Dopravci Železnice

Dráhy uhájily před konkurencí trať Pardubice – Liberec, cena klesla

Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra
Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra

České dráhy budou i po další dva roky provozovat rychlíky na trati Pardubice – Liberec. Ministerstvo dopravy na dnešní dopoledne stanovilo uzávěrku pro podání nabídek, dráhy přišly s nejnižší cenou. Smlouvu by tak měly získat. Deníku Zdopravy.cz to sdělily dva nezávislé zdroje, odpoledne informaci potvrdilo i ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.

Ministerstvo dopravy původně chtělo zadat dvouletou smlouvu přímo státnímu dopravci, jenže o trať (alespoň verbálně) projevily zájem i alternativní dopravci Arriva a Leo Express. Oficiální nabídku nakonec podala vedle drah jen Arriva.

České dráhy na trase jezdí na základě smlouvy z roku 2015, za jeden vlakový kilometr platí ministerstvo dopravy 127 korun za kilometr. Ročně to vychází zhruba na 133 milionů korun. Nově cena výrazně spadne, nejnovější nabídka drah je 97,95 koruny na vlakový kilometr.

Stávající dopravce podal pro stát nejvýhodnější nabídku, kdy nabídl dvouleté provozování vlaků z Pardubic do Liberce s úsporou 30 milionů korun ročně. Za tyto ušetřené peníze lze ještě více zkvalitnit služby pro cestující a do budoucna případně navýšit počet vlaků,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok s tím, že ministerstvo má nyní dvouměsíční lhůtu na podepsání objednávky.

Ačkoliv ministerstvo vybíralo z více nabídek, úředně jde stále o přímé zadání. Malý zájem dopravců může souviset i s tím, že vítěz musí vyjet už letos v prosinci, což zástupci soukromých firem nedávno na sněmovním podvýboru pro dopravu označili za šibeniční termín.

Do dvou let chce ministerstvo dopravce na trati vybrat v otevřeném výběrovém řízení.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Problém této trati je monopol ČD. Jediné co, se zlepšilo, je dvouhodinový takt, který je však neustále narušovaný zpožděním a častými výlukami na trati (chtělo by to lepší koordinace s „železniční cestou“). Cena jízdného roste a v porovnání ke koridoru, např. Pardubice – Ostrava, je to do očí-bijící. Otřesné je, že s dampingovou cenou vyhrály ČD i v tom roce 2015 a ceny jízdného pak rostly, komfort pro cestující určitě ne. Situace z roku 2015 se opakuje, takže je dopředu jasné, jak budou ty dva následující roky vypadat. Ach jo.

    • Na trati 030 mi vadí úplně jiná věc, než je dopravce, a to je totální nelogičnost přípojů v uzlových stanicích, zejména v Turnově (pro upřesnění – bydlíme 1 zastávku od Turnova směr Praha na trati 070). Osobní vlaky navazují na rychlíky a naopak. Ne Os na Os. Příklad: Jsme s dětmi na výletě v Českém Ráji, přijedeme osobákem do Turnova a za chviličku jede – ejhle – rychlík na Prahu, ale osobák až za víc, než hodinu. Stejně tak ze směru od Jaroměře. Přijedeme z Malé Skály nebo z Dolánek (Zrcadlová koza) osobákem do Turnova a k nám zase jede pouze rychlík, který u nás pochopitelně nezastavuje. Je to prakticky u každého spoje v průběhu celého dne a je to fakt dost demotivující pro plánování dalších výletů, když na trase dlouhé do 10km (1 zastávka, přestup, 1 zastávka) strávíme i s čekáním na přestup v Turnově klidně dvě hodiny. A ano, oslovil jsem opakovaně s dotazem Krajský úřad coby objednatele, ale odpovědi byly tak šalamounsky vyhýbavé, že by se v nich nevyznal ani sám jejich autor. Pro šťouraly… děti jsou malé a pěšky by to zvládly jen velmi obtížně.

  • Jednotky 845, které Arriva už provozuje, mají kompletní pár let starý redesign interiéru:
    – ve 2. třídě polohovatelné sedačky Borcad Regio +
    – zásuvky na 230V a sklápěcí stolky
    – občerstvení na palubě
    – WIFI
    – dětskou zónu
    – klidovou zónu a další
    viz https://www.arriva.cz/cs/info-na-cestu/servis-na-palube

    Nic z toho ČD na linku nepřinesou, nechají stávající stav odpovídající roku výroby jejich motoráků (1997).
    Podle iDnes Arriva nabídla 101,5 Kč na km a ČD 97,95 Kč.
    Opravdu to nestálo za to?

    • Všechno to jsou jen pozlátka, takhle to zní možná trochu zvláštně, ale ano, je dobře, že tam zůstanou 843 místo 845, protože tíživý problém této linky je její přeplněnost, kdy první má na vlaku 204/175 a druhý 164//154, už teď se stávalo, že se párkrát lidé nevešli. Velký přínos by to byl, když by ty jednotky jezdily zdvojené, ale tomu nevěřím, že se s tím za takovou cenu počítalo.

      • A nezapomeňme na jedinou toaletu na celou dvouvozovou jednotku s jen velmi problematickými možnostmi jejich „defekalizace“ v koncových stanicích (zejména při rychlých obratech náležitostí): z trasy Praha – Nitra jsou přece problémy s tím spojené už dávno známé – ty jednotky nejsou (ani po zmíněné modernizaci) pro dálkovou dopravu vůbec vhodné, a tříhodinovou cestu bez delšího přerušení už za dálkovou určitě považovat lze.

  • ach jo, po další dva roky zážitek z vůně v 843 a bez klimatizace. Tímhle stylem si Liberec a jeho železniční spojení se světem moc nepomůže.

    • Ono je to jedno, jestli by tam jezdily ČD s 843, nebo Arriva s 845… To by vyšlo úplně na stejno.

    • na co je na téhle trase potřeba klimatizace? Jezdím tam dost často a vedro ve vlaku fakt nebývá, krom toho, když si někdo vleze do velkého oddílu 843, kam nechodím z principu kvůli kraválu, jinak i ve vedrech je ve vlaku naprosto v pohodě, díky tomu že dost trati vede v lese a má to stahovací okna.. co teprva by nasadila arriva.. tam je to o dost horší v ýklopkama bez klimy..

  • Na 2 roky… to je fakt smlouva. Na jednu stranu do takových tendrů můžou jít leda s ČD, které mají vozy, zázemí… na druhou stranu jsou kraji najednou ČD dobrý, aby jim vykryly nějaký přechodný období na blbý 2 roky. Kdyby měly ČD nějakou hrdost, tak se na takovýhle vejm… vybodnou – byznys je ale byznys.

    • Je to rychlík. Rychlík neobjednává kraj, ale ministerstvo dopravy.

  • Uhájily… řekněme, že ministerstvo tak dlouho „upravovalo zadání“, až se do toho vešlo předem naplánované (Arriva dělala jen křena).

    • A proč by to MD ČR dělalo, když ministr Daň Ťok je proti Českých drahám?

      • To vám řekl kdo, že Ťok je proti Českým drahám?
        (Výměna managementu je očista od Faltýnkových lidí a „liberalizace“ je jen zástupný důvod, nechuť k ní zůstává dál.)

    • Pozemky a když dojde na lámání chleba, tak by se možná dal bouchnout i ten Masaryk Station Development.

  • To je docela průšvih, že někdo tlačí cenu dolů na základě takových závazných nezávazných pseudonabídek

    • Za průšvih bych to nepovažoval, spíše bych řekl, že je to jen dost smutné vyústění toho, že neúspěšní soutěžitelé dělali obstrukce. Veřejné výběrové řízení je správné řešení, ale zneužívání možností odvolání kvůli kdejaké blbosti je v české kotlině příliš časté.

    • No právě že to není pseudonabídka – Arriva pár jednotek má a další dokáže dovézt celkem svižně od DB a zrepasovat.

      S dvouhodinovým taktem a 3 hod jízdní dobou potřebujete 4 vlaky, ve špičkové dni dvojnásobek, plus nějakou rezervu – to je k deseti motoráčkům, což není nereálné…

      • no ono to tak časem dopadne..čd to jezdí na 6 souprav.. a je to sakra dobře ono těch 6 resp. 7 minut na obrat fakt nestačí natož při jakýmkoliv zpoždění.. na druhou stranu to v lbc střídají s pakou, takže souprava tam neprostojí celé dvě hodiny..

  • Tak to jsem rád… Ví se už s čím se tam bude jezdit? Nadále s 843? Asi jo, že?

    • Vzhledem k tomu, že již teď ta cena byla podstřelená, tak tam asi opravdu bude jezdit 843. Pořád to ale bude to lepší, na co mezi HK a PCE můžete nasednout.

      • budou šetřit, třeba budou vypínat jeden motor a posádku budou zajištovat lidé bez dieslových aut a traktorů.

    • Vozidla se do kalkulace nevešla – k jízdence nafasujete mapu a buzolu 🙂

Newsletter

Partneři


Výběr editora