Dopravci Železnice Zprávy

Vlaky budou v Jihomoravském kraji po roce 2019 provozovat České dráhy

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Železnice na jižní Moravě zůstane i v příštích letech doménou Český drah. Státní dopravce vyhrál zakázku Jihomoravské kraje na dopravní obslužnost minimálně na další tři roky, maximálně na šest let. Šlo o dosud největší vypsanou zakázku na železniční obslužnost v tuzemsku, předpokládaná hodnota byla 5,6 miliardy korun. České dráhy byly jediným účastníkem soutěže. Výsledky tendru dnes potvrdila rada kraje.

„Rozhodli jsme se pro tendr prostřednictvím nabídkového řízení, které bylo přístupné všem dopravcům. Se svou nabídkou se však přihlásily pouze České dráhy,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Roman Hanák.
Zásadním kritériem pro kraj byla podle něj cena za takzvaný místokilometr na linkách S2 a S3 (kde chce kraj v budoucnu nasadit vlastní nové vlaky) a cena za místokilometr na ostatních železničních linkách. „České dráhy nabízí 0,653 koruny na páteřních linkách a 1,175 koruny na zbytku sítě,“ přiblížil Hanák. Podrobnosti k cenám deník Zdopravy.cz zjišťuje a přinese je v příštích dnech.

Tendr byl vypsán na přechodné období po roce 2019, kdy Jihomoravskému kraji skončí původní desetiletá smlouva s Českými drahami. Dopravce bude také do provozu postupně přebírat nové elektrické železniční jednotky, jejichž nákup kraj plánuje. Jasno o dodavateli chce mít do konce roku. Kraj chce posléze vysoutěžit i dlouhodobou smlouvu s dopravcem, předpokládá se kontrakt na 15 let.

Jihomoravský kraj je pro České dráhy jedním z největších zákazníků. Ročně společně s příspěvkem od státu platí Českým drahám téměř miliardu korun. Podmínky tendru přitom napovídaly, že nikdo jiný než České dráhy zřejmě nemá šanci uspět.

Dalším krajem, kde aktuálně běží soutěž na zajištění vlakové dopravy, jsou jižní Čechy.

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
    • Samotná souprava ovšem nestačí – někdo ji přece musí provozovat, aby její pořízení mělo vůbec nějaký smysl, a to JmK sám rozhodně nebude …

    • Jenže jejich bude jen 36 souprav(25+5 opce čtyřdílných a 6 souprav dvoudílných – ve špičkách nasazovaných ve dvojité trakci 4 + 2 = 6 vozové soupravy), což je pokrytí páteřních linek S2 + S3.
      Ostatní linky JmK bude i nadále pokrývat dopravce (= ČD a.s.) svými vozidly dle podmínek ve smlouvě, mj. u nově elektrizovaných tratí JmK je povinen prioritně nasadit vozidla závislé trakce na tyto výkony atp.

      A přesoutěžit to kraj musí, protože v důsledku postupného poklesu množství souprav ve vlastnictví externího dopravce a naopak růstu souprav ve vlastnictví JmK se do soutěže může přihlásit i ten, kdo není tak kapitálově silný, aby nakoupil/zajistil „za svoje“ vozidla, ale má dostatečný personál a zázemí na to, aby dopravu s velkým podílem cizích vozidel na území JmK zajistil – takových firem je hodně (Regio Jet, Leo Expres, Arriva…). A kraj musí konat s péčí řádného hospodáře a navíc nikde není napsáno, že to na těch 15 let dál nebudou zajišťovat ČD a.s. – mají to ve svých rukách.

  • Kdo by se hlásil do soutěže na 2 roky. Podle toho jak oni pískají.

Newsletter

Partneři


Výběr editora