Dopravci Železnice Zprávy

Jihočeskému kraji se do velké soutěže na motorovou trakci přihlásily jen České dráhy

Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

O patnáctiletou smlouvu v předpokládané hodnotě 3,5 miliardy na provoz motorových vlaků v jižních Čechách se žádný lítý boj nekoná. Naopak, za bezproblémovou obhajobou svých jihočeských výkonů až do konce roku 2034 směřují České dráhy, které jsou podle informací deníku Zdopravy.cz jediným účastníkem otevřené soutěže. Tu kraj jako jeden z mála vypsal v dubnu, uzávěrka pro nabídky byla v polovině července.

„Mohu potvrdit, že nabídku do soutěže Jihočeského kraje na soubor tratí v motorové trakci jsme podali,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podrobnosti podnik zatím nechce s ohledem na probíhající řízení sdělovat.

Ostatní dopravci naopak potvrdili svou neúčast nebo se nevyjádřili. „V tomto případě jsme nabídku nepodávali, neměli jsme k dispozici vozidla, která by odpovídala specifikaci objednatele,“ řekl mluvčí Arrivy Roman Herden. Právě Arriva se přitom v jižních Čechách před několika lety utkala s Českými drahami a GW Trainem o soubor šumavských lokálek. Tehdy vyhrál GW Train, do nové soutěže se ale ani on nepřihlásil. Stejně tak Leo Express a RegioJet. Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přitom při vypsání tendru tvrdil, že se firma do soutěže přihlásí.

Zatím není jasné, zda a co alternativním dopravcům v zadávací dokumentaci vadilo. Pro některé mohly být tři měsíce na podání nabídky málo. Kraj ale zároveň nepožaduje nová vozidla, spokojí se s modernizovanými motoráky. Vítězný dopravce navíc dostane čtyřleté přechodné období, během kterého bude muset splnit dodatečné standardy, jako je například wifi, klimatizace a podobně. Samotný kraj zatím k průběhu soutěže zachovává mlčenlivost.

Na jihu Čech zároveň běží i soutěž na zajištění obslužnosti v elektrické trakci. Ještě předtím se k velké soutěži o dopravní obslužnost odhodlal Jihomoravský kraj, i tam byly jediným účastníkem České dráhy. V soutěži šlo ale zatím o krátkodobou smlouvu maximálně na šest let, než kraj zřídí vlastní půjčovnu vlaků. Poté vypíše soutěž na 15 let. Dílčí tendr vypsal i Plzeňský kraj, ostatní regiony chtějí zadat dopravu napřímo.

33 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
    • Jančura vyhrál v Ústeckém kraji. Jižní Čechy jsou na druhé straně…

  • Ono tohle ježdění se sezónní kapacitou a vozy, které se jen tak dnes nevyrábí a neprodávají, ještě by museli někde zbytek roku stát, bude vždy dost specifické, mám to ale brát tak, že do těch polovičních hytláků a pater bude přicházet klimatizace?

    • Nezapomněl jste náhodou na zbrusu nové m.v.ř. 816? Na Šumavě jimi bezezbytku plní zadání smlouvy jeden dopravce, jehož brilantně zvládaný sezonní provoz dokonale vyvrací Vaše defétistické,až protitržně laděné myšlenky! Nebýt odvážného činu bývalého hejtmana, vozí tam strašlivými komunistickými vagóny lidi jak dobytek dodnes!

  • Škoda. Po bezvýhradném úspěchu gw na Šumavě, kdy jsou zpoždění, neochota, malá kapacita, nekvalita již minulostí.. Kdo mi dá za pravdu?:)

  • Pořád posloucháme, jak soukromí dopravci jsou schopni ze dne na den převzít veškerou osobní dopravu v ČR… hlavně Leoš se 4 vlakama. Teď se bude zase řvát, že to vyhrály ČD na 15 let. Ono to s tím zájmem soukromých dopravců nebude tak žhavý – v praxi možná získají pár linek v několika krajích a tím to hasne. Vlak není BUS, který pořídíte podstatně levněji a řidiče vezmete přinejhorším z Ukrajiny. Tak jako ČD nemají na to, aby provozovaly v odpovídající kvalitě celou železniční síť v ČR, tak soukromníci nemají na to, aby jezdili všude. Jsou to jen velkohubé kecy ze všech stran a pak nám ČD jezdí se šukafonama a Arriva s totálním šrotem pomalu bez záchodu.

    • Bavíte! Mám vám zajít udělat fotečku hajzlu v béčku, kterým zrovna jedu? 21 století podle ČD…

      • Jste ve vlaku, kde nemáte možnost přesednout do lepšího, nebo kde si to Béčko někdo neobjednal?

        • To nevím, jestli si béčko někdo objednává, možná je to pod rozlišovací schopností objednatele. 😀

          Mám možnost přesednout do Arrivy, ale jestli tam WC není jsem nikdy nezkoušel, třeba tam fakt není, když to pan To píše na internet.

          • Tak všude kde lze potkat Arirvu, tak si to Béčko někdo objednává, nebo se dá přesednout do lepšího vozu, pokud není místo, tak vás ale lituji. Arriva má jeden záchod na jednotku, asi narážka na to, jak se dělaly zastávky a zvyšovalo zpoždění kvůli přestávkám na záchod ve stanicích, nebo v místě krátké vzdálenosti mezi stanicemi přecházelo do druhé jednotky, když se jezdí ve dvou, třech do Nitry.

    • Soutezene tratě v Jihočeském kraji pro motorovou trakci jsou kapacitně pro 810 a tolik jich maji jen ČD. Jediná výjimka je České Velenice – Veselí a Tábor – Razice, kde jezdi zpravidla regionovy. Zajímavější bude až elektrická trakce.

      • Zvládaní těch turistických špiček a sezónních kapacit s patry asi taky nemusí být jen tak.

    • Vsak kdyby ony CD nemely ty zastarale vozy a vosumsetdesitky s reginama, tak by pri takovem rozsahu pozadovane dopravy taky nedokazaly za ty prachy jezdit do roku 2034. Protoze nakup pozadovanych vozidel dle soucasnych TSI je pro takove lokalky naprostou utopii. Takze jedina cesta pro zachovani provozu na teto siti je vzit vosumsetdesitky, reginy, hydry a qatra a narvat do nich klimatizaci, vakuovy hajzliky, wifinu, zasufky pro notasy a usb pro chytraky. Dale vymenit okna za determalni, vymenit dvere, nebo je predelat na cudliky, pripadne zmodernizovat trakci.

    • Stejně je to zvláštní. Někteří diskutující nás neustále utvrzují v tom, jak všichni hrajou malou domů atd. A teď tohle.

    • Musím říct že T448 má pravdu, ta zadávací dokumentace je opravdu zajímavé čtení, zajímalo by mne zda ji na ČD vůbec někdo četl, a už se nedivím že se nikdo další nepřihlásil (i když i to je třeba důvod proto aby se po Žemličkovsku lépe rušilo).
      Jeden příklad: Dopravce se zavazuje k dodržování stanovené včasnosti jízdy, tj. že v daném kalendářním měsíci devadesát pět (95) procent vlaků regionální dopravy pod pokutou 10000 za každé započaté procento pod stanovenou hranici
      ale hned další položka: Dopravce se zavazuje, že všechny stanovené přípojné vazby v součtu budou dodrženy alespoň v devadesátipěti (95) procentech případů za každé období platnosti jízdního řádu pod pokutou 100000 za každé započaté procento pod stanovenou hranici
      každému normálnímu člověku je jasné že pokud na trati s taktovou dopravou ráno dáte kvůli čekání na přípoj 15 minut tak těch 15 minut se bude přenášet až do večera.

      • Gwtr má včasnost na 99,993%. Tomu se ČD neblížili ani dalece:):) Nezapomenutelný Jirka Chatař Zimola kdysi se skromností jemu vrozenou prohlašoval, že budou jiným krajům za vzor ve VŘ pro vlakovou dopravu. Měl pravdu.;)

    • prosím vysvětlete ty důvody, moc mě to zajímá, ale nemám čas celé číst.Děkuji

      • Stačí si přečíst přílohy 7a, 7b a 16. Obzvlášť 7a je hotové drážní porno, jeden bezkontaktní automat a jeden na peníze v každé soupravě i v případě obsazení průvodčím, přeprava 2 invalidních vozíků tří kočárků a patnácti kol, minimálně dvoje dveře široké min. 1300 mm minimálně u 50% sedadel zásuvka na 230V a vrcholem je osazení ECTS Level 2, to jsou investice v řádu miliónů na jediné vozidlo která se na starší vozidlo nevyplatí a nové vozidla jsou investice v řádu miliard při požadovaném počtu vozidel.

        • Ještě doplnění: objednavatel má jistě právo výše popsané požadovat, ale při takových požadavcích bude muset také podstatně navýšit úhradu.

        • Požadavky na dveře jsou jenom pro typ 1 – to asi opravdu bude muset být něco nového. Do zbytku se v pohodě vejdou regíny (typy 3 – 5) nebo kvatro s vlekem (typ 2).
          ETCS je u starších vozidel požadováno až tehdy, až to bude vyžadovat SŽDC, tedy na předmětných tratích na svatého Dyndy (s výjimkou typu 2, kde to asi bude časem potřeba pro zajíždění do Tábora – nicméně to se holt nedá nic dělat i bez výběrka).

      • No já bych viděl hlavní problém v tom, že výběr dopravce může proběhnout až někdy na jaře. A kdo pak stihne sehnat do prosince cca 15 vozidel?

        • Jako na většině míst, smluvní úpravou, která vyměří jak dlouho se od začátku provozu bude smět nedodržovat parametr bez pokut i s jiným vozidlem.

          • Oni s tím počítají, jsou tam myslím dva nebo tři roky kdy nemusíte mít vozidla podle zadání.

Newsletter

Partneři


Výběr editora