinu autobusem?
Jinak dojezd 80 km na baterky je docela běžný, takže z Kladna do Rakovníka to dojede a zpátky taky (dráty v Rakovníku jsou pro dobití během pobytu samozřejmě žádoucí).
Do Chomutova (a dál) jezdí přes Ústí řada lidí, i když je to dlouhé. Lepší vlakové spojení není a vlak lepší než bus.
Pokud by se trať přes Rakovník na Blatnou zkulturnila, může na západ jezdit lidí dost.
No to nevím, my co nemáme režijku to tak jednoznačně nevidíme… Ale zajímavější je to zkulturnění a celkový výsledek. Z hodiny a půl Masna-Rakovník se po dostavbě tunelu a druhé koleje do Kladna sundá 15 minut, ať nežeru. Dál spíš prd, třeba to aspoň svařej, podbijou, vyřešej padající tunel a napadne je projíždět některé z těch lesních stanic: tak -5 minut? V roce 2035 jsem za 1:10 v Rakovníku, hurá. Dál je to do Chomutova 70 km nějakými klikaticemi, na které se od Rakovníka ani nedá odbočit. Zkulturnění se mi jeví jako docela drahá sranda… A mezitím by měl být… Číst vice »
Tak asi předřečník nemyslel jezdit do Chomutova přes Rakovník, spíš nějaké trhání v Lužné, což bych si uměl představit taky. Mimochodem, který autobus jede do Chomutova z Prahy hodinu?
Pardon – nejrychlejší bus je 1:20 z Hradčanské, standardně 1:40. Stejně tak kombinace jízdní doby Bezdreva (přes Louny) a dnešní je 2 + 1,5 = „jen“ tři hodiny.
Tak tyhle vlaky jezdily. Z Masaryčky do Kladna /kde část vlaků končila), část pokračovala do Lužné u Rakovníka (kde skončila další část) a minoritní část končila v Chomutově. A dokonce jeden nebo dva denně dojeli přes Cheb až do Marketredwitz.
Pamatuji to. Jezdilo to tak. Do Chomutova jste mohl jet vlakem přes Kladno a Rakovník nebo přes UnL. A ano dneska se to už nejezdí. (končí to max. v Rakovníku)
No jasný, ale pořád jsem se nedozvěděl (od autora původního nápadu) co teda by se mělo „zkulturnit“, aby to konkurovalo aspoň dnešnímu Krušnohoru.
Přijde mi to jako dost drahá a duplicitní sranda, radši bych to investoval mezi Kladnem a Rakovníkem – vnitrokrajské vazby jsou silnější.
já si myslímže když už unie elektromobily odpískala,tak to neklapne
„Časem baterky…“
Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na Kunktátora*, proslavil se tím, že všechna rozhodnutí oddaloval.
Jenže ty vlaky je potřeba vyřešit letos, aby za rok vyjely. Provozování 810 a jejich klonů není možné donekonečna, ony se rozpadadjí a časem nebude s čím jezdit, pokud by se rozhodnutí pořád oddalovalo. Cenu 500 Kč/km za vodíkový ideově správný vlak Borecký nedá, pokud to odvezou dva ideově nesprávné elektrobusy za 1/4 ceny s třetinovou spotřebou primární energie oproti vodíku.
*) Quintus Fabius Maximus Cunctator, římský císař. Děkuji Terrymu Pratchettovi.
diesel
„Nemusí to sloužit, ale musí to dobře vypadat.“ Nicméně i vlaky elektrické produkují emise, byť ne místně a ne v takovém množství.
Bych se na vašem místě namísto (pro mě trochu nepochopitelného) nadávání na moderní diesely zaměřil na to druhé – jak horní Pacifik zrychlit. A kdo pro to co dělá (ČD je to jedno, co obce, svazek obcí nebo třeba Ropid)?
Spojku do Strančic asi zatím nikdo nepostaví, ale i tak tam jisté rezervy i nad zlepšení daným rychlejšími (a nízkopodlažními) vozidly budou…
A víte že tratě jsou pod správou SŽ? Takže co má do trati ROPID nebo kraj když na tratě jdou peníze z rozpočtu státního?
Zadání, shánění financí a celková energie dodávaná do procesu nemůže přijít odjinud než od objednatele, tuplem u regionálních tratí.
Ostatně sám vidíte, jak tato vaše strategie „nechme to na SŽ“ na horním pacifiku funguje… Tohle je dnes absurdní i pro důchodce jedoucí na chatu.
Ona by stačila rekonstrukce ve stávající stopě + nová vozidla, aby se stíhaly obousměrné vazby v Čerčanech. Jenže politik se spíš potřebuje vyfotit u nového vlaku než řešit, jestli ten vlak taky má nějaký reálný přínos pro zrychlení cestování, což by cestující ocenil mnohem víc než naleštěný prd v podobě hlučícího pesaru.
No ano, a co jsou tam nejpomalejší úseky? Přejezdy, rozpadající se tunely? Nebo je to prostě klikatý a víc než 60 to nikde nedá?
Nové jednotky RegioFox jsou 847, ne 844.
díky za upozornění.
Malá připomínka: původní správný tvar je „ta Hostivice“.
a aktuální správný tvar je ta i ty Hostivice 🙂
Že by úlitba podobná té „v názvech pro jistotu vždy velké písmeno po předložkách“?
Velká písmena teď frčí. Zejména obchodníci si je oblíbili. Příkladně u přejezdu P2727 v Čelákovicích stojí taková budova, na které do světa řve (nebo ještě nedávno řval) velký nápis „Osobní Ochranné Pracovní Pomůcky“. Prahou a okolím rejdí dodávkové vozy s nápisem „Peče a Rozváží“. Takové rozvážení s velkým R, to je nějaké rozvážení! A některé dokumenty, vytvářené bankovními domy, to je přímo rozkoš číst. Pomalu každé druhé podstatné jméno s velkým začátečním písmenem… Ordnung muss sein. Tvůrčí talenty jsou však i jinde, nejen v obchodní sféře. Po jistou dobu byly v jedné středočeské železniční stanici venkovní modrobílé nápisy, označující koleje… Číst vice »
Mno tak bych se možná trochu uklidnil. Používání termínů s velkým písmenem v právním textu znamená odkaz na specifický, dříve ve smlouvě upřesněný pojem a má to v tomto smyslu své opodstatnění.
Protože zkratka OOPP (COOP) vypadá jak nepovedený programovací jazyk (DoDo).
https://dvojka.rozhlas.cz/ta-hostivice-nebo-ty-hostivice-7549345
V základních registrech (RÚIAN) lze zjistit, že úředně jsou správné oba tvary – viz https://vdp.cuzk.cz/vdp/ruian/obce/539244
https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=Hostivice
Co to znamená původní? Název Hostivice je odvozen od vlastního jména Hostivít a takové jsou obvykle v množném čísle (drtivá většina obcí). V jednotném čísle jsou spíše jména odvozená od jmen obecných (Roudnice, Kaplice apod.). Takže bych si rozhodně nevsadil, že původní varianta je s jednotným číslem, spíš časem došlo k nějakému komolení a nyní jsou přípustné obě varianty.
Ano, správně je ta Hostivice, ale protože to spousta lidí vyjadřovala v množném čísle, tak to UJČ postupně legalizoval – takže uznal obě možnosti.
TA je historicky správně, TY je ústup nové době
Já se v Hostivicích narodil a pro nás to byly vždy TY Hostivice. Ten tvar TA Hostivice jsem zaznamenal až později tak 10-15 let zpět prvně. Češtinářsky je správné oboje, závisí na místní zvyklosti.
Už tam tedy nežiji, přestěhoval jsem se do Pardubic. Zatím to jsou TY Pardubice, třeba někdo přejde časem na TA Pardubice 🙂
EDIT: – koukl jsem na web http://www.hostivice-mesto.cz a ta používají TA Hostivice. Nedalo mi to a koukl jsem na starší ročníky Hostivického měsíčníku (80. – 90. léta) a k mému překvapení tam bylo TA Hostivice. Tak holt v mém okolí i ve třídě jsme všichni mluvili „po našem“ jako TY Hostivice, a tedy beru zpět že to je změna z poslední doby.
Já bych všechny ty Hostivice, Pardubice, Líbeznice a podobné zakázal. Člověk pak nebude muset řešit jak to skloňovat.
No jo, taková Vožice má pro všechny případy berličku už v názvu, tím, že je „Mladá“ a všem je už na první pohled jasné, že je to TA Vožice; na rozdíl od třeba takové Kaplice (ta-ty), nebo Olomouce (ten-ta).
A co ke úplný peklo, tak někteří už říkají i TA Řevnice.
Pojedu do Řevnice.
Unifikace je nezadržitelná….
Já jsem slyšel i TA Hejnice, ale (od jiného člověka) „jedu do TĚCH Jilemnic“.
Mno jo, máme v ČR přes 6000 vesnic, pamatujete si všechny a pak ještě jejich místní části 🙁