Zprávy

ČD čeká obhajoba 400 milionů na expresy do Žiliny. Stát je nabídne i soukromníkům

České dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan Sůra
České dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan Sůra

České dráhy čeká na podzim obhajoba největší části smlouvy na provoz dálkových vlaků s ministerstvem dopravy: provoz expresů linky Ex2 na trase Praha – Olomouc – Vsetín – Žilina.

Stát chce do hry o tuto trasu přizvat i soukromé dopravce. Jen loni za spojení na Slovensko přes Vsetín zaplatil stát 420 milionů korun. To je nejvíce ze všech dálkových tras a téměř desetina všech peněz, které České dráhy z dlouhodobé smlouvy dostávají.

Ministerstvo dopravy chce využít stejný postup jako u přímého zadání na rychlíky Pardubice – Liberec.
Oficiálně nevypíše soutěž, ale osloví více dopravců, aby podali nabídku. V poptávkovém řízení pak vybere tu nejvýhodnější.  Vyhne se tak obstrukcím u antimonopolního úřadu. Vítěz získá smlouvu na devět let.

„Předpokládáme, že provedeme neformální řízení vedoucí k porovnání jednotlivých nabídek a jejich náročnosti pro státní rozpočet, při garanci požadovaných kvalitativních parametrů,“ řekla Lenka Rezková z tiskového oddělení ministerstva dopravy. V minulosti soukromí dopravci požadovali vyjmutí této trasy z objednávky ministerstva, protože se z více než dvou třetin překrývá s provozem komerčních vlaků Praha – Ostrava.

Někteří dopravci už podali alternativní nabídky na provoz této trasy bez ohledu na chystané poptávkové řízení, chtěli tím dosáhnout toho, aby stát neoslovil jen České dráhy.  Ministerstvo dopravy nechce riskovat, že by uzavřelo smlouvu s Českými drahami přímo bez porovnání s nabídkami jiných dopravců.  Zájem v minulosti projevily Leo Express a RegioJet. Naopak Arriva podle vyjádření firmy o tuto trasu zájem mít nebude, soustředí se na dieselové trasy. Leo Express na dotaz o aktuálním stavu svého zájmu neodpověděl.

Vítěz poptávkového řízení získá smlouvu na provoz vlaků od prosince 2019. Relativně krátká doba na zajištění znamená, že půjde nejspíše o souboj mezi Českými drahami a RegioJetem. Nikdo jiný z alternativních dopravců nemá aktuálně k dispozici tolik vozů, které by mohly trasu pokrýt. RegioJet může použít své vozy na komerční linky, s tím ale nepočítá. „Máme k dispozici vozy, které zatím nenasazujeme do provozu a prošly by kompletní rekonstrukci interiéru ve stylu vozů Astra,“ řekl mluvčí Aleš Ondrůj. Jde zejména o desítky zatím odstavených vozů, které firma koupila v Belgii, ale dosud neprošly modernizací.

České dráhy už dříve potvrdily, že mají zájem uhájit veškerý provoz, jako mají nyní. V řadě případů se jim to i v soutěžích podaří: v Jihomoravském a v Jihočeském kraji byly jedinými zájemci, u rychlíků Pardubice – Liberec nabídly nižší cenu než Arriva.

Příklad pardubických rychlíků ukazuje, že stát na takovém poptávkovém řízení může výrazně ušetřit. Oproti stávající smlouvě klesla cena za kilometr o více než čtvrtinu.

Postup přímého zadání poptávkovým řízením kritizují někteří odboráři, ozvali se i proti zakázce, kterou vyhrály tímto způsobe České dráhy.

Podle výkazu ztrát jednotlivých linek, který získal deník Zdopravy.cz, je linka Ex2 jedna z nejvíce ztrátových v celé síti. Na kilometru prodělávají České dráhy více než 200 korun. Vývoj bude zajímavé sledovat i pro slovenského státního dopravce ZSSK, s kterým ČD na této lince spolupracují. Část vlaků zajišťují slovenské soupravy, ZSSK chystá jejich zásadní modernizaci.

68 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • jak dole čtu nářky, že in karty budou k ničemu, že lidi zapláčou tak mně vysvětlete jak si může dopravce čd prodávat nějaký slevy a potom pro miliony natahovat ruku státu? Nemám rád lidi co vlastní nějakou slevu čd, já jich nehodlám dotovat. Vyjímka je vládou uznané a hrazené slevy.

    • Tak pokud nebude vlaková doprava částečně dotovaná, bude drahá a ti lidi tím nebudou jezdit..

      • A „In 100“ je zjevně prodáno docela dost – a všichni jejich držitelé přitom vypadají v očích ostatních cestujících jako „režisti“, a kdejaký trouba proto poukazuje (nejen tady) na to, jak (zdánlivě) mnoho těch „režistů“ je a žehrá, že by ty „režijky“ měly být zrušeny …

        • a když si koupí cestující in 25 a třeba má průkazku ztp, tak od státu dopravce dostane kolik?
          Občan má slevu a tu slevu platí kdo?
          coudy , že vy máte in 100 a jak projedete tych 20tkč potom, kdo vás dotuje? stát nebo danový poplatník?

          • stát dotuje prokazatelnou ztratu l. metodiku rčujw zákon jak pro vlaky v závazku tak linkocé autobusy. Tak si zjistěte jak a co se do toho počítá. Slwvy In 25, In 50 i In 100 jsou čisté náklady dopravce mimo TUTO MEODIKU. a to včetně důchodců.ii

          • Jen nerad reaguji na zcela na další z nekonečné řady zcela pitomých komentářů, protože v tom vidím jen něco jako házení hrachu na zeď, ale nedá mi to:
            Ten, kdo si koupí kartu „IN 100“ (za 19900 Kč na rok), zaplatí za každý den její platnosti cca 54,50 Kč (ať už ten den vlakem jede nebo ne), přičemž ČD mají jistotu toho příjmu (= úbytek jízd při nevybraném jízdném) – navíc osobní pokladnu potřebuje takový občan nejvýše 2x za rok, a to jen v roce vydání karty a ještě jen nevyřídí-li si ji přes Internet (= úspora na počtu pokladních). Kromě toho „IN-karta“ (jakákoli) motivuje držitele k využívání vlaků ČD, což má rozhodně pozitivní vliv na menší využívání jiných (škodlivějších) druhů dopravy (= „vedlejší“ enviromentální efekt) – což ostatně platí (a zejména v případě Čechů) pro jakékoli slevy, které poskytují dopravci.
            Na víc už (raději) nemám ani sílu – negramotovi stejně nemá smysl cokoli vysvětlovat …

    • Víte, ani mi to nějak nevadí, že mě nemáte rád 🙂 A vysvětlení je jednoduché. Cena, za kterou prodávají ČD své jízdenky, není žádným integrovaným tarifem ministerstva dopravy ani krajů. Pláčete na špatném hrobě 🙂

  • Sekera jako blázen, ale daňový poplatník se ani nediví, žijeme v době, kdy peníze stačí natisknout, dluh ještě chvíli nemá strop, nedivím se. Stát to vždycky uměl dobře…

  • S trochou štěstí tak vznikne precedent, že ve „VŘ“ lze požadovat jídelní vozy a aspoň nějak zjednodušeně mezinárodní jízdenky…

    Mimochodem, to bude české MD objednávat ty vlaky na základě nějaké mezistátní smlouvy se SR až do Žiliny (jako mezi kraji při VŘ na busy)? Nebo jak jinak bude zajištěno, že Slovensko uzavře s vybraným dopravcem smlouvu na svůj úsek se stejnými požadavky a cenou? Nebo to bude „falešná objednávka“, kdy se ztráta za slovenský úsek, kde se pojede jakoby komerčně, rozpočítá na české kilometry – a co když pak na slovenském území někdo „dotace“ dostane a někdo ne? Nebo bude dopravcem na slovenském území nadále ZSSK, ale kdo a jak ji pak donutí spolupracovat s dnes neznámým vítězem na české straně (např. „předávání vozů na důvěru“ atd)?

      • To mě napadlo také: většina lidí z těch mezistátních vlaků stejně přestupuje na nějaký další vlak v Púchově či v Žilině (nebo v opačném směru někde v ČR), tak při vhodném naplánování tras návazných vlaků by to pro mnohé ani nebyl přestup navíc – a pro ČD by to navíc přineslo na ještě dlouhou dobu úsporu dvousystémových lokomotiv.

        • Přestup v Lidči tedy navíc rozhodně je. Řeč je o tom, jak se v procesu „výběrka“ projeví státní hranice, a ta se jaksi v „dopravně rozumných“ bodech nachází zcela výjimečně, a zrovna v Púchově fakt není.

          • Jak pro koho – minimálně pro mnohé z těch, kdo i nyní přestupují v Žilině na další vlaky, může při vhodném nastavení jejich tras platit to, co jsem napsal = že místo v Žilině budou přestupovat v Horní(m) Lidči (a totéž i v opačném směru): stačí třeba, aby vlaky relace Žilina – Zvolen jezdily až z / do Lidče …

            • drtivá většina přestupů v Púchově je na vlaky z Bratislavy do Košic a naopak. Přestupy v Žilině se využívají jen minimálně, protože vlaky Ex2 čekají v Púchově 12 minut a všechny rychlíky z a do Bratislavy je tam předjíždí. Netuším, co by Horní Lideč měla s těmito spoji společného. Tento nápad je absurdní.

    • Uvedený krok nebol so slovenskou stranou vôbec prerokovaný. Slovenská republika nemusí prípadného nového dopravcu vôbec akceptovať, čím hrozí, že krok českého ministerstva dopravy v konečnom dôsledku privedie k zrušeniu tejto linky. Na strane druhej, medzi ČD a ZSSK existuje zmluva o takejto doprave, ktorá vychádza z podmienok záväzku vo verejnej doprave daných oboma ministerstvami a preto by mala byť rešpektovaná až do ukončenia jej platnosti. Na strane tretej, ak ej táto linka ekonomicky horšia je to preto, že jednu linku SR-ČR prevádzkuje slovenský dopravca (slovenské vozne) a na českom území český dopravca za tieto vozne platí a na druhú linku prevádzkuje český dopravca (české vozne) a za tie platí Slovensko za ich využívanie na slovenskom území. Preto je nekorektné ekonomicky nezapočítavať benefity i negatíva len jednej linky samostatne. Spoločne je to ale pre obidve strany výhodné. Ak by boli na obidvoch linkách len české vozne, slovenský doprava by na to stále doplácal a logicky by s takouto dopravou nesúhlasil a linky by sa postupne zrušili, čo asi nechce nikto.

  • Tak upřímně, co ČD čekaly, že… Např. v porovnání s Ex7 je ten dosyp naprosto děsivý, už jen z toho, že do Olomouce je to prakticky komerční linka, to nemluvím o jízdních dobách a z nich plynoucí neefektivitě jihočeské linky.

    • No není to moc komerční linka. Přece MD a zadavatel vymyslel prodloužení jízdní doby a zastávkový provoz. To se samozřejmě asi projeví na dosypu.. Protože jednak vlak jede déle a víc spotřebuje na energii a zaměstnancích.

      • Ano, asi tak v třetině části, a přesto její provoz stojí cca 170 % toho, co mnohé čistě nekomerční linky… Tomu fakt má někdo věřit?

        • Těžko srovnávat linku s jedním dopravcem. A linku s konkurencí, podrbanou zastávkovým provozem MD. Navíc tam bylo napsané, že jsou v tom i vlaky na Otrokovice.. Minule..

          • Vlaky na Otrokovice v tom nejsou, ty mají samostatnou cenu, navíc mnohem nižší.
            Pokud se to ale nedá srovnat „s linkou nepodrbanou konkurencí“, nebude jistě problém srovnat to v rámci linky. Ostatně já nemám problém, aby to i od 12/19 měly ČD, ale za reálnou cenu, ne za bůh ví jak stanovenou sumu.

              • Protože ji takhle uvádí v přehledu, co posílají na MD, České dráhy. Je to původní označení, kdy ještě do Ex2 patřil Zlínský expres

  • To budou mít cestující Valašska strašnou radost. Když ty vlaky tam tvoří páteř pro přípojné spoje.
    Ano formou 2 předražených lístků cestující zaplatí více. Dotace klesne. Výborné. Třeba jako 40 Kč za 4 km cestu. Viz Ostrava.
    Zároveň se také mohou cestující rozloučit s IN 50 in 100. Takže třeba dojíždějící do Olomouce utřou.
    S jídelním vozem se taky asi v rámci zas. low costu můžeme rozloučit.
    Dále taky tím ty okolní tratě lépe chcípnou, když nebudou návaznosti a tarifní jednota a cenová regulace.
    A předpokládám, že MD jako minule nebude dopravci nařizovat žádný ceník jízdného. Ať si z nás vytřískají co potřebují.
    Centrální jízdné šašci neustále odkládají, dokonce po roce 2019. Navrhují ho předražené. Hlavně že studentům a důchodcům kompenzují 75 %.
    Vstříc k lepším zítřkům. Opravdu přemýšlím, jakým jiným nástrojem než referendem lze ovlivňovat politiky. Aby nedělali tyto srač.y
    nebo modré zóny a podobně. Volby jsou zcela neúčinné.

    • Určitě, on by Jančura naschvál všem ujížděl, aby mu ve vlaku nikdo nejezdil.

      Jídelní vozy ČD plánuje předělat na bistro s jedničkou, taky mají problém je financovat.

      Jo přesně tak, jak se někde zjevil Jančura, šly ceny hodně nahoru… Taky tam máte 37 stupňů, strécu?

      • Nooo, mně schválně ujíždí na jednu stranu (přes Olomouc) a na druhou pro jistotu udělal politiku, abych nemohl přestoupit (Česká Třebová). On má zájem jen o cestující z/do Prahy. Na ostatní kašle 🙂

  • Přeju ČD ať to obhájí, konkurence je dobrá a zdravá, ale To má pravdu, není zde soukromník, který by na to měl koule, který by byl schopen plně sám ukočírovat dálkovou linku a pokud by ji ukočíroval a jezdil ji sám, tak to bude zase jen monopol. To tam můžou bez problémů jezdit státní dráhy. Stát by si měl svého státního dopravce hýčkat a ne mu pořád házet klacky pod nohy. Je to sice moloch, ale zlepšuje se, ono v tom objemu co musí denně vypravit spojů, se vozový park obměnujě hůře než pár vagonků u soukromníka.

    • Jak říkám – nalijme si čistého vína – všichni juchají a vlhnou ze soukromého dopravce, ale kolik jsou tito dopravci schopni zajistit vlakových linek v ČR – 2 nebo 3? Soukromníci chtějí jezdit úplně všude a všechno, ale kolik mají vozů? LE s bídou dvacet, RJ něco přes stovku, Arriva dva motoráky, GW deset motoráků? V ČR prostě není soukromý dopravce, který by pro stát odjezdil aspoň 5 – 10 linek v odpovídající kvalitě.

      • „Soukromníci chtějí jezdit úplně všude a všechno“
        To je ovšem naprostá pitomost: soukromníci chtějí jezdit jen to, co jim přinese aspoň něco z veřejných rozpočtů – nejsou to žádní filantropové a altruisté, ale většinou naopak predátoři přisávající se vtipně na „státní vemena“!

        • Tak ony ani ČD jinak než přisáté na „státní vemena“ jezdit nechtějí.

          • Jistě – ale jsou „státní“, čili se „přisávají na vemena“ svých rodičů …

              • tuším, že nevíte, co je incest … a pokud jste se Vy nepřisával – pak je mi Vás líto.

        • Tak samozřejmě, že chtějí jezdit všude všechno, kde se štědře dotuje, kompenzuje, … nazývejte si to jak chcete.

  • U Honzíka se zase sešla parta „trhomilců“ a hezky si vzájemně potvrzovali své klauzovské mantry z přiblblých osmdesátek/devadesátek. A jak že to v GB dělali nejlépe. Jděte raději balit holky někam k vodě…

  • V ČR stejně není v současné době soukromý dopravce, který by byl schopen převzít více jak jednu dálkovou linku. Z toho bychom měli vycházet.

  • A jak to bude s prodejem a uznáváním mezinárodnícjh jízdenek do těchto vlaků. Nebo tuto povinnost nebudou mít ani ČD??

  • Myslim, ze nejvetsi “radost” z toho bude mit sposta lidi, ktera dneska jezdi mezi Prahou a Pardubicemi na tratove jizdenky nebo IN 100. A neni jich malo. Pro ty se bud vyrazne zdrazi (namisto litacky jednotlive jizdenky) nebo se pro ne vyrazne zhorsi nabidka. Je to do doby spolecneho tarifu za predpokladu, ze bude znat i tyto typy jizdenek, skutecne cesta spravnym smerem?

    • Proč by společný tarif měl znát komerční nabídku jednoho dopravce? ČD taky nezajímá, že když jedu s RJ, tak mám výrazně lepší cenu na jízdenku a napálí mi plnou cenu dle jejich tarifu.
      A jak by se to přeúčtovávalo, když peníze za IN 100 jdou ČD?

      • Ale zajímá to ty lidi, co s tím jezdí do práce. Pokud mám 2 linky v prokladu, měl by na nich platit jeden tarif. Nebo by byl přínos taky v Praze zavést, že každý druhý vlak metra bude mít jiný tarif a nebude v něm platit tramvajenka? Pro denně dojíždějící do práce je likvidace síťových nabídek a traťových jízdenek krok zpět. V opačném případě by IDS neměly smysl.

        • Lidi jezdí do práce linkami z Valašska? To je snad trochu jiný segment, ne?

          • Ano, lidi z Pardubic do Prahy jezdí do práce (i) linkami z Valašska. Překvápko, co?

    • Ano a Praha Pardubice například v pátek je jejich milovaní soukromí dopravci evidentně přiliš nechtějí. Protože jim tam defakto zabírají místo, které mohli prodat, třeba do Ostravy nebo Košic. Resp jim pěkně osolí lístek. Kde nějaká IN 100..

    • To, že ČD umožňují dojíždění z Pardubic na IN100 bych nebral jako výchozí bod posuzování výhodnosti a nevýhodnosti soukromníků. Pokud pojedete každý pracovní den, vychází to na 35 haléřů za kilometr, v EC nebo Railjetu, přičemž dál je většina sedaček prázdných.

      Tohle se dá opravdu provozovat jen s dosypy nebo přihranými a zpětně prodanými nádražími. Nikde jinde by si takovou díru do provozní ekonomiky nedělali.

      A navzdory Babišovým debilním nápadům udělat z vlaků socku zadarmo není cesta k rozvoji železnice dávat nesmyslně nízké ceny (za které následně neuštrikujete nic jiného než nesmyslně mizerný produkt, byť to s IN100 v Railjetu tak na první pohled nevypadá).

  • Ať nejdřív udělají uznávání jízdného a pak teprve soutěží na linky různé dopravce. Také ať spoje na sebe navazují a ne že mají odjezd 5min před příjezdem.

    • To si musite stezovat u objednatele. U regionalnich spoju tedy na kraji…

      • A na soukromníka si těžko budete stěžovat že jeho spoje nenavazují na pripoje.

  • Mezinárodní dálkové linky by měli jezdit bez dotací a bez objednávky státu. Platit vlak v trase, kde jezdí v úseku Praha – Olomouc dopravci bez dotací je nesmysl. Myslím, že by stačilo vzít elektrické jednotky a posílat je z Olomouce přes Vsetín do Žiliny s přestupem v Olomouci na vlak s nejvyšší nabízenou kapacitou. Tím by se zároveň uvolnilo místo na koridoru pro nákladní dopravu nebo jako rezerva v případě výluk.

    • To je zase výmysl,takze dál jak za Hranicemi už nic neexistuje?Asi expresy pro tyhle lidi nejsou dost dobré, že?Tak co kdybychom podporovaly jen primestskou dopravu v okolí Prahy co?!

    • A který vlak v Česku je bez dotací? Co platby za studenty, od září státní slevy…

      • Kompenzace státem nařízených slev není dotace. Když se stát rozhodne, že má někdo jezdit se slevou, tedy za mnohdy podnákladové ceny, tak to tomu dopravci musí doplatit. Nikdo k tomu stát nenutí, ale je to součást statní dopravní politiky, přesunout cestující z IAD do VHD. Tak holt stát platí.

        • „Stát“ musí doplatit tomu, u koho si objedná osobní dopravu – pokud ale někdo prohlásí, že bude jezdit „na vlastní triko“, tak ať si klidně jezdí, ale jen ve zbývajících objednanou dopravou nevyužitých trasách a „na vlastní triko“ se vším všudy: pokud za těchto podmínek privátní dopravci nechtějí slevy poskytovat, nikdo je k tomu nemusí nutit, ale „stát“ by jim neměl přidávat ani korunu!
          Že to Babiš s Ťokem nastavili jinak, je hrubá chyba, která žene do pekel celou železnici, protože ta se pak stává jako celek příliš drahou a navíc „stát“ ze státního rozpočtu nelogicky (a fakticky v rozporu s pravidly EU) finančně podporuje privátní subjekty.

    • Když pojedu z Prahy a vlak by měl zpoždění tak v Olomouci by to ujelo děkuji nechci. A je to pak i horší pro cestující neb musí zbytečně přestupovat.

      • coudy: vlaky na sebe mohou počkat, jako se to u některých přípojů děje. Pak je otázka, zda řešíme dopravní obslužnost nebo důvod, že se nějakému jedinci nechce přestupovat
        Radek: pořád je rozdíl mezi úhradou ztráty a proplácením slev pro ZTP, studenty, důchodce, které se dá kdykoliv zrušit.
        EX2: Železniční doprava má sloužit pro přepravu velkého počtu osob, kdy kapacitně jiné dopravní prostředky nejsou efektivní. Naopak pro 30 lidí je autobus.

        • S těmi náhradami vlaků za autobusy je to dost zajímavé. Pokud si pamatuji, nikdy autobusy nenahradily vlaky v plném rozsahu, ač jsou údajně levnější.

        • Tak v tom se určitě nehádám, já jen že z toho Valašska jsem ,tak vidím jak ty vlaky jsou narvané !

    • Byl jste někdy ve Vsetíně? Viděl jste, kolik lidí z tama expresy směr Praha jezdí?

      • slawe: při ztrátě 400 milionu ročně moc lidí ne, pokud spočítám tržby konkurenčního leo expresu z roku 2016 s pěti jednotkama (čtyři provozní) okolo 260 milionů ročně a ztrátu cca 80 – 100 milionu ročně, tak se pohybuji nákladově na částce 340 – 360 milionů a to má více vlakového personálu.
        Vzhledem k tomu, že na trati Ex2 jezdí provozně 6 souprav, tak bych odhadl, že náklad na provoz linky je okolo 540 milionu, takže při uhrazení ztráty 420 milionů Kč jsou tržby 120 milionů Kč z prodeje jízdenek, což je poloviční podíl oproti Leo expresu s 2/3 kapacitou spojů.

    • Proč zavádět přestup v Olomouci, tj. jednoznačné zhoršení proti dosavadní situaci?! Pro mnoho lidí je přestup z různých důvodů neakceptovatelný (obava z ujetí spoje, snížená schopnost orientace). Na železnici přibývají cestující, což je jednoznačně pozitivní tred, tak proč cestování komplikovat podobnými hloupostmi?!

    • „Mezinárodní dálkové linky by měli jezdit bez dotací a bez objednávky státu.“
      To je sice hezká teorie, ale pak by nemohly sloužit zároveň i pro vnitrostátní dopravu, resp. muselo by se v nich platit jízdné podle NRT, což by vnitrostátní cestující jistě velmi potěšilo. A hlavně si nedovedu představit, kdo z cizinců by potom ještě jezdil vlakem přes ČR, když jako „státem neobjednané“ mezistátní vlaky by je předjížděly objednané vlaky vnitrostátní, a kam by se pak vůbec ještě na už beztak přetížené tratě v ČR takové vlaky vešly.

      • Omlouvám se, ale nevšiml jsem si, že by dopravci Arriva, Leo Expres či Regiojet zvyšovali cenu při cestách přes hranice. Kdo má určit, kde mají být zastávky dopravce podle počtu cestujících nebo ministerský úředník, protoze tam má chatu?

        • Nějak nechápu, co máte na mysli a jak byste chtěl zařídit, aby přes hranice jezdili (asi) jen „priváti“ (jak naznačujete) a „stát“ přitom dodržoval mezistátní úmluvy (např. COTIF, atd.), které převzal do svého právního řádu – můžete to nějak podrobněji rozvést?

          • to otázka spíše na Mrs. Ťoka a spol. na MD, řešení je v jejich gesci. A P.MOSSE a spol. měli angažovat na MD a ne v dozorčí radě ČD . Ale je fakt že to je docela složitá problematika.

Newsletter

Partneři


Výběr editora