Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD Cargo koupí první traxxy, zatím objedná deset strojů. Přibudou i vectrony

Vizualizace lokomotivy Traxx MS3 v barvách ČD Cargo. Pramen: ČD Cargo
Vizualizace lokomotivy Traxx MS3 v barvách ČD Cargo. Pramen: ČD Cargo

Společnost ČD Cargo výrazně posílí vozový park interoperabilních lokomotiv. Dozorčí rada firmy dnes schválila nákup deseti strojů Traxx MS3 od Bombardieru. Půjde o vůbec první traxxy ve flotile státního dopravce.

Lokomotivy by měly postupně dorazit v letech 2019 a 2020 s tím, že firma bude moci následně využít opci na dalších až 40 strojů. To ale není vše. Ještě dříve než traxxy nakoupí cargo další čtyři vectrony od Siemensu. Ty na přelomu letošního a příštího roku doplní osm již pořízených lokomotiv stejné řady.

Hodnotu akvizice firma neuvedla, obvyklá cena takových lokomotiv se pohybuje kolem sto milionů korun. Dá se přitom předpokládat, že cargo nákupem větší série dosáhlo slevy.

Lokomotivy budou provozuschopné v tuzemsku a dále ve všech okolních státech a v Maďarsku, přičemž tento paket zemí lze podle carga ještě rozšířit o Slovinsko a Chorvatsko. Podle výkonného ředitele Tomáše Tótha chce firma díky novým strojům posílit své pozice na zahraničních trzích. „V tuto chvíli disponujeme licencemi pro realizaci přeprav v Polsku, Rakousku, na Slovensku i v Maďarsku a odpovídající vozidlový park nám umožní tyto licence naplno využít. Již dnes máme vytipovanou řadu mezinárodních přeprav, na které je možné tyto lokomotivy okamžitě nasadit a vyhovět tak požadavkům našich zákazníků na realizaci celé přepravní trasy jednou lokomotivou,“ uvedl Tóth.

Lokomotivy budou mimo jiné vybaveny evropským zabezpečovacím zařízením ETCS, kamerovým systémem nebo komunikačním systémem GSM-R.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

… a bude mít Traxx CD Cargo i umyvadlo? Ať to nedopadne jak u Vectrona

železničář
Host
železničář

Loko ř.380 je dobrá ašinka udělat verzi pro nákladní dopravu a modernizovat.Vývoj 380k byl složitý ,čd cargo bude muset nahradit loko řad 230, 130, a tady je šance pro 380ku.Traxx a vectrony budou jezdit hlavně do zahraničí.

Vorech
Host
Vorech

Nevím proč tu plivete na Škodovku!Ti lidé co tam dělají a makají,vynalézají si nezaslouží být na chvostu. Vše je politické svinstvo,uznávám,ale Siemens ani Bombardier bude stejný hnuj,jen s rozdílem,že budeme živit zahraniční důchodce!

Tomas
Host
Tomas

Jestli volit mezi zahraničními důchodci nebo nyní Kellnerem, který Škodu koupil od zlodějů Mostecké uhelné, tak to už snad radši ty zahraniční důchodce.

Johnny Gomezz
Host
Johnny Gomezz

Tomas:
jestli to myslis vazne – tak jsi bohužel vazne-vazne, ale opravdu vazne hloupej….
Tvl, ty jsi asi vazne zapomel co je to narodni hrdost, co…?
Na druhou stranu od CD to bohužel chapu jako jediny mozny logicky krok – lokotka od Skodovky nemá licence na všechny ty zminovane staty…

Asdf
Host
Asdf

A kdyby Škodu koupili Číňani, šlo by stále o národní hrdost? A kdyby Bombardier teoreticky všechny ty Traxxy vyrobil v České lípě, šlo by taky o národní hrdost? 😉

Tomas
Host
Tomas

Takže podporuješ zloděje, ale hlavně když jsou to Češi, přitom jako hrdý Čech neovládáš ani český pravopis. To, co máš v hlavě, ti tedy nezávidím.

Johnny Gomezz
Host
Johnny Gomezz

Adsf:
Pro mne na prvním miste dulezite ze je to v ceskych rukách
Za druhé pokud je to v cizích rukách tak ze to ma alespoň stále ceskou znacku a vyrabi se to v CR (aby to nedopadlo jako Karosa – kde to byl Renault a ted je to to priserny Iveco)

PŘÍSPĚVEK BYL UPRAVEN KVŮLI VULGÁRNÍM SLOVŮM

Pavel
Host
Pavel

Nezapomínejte na to, že jak společnost Siemens, tak i Bombardier mají svoje pobočky v Česku. Bombardier v České Lípě pro změnu montuje hlavně vlaky pro export a plánuje zdejší výrobu dále rozšířit. Siemens tu má výzkumná centra.
To že nevyhrála Škoda mi možná trochu líto je, ale jestli proběhla soutěž, tak je to tak v pořádku. Škoda zase uspěla v tendrech v Německu (push-pull, tramvaje), kde by si jako vlastenci mohli objednat domací Siemens.

Pavel
Host
Pavel

Nezapomínejte na to, že jak společnost Siemens, tak i Bombardier mají svoje pobočky v Česku. Bombardier v České Lípě pro změnu montuje hlavně vlaky pro export a plánuje zdejší výrobu dále rozšířit. Siemens tu má výzkumná centra.
To že nevyhrála Škoda mi možná trochu líto je, ale jestli proběhla soutěž, tak je to tak v pořádku. Škoda zase uspěla v tendrech v Německu (push-pull, tramvaje), kde by si jako vlastenci mohli objednat domací Siemens.

Asdf
Host
Asdf

Nikdo tu primárně neplive na lidi co tam „dělají a makají,vynalézají“ , ale na vykutálené bývalé majitele Škody, kteří za současnou situaci můžou, tedy situaci, kdy si ČD od Škodovky nekoupí ani lokomotivu.

Petr.R
Host
Petr.R

správnš napsaný, na ty manažéry.

Vašek
Host
Vašek

Tak tak, těch lidí, co tam „dělají a makají,vynalézají“ si samozřejmě vážím a i věřím, že za nového majitele už se Škodovka takhle chovat nebude a bude se snažit konkurovat hlavně cenou, kvalitou a servisem.

A ne se dohadovat u rozhodčího soudu se svým největším zákazníkem v oblasti železniční dopravy.

Xaver
Host
Xaver

Zajímalo by mě, jak si mohly ČD objednat Traxxy bez výběrového řízení? Nebo se snad nějaké konalo? O žádném jsem nečetl ani neslyšel…

Jan1203
Host
Jan1203

Předpokládám, že objednání vzešlo z tohoto výběrového řízení:

https://zdopravy.cz/nejvetsi-zakazka-cd-cargo-v-historii-firma-shani-az-55-novych-lokomotiv-6913/

Jen tedy nevím, jak to dopadlo s těmi poptávanými dieselovými lokomotivami…

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

No,snad jen škoda,že náš výrobce Škoda zůstává jaksi v tichosti pozadu.Stačilo by vyrobit další sérii řady 380,některé komponenty modernizovat a hlavně bočnice s prolisem obrátit do strojovny,aby měla mašina hladké tvary…Neumíme se bohužel na světových trzích prosadit kvůli liknavosti..Dalším faktorem je skutečnost,že některé výrobní prostředky vlastní zahraniční kapitál,který nám jen hází klacky pod nohy-viz schvalovací proces zajíždění 380 do Německa.

Asdf
Host
Asdf

„hlavně bočnice s prolisem obrátit do strojovny,aby měla mašina hladké tvary“
Prosím vás, to obrovský zásah do konstrukce, na to bude potřebovat Škodovka minimálně další 4 roky a miliardu z arbitráže…

Šalinář
Host
Šalinář

Zrovna prolisy na bočnici obrátit nelze, neboť konstrukce celé bočnice je takto vyžaduje – tvoří zásadní pevnostní prvek a celá bočnice je takto patentově chráněna. Předností tohoto řešení je výhodný poměr pevnosti/tuhosti ku hmotnosti. A že s hmotností Škoda měla problém – chlubení tím, že lokomotiva je krátká je pouze marketingový blábol, hlavním důvodem je hmotnost, protože metr skříně navíc takové lokomotivy prostě už něco váží.

Asdf
Host
Asdf

Nevím, školy nemám, ale nějak mi mým selským fyzikálním rozumem nejde do hlavy, jak se změní „výhodný poměr pevnosti/tuhosti ku hmotnosti“ tím, že se jen bočnice otočí. Čistě logicky by se neměl změnita nijak. Ale nevím, jak bočnice vypadá z druhé strany, třeba tam jsou taky prolisy a nic by se tím nevyřešilo.

Šalinář
Host
Šalinář

Především je to problém technologický, protože z vnitřní strany jsou k vnějšímu plechu bodově přivařeny plechy s jinými prolisy. A také by bočnice potom měla větší tloušťku, což může působit problémy u vnitřního uspořádání, např. v kabeláži. Každý mm je u takového stroje důležitý.

Asdf
Host
Asdf

Pak se nabízí otázka, proč Škoda jako jediná udělala lokomotivu s vnějšími prolisy, zatímco Siemens, Bombardier, Pesa nebo Newag dokáží udělat lokomotivu bez prolisů.

Šalinář
Host
Šalinář

Proč jsem psal už výše. A taky proto, že to žádnému zákazníkovi doteď nevadilo, protože bočnice s prolisy, to je fakt marginální věc. Mimochodem, ES64F4 má též vlnitou bočnici, Traxx AC3 též, a to více než polovina z nich nemá Flexx panel a nikomu, dokonce ani DB to nevadí. Polep na to jde dát taky, viz třeba AC3 od EP Carga. Poláci mají zase na bokách žaluzie a nikomu to též nevadí. (A zrovna ty žauzie na boku lze považovat za velký přežitek, i když nic proti ničemu)

Asdf
Host
Asdf

Však taky neříkám, že prolisy jsou nějaký závažný nedostatek. Jen jsem poněkud ironicky rozvíjel diskuzi, kterou započal Pavel Hromek. Navíc jste mi sám vysvětlil, že 380 bez prolisů není možná. Tak se jen překvapeně divím, proč to u Škody nejde a u jiných ano. Toď celé 😉

Asdf
Host
Asdf

oprava: toť

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Zkuste popsat, co vidíte na bočnicích TRAXXů 3. generace ve verzích AC a DC nebo třeba legendární ES64F4. Mimochodem viděl jste někdy holou skříň Vectrona, tedy lokomotivu bez viditelných prolisů, obzvláště zevnitř?

Asdf
Host
Asdf

Asi si nerozumíme… Nikde jsem nepsal, že Siemens apod. nevyrábí lokomotivy s prolisy, ale že umí vyrobit lokomotivu bez vnějších prolisů. Šalinář mi výše vysvětlil, že u 380 to nejde, protože „problémy s váhou, každý milimetr je důležitý“ atd. Takže se znovu ptám, jak je možné, že tyto problémy Siemens ani další nemají, zatímco Škoda ano. Je to už teď jasné?

K.S.
Host
K.S.

Podle mne ty prolisy k té lokomotivě patří a naopak podle mne vypadají líp než lokomotivy bez nich.

Asdf
Host
Asdf

No vidíte, a já mám zase opačný názor. Ale nemůžu říct, že by mě nějak prolisy vadily. Akorát se na nich víc drží svinstvo 😉

K.S.
Host
K.S.

To opláchnete hadicí, na rozdíl od těch bažantů co to občas někde uloví 😀 . Ale myslím že kdyby opravu byly prolisy tak hrozivý designérský problém, tak se to dá zvenku překrýt tenkým plechem, nebo plastem, karbonem…

jan
Host
jan

A škoda opět díky své nenažranosti o..
Ale je možné, že ta není tak interoperabilní.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

A máte nějaké podobně oduševnělé vysvětlení, proč o.. také Siemens, který nejen že si pustil ke korytu Bombardiera, ale nechal si většinu toho koryta rovnou i vyžrat?

Asdf
Host
Asdf

V těch barvách ČD Cargo vypadá dobře.

Vašek
Host
Vašek

JJ, kdyby se plzeňská Škodovka nechovala, tak jak se chovala, mohla mít kšefty, takhle má očividně útrum a dobře jí tak (i když to nerad píšu)…

Petr.R
Host
Petr.R

ale 85% za to můžou představitelé ČD. Přečtěte si jak to probíhalo a jak si čd to přebírala.

Vašek
Host
Vašek

O tom nepolemizuji :-).
Kdo neví, může si přečíst třeba zde:
https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/1620859-ceske-drahy-podaly-zalobu-proti-prohrane-arbitrazi-se-skodou-transportation

Jak dopadla žaloba netuším, asi se ještě nerozhodlo. Každopádně ČD ty prohrané peníze Škodovce zaplatily.

Asdf
Host
Asdf

Já bych o tom docela dost silně polemizoval. Rozhodčí soud byl podjatý a výmluvy Škody na nové TSI normy neskutečně trapné a průhledné (aneb jak vlastní neschopnost na něco shodit).

MartinM
Host
MartinM

To je v ČR celkem běžný, jakmile prohraju, tak to bylo podplacený..

Asdf
Host
Asdf

Nejde o podplacenost. Psalo se o tom, jak jeden z rozhodčích soudců byl přímo napojený na Škodu i se všemi podrobnostmi.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Co se týče práce rozhodců – nastudujte si, jak probíhá jejich jmenování. Je to stejná muzika, jako když nejmenovaný GŘ ČD odebral, nezaplatil a pak se hrozně divil.

Asdf
Host
Asdf

JInými slovy říkáte, že vlastně ten rozhodčí soud byl už od počátku postaven tak, že Škoda prostě musela vyhrát? 😉

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Ne, říkám, že domnělá podjatost rozhodců se měla řešit před vynesením rozhodnutí, nikoliv po něm. Po vynesení rozhodnutí už můžete jedině okázale plakat, tak okázale, aby nikdo neřekl, že jste se na celou arbitráž pěkně vy….

Asdf
Host
Asdf

Představitelé ČD můžou za to, že Škodovka dodala lokomotivy se 4 letým zpožděním a ještě k tomu bez všech papírů?

Petr.R
Host
Petr.R

ne za to nemůžou, oni můžou za to, že je odebrali a nezaplatili. Za to spoždění můžou jiný normy, které nevymyslel výrobce, psalo se o tym aji tady.. Já bych to přirovnal k bytu, vy by ste si placli, ale změnila by se norma na kotel a majitel by dal nový a vy byste se do bytu nastěhoval a ten kotel odmítnul zaplatit.

Asdf
Host
Asdf

O těch normách jsem psal výše. Na ty se Škodovka neustále vymlouvala, ale nikdo mi nenabulíkuje, že změna konstrukce zpozdí výrobu o 4 roky. Fakt ne. Sorry. Zvlášť ne u tak zkušeného výrobce, jako je Škoda. 4 roky je doba, za kterou Siemens vyvine kompletně novou lokomotivu a možná i se všema zkouškama.
A co se týče údajného nezplacení – máte nějaký relevantní odkaz na to, že ČD skutečně nezplatily? Nikde jsem o tom nečetl.

Šalinář
Host
Šalinář

To se pletete, Škoda v té době nebyla zkušený výrobce. Dělat lokomotivy do prostoru RVHP, pak na 10 let přerušit výrobu a potom se pustit do něčeho takového vždycky smrdí průserem. 4 roky utečou jak voda, obzvlášť když tápete. Navíc když vám know-how odejde do důchodu a vy řešíte lokomotivy úplně jinak, než dříve. Tímto Škodu v žádném případě neobhajuji, jen popisuju situaci. Navíc normy TSI Škoda do 380 implementovat nemusela, neb vstoupily v platnost až po objednání těchto lokomotiv, čímž se na ně tyto vztahovat nemusely. Otázkou je však, nakolik by bylo reálné následné schvalování, ale to je už… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

„4 roky utečou jak voda, obzvlášť když tápete“
Právě, to je přesně ono. Celou dobu mi přišlo, že konstruktéři Škody tak nějak zkouší za pochodu a ty změny norem jim přišly obrovsky vhod, aby se mohli vymluvit na to, že jim prostě vyvinout tu lokomotivu nejde tak rychle, jak si na začátku myslely. Sledoval jsem to svého času docela podrobně a pročítal diskuze na K-reportu a pod. a těch nových tech. problémů, na které naráželi, bylo spousta.
Jsem stále přesvědčen o tom, že i kdyby k žádné změně norme nedošlo, Škody by ty lokomotivy stejně včas nedodala.

petr
Host
petr

Ne, podle mě za to může škoda, která asi něco požadovala v tom „arbitrážním řízení“. Nevím, jestli ho náhodou vlastně i nevyvolala. Ty nehorázné prachy asi nesmrděly. Jistě že se to hodilo před prodejem jedna miliarda navíc.. Proč ne. Na důchod. Ale ať si hladoví.

Šalinář
Host
Šalinář

Škoda ale nyní nedisponuje odpovídajícím produktem, další 380 již ve stejné podobě vyrobit nelze, ať už kvůli morální zastaralosti některých dílů, především výzbroje, nebo již nedostupnosti těchto součástí. A také třeba kvůli schvalování.

Vašek
Host
Vašek

Ale, to je pro mě novinka.

Tak asi i rezignovali na vývoj (respektive postupné vylepšování 380), aby tu lokomotivu mohli stále nabízet…

Petr.R
Host
Petr.R

taky jsem o tym neslyšel, ale tuším, aby nezačla vyrábět vectrony v licenci. Traxxy ne, protože s bombardierem mají ty staré tahanice, jak blokovali rakušáci tu 380 v rakousku a proslýchá se, že za tím bylo aji vedení rakouských drah.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Arbitráž s Bombardierem je dávno pryč. Ale asi byste se divil, jaké veletoče jsou schopné udělat firmy, aby dostaly zakázku, to je z nepřítele rázem partner a naopak. U další zakázky to pak bude obráceně, jak se to zrovna hodí. Nějaký deset let starý lokální spor? Zisk především, akcionářům jsou nějaké slabomyslné spory z minulosti někde úplně v temnotě.
Vzpomeňte na spory o railjety. A šup, pár let uběhne, Žaluda si místo vláčků hraje s baterkama a příští dodávku „railjetů“ nám zajistí kdo? No ano, tehdejší nepřátelé na krev.

K.S.
Host
K.S.

A co dodávky pro DB?
Jinak která součást výzbroje je nedostupná? V zásadě jakoukoliv součástku je možné znovu vyrobit.

Šalinář
Host
Šalinář

Pro DB je lokomotiva poměrně znatelně překonstruovaná a navíc jde o jednosystémovou lokomotivu. Vývoj v oblasti výzbroje je zase o 10 let napřed, což je tak zhruba třetina moralní životnosti výzbroje. Mechanická konstrukce může sloužit klidně 50 let, ale výzbroj vždy „dojede“ na nedostatek náhradních dílů. Třeba první Ešusy jsou nyní téměř 20 let staré, ale jejich výzbroje se daří udržovat jen kvůli tomu, že se vyráběly až do roku 2013 s průběžnými změnami, které lze celkem obstojně montovat i zpětně. Každý náhradní díl lze samozřejmě vyrobit, za peníze v Praze dům, otázkou ale je, zda se vyplatí konzervovat stav… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Tak pokud předělali část výzbroje, tak doklepnout to na čtyřsystém (protože např. Washington), by sice bylo práce celkem dost, ale ne zase tolik, navíc by s tím mohli na další trhy. Hádám, je to jen můj blbý odhad, že se bude jednat o v oblasti zdroje z trakčního vedení, zbytek silových obvodů bude asi pokaždé stejný. Možná je ale problém výzbroje někde trochu jinde a uniká mi nějaký drobný a podstatný detail. Měl jsem třeba zato že když už se navrhuje mašina na nejnižší frekvenci jakou ne světové železnici máme, tak k úpravě transformátoru již stačí jen přidávat patřičné odbočky,… Číst vice »

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Škodovka se nechová, chovají se představitelé. Vzhledem k tomu, že jeden z hlavních představitelů v době arbitráže nechci říct byl úspěšný ve volbách, ale v povolebním vyjednávání, tak mají voliči (čtěme většinová společnost) o jejich chování asi jinou představu. Jestli má Škodovka utrum netuším, ale její tehdejší představitelé tedy rozhodně ne.

noerf
Host
noerf

Zajimave je, ze Regiojet nakoupí Vectrony a následně si je koupi CD Cargo a pak ČD. Obdobně to vypadá s traxxy. Tak jdy dojde na dalsiho vyrobce? -)

Jan Semela
Host
Jan Semela

Regiojet nekoupil žádného Vectrona, pouze si je pronajal do doby, než nakoupí Traxxe.

Petr.R
Host
Petr.R

Správně, vectroně na leasing a ted traxxy za hotové. Musíme si uvědomit, že někde dostali rozum, že novátor dopravy to dělá dobře a veřejně prohlásil, že leasing byla chyba.
Noerf- myslíš, že kdyby jančura začal kupovat 380……

K.S.
Host
K.S.

Spíš bych řekl že v dalším kole půjde po rychlíkových dieselech, přece jenom stále si půjčovat od jiné společnosti není asi vhodná dlouhodobá strategie a třeba bude chtít i další linky s problémem poslední míle.

noerf
Host
noerf

k.s.: To se nabízí vzhledem k plánované expanzi do Českého Krumlova. Nad elektrifikaci trati nikdo neuvazuje. Podobně jako koridor z Plzne misto do Mnichova vede do Chebu.

a8n
Host
a8n

To bude záležet hlavně na tom, jestli někdo bude breljovce nebo zamračenou prodávat.

noerf
Host
noerf

380 pravděpodobně ne, spise očekávám variantu nove ctyrsystemove lokomotivy, pokud existuje potenciál na trhu a je ji mozne vyrobit do 100 miliónů Kč s eventuálně nižšími porizovacimi náklady. Problem 380 byl v tom, ze se v nemecku menily normy TSI a v Čechách v te době nebylo možné schválit lokomotivu na rychlost 230 km/hod. (nyní to lze ve Velimi). Pokud by se schvalovala pro rychlost do 160 km/hod, tak by asi nebyl problem. Pokud jsme u rychlosti, tak většina vagónů je stavěna na rychlost 200, na což staci Vectrony (Traxxy 2 maji jen 160). Takze u klasických souprav nelze využít… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

380 má maximálku 200 km/h. Jak jste přišel na 230?

a8n
Host
a8n

V daném komentáři je tolik blábolů, že tím snad ani nemá cenu zabývat.

noerf
Host
noerf

Omlouvám se je to 200 km/hod.

Milan
Host
Milan

Navíc rj koupil generačně starší Traxxe. Tento na obrázku vypadá už solidně i po designové stránce.