Zprávy

Souboj o rychlíky Liberec – Pardubice. Stát chystá „rozstřel“ o dvouletou smlouvu

Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra
Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra

Už od prosince by mohly mít rychlíky v objednávce státu na trase mezi Libercem a Pardubicemi nového provozovatele, který vystřídá České dráhy. Cestující ale nejspíše nečeká zásadní změna k lepšímu na trati, kde vlak konkuruje silnici jen na pár úsecích.

Ministerstvo dopravy původně chtělo zadat dvouletou smlouvu přímo státnímu dopravci, nabídku ale podaly i Arriva a Leo Express. Ministerstvo proto chce všechny tři firmy vyzvat v příštích týdnech o podání nabídek, ze kterých vybere tu nejlevnější. Po GW Train Regio, které před rokem a půl získalo provoz rychlíků na trase Plzeň – Most, by tak mohlo jít o druhou trasu, kde České dráhy přijdou o zakázku na rychlíky.

Protože kromě ČD existuje alespoň jedna nabídka jiného dopravce, před uzavřením smlouvy o veřejných službách provedeme porovnání, při kterém na základě předloženého návrhu smlouvy požádáme všechny zájemce o předložení nabídky za stejných podmínek,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Nepůjde o klasickou soutěž, ale o porovnání nabídek. Na ministerstvu se vnitřně takovému výběru říká „rozstřel“.  Zákon takovou možnost v případě drážní dopravy připouští. Ministerstvo nechce říct, kdo nabídku podal, je to ale patrné z návrhu jízdního řádu: u rychlíků SŽDC napsala, že provozovatelem budou České dráhy, Leo Express nebo Arriva. Leo Express už podání nabídky dříve potvrdil, Arriva také. Ostatní alternativní dopravci v Česku, například GW Train Regio nebo RegioJet, o tento dvouletý kontrakt zájem nemají.

Pro Arrivu by byla trasa zajímavá i z důvodu, že už má téměř jistotu, že v Liberci bude působit. Deutsche Bahn, pod kterou Arriva patří, vyhrála soutěž na provoz vlaků mezi Libercem a Drážďany, kde má vystřídat Trilex. Verdikt není ještě pravomocný, Arriva má zajišťovat provoz na českém území.

Stát má všechny tři dopravce oslovit s výzvou pro podání oficiální nabídky v příštích dnech. I když podmínky tají, už dříve ministerstvo uvedlo, že u tak krátkodobého kontraktu nebude příliš striktní v požadavcích na vozidla. Dá se tak očekávat, že České dráhy se přihlásí s motorovými vozy řady 843, které na trase už jezdí. Arriva může nasadit motorové vozy řady 628, které používá na lince z Prahy do Benešova nebo Nitry.

Záležet bude ale také na tom, jak moc striktní bude ministerstvo v případě požadavků na bezbariévost. Vozy 843 mají totiž zvedací plošinu, 628 ne. Vzhledem k termínu zahájení provozu ale není příliš reálné, že by Arriva úpravu vozů stihla.

Pro cestující bude klíčové, jak budou v rychlících uznávány jízdenky jednotlivých regionálních integrovaných systémů. Například v Libereckém kraji začaly tarif IDOL uznávat České dráhy v rychlících teprve loni.

Rychlíky mezi Libercem a Pardubicemi byly první, kde stát zkusil soutěžit dopravce, a to už v roce 2005. České dráhy tehdy z obav před konkurencí přišly do soutěže s výrazně podnákladovými cenami a tendr vyhrály. Více než deset let poté antimonopolní úřad rozhodl, že takové chování bylo v rozporu se zákonem a firmě udělil zatím nepravomocnou pokutu 368 milionů korun.

České dráhy na trase jezdí na základě smlouvy z roku 2015, za jeden vlakový kilometr platí ministerstvo dopravy 127 korun za kilometr, ročně tak zaplatí 133 milionů korun. Trasa v celé délce není oproti silnici příliš konkurenceschopná kvůli dlouhému trasování, rychlejší než auto je vlak například v úseku Turnov – Semily nebo Hradec Králové – Pardubice.

35 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • MD by především mělo u těchto vlaků, které objednává, požadovat uznávání mezinárodních jízdenek. Jinak bude Čd nejspíše porušovat úmluvu o mezinárodní přepravě COTIF.

      • Dle článku není jisté, že vlaky budou dále provozovat ČD. A pokud vím, tak Ti ostatní je neuznávají.

        • Tak proč ale píšete, že „Jinak bude Čd nejspíše porušovat úmluvu o mezinárodní přepravě COTIF.“ – ještě bych pochopil, kdybyste napsal „bude ČR nejspíše porušovat“, ale jinak to nedává vůbec žádný smysl. Navíc to „porušování“ existuje už dávno – nevím o tom, že by jízdenky dle NRT uznávala třeba firma GWTR (a to aspoň na tratích, kde osobní dopravu provozuje výhradně ona sama), nebo AŽD či Šatava ve svých letních sezónních víkendových vlacích.

  • ČD pokud vím začaly IDOL uznávat loni, ale až poté, co jim to LK začal doplácet. Tady asi není důvod, aby se k tomu jiní dopravci chovali jinak.

    • pro uznávání je nutná 3 stranná smlouva -kraj, MD a ČD. A je otázkou kdy krej požadavek na uznávání vrychlících vznesl.

    • Zajímavá myšlenka, teoreticky pokud bude DB jezdit Desirem z Drážďan do Liberce a Arriva zajišťovat česky úsek, dalo by se i rovnou stou soupravu pokračovat směr Pardubice, pokud by Arriva šla do linky s Desiry od DB mohli by mít docela dobrou šanci.

      • Desiro na rychlíku – to bude něco jako když tehdejší ještě ČSD vozily rychlík Bratislava – Komárno (přes Dunajskou Stredu) soupravou složenou ze „šukafónů“ a „Bafíků“ …

  • a určitě se cestující mimo integrované jízdenky může těšit na neregulované osolené jízdné.

  • já prostě nevím, proč chce stát likvidovat dobře fungující motorové rychlíky. zrovna řadu 843. Kdyby tu regionovu na os, co jede 3 hodiny.

  • Tak pokud to bude někdo jiný než ČD, tak bude trochu problém v úseku Pardubice – Rosice nad Labem, kde některé Os na Chrudim jezdí v závěsu na R do Liberce a v Rosicích se odpojují. Neb není kapacita. Už v návrhu JŘ jsou tyto vlaky uvedeny jako výchozí z Rosic. To bude mít cestující radost, když bude muset v Rosicích přestupovat a na ten kousek si třeba kupovat jinou jízdenku. Nebo bude soukromník v Rosicích projíždět ?

  • by mě zajímalo s čím by Leo asi tak chtěl začít jezdit? I kdyby udělal tu prasárnu a jezdilo se jen na 4 soupravy, tak má jen pár měsíců na to je sehnat? V první řadě by bylo fajn hlavně udělat jednotný tarif, než se ta železnice rozsype jak autobusy..času na to bylo dost..pak ať si jezdí kdekdo, takhle to bude jen cesta do pekel..

  • Samozřejmě, že nejlepší předpoklady by měla vzhledem k provázanosti všeho dobře fungující monopolní železnice … . Ale zřejmě je v dnešní době problém zajistit to „dobře fungující“ namísto dosavadního „podívejte se, jak nám to nejde“.

    • ono monopol netřeba, provázanost jak přípojů tak tarifní není problém zajistit, na komerční riziko ať si jezdí jak chtějí, ale v závazku veřejné služby přeci není problém tyto věci zahrnout do podmínek

      • Jenže v ČR je právě ta tarifní provázanost stále nepřekonatelným problémem …

            • Ale je u něj snaha nechat věci tak jak jsou a zároveň upozorňovat na nutnost změn. A tak pořád dokola, hlavně to protáhnout zase co nejdýl.

              • Kdo je 100% majitelem ČD? Stát. Takže buď to stát zavede, i skrze dozorčí radu a řídící výbor, kde má své zástupce, nebo nezavede. On kdyby skutečně stát chtěl, tak už je to tu dávno.

                • No a to jsme opět u toho, když se to hodí, jsou „státní“, když se to nehodí, jsou obchodní společnost jako každá jiná, které ani majitel nemůže poroučet co se mu zlíbí, že.
                  Ba by to mohl být dokonce i trestný čin, vycházet vstříc konkurenci, jak už jsem také mnohokrát slyšel.

                  • Daleko větší problém než vlastní národní tarif je podílování tržeb na tratích, kde současně jezdí více dopravců. Na to se musí vymyslet jednak relativně spravedlivý systém a také technické zabezpečení, tedy odúčtovací systém, do které budou dopravci dávat data o využití jízdenek ve svém vlaku, a který stanový podíly pro jednotlivé dopravce a provize z prodeje.

                  • Ono ve vztahu „kdy se co hodí“ je to spíše o tom, že je nutno vidět rozdíl v tom, zda se jedná o obchodní společnost (tedy a. s., spol. s r. o. , k. s., v. o. s. nebo jinou), která se musí řídit zákonem o obchodních korporacích bez ohledu na to, zda je v držení státu nebo někoho jiného (tedy v této oblasti jsou si všichni dopravci rovni), nebo zda se jedná o státní podnik, státní organizaci, národní podnik a podobné, které se jsou primárně řízeny jiným legislativním rámcem.
                    Věc druhá, je přece zcela normální, že vlastník obchodní společnosti, ať je jím, kdo chce, se snaží, aby jím vlastněná společnost prosperovala a rozvíjela se. Chápu, že v tomto případě, u ČD, je stát poněkud ve schizofrenní situaci, ale i ta se dá, dle mého, legálně řešit tak, aby se mohl chovat jako řádný hospodář a svůj podnik legálně rozvíjet a podporovat, což se někdy ne zcela dobře daří.

  • No to bude průšvih. Tolik přípojných tratí. Integrované jízdné pro mě není výhodné.
    Tak páteřní trať. A GW lowcost. Už se těším.
    Někdo může mít i lidi na MD, kteří jim vyslepičí nabídku ČD a oni ji pak podseknou.
    A tady stát zaspal s infrastukturou. Do Jaroměře to neudělal na 120 ani v celém profilu. Pouze 1/3.
    A za Jaroměří proti Německu dost bída 80 -90 po „opravě“. A to je to páteřní trať.

  • Řekl bych že je rychlejší vlak než auto i v úseku Jaroměř – Hradec Králové kvůli kamiony zasekané silnici E67. Možná to změní až dálnice D11 pokud ji tam někdy v daleké budoucnosti dostaví.
    Co se týká dopravců, tak je důležité uznávání IDS IDOL a hlavně IREDO/VYDIS, protože tyto rychlíky jinak pojedou zbytečně poloprázdné (kromě pátečních a nedělních špiček) a cestující s IDS jízdenkami se budou mačkat ve zbylých vlacích (další nelze z důvody kapacity tratě přidat), případně přesednou do aut.

    • Já to řeknu jednoduše, po republice toho najezdíme dost a 90% na včasné, nebo jiné akční jízdenky, protože jezdíme s přestupem. Rozdělením železnice tohle padne, národní tarif bude drahý a tak holt přesedneme zpátky do auta. Jednoduché řešení.

      • Naprostý souhlas. Jsem na tom podobně, takže pokud nebudou síťové jízdenky z Liberce skrz Pardubice, tak téměř nemá význam tam pro mě jezdit. Takže z LBC to bude s Jančurou rovnou do Prahy a dál pak dle možností. Předpokládám, že i cenově tato jízda oklikou bude levnější.

        • To není jisté, já teda Jablonec – Olomouc jezdím s rozdělením jízdenky IDOL v Semilech a v Pardubicích. Je to stále levnější. Koridový akční tarif je prostě levnější

          • i oproti včasné jízdence? s IK za 219, bez IK za 289 a většinou lze koupit i před odjezdem max o 10kč více..

    • S integrací do IDOL a IREDO by patrně nebyl problém, soudě podle integrace mostecké R25 do IDS Ústeckého a Plzeňského kraje. Pro úsekovou frekvenci, která na trati převažuje, je dokonce IDOL často levnější než IN 25. Ale u dálkové frekvence by patrně oproti včasným jízdenkám nastalo citelné zdražení. Třeba včasná do Hradce stojí 99 Kč, podle tarifu GW stejná vzdálenost je za 148 Kč (bus Lbc – HK pro srovnání je za 137 Kč). Ale študáci a důchodci budou mít od září slevu 75 %, takže by to vlastně postihlo jen malé procento cestujících (včetně mně)… protože celá trasa je zoufale pomalá a často je to rychlejší přes Prahu.

      • To není identické, DUK funguje na bázi papírových jízdenek, IDOL a IREDO jízdenky nahrává na karty a to každý na jiný generační typ. Takže dopravce musí mít odbavovací zařízení, které kartu vyčte,prodá a nahraje na ni jízdenku a předá data do odúčtovacího systému. Vzhledem k počtu odbavovacích zařízení by se ČD asi měly začít bavit s kraji o provizích z prodaných IDS dokladů.

  • Jiný dopravce by tu byl cesta do pekel. Vždyť ty rychlíky mají tolik přípojů. To se někdo zbláznil

  • Tak pokud vyhraje kdokoliv jiný než ČD, tak to bude znamenat další odliv již tak malého počtu cestujících. Bude konec včasných jízdenek a síťových nabídek a tím to zahrabou úplně.

Newsletter

Partneři


Výběr editora